100% Mobiel Winterhanden zijn de beste verzekering tegen gladheid 'Een auto weer aan de praat krijgen geeft een enorme kick' r ■T" L 7 1 Zichtbaar op de fiets Smartphone in de auto 27 WOENSDAG 25 OKTOBER 2017 Het is herfst, het wordt kouder, natter en gladder op de weg. Tijd om vast na te denken over winterhanden. Wat is er nodig als je alleen in de buurt rijdt en wat geldt er voor het buiten land? Laatje daarom goed adviseren bij de specialist. VLISSINGEN - Winterhanden zijn banden waarbij het pro fiel en de rubbersamenstelling speciaal zijn gemaakt voor het rijden bij nat en winters weer. Winterhanden hebben een betere grip op het wegdek, een kortere remweg en dus minder kans op glijpartijen en ongelukken. In Nederland hebben we geen echt strenge winters maar in sommige Eu ropese landen wel en daar zijn winterhanden zelfs verplicht. Het profiel van een winter- band is minder effectief op droog wegdek bij hogere tem peraturen dus dan zal er eer der voor een all-season-band gekozen worden. Een winter- band is voorzien van lamellen die zorgen door middel van een 'zaagtand-effect' voor ex tra grip op sneeuw en ijs. Een winterhand is te herkennen aan de M+S codering op de zijkant van de band. Keuze In ons land zijn all-sea- son-banden een goed alter natief. Een all-season band is een combinatie van zomer- en winterhanden in één. De pres taties van winterhanden zijn in winterse omstandigheden duidelijk beter dan die van all-season banden. Winter- Het sneeuwvloksysmbool met M+S codering op de zijkant van de band geeft aan dat je hier met een g winterhand te maken hebt. Al is er wel een verschil in prestatie en kwaliteit. Foto: Conny den Heijer banden zijn prima geschikt voor besneeuwde bergpassen, terwijl je er bij all-season sneller sneeuwkettingen om zal moeten leggen. Bij het op trekken en maken van stuur- bewegingen in de sneeuw hebben winterhanden meer grip dan de all-season band. Bij het remmen in de sneeuw is er weinig verschil tussen de all-season- en winterhand. De keuze van het type ligt uiter aard altijd bij de bestuurder. Periode De beste periode om op win terhanden te rijden is van ok tober tot en met maart. Na tuurlijk is er ook bij winterhanden verschil in kwaliteit en merken. Iedere garage en bandenspecialist kan je adviseren over de voor jouw auto beste optie. Zeker als je op wintersport gaat is het aan te bevelen om te kie zen voor de beste winterhand voor meer veiligheid op de weg. Op de site van de ANWB is bijvoorbeeld een vergelij kende winterbandentest te vinden. Sneeuwvloksymbool Uit de test is gebleken dat de M+S codering soms ook op zomerbanden staat. Daarom beveelt de ANWB de nieuw geproduceerde winterhanden met het '3-peak-moun- tain-snowflake' symbool of 3-PMSF symbool, het sneeuw vloksymbool aan. Hoe dan ook, bij de aanschaf van win terhanden moet je vooral kij ken naar je eigen wensen, rijstijl en gebruik. Met milde winters en weinig sneeuwda- gen, blijven all-seasonbanden een prima alternatief voor zo mer- en winterhanden. Meer info: Een automonteur in hart en nieren is Piet Lievense (64). Hij was een van de eerste APK-keurmeesters in Nederland en volgende week doet hij zijn laatste examen voordat hij met pensioen gaat. MIDDELBURG - De ambitie om met auto's te werken heeft Piet meegekregen van zijn va der. 'Dit jaar is mijn 48ste jaar in de garage. Ik heb de auto wereld vanaf het begin mee gemaakt,' vertelt Piet. Om APK-keurmeester te worden moet je eerst je vakpapieren voor automonteur halen. Dan moet je een cursus volgen voor keurmeester en examens doen. 'Ik haalde in 1985 mijn diploma voor keurmeester, daarnaast heb je een be voegdheidspas en die is maar twee jaar geldig.Er moet dus iedere twee jaar opnieuw exa men worden gedaan om deze pas te behouden. Het is niet zo streng als het eerste examen, maartoch kun je goed zakken,' lacht de automonteur. In al die jaren heeft hij een hoop voorbij zien komen. Er is veel veranderd op het gebied van klanten en techniek. Klan ten hadden vroeger veel meer geduld. Tegenwoordig duurt alles te lang en hebben ze haast.' Piet vertelt dat de auto's veel meer elektronisch zijn ge worden, vroeger waren ze mechanischer. 