100% Vespa rijden is een beleving, een Vespa moet je voelen Let op: overstekend wild! Een aanrijding, wat doen we nu? 29 WOENSDAG 24 MEI 2017 Er bestaat zelfs een eigen magazine wan het merk.-De Vespa scooter special. Niet vreemd want Vespa is meer dan alleen een scootermerk. Vespa rijders zijn mensen met een passie - voor hun tweewieler. VLISSINGEN - En mensen die oog hebben voor detail. Dat zie je terug in de talloze acces soires en gadgets die Jan Wil lem de Voogd van Scooter Lifestyle de Voogd in zijn showroom heeft staan. Een kleding- en tassenlijn, hel men, zonnebrillen, horloges, metalen ansichtkaarten en es pressokopjes. Wat maakt Ves pa dan zo bijzonder? Compleet aankleden Jan Willem vertelt: "Vespa is de Rolls Royce onder de scoo ters. Piaggio komt uit dezelfde fabriek, met dat verschil dat Vespa een compleet stalen carrosserie heeft. En werkelijk alles wat je maar bedenken kunt om hem aan te kleden of te 'pimpen' hebben we op voorraad. Vespa is het duurste merk waar je 10 jaar lang wei nig afschrijving op hebt. Na 10 jaar wordt hij weer meer geld waard als je hem zou willen verkopen. Je hebt verschillen de soorten: de snorscooter waar je zonder helm op mag rijden, de bromscooter en de motorscooter. Op de laatste twee moet je wel een helm dragen. De allerduurste Vespa is de Emporio Armani. Die heb ik niet in de showroom staan maar het is een plaatje. Een gewone scooter heb je al rij klaar vanaf zo'n 3500 euro, de Armani kost zo'n 11.500 euro." Voor het leven In 1946 zag de eerste Vespa het levenslicht. Van de eerste serie, de o-serie, zijn er drie gemaakt. Twee scooters heb ben inmiddels het loodje ge legd, de derde is onlangs als collectors item verkocht op internet voor maar liefst 182.499 euro! Vespa rijders kunnen lid worden van ver schillende Vespa clubs over de hele wereld, leder jaar worden de Vespa World Days georga niseerd. De rit naar de organi serende plaats wordt volledig op de Vespa afgelegd. De ene keer gaat de rit naar Kroatië, de andere keer via de Franse Alpen naarSaint-Tropez. Hon derden Vespa rijdende fans verzamelen zich daar voor de fandagen. Dit jaar gaat de reis naar Celle in Duitsland, ten Noordoosten van Hannover. Laatje scooter nog even chec ken bij Scooter 8t Lifestyle de Voogd voordat je vertrekt: zij voeren graag je servicebeur ten en onderhoud uit. Feestje of gelegenheid Wil jij je vrienden eens verras sen of aansteken met het Ves pa virus? Dan kun je bij Scoo ter Lifestyle de Voogd Vespa's huren voor een dag of dagdeel. Scooter Lifestyle de Voogd heeft verschillende ar rangementen, met Zeeuwse lunch op een boerderij even tueel gecombineerd met boe rengolf. Maar ook de authen tieke Piaggio Ape Calessino, beter bekend als de Tuk Tuk zijn te huur, altijd leuk voor een feestje of andere gelegen heid. Voor meer informatie over de wereld van de scooter kijk op: scooterandlifestyte.nl Met name op de Veluwe ko men auto's en wilde dieren regelmatig met elkaar in botsing. Heb je enig idee wat je als bestuurder in zo'n geval moet doen - of juist niet moet doen? VLISSINGEN - Bij zo'n botsing zit het er dik in dat dat dier zich niet aan de verkeersregels heeft gehouden, maar dat geldt misschien ook wel voor jou, de bestuurder. Voor de wet is het dier natuur lijk geen geldige partij. Waarschuwingsbord Dit soort aanrijdingen worden door wildbeheerstichtingen zorgvuldig geregistreerd. Daarbij wordt uiteraard geke ken naar de lokatie waar de aanrijding plaatsvond. Stond er een waarschuwings bord? Dan zitje als automobi list fout. Je moetje snelheid aanpassen zodat je op tijd voor een over stekend everzwijn of hert kunt stoppen. Staat er geen waarschuwings bord, dan zou je in theorie de wegbeheerder aansprakelijk kunnen stellen. In Nederland worden ruim een miljoen wil de dieren per jaar aangereden. Denk daarbij aan egels, konij nen, ganzen, wilde zwijnen, reeën en herte). In 1998 wer