100% Mobiel
Winterhanden zijn de beste
verzekering tegen gladheid
'Een auto weer aan de praat
krijgen geeft een enorme kick'
r
■T"
L
7
1
Zichtbaar op
de fiets
Smartphone
in de auto
27 WOENSDAG 25 OKTOBER 2017
Het is herfst, het wordt kouder, natter en gladder op de weg.
Tijd om vast na te denken over winterhanden. Wat is er nodig
als je alleen in de buurt rijdt en wat geldt er voor het buiten
land? Laatje daarom goed adviseren bij de specialist.
VLISSINGEN - Winterhanden
zijn banden waarbij het pro
fiel en de rubbersamenstelling
speciaal zijn gemaakt voor het
rijden bij nat en winters weer.
Winterhanden hebben een
betere grip op het wegdek,
een kortere remweg en dus
minder kans op glijpartijen en
ongelukken. In Nederland
hebben we geen echt strenge
winters maar in sommige Eu
ropese landen wel en daar zijn
winterhanden zelfs verplicht.
Het profiel van een winter-
band is minder effectief op
droog wegdek bij hogere tem
peraturen dus dan zal er eer
der voor een all-season-band
gekozen worden. Een winter-
band is voorzien van lamellen
die zorgen door middel van
een 'zaagtand-effect' voor ex
tra grip op sneeuw en ijs. Een
winterhand is te herkennen
aan de M+S codering op de
zijkant van de band.
Keuze
In ons land zijn all-sea-
son-banden een goed alter
natief. Een all-season band is
een combinatie van zomer- en
winterhanden in één. De pres
taties van winterhanden zijn
in winterse omstandigheden
duidelijk beter dan die van
all-season banden. Winter-
Het sneeuwvloksysmbool met M+S codering op de zijkant van de band geeft aan dat je hier met een g
winterhand te maken hebt. Al is er wel een verschil in prestatie en kwaliteit. Foto: Conny den Heijer
banden zijn prima geschikt
voor besneeuwde bergpassen,
terwijl je er bij all-season
sneller sneeuwkettingen om
zal moeten leggen. Bij het op
trekken en maken van stuur-
bewegingen in de sneeuw
hebben winterhanden meer
grip dan de all-season band.
Bij het remmen in de sneeuw
is er weinig verschil tussen de
all-season- en winterhand. De
keuze van het type ligt uiter
aard altijd bij de bestuurder.
Periode
De beste periode om op win
terhanden te rijden is van ok
tober tot en met maart. Na
tuurlijk is er ook bij
winterhanden verschil in
kwaliteit en merken. Iedere
garage en bandenspecialist
kan je adviseren over de voor
jouw auto beste optie. Zeker
als je op wintersport gaat is
het aan te bevelen om te kie
zen voor de beste winterhand
voor meer veiligheid op de
weg. Op de site van de ANWB
is bijvoorbeeld een vergelij
kende winterbandentest te
vinden.
Sneeuwvloksymbool
Uit de test is gebleken dat de
M+S codering soms ook op
zomerbanden staat. Daarom
beveelt de ANWB de nieuw
geproduceerde winterhanden
met het '3-peak-moun-
tain-snowflake' symbool of
3-PMSF symbool, het sneeuw
vloksymbool aan. Hoe dan
ook, bij de aanschaf van win
terhanden moet je vooral kij
ken naar je eigen wensen,
rijstijl en gebruik. Met milde
winters en weinig sneeuwda-
gen, blijven all-seasonbanden
een prima alternatief voor zo
mer- en winterhanden.
Meer info:
Een automonteur in hart en nieren is Piet Lievense (64). Hij
was een van de eerste APK-keurmeesters in Nederland en
volgende week doet hij zijn laatste examen voordat hij met
pensioen gaat.
MIDDELBURG - De ambitie
om met auto's te werken heeft
Piet meegekregen van zijn va
der. 'Dit jaar is mijn 48ste jaar
in de garage. Ik heb de auto
wereld vanaf het begin mee
gemaakt,' vertelt Piet. Om
APK-keurmeester te worden
moet je eerst je vakpapieren
voor automonteur halen. Dan
moet je een cursus volgen
voor keurmeester en examens
doen. 'Ik haalde in 1985 mijn
diploma voor keurmeester,
daarnaast heb je een be
voegdheidspas en die is maar
twee jaar geldig.Er moet dus
iedere twee jaar opnieuw exa
men worden gedaan om deze
pas te behouden. Het is niet zo
streng als het eerste examen,
maartoch kun je goed zakken,'
lacht de automonteur.
In al die jaren heeft hij een
hoop voorbij zien komen. Er is
veel veranderd op het gebied
van klanten en techniek. Klan
ten hadden vroeger veel meer
geduld. Tegenwoordig duurt
alles te lang en hebben ze
haast.' Piet vertelt dat de auto's
veel meer elektronisch zijn ge
worden, vroeger waren ze
mechanischer. 'Ik heb 36 jaar
als automonteur gewerkt.
