N D E R N E M E R Gastvrij ondernemen is méér dan alleen een mooie locatie 'Dagelijks drie films kijken is absoluut geen uitzondering' Zeeuws in de slaapkamer Gratis blad werkgever Techniek biedt kansen KORT NIEUWS OOST-SOUBURG - Het fa miliebedrijf MegaBed met winkels in Oost-Souburg, Kapelle en 's Gravendeel gaat terug naar haar Zeeuwse roots met de ont wikkeling van het unieke Belle Knoppe dekbedover trek. Dit overtrek wordt sa men ontworpen met de Zeeuwse Belle Company, bekend van de Belle Knop pe fietsbel. Eigenaar Ralph Hanraads van MegaBed vertelt: "Normaal bestaat ons ruime assortiment van dekbedovertrekken uit ontwerpen die landelijk gelijk zijn. Deze keer wil den we iets unieks in de schappen hebben liggen." De dekbedovertrekken zijn te koop in de winkels van Megabed, de verkooppun ten van Belle Knoppe én online via de webshop www.megabed.nl met gra tis verzending. VLlSSINGt - De Bra bants-Zeeuwse Werkge versvereniging (BZW) werkt op diverse manieren aan een goed functione rende arbeidsmarkt waarin iedereen kan meedoen. Vorige maand verscheen in dit kader een bijzonder magazine voor werkgevers: 'SAMEN werken in Brabant en Zeeland'. Deze uitgave wordt kosteloos verspreid onder 11.000 werkgevers. Wij willen hen daarmee motiveren de mogelijkhe den voor mensen met een arbeidsbeperking binnen hun organisaties te onder zoeken en tot actie over te gaan', aldus BZW-voorzit- ter Peter Struik. AANPOTEN Al duurt het seizoen veel langer dan de zomervakantie, het blijft aanpoten voor de ondernemers die het vooral van het zomerse weer moeten hebben. 13 WOENSDAG 3 AUGUSTUS 2016 Al duurt het seizoen tegenwoordig veel langer dan de twee maanden zomervakantie, het blijft aanpoten voor de onder nemers die het vooral van het zomerse weer moeten heb ben. Zo moeten de strandpaviljoens het toch echt verdienen in die periode. En daar komt meer bij kijken dan een mooie locatie en goed eten. door Mariska den Hartog VLISSINGEN - Dat onder schrijft ook Patrick Polie, di recteur van VW Zeeland. "Het succes van ondernemers hangt inderdaad van een hele serie dingen af. Gasten maken bij een bezoek aan een bedrijf een klantreis door." Tijdens die klantreis moet volgens Polie alles kloppen. Een passende uitstraling bij de identiteit van het bedrijf, de muziek, het personeel, het materiaal van de meubels, de prijsstelling, de kwaliteit van HPMSli het samen. Op het Banjaard- strand op Noord-Beveland hebben ze dat al goed voor elkaar; het 5-sterren fami- liestrand met vele voorzie ningen mag zich al jarenlang één van de schoonste stran den van Nederland noemen. Het succes van het Banjaard- strand heeft volgens Polie vooral te maken met een goede samenwerking tussen gemeente en ondernemers op het strand. "Er wordt door partijen veel geïnvesteerd in het schoonmaken en -hou den van het strand en dat wordt door gasten gewaar deerd." Niet alleen de gasten waarderen dat, ook de orga nisatie die jaarlijks de blauwe vlaggen uitdeelt aan stranden en jachthavens die veilig en schoon zijn. Maar liefst 14 stranden en 15 jachthavens kregen dit jaar een blauwe vlag. Een mooie beloning vooralle inspanningen. Naast de stranden en jachthavens op Walcheren en Noord-Be veland doen die van Schou- wen-Duiveland het ook pri ma. De jachthaven van Brouwershaven kreeg behal ve de blauwe vlag zelfs een groene wimpel; een toevoe ging voor de mate van duur zaamheid. de producten en de menu kaart. "Tot aan de manier waarop de eindafrekening plaatsvindt en je de gasten laat vertrekken. Er is dus veel om aan te denken wat bepa lend is voor succes." Suzanna Muller, die samen met Erik van Dijk strandpaviljoens Kon-Tiki en Pier 7 beheert, weet dat uit ervaring. Haar uitgangspunt is de gast te be handelen zoals je zelf graag behandeld wilt worden. "Dat begint bij de ontvangst; door de gast duidelijk het gevoel te geven dat hij welkom is en 'Er wordt door partijen veel geïnvesteerd in het schoon maken en houden van het strand en dat wordt