den circa 2.500 reeën en her ten aangereden. Dat zijn er bijna zeven per dag. De weekkrant zet even wat tips en feiten op een rijtje. Wat moetje niet doen? Als je een hert of everzwijn ziet oversteken, houd er dan rekening mee dat het dier niet alleen is en er misschien een hele herten- of everzwijnen familie achteraan komt. Wees dus extra voorzichtig! Blijf in de auto Heb je toch een everzwijn ge raakt, blijf dan in je auto zit ten. Het is namelijk - hoe goed be doeld ook - niet verstandig het aangereden dier te helpen of van de weg te verwijderen. Waarschijnlijk zijn de familie leden van de gewonde dier het daar niet mee eens en een boos everzwijn is geen grapje! Die wil je echt niet in je buurt hebben. Wat moetje wél doen? Het is sowieso strafbaar om na zo'n botsing gewoon verder te rijden, óók als het gewonde dier op eigen kracht in het bos verdwijnt. Je meldt zo'n aanrijding dus altijd bij de politie. De politie geeft je melding vervolgens door aan iemand van faunabeheer. Zij nemen maatregelen om het gewonde Je moetje snelheid aanpassen zodat je op tijd voor een overstekend everzwijn of hert kunt stoppen. Foto: PR dier op te sporen. Als je niet meer verder kunt rijden door dat je auto dusdanig bescha digd is, kunnen ze ook een bergingswagen naar sturen om je auto weg te slepen. Je bent niet verplicht om te remmen voor overstekend wild. Maar probeer wel veilig uit te wijken. Dat kan alleen als je langzaam rijdt en de tijd hebt om de omgeving te scannen voor gevaarlijke situaties. 11LAND - In Zeeland vraagt men niet zo snel om advies. Bijna 40 procent van de Zeeuwen die hun auto verkopen winnen geen advies in, maar gaan zelf op onderzoek uit. Dit ligt duidelijk hoger dan het landelijk gemiddelde van 28 procent. Zeeuwen bepa len de verkoopwaarde van hun auto niet op gevoel (0%), maar op basis van online onderzoek naar ver gelijkbare modellen (44%). In Zeeland krijgt men het vaakst een hogere waarde dan verwacht bij de ver koop van hun auto. Ruim één op de vier krijgt meer dan van te voren ingeschat. Landelijk ligt dit op 19 pro cent. Leuk vinden Zeeuwen het onderhandelen niet, aangezien acht op de tien het echt als noodzakelijk kwaad ervaren. Dit blijkt uit representatief onderzoek van de ANWB onder 1.100 Nederlanders. Bij het verkopen van een eigen auto vertrouwen mannen het meest op hun onderbuikgevoel en ze vin den het dan ook niet nodig om nog anderen te raad plegen (39 procent). Vrou wen zijn iets minder zeker van hun zaak en winnen vrijwel altijd advies in (86 procent). De partner is daarbij hun trouwste raad gever, ruim de helft van de vrouwen vraagt hun part ner om advies. Onderhandelen Nederlanders onderhande- len het liefst eerlijk tijdens de verkoop van hun auto. Eén op de tien Nederlan ders geeft aan weieens een (klein) mankement ver zwegen te hebben tijdens het onderhandelen. Het gaat dan vaak om: proble men met de airco, kleine krasjes en deukjes en lekk ages in dak en deuren. Bij rp. de jonge autobezitter (30 jaar of jonger) moetje het meest oppassen voor een leugentje om bestwil bij de onderhandeling. Een op de vijf neemt het niet zo nauw met de waarheid. Het eer lijkst zijn de oudere verko pers. Van de 60-plussers 'vergeet' slechts 5 procent weieens een mankement te noemen. Acht op de tien Zeeuwen vinden het vervelend om te onderhandelen over de verkoopwaarde van hun auto, de ANWB biedt als oplossing de Verkoopser vice. Een dienst waarmee je gratis en vrijblijvend een gegarandeerde prijs voor je auto kan opvragen, en zon der onderhandelen en rompslomp je auto kan verkopen. Als- het bod wordt geaccepteerd, hoeft de verkoper alleen zijn auto af te leveren bij het dichtst bijzijnde inleverpunt en staat het geld binnen 2 werkdagen op de rekening. Ideaal voor alle Nederlan ders die geen zin hebben in onderhandelingspraatjes.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2017 | | pagina 29