Ieder mens is uniek, óók tijdens Kerst
CODnntnr A
15 WOENSDAG 21 DECEMBER 2016
kerstviering. Na een uitvoerig
gesprek met een leerkracht,
werkt de school nu gelukkig
wel goed mee. De kindèren
krijgen zoveel mogelijk alter
natieve knutselwerkjes in de
kerstperiode en tijdens de
kerstviering krijgen de kinde
ren een dagje vrij." Dat de fa
milie Van den Berg geen
kerstfeest viert, wil niet zeg
gen dat ze helemaal 'geen
feesten vieren. "We houden
enorm van gezelligheid", be
nadrukken Patrick en Naomi.
"We hebben elk jaar congres
sen en dan ontmoeten we al
onze broeders en zusters. Er
worden lezingen gehouden
en films vertoond en na af
loop wordt er samen gegeten.
Het is echt geweldig om met
zoveel mensen bij elkaar te
komen."
Balans
Erika Capelle is lid van de Pro
testantse Kerk. Zij viert wel
Kerst en haar christelijke ge
loof vormt daarin de rode
draad. Ze gaat op de avond
voorafgaand aan Kerst naar de
kerk en op Eerste Kerstdag be
zoekt ze de kerstdienst. Tege
lijkertijd viert ze ook het tradi
tionele feest, compleet met
kerstboom, kaarsjes en gezel
lig eten met heel de familie.
"Het feest zoals wij dat vieren
is een combinatie van het ge
loof en een stukje traditie. Er
zitten twee kanten aan Kerst.
Aan de ene kant is er het ge
loof en aan de andere kant is
er de traditie. Het is de don
kerste tijd van het jaar, je zit
bij elkaar en je viert een feest.
Dat laatste vind ik eigenlijk
helemaal niet per se christe
lijk, dat zijn heel verschillende
dingen. Dus het is, als moeder
van een jong gezin, echt een
beetje zoeken naar de balans.
Het feestgedruis en de glim-
Fenna, Erika, Karei, Aaron en Jonas Capelle. Erika Capelle:Het is, als moeder van een jong gezin, echt een beetje zoeken naar de balans."
Jacques de Hond: "We zetten een achtarmige kandelaar (Chanoekia)
voor het raam en er wordt elke dag een kaarsje meer aangestoken."
mende kindergezichtjes zijn
ook heel erg leuk en dat hoeft
het verhaal van de geboorte
van Jezus niet weg te duwen."
Erika heeft genoeg historische
kennis in huis om te weten
dat de geboorte van Jezus niet
daadwerkelijk heeft plaatsge
vonden op 25 december. "Daar
ben ik heel nuchter in", geeft
ze aan. "Met de geboorte van
Jezus willen we uitdragen dat
er een nieuw begin is en dat
er altijd weer licht komt. Die
gedachte zorgt ervoor dat
het zelf niet. "Ik ben Joods en
het kerstfeest is een christelij
ke feestdag. Wij hebben wel
een feestdag rond dezelfde
tijd die te maken, heeft met
licht. Chanoeka oftewel het
Lichtenfeest. Daar is wel een
overeenkomst, omdat Kerst
ook een feest van licht wordt
genoemd. Maar tijdens ons
Joodse Lichtenfeest vieren we
iets heel anders", legt hij uit.
"Wij vieren dat heel lang gele
den, in de tijd van de Romei
nen, een groep Joodse vrij
heidsstrijders de tempel in
Jeruzalem terug veroverden.
In die tempel vonden ze een
kruikje koosjere olie om de
Menorah (de zevenarmige
kandelaar) aan te steken. Dat
kruikje was genoeg voor een
dag. Om die koosjere olie te
bereiden had men normaal
acht dagen nodtg. Maar toen
SPROOKJE
"Het kerstverhaal is voor mij een prachtig sprookje, maar ik geloof er niet in", vertelt
Tamara. "Ik hoor niet bij een bepaalde godsdienst, maar geloof in het goede in ande
re mensen. Met Kerst staat de kerstboom in huis. geven we elkaar cadeautjes en eten we met
heel de familie allemaal kleine zelfgemaakte hapjes. Ik kan er echt enorm van genieten."
deze donkere periode van, het
jaar een mooie tijd is om het
kerstfeest te vieren."
Chanoeka
Jacques de Hond kent het
kerstfeest en de oorspronkelij
ke betekenis ervan, maar viert
de Menorah werd aangesto
ken, brandde hij als door een
wonder acht dagen in plaats
van één dag. Zo was er ge
noeg tijd om de olie te berei
den om de Menorah, die als
symbool voor het eeuwig du
rende licht altijd in de tempel
aanwezig was, weer aan te
steken. Deze gebeurtenis vie
ren wij tijdens Chanoeka. We
zetten een achtarmige kande
laar (Chanoekia) voor het
raam en bij zonsondergang
wordt er elke dag een kaarsje
meer aangestoken tot ze alle
acht branden. Daarmee willen
we laten zien dat rechtvaar
digheid altijd de overhand
krijgt op onrecht. Ook Chanoe
ka is een gezinsfeest, we zul
len in het Jodendom niet na
laten om de familie bij elkaar
te krijgen", glimlacht Jacques
de Hond.
