b 0NDERNEMERdP^tO Open Monumentendag, wat betekent dat voor Zeeland? Zeeland en Zeeuwse mosselen staan op menu in Duitsland II 0 AL Boeken-en curiosamarkt ZNF zeer succesvol Overleg over stadsvisie Switch houdt activiteiten cH p 21 WOENSDAG 7 SEPTEMBER 2016 ch Op 10 september is het weer de Landelijke Open Monumen tendag. Ook in onze provincie zijn er die dag verschillende monumentenpanden en monumentale gebouwen geopend voor het publiek. Het thema voor dit jaar is 'iconen en symbo len', verwijzend naar de helden en historische figuren die onze provincie gekend heeft. Wat levert Open Monumenten dag nu eigenlijk op voor de ondernemer? De Weekkrant ging op onderzoek. door Conny den Heijer MIDDELBURG - Een evene ment als de Monumentendag trekt ieder jaar weer veel be zoekers. Niet alleen mensen uit andere provincies maar ook veel Belgen en Duitsers. Jacky Nijsen, communicatie medewerker bij de Gemeente Middelburg zegt: "Vorig jaar waren er mensen uit Gronin gen en Maastricht die speciaal met Monumentendag geko zen hadden voor Zeeland, le der jaar doen zij een andere provincie aan. Dat zijn dus de echte liefhebbers. Zo'n dag kost de gemeente een luttel bedrag, maar als ik zie dat er vorig jaar alleen in het oude stadhuis, waar nu de Univer sity College Roosevelt zit, zo'n 3.000 bezoekers waren dan is dat een succes. En dan heb ik het nog maar over één loca tie." In Vlissingen ligt het iets anders. Daar hebben veel ho reca- en andere ondernemers in dg loop der jaren hun intrek Het normaal voor bezoekers gesloten Slot Haamste- de en landgoed is tijdens de Open Monumentendag gratis te ontdekken. De bewonende familie is deze dag gastheer. Het kasteel heeft een rijke geschiede nis. FOTO: Rob Doolaard In Middelburg zijn op monumentendag 24 ponden te bezichtigen en er zijn 7 'groene' monumenten, steegjes en rozenperken. Meer info op www.vw.nl. FOTO: Conny den Heijer genomen in verschillende monumentenpanden. Als je dan aan het Bellamypark zit, trek je ongetwijfeld extra klanten naar je zaak. Of be zoekers dan echt geïnteres seerd zijn in de panden is de vraag, het zal hen eerder om een drankje of een hapje gaan. Al heeft de stad wel een lichte voorsprong als het om iconen gaat zoals Michiel de Ruijter of Cornelia Quack, die het Zeemanserve financierde voor de armen. Speciaal voor deze gelegenheid worden om 13.30 uur op en rond het Ron deel bij de Vissershaven de kanonnen afgeschoten. Ook Goes investeert in de Monu mentendag. Daar willen ze de jeugd de waarde van het Cul tureel Erfgoed laten zien. Daarmee hopen ze dat de jeugd anders gaat kijken. Jolanda Pronk vertelt: "Wij willen mensen bewuster ma ken van hun omgeving en het verhaal er achter vertellen. Ook particulieren die in een monumentenpand wonen, willen we zo stimuleren om deze goed te onderhouden. De Gemeente Goes maakt ui teraard ook wel wat kosten maar daar komen we ieder jaar mee uit. Vrijwilligers ma ken een flyer, zij regelen even tuele vergunningen en zoe ken een presentje voor de deelnemers. De Landelijke Stichting Open Monumen tendag stelt vlaggen ter be schikking. Als we ons allemaal wat extra inzetten valt het ge woon prima te organiseren." Op de websites van de deel nemende gemeenten is te vinden welke panden en ge bouwen dit jaar bezichtigd kunnen worden tijdens de Open Monumentendag. De te bezichtigen monumenten zijn geopend van 10.00 uur tot 17.00 uur. Meer info op de site: www. openmonumentendag.nl Het Nederlands Mosselbureau, VVV Zeeland en NBTC slaan dit jaar voor de derde keer de handen ineen om Zeeuwse mosselen in de schijnwerpers te zetten in Duitsland. Doel van de campagne is om de bekendheid van Zeeuwse mosselen in Duitsland te vergroten en tegelijkertijd meer Duitse gasten te verleiden een bezoek aan de Zeeuwse kust te brengen. De aftrap van de campagne is tijdens de Hollandse Mosselweek in Duitsland van 1 tot 7 oktober. VLISSINGEN - De Duitse tv- kok Mario Kotaska en presen