Ieder mens is uniek, óók tijdens Kerst CODnntnr A 15 WOENSDAG 21 DECEMBER 2016 kerstviering. Na een uitvoerig gesprek met een leerkracht, werkt de school nu gelukkig wel goed mee. De kindèren krijgen zoveel mogelijk alter natieve knutselwerkjes in de kerstperiode en tijdens de kerstviering krijgen de kinde ren een dagje vrij." Dat de fa milie Van den Berg geen kerstfeest viert, wil niet zeg gen dat ze helemaal 'geen feesten vieren. "We houden enorm van gezelligheid", be nadrukken Patrick en Naomi. "We hebben elk jaar congres sen en dan ontmoeten we al onze broeders en zusters. Er worden lezingen gehouden en films vertoond en na af loop wordt er samen gegeten. Het is echt geweldig om met zoveel mensen bij elkaar te komen." Balans Erika Capelle is lid van de Pro testantse Kerk. Zij viert wel Kerst en haar christelijke ge loof vormt daarin de rode draad. Ze gaat op de avond voorafgaand aan Kerst naar de kerk en op Eerste Kerstdag be zoekt ze de kerstdienst. Tege lijkertijd viert ze ook het tradi tionele feest, compleet met kerstboom, kaarsjes en gezel lig eten met heel de familie. "Het feest zoals wij dat vieren is een combinatie van het ge loof en een stukje traditie. Er zitten twee kanten aan Kerst. Aan de ene kant is er het ge loof en aan de andere kant is er de traditie. Het is de don kerste tijd van het jaar, je zit bij elkaar en je viert een feest. Dat laatste vind ik eigenlijk helemaal niet per se christe lijk, dat zijn heel verschillende dingen. Dus het is, als moeder van een jong gezin, echt een beetje zoeken naar de balans. Het feestgedruis en de glim- Fenna, Erika, Karei, Aaron en Jonas Capelle. Erika Capelle:Het is, als moeder van een jong gezin, echt een beetje zoeken naar de balans." Jacques de Hond: "We zetten een achtarmige kandelaar (Chanoekia) voor het raam en er wordt elke dag een kaarsje meer aangestoken." mende kindergezichtjes zijn ook heel erg leuk en dat hoeft het verhaal van de geboorte van Jezus niet weg te duwen." Erika heeft genoeg historische kennis in huis om te weten dat de geboorte van Jezus niet daadwerkelijk heeft plaatsge vonden op 25 december. "Daar ben ik heel nuchter in", geeft ze aan. "Met de geboorte van Jezus willen we uitdragen dat er een nieuw begin is en dat er altijd weer licht komt. Die gedachte zorgt ervoor dat het zelf niet. "Ik ben Joods en het kerstfeest is een christelij ke feestdag. Wij hebben wel een feestdag rond dezelfde tijd die te maken, heeft met licht. Chanoeka oftewel het Lichtenfeest. Daar is wel een overeenkomst, omdat Kerst ook een feest van licht wordt genoemd. Maar tijdens ons Joodse Lichtenfeest vieren we iets heel anders", legt hij uit. "Wij vieren dat heel lang gele den, in de tijd van de Romei nen, een groep Joodse vrij heidsstrijders de tempel in Jeruzalem terug veroverden. In die tempel vonden ze een kruikje koosjere olie om de Menorah (de zevenarmige kandelaar) aan te steken. Dat kruikje was genoeg voor een dag. Om die koosjere olie te bereiden had men normaal acht dagen nodtg. Maar toen SPROOKJE "Het kerstverhaal is voor mij een prachtig sprookje, maar ik geloof er niet in", vertelt Tamara. "Ik hoor niet bij een bepaalde godsdienst, maar geloof in het goede in ande re mensen. Met Kerst staat de kerstboom in huis. geven we elkaar cadeautjes en eten we met heel de familie allemaal kleine zelfgemaakte hapjes. Ik kan er echt enorm van genieten." deze donkere periode van, het jaar een mooie tijd is om het kerstfeest te vieren." Chanoeka Jacques de Hond kent het kerstfeest en de oorspronkelij ke betekenis ervan, maar viert de Menorah werd aangesto ken, brandde hij als door een wonder acht dagen in plaats van één dag. Zo was er ge noeg tijd om de olie te berei den om de Menorah, die als symbool voor het eeuwig du rende licht altijd in de tempel aanwezig was, weer aan te steken. Deze gebeurtenis vie ren wij tijdens Chanoeka. We zetten een achtarmige kande laar (Chanoekia) voor het raam en bij zonsondergang wordt er elke dag een kaarsje meer aangestoken tot ze alle acht branden. Daarmee willen we laten zien dat rechtvaar digheid altijd de overhand krijgt op onrecht. Ook Chanoe ka is een gezinsfeest, we zul len in het Jodendom niet na laten om de familie bij elkaar te krijgen", glimlacht