Samen eten vinden we allemaal fijn
"Vrijheid is een groot goed", benadrukt Jac
ques de Hond. "ledereen viert bepaalde
feesten op zijn eigen manier. Zelf breng ik
de kerstdagen door in Israël om het Joodse
Chanoeka te vieren. Dit feest duurt acht da
gen en wordt elk jaar op een andere datum
gevierd, dat heeft te maken met de Joodse
kalender. Dit jaar begint het op 24 decem
ber. Chanoeka is, net ais Kerst, ook wel het
feest van licht en vrede. En wat voor mij
vrede betekent? Het is voor mij vrede als ie
dereen respect toont voor een ander. Onge
acht afkomst of geloor
Kemal is van Turkse afkomst en woont in
middels ruim dertig jaar in Nederland. Als
moslim viert hij geen Kerst, want in zijn ge
loof zijn er andere religieuze feestdagen zo
als bijvoorbeeld Ramadan en het offerfeest..
Maar als hij rond deze tijd van het jaar een
kerstkaartje van zijn buren krijgt, stuurt hij
wel een kaartje terug. "Dat heeft alles te
maken met respect", legt hij uit. "Respect
voor elkaar is heel belangrijk binnen ons
geloof. In de Koran staat dat je respect voor
elkaar moet hebben, elkaar lief moet heb
ben en elkaar moet helpen."
De familie Van den Berg viert geen Kerst
vanwege hun geloof. Zij zijn Jehovah's Ge
tuigen en ze hechten veel waarde aan de
oorsprong van vieringen. "Er zijn helemaal
geen bewijzen dat Jezus op 25 december
werd geboren", lichten ze toe. "Ons geloof
draait om liefde. In de Bijbel kun je lezen:
Heb u naast lief als uzelf. Je kunt echt heel
klein beginnen, door anderen te behande
len zoals je zelf graag behandeld wilt wor
den. Dat proberen we zelf te doen en we
proberen het ook door te geven aan onze
kinderen."
"Door de geboorte van Jezus te vieren, wil
len we uitdragen dat er een nieuw begin is
en dat er altijd weer licht komt", vertelt Errka
Capelle, lid van de Protestante Kerk. "Dat
zorgt er ook voor dat deze donkere periode
van het jaar een mooie tijd is om het kerst
feest te vieren. Dit is echt de tijd waarin je
licht in de wereld brengt. Na het donker
komt er altijd weer licht. Dat is een hoopge
vende gedachte. Hoe donker het ook is, het
wordt altijd weer licht. Hoe slecht het soms
ook met je gaat, of er nu afschuwelijke ziek
tes zijn of oorlogen...er is altijd hoop."
Het aftellen is begonnen, de kerstdagen komen steeds dich
terbij. Door veel Zeeuwen wordt Kerst uitbundig gevierd. De
tafel wordt gedekt voor een heerlijk kerstdiner, de boom
staat te fonkelen in de kamer en de kerken stromen vol voor
de kerstdienst of de nachtmis. Tegelijkertijd zijn er net zo
goed mensen die de kerstdagen geruisloos voorbij laten gaan,
omdat de kerstviering geen deel uitmaakt van hun geloofs
overtuiging.
ZEELAND - Patrick, Naomi en
hun kinderen Rocco en Patty
uit Bruinisse vieren geen Kerst
vanwege hun geloof Zij zijn
Jehovah's Getuigen en gelo
ven net als andere christenen
in God en Jezus en zien de Bij
bel als leidraad in hun leven.
Toch wordt de geboorte van
Jezus niet door ze gevierd.
"Dat heeft verschillende rede
nen", vertelt Patrick van den
Berg. "We vieren sowieso
geen verjaardagen omdat er
nare dingen gebeuren op die
enkele verjaardag die in de
Bijbel genoemd wordt. Daar
naast gaf Jezus niet het gebod
om zijn geboorte te herden
ken, maar juist zijn dood. Bo
vendien, en dat is toch eigen
lijk wel heel frappant, wordt
er nergens in de Bijbel een
geboortedatum van Jezus ge
noemd. Er zijn helemaal geen
bewijzen dat Jezus op 25 de
cember werd geboren. Wij
vinden het heel belangrijk om
juist wel te kijken naar de oor
sprong van vieringen."
Lastig
Zeker met twee opgroeiende
kinderen is het vrijwel onmo
gelijk om je volledig te ont
trekken aan het naderende
kerstfeest. Patty en Rocco gaan
paar de openbare basisschool
in het dorp en daar worden
rond deze tijd van het jaar
volop kerstwerkjes geknutseld
en er wordt een kerstviering
gehouden. Soms is dat best
lastig. "Eerder had ik wel eens
het gevoel dat ze het op
school niet helemaal serieus
namen", vertelt Naomi. "De
leerkrachten dachten ons te
gemoet te komen door de
kerstviering een andere naam
te geven, bijvoorbeeld eep
sprookjesfeest. Maar daarmee
is het natuurlijk niet opgelost,
want het blijft gewoon een