100% Mobiel
Het gevoel van vrijheid door
hoog in de lucht te vertoeven
Een halt toeroepen aan het
stijgende aantal ongelukken
ruitschade?
Samen tegen
de gladheid
Steeds meer
spoorstudie
Autotaalgias Zeeland
Goes 0113-251700
Vlissingen: 0118-441155
autotaalgias
helpt 0800-0828
plannen hebben om op een
e-bike te gaan rijden. Ze kun
nen kennismaken met allerlei
soorten e-bikes. 's Middags
kan iedereen zelf ervaring op
doen met de e-bike in de prak
tijk. Wat is handig; voorwiel
aandrijving of midden
motoraandrijving? Dat kan ie
dereen zelf ervaren, zo komen
mensen erachter wat het beste
voor hen is. We hebben een
oefencircuit, met daarbij de
nadruk op stoppen en starten.
"We willen met de E-bikeda-
gen een halt toeroepen aan
het stijgende aantal ongeval
len onder fietsende senioren,
dus we wijzen mensen die wat
ouder worden erop dat ze hun
ogen en gehoor op tijd laten
testen. Soms zie en hoor je na
melijk minder, zonder dat je
jezelf daarvan bewust bent.
Verder wijzen we op de hulp
middelen die het fietsen veili
ger maken, zoals spiegels. Het
FOTO: Anneke Flikweert
zadel moet niet te hoog staan,
liever fietstassen dan losse
tassen en we maken ook een
noodstop, zodat mensen erva
ren of ze met hun voeten bij
de grond kunnen.
09.30 uur: keuze E-bike, 10.15 uur: Workshop E-bik, W
of "E-biker in het verkeer", 11.00 uur: Warming up, 11
Workshop"E-bike in het verkeer" of "E-bike en zo", 12.15 ul
Lunch, 13.00 uur: Voor hen zonder E-bike: Ervaring opdoei
31 WOENSDAG 28 SEPTEMBER 2016
Met ingang van
het nieuwe strooiseizoen
maken gaan de meeste
Zeeuwse wegbeheerders
gebruik van eikaars perso
neel en materieel. Samen
zorgen ze ervoor dat door
gaande wegen zo snel mo
gelijk sneeuw- en ijsvrij
zijn. Deze samenwerking is
uniek in Nederland.De
Zeeuwse wegbeheerders
werken al langer samen om
gladheid te bestrijden.
Nieuw is dat nu ook Rei-
merswaal en Noord-Beve
land meedoen. Borsele is
aangesloten voor de zou-
tinkoop. Door de samen
werking kunnen sneeuw-
schuiversenstrooimachines
efficiënte routes rijden. In
totaal gaat het om 2.900
km weg, die slim en effici
ent gestrooid kunnen wor
den. Dat zijn alle doorgaan
de wegen en belangrijke
fietsroutes. Niet-doorgaan-
de wegen binnen de be
bouwde kom strooien ge
meenten vaak zelf. Bij ijzel,
als het erg lang vriest, voert
het waterschap ook extra
strooiacties uit in eigen be
heer. Zeeuwse wegbeheer
ders kopen samen zout in
en maken gebruik van el-
kaars personeel en materi
eel. Tijdens het gladheid
seizoen zijn altijd twëe
gladheidcoördinatoren ac
tief die samen de strooibe-
slissing nemen. Het strooi
en zelf doet de aannemer.
De aannemers gebruiken
hun eigen vrachtwagen,
pick-up of tractor..Daarmee
komen ze naar het steun
punt, waar ze de strooier of
sneeuwschuif op hun wa
gen mQnteren en het zout
inladen. Wegbeheerders
controleren vervolgens of
het werk goed is uitge
voerd.