Jacques de Hond. Samen eten vinden we allemaal fijn "Vrijheid is een groot goed", benadrukt Jac ques de Hond. "ledereen viert bepaalde feesten op zijn eigen manier. Zelf breng ik de kerstdagen door in Israël om het Joodse Chanoeka te vieren. Dit feest duurt acht da gen en wordt elk jaar op een andere datum gevierd, dat heeft te maken met de Joodse kalender. Dit jaar begint het op 24 decem ber. Chanoeka is, net ais Kerst, ook wel het feest van licht en vrede. En wat voor mij vrede betekent? Het is voor mij vrede als ie dereen respect toont voor een ander. Onge acht afkomst of geloor Kemal is van Turkse afkomst en woont in middels ruim dertig jaar in Nederland. Als moslim viert hij geen Kerst, want in zijn ge loof zijn er andere religieuze feestdagen zo als bijvoorbeeld Ramadan en het offerfeest.. Maar als hij rond deze tijd van het jaar een kerstkaartje van zijn buren krijgt, stuurt hij wel een kaartje terug. "Dat heeft alles te maken met respect", legt hij uit. "Respect voor elkaar is heel belangrijk binnen ons geloof. In de Koran staat dat je respect voor elkaar moet hebben, elkaar lief moet heb ben en elkaar moet helpen." De familie Van den Berg viert geen Kerst vanwege hun geloof. Zij zijn Jehovah's Ge tuigen en ze hechten veel waarde aan de oorsprong van vieringen. "Er zijn helemaal geen bewijzen dat Jezus op 25 december werd geboren", lichten ze toe. "Ons geloof draait om liefde. In de Bijbel kun je lezen: Heb u naast lief als uzelf. Je kunt echt heel klein beginnen, door anderen te behande len zoals je zelf graag behandeld wilt wor den. Dat proberen we zelf te doen en we proberen het ook door te geven aan onze kinderen." "Door de geboorte van Jezus te vieren, wil len we uitdragen dat er een nieuw begin is en dat er altijd weer licht komt", vertelt Errka Capelle, lid van de Protestante Kerk. "Dat zorgt er ook voor dat deze donkere periode van het jaar een mooie tijd is om het kerst feest te vieren. Dit is echt de tijd waarin je licht in de wereld brengt. Na het donker komt er altijd weer licht. Dat is een hoopge vende gedachte. Hoe donker het ook is, het wordt altijd weer licht. Hoe slecht het soms ook met je gaat, of er nu afschuwelijke ziek tes zijn of oorlogen...er is altijd hoop." Het aftellen is begonnen, de kerstdagen komen steeds dich terbij. Door veel Zeeuwen wordt Kerst uitbundig gevierd. De tafel wordt gedekt voor een heerlijk kerstdiner, de boom staat te fonkelen in de kamer en de kerken stromen vol voor de kerstdienst of de nachtmis. Tegelijkertijd zijn er net zo goed mensen die de kerstdagen geruisloos voorbij laten gaan, omdat de kerstviering geen deel uitmaakt van hun geloofs overtuiging. ZEELAND - Patrick, Naomi en hun kinderen Rocco en Patty uit Bruinisse vieren geen Kerst vanwege hun geloof Zij zijn Jehovah's Getuigen en gelo ven net als andere christenen in God en Jezus en zien de Bij bel als leidraad in hun leven. Toch wordt de geboorte van Jezus niet door ze gevierd. "Dat heeft verschillende rede nen", vertelt Patrick van den Berg. "We vieren sowieso geen verjaardagen omdat er nare dingen gebeuren op die enkele verjaardag die in de Bijbel genoemd wordt. Daar naast gaf Jezus niet het gebod om zijn geboorte te herden ken, maar juist zijn dood. Bo vendien, en dat is toch eigen lijk wel heel frappant, wordt er nergens in de Bijbel een geboortedatum van Jezus ge noemd. Er zijn helemaal geen bewijzen dat Jezus op 25 de cember werd geboren. Wij vinden het heel belangrijk om juist wel te kijken naar de oor sprong van vieringen." Lastig Zeker met twee opgroeiende kinderen is het vrijwel onmo gelijk om je volledig te ont trekken aan het naderende kerstfeest. Patty en Rocco gaan paar de openbare basisschool in het dorp en daar worden rond deze tijd van het jaar volop kerstwerkjes geknutseld en er wordt een kerstviering gehouden. Soms is dat best lastig. "Eerder had ik wel eens het gevoel dat ze het op school niet helemaal serieus namen", vertelt Naomi. "De leerkrachten dachten ons te gemoet te komen door de kerstviering een andere naam te geven, bijvoorbeeld eep sprookjesfeest. Maar daarmee is het natuurlijk niet opgelost, want het blijft gewoon een

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2016 | | pagina 15