100% Mobiel Wi' Efficiënt en duurzaam gebruik maken deelauto de toekomst Verkoop gebruikte auto's gaat naar het hoogste niveau ooit Appverbod fietsers Met een app kan je eenvoudig een deelauto reserveren. Greenwheels werkt vervolgens met de OV-chipkaart, boardcomputer, pincode en sleutel. Deelootoo regelt alles via de app. Bij genoeg animo kijken providers of ze een deelauto in een wijk kunnen zetten. Onze auto is onaantastbaar. Een heilige koe die ons naar het werk brengt, waar we de boodschappen mee doen, waar we zakelijke relaties, familie en vrienden mee be zoeken, of er een dagje mee op uit gaan. VLISSINGEN - Het idee van geen auto voor de deur schrikt af, cfe beperking in onze mobi liteit zou te groot worden. Het is een gedachte die decennia lang de norm was, maar die langzaamaan achterhaald wordt. Moderne technieken maken het steeds gemakkelij ker om alleen een auto te hebben op het moment dat er daadwerkelijk behoefte aan vervoer is. Het grootste deel van zijn leven staat de auto nemen op het moment dat ze vervoer nodig hebben". Zelfrijdende auto De eerste stapjes worden nu gezet dankzij de mogelijkheid om met een app van dagen tot vijf minuten voordat je hem nodig hebt een deelauto te re serveren. "Dat gaat bij ons eenvoudig, zonder gehannes met sleutels. Je kan alles met de smartphone doen. Reser veren, openen, starten en af rekenen". Momenteel heeft Deelootoo een auto bij DOK41 in Vlissingen staan. "Ik werk ook mee aan een initiatief van Sjoerd de Jongh en meerdere Zeeuwse partners om een E-Mobility Park op de Kennis- werf in Vlissingen op te zet ten. Een pool van voorlopig vijf elektrische deelauto's die met zonnepanelen worden opgeladen". Het park komt naar verwachting medio 2018 in gebruik. Voorlopig zal het principe van deelauto's wel kleinschalig blijven, interes sant als je hem maar een of twee dagen in de week nodig hebt. Op het moment dat de zelfrijdende auto zijn intrede doet en op bestelling binnen vijf minuten voor komt rijden dan zal de deelauto waar schijnlijk de norm worden. geparkeerd. Een moment dat hij niet nodig is maar wel geld kost, dus waarom zouden we hem dan willen hebben? Het is veel efficiënter wanneer de auto maximaal in gébruik is. Wanneer de auto met ande ren gedeeld wordt zal dat lei den tot een enorme besparing op zowel het persoonlijke kos tenplaatje als op het milieu. twee auto's, terwijl we er ei genlijk maar 1,2 nodig had den". Voor Igor Quik, initiatief nemer van Deelootoo, is het een missie om het aantal au to's in Nederland drastisch te verminderen. Quik wil ervoor zorgen dat elke auto veel meer gebruikt gaat worden. "Kijk op straat, ze staan overal gepar keerd, dat is helemaal niet no dig. Elke auto kost 10 miljoen gram CO2 om te produceren! Nu is het in de praktijk nog een grote stap om de auto van de hand te doen, in de toe komst zal de auto echter geen bezit meer zijn maar een dienst vormen die mensen af- Auto wordt een dienst Het principe van de deelauto staat nog in de kinderschoe nen. Zo'n 30.000 staan er in Nederland geregistreerd, op een totaal van 8,2 miljoen per sonenauto's is het niets, maar er ontstaan steeds meer initi atieven en in stedelijke gebie den begint het toch min of meer een gewoon ding te worden. "Zelf hadden wij Moderne technieken maken het gemakkelijker om alleen een auto te hebben op het moment dat er daadwerkelijk behoefte aan vervoer is. Ook in Zeeland zijn er steeds meer mogelijkheden. Uit cijfers van BOVAG en RDC blijkt dat dit jaar tot en met november 1.822.163 gebruikte personenauto's zijn verhandeld in Nederland en dat is 2 procent meer dan in de eerste elf maanden van 2016. De verwachte eindstand voor 2017 ligt rond 1.980.000 occasions, het hoogste aantal ooit en bijna 200.000 stuks meer dan drie jaar geleden. De eerste elf maanden van 2017 zijn er 1.822.163 gebruikte personenau to's verhandeld. Vorig kalenderjaar werden 1.945.131 gebruikte auto's ver kocht, terwijl het langjarig ge middelde sinds de eeuwwis seling op ruim 1,85 miljoen ligt. De verkoop van nieuwe personenauto's belandde in 2016 met 382.516 stuks juist op het laagste punt in bijna 50 jaar, maar stijgt dit jaar vol gens prognose met circa 8,5 procent naar 415.000. De Ne derlandse