100%
Vespa rijden is een beleving,
een Vespa moet je voelen
Let op: overstekend wild! Een
aanrijding, wat doen we nu?
29 WOENSDAG 24 MEI 2017
Er bestaat zelfs een eigen magazine wan het merk.-De Vespa
scooter special. Niet vreemd want Vespa is meer dan alleen
een scootermerk. Vespa rijders zijn mensen met een passie -
voor hun tweewieler.
VLISSINGEN - En mensen die
oog hebben voor detail. Dat
zie je terug in de talloze acces
soires en gadgets die Jan Wil
lem de Voogd van Scooter
Lifestyle de Voogd in zijn
showroom heeft staan. Een
kleding- en tassenlijn, hel
men, zonnebrillen, horloges,
metalen ansichtkaarten en es
pressokopjes. Wat maakt Ves
pa dan zo bijzonder?
Compleet aankleden
Jan Willem vertelt: "Vespa is
de Rolls Royce onder de scoo
ters. Piaggio komt uit dezelfde
fabriek, met dat verschil dat
Vespa een compleet stalen
carrosserie heeft. En werkelijk
alles wat je maar bedenken
kunt om hem aan te kleden of
te 'pimpen' hebben we op
voorraad. Vespa is het duurste
merk waar je 10 jaar lang wei
nig afschrijving op hebt. Na 10
jaar wordt hij weer meer geld
waard als je hem zou willen
verkopen. Je hebt verschillen
de soorten: de snorscooter
waar je zonder helm op mag
rijden, de bromscooter en de
motorscooter. Op de laatste
twee moet je wel een helm
dragen. De allerduurste Vespa
is de Emporio Armani. Die heb
ik niet in de showroom staan
maar het is een plaatje. Een
gewone scooter heb je al rij
klaar vanaf zo'n 3500 euro, de
Armani kost zo'n 11.500 euro."
Voor het leven
In 1946 zag de eerste Vespa
het levenslicht. Van de eerste
serie, de o-serie, zijn er drie
gemaakt. Twee scooters heb
ben inmiddels het loodje ge
legd, de derde is onlangs als
collectors item verkocht op
internet voor maar liefst
182.499 euro! Vespa rijders
kunnen lid worden van ver
schillende Vespa clubs over de
hele wereld, leder jaar worden
de Vespa World Days georga
niseerd. De rit naar de organi
serende plaats wordt volledig
op de Vespa afgelegd. De ene
keer gaat de rit naar Kroatië,
de andere keer via de Franse
Alpen naarSaint-Tropez. Hon
derden Vespa rijdende fans
verzamelen zich daar voor de
fandagen. Dit jaar gaat de reis
naar Celle in Duitsland, ten
Noordoosten van Hannover.
Laatje scooter nog even chec
ken bij Scooter 8t Lifestyle de
Voogd voordat je vertrekt: zij
voeren graag je servicebeur
ten en onderhoud uit.
Feestje of gelegenheid
Wil jij je vrienden eens verras
sen of aansteken met het Ves
pa virus? Dan kun je bij Scoo
ter Lifestyle de Voogd
Vespa's huren voor een dag of
dagdeel. Scooter Lifestyle de
Voogd heeft verschillende ar
rangementen, met Zeeuwse
lunch op een boerderij even
tueel gecombineerd met boe
rengolf. Maar ook de authen
tieke Piaggio Ape Calessino,
beter bekend als de Tuk Tuk
zijn te huur, altijd leuk voor
een feestje of andere gelegen
heid.
Voor meer informatie over de
wereld van de scooter kijk op:
scooterandlifestyte.nl
Met name op de Veluwe ko
men auto's en wilde dieren
regelmatig met elkaar in
botsing. Heb je enig idee wat
je als bestuurder in zo'n geval
moet doen - of juist niet
moet doen?
VLISSINGEN - Bij zo'n botsing
zit het er dik in dat dat dier
zich niet aan de verkeersregels
heeft gehouden, maar dat
geldt misschien ook wel voor
jou, de bestuurder.
Voor de wet is het dier natuur
lijk geen geldige partij.
Waarschuwingsbord
Dit soort aanrijdingen worden
door wildbeheerstichtingen
zorgvuldig geregistreerd.
Daarbij wordt uiteraard geke
ken naar de lokatie waar de
aanrijding plaatsvond.
Stond er een waarschuwings
bord? Dan zitje als automobi
list fout.
Je moetje snelheid aanpassen
zodat je op tijd voor een over
stekend everzwijn of hert kunt
stoppen.
Staat er geen waarschuwings
bord, dan zou je in theorie de
wegbeheerder aansprakelijk
kunnen stellen. In Nederland
worden ruim een miljoen wil
de dieren per jaar aangereden.
