De Oosterscheldekering viert feest I I 1 Bouw meegemaakt Wekelijks op kering Mooiste werkplek Altijd een antwoord 30 jaar Oosterscheldekering De Oosterscheldekering viert feest. Op 4 oktober 1986 stelt Koningin Beatrix de stormvloedkering in werking. Uit mili euoverwegingen worden slechts 17 van de 62 stalen schuiven neergelaten. De operatie duurt zestig minuten. Op het mo ment dat de platen op de bodem staan, zegt ze: "De storm vloedkering is gesloten. De Deltawerken zijn voltooid. Zeel and is veilig." ZEELAND - Het enige min puntje blijkt de enorme file te zijn waarin de duizenden ge nodigden urenlang in vast ko men te zitten. Rijkswaterstaat nodigde 7000 mensen en hun familie uit. Volgens de schat ting kwamen in totaal 25.000 mensen naar het werkeiland. De Oosterschelde is nog steeds een uniek bouwpro ject. Nooit eerder werd een constructie gemaakt op zo'n grote schaal met zulke enor me afmetingen. De project- duur was 26 jaar, de bouw duurde van 1978-1986 en kostte 2,5 miljard euro. Het onderhoud aan het bouw werk kost het Rijk jaarlijks 18 miljoen euro. Al voor de ramp van 1953 vraagt ir. J. van Veen aandacht voor de noodzaak de zeewe ringen te verbeteren, wat zou kunnen door verkorting van de kustlijn met 700 kilometer. Uitgangspunt is: hoe korter de kust, hoe makkelijker de ver dediging. Diverse plannen passeren na de Tweede We reldoorlog de tekentafel. Te vergeefs. Na de Watersnood ramp van 1 februari 1953, waarbij grote delen van Zuid west Nederland onder water lopen en 1835 mensen ver drinken, is Nederland einde lijk rijp voor de daadwerkelijke verbetering van de dijken. BOUWKUNDIG ÉN POLITIEK LÉIDT HET TOT GROTE VERDEELDHEID Twintig dagen na de ramp is de Deltacommissie geïnstal leerd. De commissie komt met adviezen over de uitvoering van een Deltaplan die de vei ligheid in het. Deltagebied duurzaam moet verhogen. De Nieuwe Waterweg en de Westerschelde blijven open vanwege het economische belang van de havens van Rotterdam en Antwerpen. De Deltacommissie en het Delta plan worden politiek geaccep teerd en op 5 november 1957 treedt de Deltawet in werking. De Deltacommissie stelde voor om alle zeearen in het Deltagebied volledig af te sluiten en alle zeeweringen op Deltahoogte te brengen; dat wil zeggen op 5 meter bo ven NAP bij Hoek van Holland. Niet alleen de veiligheid zou worden vergroot; ook een be tere waterbeheersing in een groot deel van het land, min der vérzilting, de komst van zoetwaterbekkens voor de landbouw, nieuwe recreatie gebieden en over de dam men, betere verbindingen in Zuidwest Nederland, werden mogelijk. In 1958 is het eerste bouw werk klaar: de stormvloedke ring in de Hollandse IJssel. Drie jaar later volgen de af damming van het Veerse Gat en de Zandkreek. Daarna is de Haringvliet aan de beurt. Daar wordt een sluizencomplex aangelegd om overtollig wa ter uit de Rijn af te kunnen voeren. In 1971 is de Haringv- lietdam gereed en een jaar later volgt de Brouwersdam. De Zandkreekdam, Grevelin- gendam, Volkerakdam zijn in middels aangelegd. Het moei lijkste karwei wordt voor het laatst bewaard. Niet alleen bouwkundig maar ook poli tiek leidt dit tot grote ver deeldheid. Voor- en tegenstanders Journalist en schrijver Kees Slager, bekend van het stan daardwerk De Ramp, heeft al les van dichtbij meegemaakt. Hij sluit zich begin jaren '70 MËèasfi *(S Luchtfoto Oosterscheidewerken. Van boven naar onder: Schouwen-Duiveland, de stroomgaten Schaar, hammen en Roompot met in het midden Neeltje Jans. FOTO: Beeldbank Rijkswaterstaat, afdeling Multimedia RWS Koningin Beatrix stelt op 4 oktober 1986 de Stormvloedkering officieel in gebruik. FOTO: Beeldbank Rijkswaterstaat, afdeling Multimedia RWS aan bij de Actiegroep Ooster schelde Open. Een andere journalist, Paul de