Rob Gomersbach is, naast enthousiast vliegenier, ook instructeur en examinator. FOTO'S: PR Midden
Zeeland/John Vliegenthart
ten. Maar er komt natuurlijk
meer bij kijken. En dat moet
goed worden aangeleerd, zo
als motorisch inzicht, het in
acht nemen van veiligheid, en
men moet zich aan een aantal
specifieke regels houden die
hoort bij de vliegcultuur. Leef
tijd speelt daarbij nauwelijks
een rol. Er zijn mensen van
alle leeftijden en pluimage die
de sport beoefenen en uiter
aard gaan die niet direct in
hun eentje de lucht in. Er is
volop begeleiding waarbij be
langrijke disciplines worden
aangeleerd." Zelfs de leeftij
den waarop solo gevlogen
kan worden na een goede op
leiding zul je verbazen. Bij
zweefvliegen mag al op 13-ja-
rige worden begonnen met
het nemen van lessen en kan
in principe op 14-jarige leeftijd
al solo worden gevlogen. Bij
het motorvliegen is de mini
mum leeftijdsgrens voor solo-
vliegen 16 jaar.
Echt werken
Gomersbach wijst wel op de
verschillen die er zijn tussen
zweefvliegen en gemotori
seerd vliegen. "Zweefvliegen
zou je in dit geval kunnen ver
gelijken met zeilen en motor-
vliegen met het varen met
een motorboot. Bij het zweef
vliegen moet je werk leveren
net als bij het zeilen. Bij het
motorvliegen gaat het uiter
aard meer vanzelf. Er wordt in
die laatste categorie vooral
gewerkt met de sleepmetho-
de. Tegenwoordig is ook een
tussenvorm populair het zo
genaamde motorzweven, een
combinatie van zweefvliegen
en motorgestuurd vliegen."
Tevens is er nogal wat verschil
in de (instructie)kosten voor
het halen van een brevet tus
sen zweef- en motorvliegen.
De kosten voor het lidmaat
schap van een dubën materi
aalkosten liggen voor zweef
vliegen beduidend lager.
Het aantal stu
denten voor de hbo-minor
Railtechniek neemt toe.
Dertig studenten zijn dit
schooljaar gestart met de
opleiding die nu vijf jaar
bestaat. ProRail is er sinds
het begin bij betrokken. Het
spoor heeft grote behoefte
aan hbo'ers met specifieke
technische kennis en een
brede blik. Daarom'heeft de
branche de Rail Academy in
het leven geroepen. Deze
opleiding moet afgestu
deerden met spoorkennis
en ervaring klaarstomen
voor de Nederlandse ar
beidsmarkt. Een concreet
onderdeel daarvan is de vijf
jaar geleden gestarte Minor
Railtechniek. Hbo-studen-
ten kunnen een minor van
een half jaar kiezen naast
het hoofdaspect van hun
studie. Om mee te doen
hoefje niet aan de HU te
studeren, de hbo's werken
hierin samen.
door Gerard van der Hoeven
ARNEMUIDEN - Dat bevestigt
Rob Gomersbach (64), werk
zaam als havenmeester op
Vliegveld Midden-Zeeland in
Arnemuiden en naast vliege
nier ook onder andere in
structeur en examinator. "Bij
mij begon het virus ten tijde
dat ik werkzaam was bij de
luchtmacht en gestationeerd
was in Eindhoven", zegt hij.
"Omdat ik daar intern verbleef
maakte ik kennis met zweef
vliegen en later motorvliegen
en ging er een hele nieuwe
wereld voor mij open." Hij be
schrijft de vrijheid en de pas
sie van het vertoeven hoog in
de lucht en de kick van een
rondje boven Tholen, Rotter
dam, de Maas en de spanning
en ook ontspanning die hem
ten deel viei. Naast Vliegveld
Midden-Zeeland in Arnemui
den zijn nog twee andere ac
tieve vliegscholen in onze
provincie zoals in
Burgh-Haamstede en Axel.
Wantje kunt niet meteen vrij
en blij de lucht in.
Alle leeftijden
Gomersbach: "In principe is
vliegen niet zo moeilijk en is.
het te leren in een paar minu-
door Anneke Flikweert
ZEELAND - In Zierikzee is er
een speciale E-bikedag in het
MFC, op maandag 10 oktober.
In Vlissingen is er een E-bike-
dag op maandag 3 oktober.
Verschillende fietsspecialisten
werken mee aan deze speciale
dagen, zoals de Kromme Spaak
uit Kapelle en Combi Comfort
uit Goes. Deelname is geheel
gratis. "Er kunnen 28 mensen
meedoen per keer, dus niet te
lang wachten met aanmel
den," vertelt Bas Vroonland,
districtscontactpersoon Zeel
and van WN. De E-bikedag is
bedoeld voor mensen die