Denk daarbij aan egels, konij
nen, ganzen, wilde zwijnen,
reeën en herte). In 1998 wer
den circa 2.500 reeën en her
ten aangereden. Dat zijn er
bijna zeven per dag.
De weekkrant zet even wat
tips en feiten op een rijtje.
Wat moetje niet doen?
Als je een hert of everzwijn
ziet oversteken, houd er dan
rekening mee dat het dier niet
alleen is en er misschien een
hele herten- of everzwijnen
familie achteraan komt. Wees
dus extra voorzichtig!
Blijf in de auto
Heb je toch een everzwijn ge
raakt, blijf dan in je auto zit
ten.
Het is namelijk - hoe goed be
doeld ook - niet verstandig het
aangereden dier te helpen of
van de weg te verwijderen.
Waarschijnlijk zijn de familie
leden van de gewonde dier
het daar niet mee eens en een
boos everzwijn is geen grapje!
Die wil je echt niet in je buurt
hebben.
Wat moetje wél doen?
Het is sowieso strafbaar om na
zo'n botsing gewoon verder te
rijden, óók als het gewonde
dier op eigen kracht in het bos
verdwijnt.
Je meldt zo'n aanrijding dus
altijd bij de politie.
De politie geeft je melding
vervolgens door aan iemand
van faunabeheer. Zij nemen
maatregelen om het gewonde
Je moetje snelheid aanpassen zodat je op tijd voor een overstekend
everzwijn of hert kunt stoppen. Foto: PR
dier op te sporen. Als je niet
meer verder kunt rijden door
dat je auto dusdanig bescha
digd is, kunnen ze ook een
bergingswagen naar sturen
om je auto weg te slepen.
Je bent niet verplicht om te remmen voor
overstekend wild. Maar probeer wel veilig uit te
wijken. Dat kan alleen als je langzaam rijdt en de tijd hebt
om de omgeving te scannen voor gevaarlijke situaties.
11LAND - In Zeeland
vraagt men niet zo snel om
advies. Bijna 40 procent
van de Zeeuwen die hun
auto verkopen winnen
geen advies in, maar gaan
zelf op onderzoek uit. Dit
ligt duidelijk hoger dan het
landelijk gemiddelde van
28 procent. Zeeuwen bepa
len de verkoopwaarde van
hun auto niet op gevoel
(0%), maar op basis van
online onderzoek naar ver
gelijkbare modellen (44%).
In Zeeland krijgt men het
vaakst een hogere waarde
dan verwacht bij de ver
koop van hun auto. Ruim
één op de vier krijgt meer
dan van te voren ingeschat.
Landelijk ligt dit op 19 pro
cent. Leuk vinden Zeeuwen
het onderhandelen niet,
aangezien acht op de tien
het echt als noodzakelijk
kwaad ervaren. Dit blijkt uit
representatief onderzoek
van de ANWB onder 1.100
Nederlanders.
Bij het verkopen van een
eigen auto vertrouwen
mannen het meest op hun
onderbuikgevoel en ze vin
den het dan ook niet nodig
om nog anderen te raad
plegen (39 procent). Vrou
wen zijn iets minder zeker
van hun zaak en winnen
vrijwel altijd advies in (86
procent). De partner is
daarbij hun trouwste raad
gever, ruim de helft van de
vrouwen vraagt hun part
ner om advies.
Onderhandelen
Nederlanders onderhande-
len het liefst eerlijk tijdens
de verkoop van hun auto.
Eén op de tien Nederlan
ders geeft aan weieens een
(klein) mankement ver
zwegen te hebben tijdens
het onderhandelen. Het
gaat dan vaak om: proble
men met de airco, kleine
krasjes en deukjes en lekk
ages in dak en deuren. Bij rp.
de jonge autobezitter (30
jaar of jonger) moetje het
meest oppassen voor een
leugentje om bestwil bij de
onderhandeling. Een op de
vijf neemt het niet zo nauw
met de waarheid. Het eer
lijkst zijn de oudere verko
pers. Van de 60-plussers
'vergeet' slechts 5 procent
weieens een mankement
te noemen.
Acht op de tien Zeeuwen
vinden het vervelend om te
onderhandelen over de
verkoopwaarde van hun
auto, de ANWB biedt als
oplossing de Verkoopser
vice. Een dienst waarmee
je gratis en vrijblijvend een
gegarandeerde prijs voor je
auto kan opvragen, en zon
der onderhandelen en
rompslomp je auto kan
verkopen. Als- het bod
wordt geaccepteerd, hoeft
de verkoper alleen zijn auto
af te leveren bij het dichtst
bijzijnde inleverpunt en
staat het geld binnen 2
werkdagen op de rekening.
Ideaal voor alle Nederlan
ders die geen zin hebben in
onderhandelingspraatjes.