100% Mobiel Wi'
Efficiënt en duurzaam gebruik
maken deelauto de toekomst
Verkoop gebruikte auto's gaat
naar het hoogste niveau ooit
Appverbod
fietsers
Met een app kan je eenvoudig een deelauto
reserveren. Greenwheels werkt vervolgens met
de OV-chipkaart, boardcomputer, pincode en sleutel.
Deelootoo regelt alles via de app. Bij genoeg animo kijken
providers of ze een deelauto in een wijk kunnen zetten.
Onze auto is onaantastbaar.
Een heilige koe die ons naar
het werk brengt, waar we de
boodschappen mee doen,
waar we zakelijke relaties,
familie en vrienden mee be
zoeken, of er een dagje mee
op uit gaan.
VLISSINGEN - Het idee van
geen auto voor de deur schrikt
af, cfe beperking in onze mobi
liteit zou te groot worden. Het
is een gedachte die decennia
lang de norm was, maar die
langzaamaan achterhaald
wordt. Moderne technieken
maken het steeds gemakkelij
ker om alleen een auto te
hebben op het moment dat er
daadwerkelijk behoefte aan
vervoer is. Het grootste deel
van zijn leven staat de auto
nemen op het moment dat ze
vervoer nodig hebben".
Zelfrijdende auto
De eerste stapjes worden nu
gezet dankzij de mogelijkheid
om met een app van dagen tot
vijf minuten voordat je hem
nodig hebt een deelauto te re
serveren. "Dat gaat bij ons
eenvoudig, zonder gehannes
met sleutels. Je kan alles met
de smartphone doen. Reser
veren, openen, starten en af
rekenen". Momenteel heeft
Deelootoo een auto bij DOK41
in Vlissingen staan. "Ik werk
ook mee aan een initiatief van
Sjoerd de Jongh en meerdere
Zeeuwse partners om een
E-Mobility Park op de Kennis-
werf in Vlissingen op te zet
ten. Een pool van voorlopig
vijf elektrische deelauto's die
met zonnepanelen worden
opgeladen". Het park komt
naar verwachting medio 2018
in gebruik. Voorlopig zal het
principe van deelauto's wel
kleinschalig blijven, interes
sant als je hem maar een of
twee dagen in de week nodig
hebt. Op het moment dat de
zelfrijdende auto zijn intrede
doet en op bestelling binnen
vijf minuten voor komt rijden
dan zal de deelauto waar
schijnlijk de norm worden.
geparkeerd. Een moment dat
hij niet nodig is maar wel geld
kost, dus waarom zouden we
hem dan willen hebben? Het
is veel efficiënter wanneer de
auto maximaal in gébruik is.
Wanneer de auto met ande
ren gedeeld wordt zal dat lei
den tot een enorme besparing
op zowel het persoonlijke kos
tenplaatje als op het milieu.
twee auto's, terwijl we er ei
genlijk maar 1,2 nodig had
den". Voor Igor Quik, initiatief
nemer van Deelootoo, is het
een missie om het aantal au
to's in Nederland drastisch te
verminderen. Quik wil ervoor
zorgen dat elke auto veel meer
gebruikt gaat worden. "Kijk op
straat, ze staan overal gepar
keerd, dat is helemaal niet no
dig. Elke auto kost 10 miljoen
gram CO2 om te produceren!
Nu is het in de praktijk nog
een grote stap om de auto van
de hand te doen, in de toe
komst zal de auto echter geen
bezit meer zijn maar een
dienst vormen die mensen af-
Auto wordt een dienst
Het principe van de deelauto
staat nog in de kinderschoe
nen. Zo'n 30.000 staan er in
Nederland geregistreerd, op
een totaal van 8,2 miljoen per
sonenauto's is het niets, maar
er ontstaan steeds meer initi
atieven en in stedelijke gebie
den begint het toch min of
meer een gewoon ding te
worden. "Zelf hadden wij
Moderne technieken maken het gemakkelijker om alleen een auto te hebben op het moment dat er
daadwerkelijk behoefte aan vervoer is. Ook in Zeeland zijn er steeds meer mogelijkheden.
Uit cijfers van BOVAG en RDC blijkt dat dit jaar tot en met
november 1.822.163 gebruikte personenauto's zijn verhandeld
in Nederland en dat is 2 procent meer dan in de eerste elf
maanden van 2016. De verwachte eindstand voor 2017 ligt
rond 1.980.000 occasions, het hoogste aantal ooit en bijna
200.000 stuks meer dan drie jaar geleden.
De eerste elf maanden van 2017 zijn er 1.822.163 gebruikte personenau
to's verhandeld.
Vorig kalenderjaar werden
1.945.131 gebruikte auto's ver
kocht, terwijl het langjarig ge
middelde sinds de eeuwwis
seling op ruim 1,85 miljoen
ligt. De verkoop van nieuwe
personenauto's belandde in
2016 met 382.516 stuks juist op
het laagste punt in bijna 50
jaar, maar stijgt dit jaar vol
gens prognose met circa 8,5
procent naar 415.000. De Ne
derlandse consumenten ko
pen dus wel degelijk nog au
to's, maar de laatste jaren niet
perse een spiksplinternieuwe.