Schipper, schrijft in 2008 het boek 'De slag om de Oosterschelde'. Daarin vertelt hij het verhaal van gewone, volhardende mensen die vinden dat de Oosterschelde geen brakke plas water mag worden. Vei ligheid door de dijken te ver hogen is hun motto. Maar gelijk hébben is nog geen ge lijk krijgen. Zeeland blijft ge zagsgetrouw. Zelfs de PZC, die door de actievoerders spot tend De Provinciale Staats Courant wordt genoemd. De tijd mee De groep jongeren die vanuit een loods in Yerseke in verzet komen, weten zich uiteinde lijk gesteund door oudere Zeeuwen. De actiegroep heeft de tijd mee. In 1972 valt het Kabinet-Biesheuvel. Voor het eerst gaan kandidaat-Kamer leden, naar Amerikaans voor beeld, op campagne door het land. De actiegroep grijpt haar kans en laat zich op elke ver kiezingsbijeenkomst zien en horen. Er worden leuzen op viaducten geschilderd, stickers verspreid en na verloop van tijd kantelt de mening van veel Nederlanders. Het nieu we Kabinet-Den Uyl struikelt in november 1974 bijna over het Oosterschelde-dossier, maar komt met een compro mis: een stormvloedkering, waarmee de veiligheid wordt gegarandeerd en het getij ge red. En daarmee het milieu en de visserij. Gezichtsverlies voor de Actiegroep en Rijks waterstaat. De laatste moet in 1974 het reeds begonnen werk in de Oosterschelde. afbreken en opruimen. Als Koningin Beatrix de kering in 1986 opent, is Rijkswaterstaat trots op het resultaat en schittert de Actiegroep door afwezig heid; zij zijn niet uitgenodigd. Publieksdagen Twee dagen lang pakt Rijks waterstaat groots uit met een gevarieerd programma. The ma: iedereen bewust maken dat waterveiligheid niet van zelfsprekend is. Er zijn onder delen waarvoor je je moet aanmelden; anderen zijn vrij te bezoeken. Een kijkje in een windmolen; een Bedrijven Expo, rondleiding op een meetschip, hoe werkt een overstromingssimulator, films of een schemerwandeling. Renée van den Hoek (59) woont in Kerkwer- ve en rijdt al tien jaar elke donderdagmor gen naar Middelburg. Daar past ze op bij de drie kinderen van haar dochter, 's Morgens om zeven uur heen en half zes 's avonds terug. Renée van den Hoek vertelt: "Ik heb het begin van de bouw van de Oosterschel dekering nog meegemaakt. Toen ik in 1980 bij Rijkswaterstaat werkte, hadden we een groot feest op werkeiland Neeltje Jans." FOTO: de Quelery Derk Thijs (58) woont in Middelburg en is wekelijks op de kering te vinden met zijn roeifiets. "Neeltje Jans is een ideaal fietsei- land. Tot september 2013 heb ik 15 jaar lang de WK Roeifietsen georganiseerd. Als mili eufreak zie ik kansen om goedkope energie uit de kering te halen. Met afgeronde pijlers, een gestroomlijnde bodem en turbines in de stroomgaten. Een halve kerncentrale aan energie is eruit te halen met behoud van eb en vloed." FOTO: Thijs Johanna Boorsma (49) rijdt elke dag vanuit Bergen op Zoom naar Neeltje Jans. Sinds november 2015 werkt ze als ambtenaar bij de Rijks Beveiligings Organisatie. "Ik heb Neeltje Jans pas leren kennen toen ik hier kwam werken. Regelmatig rijd ik met de auto om sluizen en toegangswegen te con troleren. In de meldkamer in het ir. J.WW. Topshuis hangen monitoren op waarop ik het hele gebied in de gaten kan houden. Ik heb de mooiste werkplek." FOTO: Rietveld Renske Poll (62) pendelt al jaren elke dag van Burgh naar haar werk in de Tourist Shop in Middelburg. Ze heeft vanwege het werk van haar man, de bouw van de kering van dichtbij meegemaakt. "Tijdens de heenreis overdenk ik de dag en 's avonds altijd de gedachte van fijn terugkeren naar Schouwen-Duiveland. Op Neeltje Jans kom ik graag bij het visrestaurant. Op vragen van toeristen heb ik altijd wel een antwoord." FOTO: Theo Rietveld

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2016 | | pagina 27