100% Mobiel Het gevoel van vrijheid door hoog in de lucht te vertoeven Een halt toeroepen aan het stijgende aantal ongelukken ruitschade? Samen tegen de gladheid Steeds meer spoorstudie Autotaalgias Zeeland Goes 0113-251700 Vlissingen: 0118-441155 autotaalgias helpt 0800-0828 plannen hebben om op een e-bike te gaan rijden. Ze kun nen kennismaken met allerlei soorten e-bikes. 's Middags kan iedereen zelf ervaring op doen met de e-bike in de prak tijk. Wat is handig; voorwiel aandrijving of midden motoraandrijving? Dat kan ie dereen zelf ervaren, zo komen mensen erachter wat het beste voor hen is. We hebben een oefencircuit, met daarbij de nadruk op stoppen en starten. "We willen met de E-bikeda- gen een halt toeroepen aan het stijgende aantal ongeval len onder fietsende senioren, dus we wijzen mensen die wat ouder worden erop dat ze hun ogen en gehoor op tijd laten testen. Soms zie en hoor je na melijk minder, zonder dat je jezelf daarvan bewust bent. Verder wijzen we op de hulp middelen die het fietsen veili ger maken, zoals spiegels. Het FOTO: Anneke Flikweert zadel moet niet te hoog staan, liever fietstassen dan losse tassen en we maken ook een noodstop, zodat mensen erva ren of ze met hun voeten bij de grond kunnen. 09.30 uur: keuze E-bike, 10.15 uur: Workshop E-bik, W of "E-biker in het verkeer", 11.00 uur: Warming up, 11 Workshop"E-bike in het verkeer" of "E-bike en zo", 12.15 ul Lunch, 13.00 uur: Voor hen zonder E-bike: Ervaring opdoei 31 WOENSDAG 28 SEPTEMBER 2016 Met ingang van het nieuwe strooiseizoen maken gaan de meeste Zeeuwse wegbeheerders gebruik van eikaars perso neel en materieel. Samen zorgen ze ervoor dat door gaande wegen zo snel mo gelijk sneeuw- en ijsvrij zijn. Deze samenwerking is uniek in Nederland.De Zeeuwse wegbeheerders werken al langer samen om gladheid te bestrijden. Nieuw is dat nu ook Rei- merswaal en Noord-Beve land meedoen. Borsele is aangesloten voor de zou- tinkoop. Door de samen werking kunnen sneeuw- schuiversenstrooimachines efficiënte routes rijden. In totaal gaat het om 2.900 km weg, die slim en effici ent gestrooid kunnen wor den. Dat zijn alle doorgaan de wegen en belangrijke fietsroutes. Niet-doorgaan- de wegen binnen de be bouwde kom strooien ge meenten vaak zelf. Bij ijzel, als het erg lang vriest, voert het waterschap ook extra strooiacties uit in eigen be heer. Zeeuwse wegbeheer ders kopen samen zout in en maken gebruik van el- kaars personeel en materi eel. Tijdens het gladheid seizoen zijn altijd twëe gladheidcoördinatoren ac tief die samen de strooibe- slissing nemen. Het strooi en zelf doet de aannemer. De aannemers gebruiken hun eigen vrachtwagen, pick-up of tractor..Daarmee komen ze naar het steun punt, waar ze de strooier of sneeuwschuif op hun wa gen mQnteren en het zout inladen. Wegbeheerders controleren vervolgens of het werk goed is uitge voerd. Rob Gomersbach is, naast enthousiast vliegenier, ook instructeur en examinator. FOTO'S: PR Midden Zeeland/John Vliegenthart ten. Maar er komt natuurlijk meer bij kijken. En dat moet goed worden aangeleerd, zo als motorisch inzicht, het in acht nemen van veiligheid, en men moet zich aan een aantal specifieke regels houden die hoort bij de vliegcultuur. Leef tijd speelt daarbij nauwelijks een rol. Er zijn mensen van alle leeftijden en pluimage die de sport beoefenen en uiter aard gaan die niet direct in hun eentje de lucht in. Er is volop begeleiding