'Ik heb 36 jaar als automonteur gewerkt. Toen kwam ik met mijn voor opleiding te kort voor de mo derne auto's, ik heb toen be sloten om de laatste jaren alleen auto's te keuren. Tegen woordig word je als automon teur opgeleid om elektroni sche storingen te zoeken.' Dit kan volgens Piet heel erg lastig zijn. Trots vertelt Piet: 'Het mooiste aan werken met auto's is de uitdaging. Een klant 1<omt met de auto naar de garage en zegt: hij doet het niet meer. Om hem dan weer aan de praat te krijgen is het mooiste. Dat je de sleutel omdraait en de auto loopt weer, dat geeft een enorme kick.' Over twee weken doet hij zijn laatste theorie- en praktijkexamen voordat hij, over anderhalf jaar, met pensioen gaat. 'Eerst krijg je allerlei theorievragen. Ik leer hiervoor uit het APK-handboek. Bij het praktij kexamen krijg je verschillende opdrachten. Er moeten dan onderdelen aan een auto be oordeeld worden.Voor beide examens moet ik een vol doende halen, dat blijft span nend.' Voor Piet is vijftigjaar in de autowereld genoeg. Zodra hij met pensioen is wil hij zich Piet Lievense staat op de foto een auto te keuren in autogarage van Uere in Middelburg. TEKSTEN FOTO: MARITJANSEN VAN GALEN niet meer bezig houden met auto's. Hij rijdt heel graag mo tor, dus bezig blijven met techniek doet hij wel. Vooral gaat Piet genieten van zijn welverdiende vrije tijd. Een APK-keurmeester is verantwoordelijk voor periodieke keuringen van voertuigen. APK betekent Algemene Periodieke Keuring. Je moet hiervoor regelmatig bijscholen om de bevoegdheid te behouden. MIDDELBURG - Het laatste weekend van oktober gaat de wintertijd in en komen de donkere dagen in zicht. ZLM Verzekeringen en Fiet sen Scoort komen daarom met een actie waarbij goe de zichtbaarheid op de fiets en de fietscampagne in de schijnwerpers staan. Orga nisaties die deelnemen aan Fietsen Scoort ontvangen reflecterende klikbanden om op de eerste werkdag van de wintertijd (maan dag 30 oktober) uit te delen aan medewerkers. Een goede aanvulling op de juiste fietsverlichting. Deze actie valt samen met de eerste week van de ZLM Preventiemaand die in no vember wordt gehouden. ZLM organiseert in deze maand allerlei activiteiten op het gebied van preven- tie' MIDDELBURG - Het aantal verkeersongelukken door smartphonegebruik neemt toe, maar ondanks het wettelijke verbod neemt het handheld telefoonge bruik niet af. Autobezitters bellen en appen erop los, maar lijken niet te weten dat zij hierdoor onverze kerd rondrijden, meldt ver gelijkingssite Autoverzeke- ring.nl. Wellicht een van de redenen dat het gebruik nog zo veel voorkomt. Au- toverzekering.nl heeft het gedrag van 750 Nederland se autobezitters onder zocht en constateert dat 47 procent de telefoon wel eens gebruikt achter het stuur. In 12 procent van de gevallen gaat het om hand- ff held (niet-handsfree) ge bruik. Opvallend is dat 73 procent van deze smartp- honegebruikers wel van mening is dat smartphone gebruik verboden moet zijn. Zij keuren hun eigen gedrag dus af, maar kun nen het toch niet laten. 14 procent van deze groep is zelfs van mening dat al het telefoongebruik in de auto verboden moet worden, 3* zowel handheld als hands- free. Een tweede resultaat dat opvalt, is dat niet alle ondervraagden weten dat zij niet verzekerd zijn op het moment dat zij de tele foon handheld gebruiken. Slechts 40 procent van de bestuurders weet dit. 29 procent denkt wel verze- ar kerd te zijn en 31 procent denkt dat dit per verzeke raar verschilt. Kennelijk legt het grootste deel geen link tussen het vertonen van wettelijk verboden gedrag en het vervallen van de au toverzekering. Dit is ver ontrustend en kan een re den zijn dat de telefoon nog zo vaak wordt gebruikt. Zomer-, winter- of all-season-banden. De tijd van het jaar leent zich er prima voor om daar weer even goed over na te denken. Zeker als je op wintersport wilt en door Duitsland moet om op je vakantiebestemming te komen. Daar zijn ze verplicht.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2017 | | pagina 27