Toen kwam ik met mijn voor
opleiding te kort voor de mo
derne auto's, ik heb toen be
sloten om de laatste jaren
alleen auto's te keuren. Tegen
woordig word je als automon
teur opgeleid om elektroni
sche storingen te zoeken.' Dit
kan volgens Piet heel erg lastig
zijn.
Trots vertelt Piet: 'Het mooiste
aan werken met auto's is de
uitdaging. Een klant 1<omt met
de auto naar de garage en
zegt: hij doet het niet meer.
Om hem dan weer aan de
praat te krijgen is het mooiste.
Dat je de sleutel omdraait en
de auto loopt weer, dat geeft
een enorme kick.' Over twee
weken doet hij zijn laatste
theorie- en praktijkexamen
voordat hij, over anderhalf
jaar, met pensioen gaat. 'Eerst
krijg je allerlei theorievragen.
Ik leer hiervoor uit het
APK-handboek. Bij het praktij
kexamen krijg je verschillende
opdrachten. Er moeten dan
onderdelen aan een auto be
oordeeld worden.Voor beide
examens moet ik een vol
doende halen, dat blijft span
nend.' Voor Piet is vijftigjaar in
de autowereld genoeg. Zodra
hij met pensioen is wil hij zich
Piet Lievense staat op de foto een auto te keuren in autogarage van
Uere in Middelburg. TEKSTEN FOTO: MARITJANSEN VAN GALEN
niet meer bezig houden met
auto's. Hij rijdt heel graag mo
tor, dus bezig blijven met
techniek doet hij wel. Vooral
gaat Piet genieten van zijn
welverdiende vrije tijd.
Een APK-keurmeester is verantwoordelijk voor
periodieke keuringen van voertuigen. APK
betekent Algemene Periodieke Keuring. Je moet hiervoor
regelmatig bijscholen om de bevoegdheid te behouden.
MIDDELBURG - Het laatste
weekend van oktober gaat
de wintertijd in en komen
de donkere dagen in zicht.
ZLM Verzekeringen en Fiet
sen Scoort komen daarom
met een actie waarbij goe
de zichtbaarheid op de fiets
en de fietscampagne in de
schijnwerpers staan. Orga
nisaties die deelnemen aan
Fietsen Scoort ontvangen
reflecterende klikbanden
om op de eerste werkdag
van de wintertijd (maan
dag 30 oktober) uit te delen
aan medewerkers. Een
goede aanvulling op de
juiste fietsverlichting. Deze
actie valt samen met de
eerste week van de ZLM
Preventiemaand die in no
vember wordt gehouden.
ZLM organiseert in deze
maand allerlei activiteiten
op het gebied van preven-
tie'
MIDDELBURG - Het aantal
verkeersongelukken door
smartphonegebruik neemt
toe, maar ondanks het
wettelijke verbod neemt
het handheld telefoonge
bruik niet af. Autobezitters
bellen en appen erop los,
maar lijken niet te weten
dat zij hierdoor onverze
kerd rondrijden, meldt ver
gelijkingssite Autoverzeke-
ring.nl. Wellicht een van de
redenen dat het gebruik
nog zo veel voorkomt. Au-
toverzekering.nl heeft het
gedrag van 750 Nederland
se autobezitters onder
zocht en constateert dat 47
procent de telefoon wel
eens gebruikt achter het
stuur. In 12 procent van de
gevallen gaat het om hand- ff
held (niet-handsfree) ge
bruik. Opvallend is dat 73
procent van deze smartp-
honegebruikers wel van
mening is dat smartphone
gebruik verboden moet
zijn. Zij keuren hun eigen
gedrag dus af, maar kun
nen het toch niet laten. 14
procent van deze groep is
zelfs van mening dat al het
telefoongebruik in de auto
verboden moet worden, 3*
zowel handheld als hands-
free. Een tweede resultaat
dat opvalt, is dat niet alle
ondervraagden weten dat
zij niet verzekerd zijn op
het moment dat zij de tele
foon handheld gebruiken.
Slechts 40 procent van de
bestuurders weet dit. 29
procent denkt wel verze- ar
kerd te zijn en 31 procent
denkt dat dit per verzeke
raar verschilt. Kennelijk legt
het grootste deel geen link
tussen het vertonen van
wettelijk verboden gedrag
en het vervallen van de au
toverzekering. Dit is ver
ontrustend en kan een re
den zijn dat de telefoon
nog zo vaak wordt gebruikt.
Zomer-, winter- of all-season-banden. De tijd
van het jaar leent zich er prima voor om daar
weer even goed over na te denken. Zeker als je op
wintersport wilt en door Duitsland moet om op je
vakantiebestemming te komen. Daar zijn ze verplicht.