waarbij be langrijke disciplines worden aangeleerd." Zelfs de leeftij den waarop solo gevlogen kan worden na een goede op leiding zul je verbazen. Bij zweefvliegen mag al op 13-ja- rige worden begonnen met het nemen van lessen en kan in principe op 14-jarige leeftijd al solo worden gevlogen. Bij het motorvliegen is de mini mum leeftijdsgrens voor solo- vliegen 16 jaar. Echt werken Gomersbach wijst wel op de verschillen die er zijn tussen zweefvliegen en gemotori seerd vliegen. "Zweefvliegen zou je in dit geval kunnen ver gelijken met zeilen en motor- vliegen met het varen met een motorboot. Bij het zweef vliegen moet je werk leveren net als bij het zeilen. Bij het motorvliegen gaat het uiter aard meer vanzelf. Er wordt in die laatste categorie vooral gewerkt met de sleepmetho- de. Tegenwoordig is ook een tussenvorm populair het zo genaamde motorzweven, een combinatie van zweefvliegen en motorgestuurd vliegen." Tevens is er nogal wat verschil in de (instructie)kosten voor het halen van een brevet tus sen zweef- en motorvliegen. De kosten voor het lidmaat schap van een dubën materi aalkosten liggen voor zweef vliegen beduidend lager. Het aantal stu denten voor de hbo-minor Railtechniek neemt toe. Dertig studenten zijn dit schooljaar gestart met de opleiding die nu vijf jaar bestaat. ProRail is er sinds het begin bij betrokken. Het spoor heeft grote behoefte aan hbo'ers met specifieke technische kennis en een brede blik. Daarom'heeft de branche de Rail Academy in het leven geroepen. Deze opleiding moet afgestu deerden met spoorkennis en ervaring klaarstomen voor de Nederlandse ar beidsmarkt. Een concreet onderdeel daarvan is de vijf jaar geleden gestarte Minor Railtechniek. Hbo-studen- ten kunnen een minor van een half jaar kiezen naast het hoofdaspect van hun studie. Om mee te doen hoefje niet aan de HU te studeren, de hbo's werken hierin samen. door Gerard van der Hoeven ARNEMUIDEN - Dat bevestigt Rob Gomersbach (64), werk zaam als havenmeester op Vliegveld Midden-Zeeland in Arnemuiden en naast vliege nier ook onder andere in structeur en examinator. "Bij mij begon het virus ten tijde dat ik werkzaam was bij de luchtmacht en gestationeerd was in Eindhoven", zegt hij. "Omdat ik daar intern verbleef maakte ik kennis met zweef vliegen en later motorvliegen en ging er een hele nieuwe wereld voor mij open." Hij be schrijft de vrijheid en de pas sie van het vertoeven hoog in de lucht en de kick van een rondje boven Tholen, Rotter dam, de Maas en de spanning en ook ontspanning die hem ten deel viei. Naast Vliegveld Midden-Zeeland in Arnemui den zijn nog twee andere ac tieve vliegscholen in onze provincie zoals in Burgh-Haamstede en Axel. Wantje kunt niet meteen vrij en blij de lucht in. Alle leeftijden Gomersbach: "In principe is vliegen niet zo moeilijk en is. het te leren in een paar minu- door Anneke Flikweert ZEELAND - In Zierikzee is er een speciale E-bikedag in het MFC, op maandag 10 oktober. In Vlissingen is er een E-bike- dag op maandag 3 oktober. Verschillende fietsspecialisten werken mee aan deze speciale dagen, zoals de Kromme Spaak uit Kapelle en Combi Comfort uit Goes. Deelname is geheel gratis. "Er kunnen 28 mensen meedoen per keer, dus niet te lang wachten met aanmel den," vertelt Bas Vroonland, districtscontactpersoon Zeel and van WN. De E-bikedag is bedoeld voor mensen die

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2016 | | pagina 31