Ruim 20 procent van alle ver
handelde occasions is dan ook
vier jaar of jonger en 11,5 pro
cent is hooguit twee jaar oud.
hetgeen zich vertaalt in bijna
230.000 auto's die dit jaar
wedijveren met de verkoop
van nieuwe exemplaren. Tra
ditiegetrouw wordt bijna zes
op de tien occasions door au
tobedrijven verkocht en de
rest verhandelen consumen
ten onderling.
De import van gebruikte per
sonenauto's doorbreekt in
2017 bovendien voor het eerst
de grens van 200.000 exem
plaren, waarvan ruim 30 pro
cent twee jaar of jonger is. Om
aan de binnenlandse vraag te
kunnen voldoen en omdat de
gevraagde auto's tijdens de
economische crisis in Neder
land niet -voldoende- als
nieuw werden verkocht, halen
veel autobedrijven tegen
woordig hun waar uit andere
Europese landen. De particu
liere klant is sinds de crisisja
ren kostenbewuster gewor
den en het wordt alsmaar
eenvoudiger om in het inter
nationale occasionaanbod het
voertuig te vinden dat aan alle
wensen voldoet. De hoogte
van de aanschafbelasting BPM
op nieuwe auto's in Nederland
speelt daarin ook een rol.
Bijna 80 procent van de markt
betreft tweedehands auto's op
benzine en ruim 16 procent
zijn diesels. Het aandeel hy
bride in de occasionhandel
steeg licht -van 2,0 procent in
2016 naar 2,25 procent dit jaar-
en de verkoop van gebruikte
volelektrische personenauto's
verdubbelde zowel in aandeel
als in absolute aantallen.
Volkswagen is dit jaar tot en
met november het meest ge
wilde merk met een aandeel
van 12,7 procent in de occasi
onverkopen, gevolgd door
Opel (8,6 procent), Peugeot
(8,3 procent), Renault (7,8 pro
cent) en Ford (7,1 procent).
POPULAIR
De VW Golf en Polo zijn de populairste modellen
onder de occasionkopers, met de Opels Corsa en Astra op
gepaste afstand. De Peugeot 206 completeert de top-5.
Verkeersmi
nister Cora van Nieuwen-
huizen komt volgend jaar
met een voorstel voor een
appverbod voor fietsers. Uit
het rapport 'Fietsongeval-
len in Nederland' van Vei-
ligheidNL blijkt dat fietsers
door telefoongebruik be
perkt op de Spoedeisende
Hulp (SEH) belanden, vaker
door andere factoren. Ge
drag van fietsers en de toe
stand van de weg spelen de
belangrijkste rol. Neder
land is een echt fietsland.
We fietsen veel en vaak en
blijven dit ook tot op steeds
latere leeftijd doen. Het to
taal aantal SEH-behande-
lingen naar aanleiding van
fietsongevallen in Neder
land lag in 2016 op 74-400
(75.900 in 2015), volgens
het Letsel Informatie Sys
teem (US) van Veiligheid-
NL.
Uit het nieuwe rapport
'Fietsongevallen in Neder
land' van VeiligheidNL on
der ruim 3.000 fietsers die
op de SEH zijn beland, blijkt
dat appen en telefoneren
geen grote invloed hebben
op het ontstaan van fiets
ongevallen. Casper Dirks,
Programma Manager bij
VeiligheidNL: "Circa 1,2 pro
cent van de slachtoffers ge
bruikte een mobiele tele
foon ten tijde van het
ongeval. Variërend van 1,9
procent bij de jeugd onder
25 jaar tot 0,8 procent bij
slachtoffers ouder dan 25
jaar." Andere afleiding blijkt
vaker de oorzaak te zijn. Zo
dragen muziek luisteren (3
procent) en praten met an
deren (11 procent, bij jonge
ren onder de 25 jaar zelfs 21
procent) meer bij aan het
veroorzaken van fietsonge
vallen. Eerder onderzoek
toonde aan dat het fietsge-
drag in principe wel ver
slechtert door telefoonge
bruik, maar mogelijk past
de fietser zijn fietsgedrag
hier op aan waardoor er
geen of slechts licht letsel
wordt opgelopen.
In een derde van de onge
vallen werd de toestand
van de weg genoemd als
oorzaak, bijvoorbeeld door
gladheid, gaten in de weg
of losliggende tegels. Ook
geeft 44 procent van de
slachtoffers aan dat eigen
gedrag van invloed was.
Onoplettendheid en risico
vol gedrag spelen vaak een
grote rol bij een fietsonge-
val.
Smartphonegebruik in het
verkeer is een actueel on
derwerp. Er wordt op dit
moment veel gesproken
over het toenemende ge
vaar van smartphone ge
bruik op de fiets, evenals
het snel stijgende gebruik
van elektrische fietsen en
de rol die dit speelt bij on
gelukken. Ook ander (aflei
dend) gedrag speelt een
grote rol bij fietsongeval
len.