door gasten gewaardeerd.' FOTO: beeidenbank.laatzeelandzien.nl/Ben Seelt gezien wordt. Dat hij serieus genomen wordt en niets te veel is." Pier 7 wordt de ko mende jaren uitgebouwd tot een plek waar horeca, recrea tieve activiteiten en openbare voorzieningen samenkomen. Dit jaar is een begin gemaakt met het plaatsen van twee zeecontainers voor extra sfeer. Er is yoga op het strand en een springkussen voor de kinderen. "Volgend jaar willen we daar mee verder. Sportactiviteiten, strandbeleving, lekker eten en drinken en activiteiten voor kinderen, met als klop pend hart Pier 7", vat Suzanna Het zijn drukke weken voor Leo Hannewijk (60). Begin sep tember is de 18de editie van Film by the Sea en dat is voor de festivaldirecteur nog steeds een grote uitdaging. Hij is er niet het hele jaar full-time mee bezig, maar het vult een groot deel van zijn tijd. VLISSINGEN - "In het najaar afronden en evalueren van de afgelopen editie, maar begin ik ook meteen met de voorbe reidingen voor de volgende editie: het uitwerken van een thema, het opstellen van sub sidieverzoeken, samenstellen van de jury's, het opstellen van een lijst van nieuwe films en het lezen van vaklitera tuur", aldus Hannewijk. Boekverfilmingen Jaarlijks gaat het om zo'n 600 nieuwe filmproducties, waar bij hij speciaal let op boekver filmingen, een thema van FbtS. Hannewijk: "Ik bezoek jaarlijks de filmfestivals in Berlijn en Cannes. Natuurlijk is het makkelijker contacten leggen, omdat ik het al zolang doe en FbtS ook een zekere naamsbekendheid heeft. Maar ik moet rekening hou den met ons budget. Van april tot augustus is het veel over leggen. Ik doe dat onder meer met een clubje kritische film kenners, met elk een bepaal de visie op filmgebied. Die geven beoordelingscijfers en daar rolt een breed gedragen voorselectie uit. En dan begint het spel en de lobby om zo'n film te kunnen halen. Ook wordt gekeken of het mogelijk is om de regisseur, schrijver of acfeur uit te nodigen." In die periode kijkt Hannewijk zo'n drie films per dag. Natuurlijk heeft hij zijn voorkeuren. "Maar die zijn breed. Ik hou van vele genres. Mijn favorie te film? Dat is moeilijk! Maar grote bewondering blijf ik houden voor regisseurs Luchi- no Visconti en Andrej Tarkov- ski, beiden al lang overleden." Filmcommissioner Hannewijk: "Gelukkig heb ik een enthousiast team en hoef ik mij dit jaar door nauwere samenwerking met Cine City minder te bemoeien met uit voerende taken en vragen als in welke auto juryvoorzitter Adriaan van Dis moet worden rondgereden", lacht hij. De onlangs geridderde Hanne wijk is sinds kort ook kwartier maker voor een filmcommis sioner voor Zeeland. "Mijn taak is nationale en internati onale producenten te enthou siasmeren opnames in onze provincie te maken. We heb ben een vruchtbaar klimaat Leo Hannewijk, festivaldirecteur van Film by the Sea: "Ik houd van veel filmgenres." FOTO: Lex de Meester voor cinema en bijzondere en unieke locaties. Ik leg contac ten en geef presentaties. Bin nenkort kan een filmcommis sioner aan de slag." FILM BY THE SEA Film By The Sea is van 9 tot en met 18 september in Cine-City in Vlissingen. www.filmbythesea.nl VLISSINGEN - Zeeland is een regio met relatief veel banen in de industrie, bouw, horeca, vervoer opslag en zorg welzijn. De grootste lijst met kans rijke beroepen bevindt zich in de richting techniek. In vergelijking met andere re gio's is de industrie sterk vertegenwoordigd in Zeel and. Op alle niveaus zijn er beroepen met moeilijk vervulbare vacatures, bij voorbeeld öp middelbaar niveau hebben werkgevers vaak moeite om bijvoor beeld cnc-verspaners, ver schillende soorten mon teurs of gespecialiseerde lassers te vinden. In Zeel and speelt de vergrijzing binnen de industrie ook een steeds grotere rol. UWV wil met het overzicht van kansrijke beroepen een bijdrage leveren aan het regionale arbeidsmarktbe leid. www.werk.nl

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2016 | | pagina 13