tator/cabaretier Bernd Stelter zijn weer van de partij. Nieuw in de campagne is dat korte filmpjes van dit duo worden gedeeld op sociale media. Ko taska en Stelter delen hun passie voor Zeeland en mos selen. Meevarend op een mosselkotter volgt Kotaska het mosselproces van herkomst tot eetmoment. Hij laat zien hoe makkelijk de mosselen te bereiden zijn en vertelt over de gezonde eigenschappen, smaak en beleving. Stelter laat zien waarom hij zoveel van het mooie Zeeland houdt: de uitgestrekte stranden, de vele fietsroutes en de pitto reske steden. En ook hij laat zich culinair verwennen. Pers en redacties van Duitse tijdschriften en dagbladen worden persoonlijk benaderd met informatie over Zeeland en de Zeeuwse mosselen. In september vindt een eerste groepspersreis plaats naar Zeeland. De Hollandse mos selweek wordt afgetrapt op de Eat Style beurs in Düssel- dorf, waar consumenten de gelegenheid krijgen om de Zeéuwse mosselen zelf te proeven en samen met Mario Kotaska te bereiden. Geduren de de Mosselweek en de maanden daarna worden via social media steeds nieuwe filmpjes van Kotaska en Stel ter gedeeld. In samenwerking met TUI Ferienhaus wordt vanaf oktober de vorig jaar gelanceerde 'culinair genieten campagne' voortgezet. De campagne loopt van septem ber 2016 tot en met maart '2017. De Nederlandse kust is een belangrijk onderdeel van de internationale marketing van Nederland. In 2015 brachten bijna 1,6 miljoen Duitsers een vakantie door aan de Neder landse kust. In Zeeland ver bleven vorig jaar bijna 700 duizend Duitsers die ruim 233 miljoen euro uitgaven. Patrick Polie van VW Zeeland: "Mos selen zijn een fantastisch icoon voor Zeeland om een De Zeeuwse mosselen worden volop in de schijnwerpers geze FOTO: PR campagne aan te koppelen. De afgelopen driejaar hebben we een groei kunnen realise ren van zo'n 26 procent meer overnachtingen van Duitsers in Zeeland." Tilly Sintnicolaas van Het Nederlands Mosselbu reau: "Door samen te werken met WV Zeeland en NBTC kunnen we de bekendheid en het imago van de Zeeuwse mossel versterken." KORT NIEUWS VLISSINGEN - Vrijdag 9 september is de laatste boeken- en curiosamarkt van het seizoen op de Oude Markt in Vlissingen. De markt is van 10.00 tot 16.00 en is gratis toeganke lijk. Op zaterdag 10 sep tember is er snuffelmarkt op de Oude Markt. MIDDELBURG - Het Zeel and Nazomerfestival kende dit jaar een ongekend suc cesvolle editie. In totaal zijn maar liefst 16.665 kaarten verkocht. Ten opzichte van de voorgaande jaren is dit een stijging van vrijwel 25%. Henk Schoute, direc teur en bestuurder van Theaterproductiehuis Zeel- andia wijdt het succes aan de bijzondere, toegankelij ke locatievoorstellingen en de muziekprogrammering op het Abdijplein. En niet zoals zovelen denken aan het prachtige weer van de afgelopen week. De ver koop was vanaf de eerste dag meteen hoger dan voorafgaande jaren. Met name de verscheidenheid in het aanbod, het unieke karakter van de loca tie-voorstellingen én de bijzonder aangename sfeer die het festival kent spreekt velen aan. VEIRE - Een stadsvisie voor de stad Veere, Zand dijk en Buiten de Veste? Dat staat op de agenda van de openbare ledenverga dering van de Stadsraad die op 12/9 in de Koren maat gehouden zal wor den. De vergadering begint om 20.00 uur; inloop vanaf 19.30 uur met een kopje koffie. Alle inwoners zijn welkom om hun idee te geven. Stadsvisie gaat specifiek over de kwaliteit van wo nen (de leefbaarheid) in de Stad Veere, Zanddijk en Buiten de Veste. De leef baarheid staat onder druk door vergrijzing, krimp, een zich terugtrekkende overheid, minder zorg en verdere vercommercialise ring (toerisme) van Veere. Daarnaast is er de roep om te verduurzamen. MiDOELBURG - Stichting Switch houdt op 27 sep tember een lezing voor on dernemers over mantel zorg en vriendelijk personeelsbeleid, in ZB Middelburg, www.maak- deswitch.nl.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2016 | | pagina 21