consumenten ko pen dus wel degelijk nog au to's, maar de laatste jaren niet perse een spiksplinternieuwe. Ruim 20 procent van alle ver handelde occasions is dan ook vier jaar of jonger en 11,5 pro cent is hooguit twee jaar oud. hetgeen zich vertaalt in bijna 230.000 auto's die dit jaar wedijveren met de verkoop van nieuwe exemplaren. Tra ditiegetrouw wordt bijna zes op de tien occasions door au tobedrijven verkocht en de rest verhandelen consumen ten onderling. De import van gebruikte per sonenauto's doorbreekt in 2017 bovendien voor het eerst de grens van 200.000 exem plaren, waarvan ruim 30 pro cent twee jaar of jonger is. Om aan de binnenlandse vraag te kunnen voldoen en omdat de gevraagde auto's tijdens de economische crisis in Neder land niet -voldoende- als nieuw werden verkocht, halen veel autobedrijven tegen woordig hun waar uit andere Europese landen. De particu liere klant is sinds de crisisja ren kostenbewuster gewor den en het wordt alsmaar eenvoudiger om in het inter nationale occasionaanbod het voertuig te vinden dat aan alle wensen voldoet. De hoogte van de aanschafbelasting BPM op nieuwe auto's in Nederland speelt daarin ook een rol. Bijna 80 procent van de markt betreft tweedehands auto's op benzine en ruim 16 procent zijn diesels. Het aandeel hy bride in de occasionhandel steeg licht -van 2,0 procent in 2016 naar 2,25 procent dit jaar- en de verkoop van gebruikte volelektrische personenauto's verdubbelde zowel in aandeel als in absolute aantallen. Volkswagen is dit jaar tot en met november het meest ge wilde merk met een aandeel van 12,7 procent in de occasi onverkopen, gevolgd door Opel (8,6 procent), Peugeot (8,3 procent), Renault (7,8 pro cent) en Ford (7,1 procent). POPULAIR De VW Golf en Polo zijn de populairste modellen onder de occasionkopers, met de Opels Corsa en Astra op gepaste afstand. De Peugeot 206 completeert de top-5. Verkeersmi nister Cora van Nieuwen- huizen komt volgend jaar met een voorstel voor een appverbod voor fietsers. Uit het rapport 'Fietsongeval- len in Nederland' van Vei- ligheidNL blijkt dat fietsers door telefoongebruik be perkt op de Spoedeisende Hulp (SEH) belanden, vaker door andere factoren. Ge drag van fietsers en de toe stand van de weg spelen de belangrijkste rol. Neder land is een echt fietsland. We fietsen veel en vaak en blijven dit ook tot op steeds latere leeftijd doen. Het to taal aantal SEH-behande- lingen naar aanleiding van fietsongevallen in Neder land lag in 2016 op 74-400 (75.900 in 2015), volgens het Letsel Informatie Sys teem (US) van Veiligheid- NL. Uit het nieuwe rapport 'Fietsongevallen in Neder land' van VeiligheidNL on der ruim 3.000 fietsers die op de SEH zijn beland, blijkt dat appen en telefoneren geen grote invloed hebben op het ontstaan van fiets ongevallen. Casper Dirks, Programma Manager bij VeiligheidNL: "Circa 1,2 pro cent van de slachtoffers ge bruikte een mobiele tele foon ten tijde van het ongeval. Variërend van 1,9 procent bij de jeugd onder 25 jaar tot 0,8 procent bij slachtoffers ouder dan 25 jaar." Andere afleiding blijkt vaker de oorzaak te zijn. Zo dragen muziek luisteren (3 procent) en praten met an deren (11 procent, bij jonge ren onder de 25 jaar zelfs 21 procent) meer bij aan het veroorzaken van fietsonge vallen. Eerder onderzoek toonde aan dat het fietsge- drag in principe wel ver slechtert door telefoonge bruik, maar mogelijk past de fietser zijn fietsgedrag hier op aan waardoor er geen of slechts licht letsel wordt opgelopen. In een derde van de onge vallen werd de toestand van de weg genoemd als oorzaak, bijvoorbeeld door gladheid, gaten in de weg of losliggende tegels. Ook geeft 44 procent van de slachtoffers aan dat eigen gedrag van invloed was. Onoplettendheid en risico vol gedrag spelen vaak een grote rol bij een fietsonge- val. Smartphonegebruik in het verkeer is een actueel on derwerp. Er wordt op dit moment veel gesproken over het toenemende ge vaar van smartphone ge bruik op de fiets, evenals het snel stijgende gebruik van elektrische fietsen en de rol die dit speelt bij on gelukken. Ook ander (aflei dend) gedrag speelt een grote rol bij fietsongeval len.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2017 | | pagina 23