f Onderzoek kantorencomplex water schap, stadskantoor en parkeergarage Vanaf 1 maart betalen voor ophalen grof huishoudelijk afval Herdenkingsstenen in Middelburg ter nagedachtenis aan omgebrachte Joden NLdoet komt er weer aan! NLdoet. 11 en 12 maart 2016. Oranje Fonds Brengt ons bij elkaar. Resultaten inwonerpanel over dienstverlening GEMEENTE MIDDELBURG Waterschap Scheldestromen en de gemeente Middelburg gaan onderzoeken of het financieel aantrekkelijk is samen in het huidige waterschapskantoor te trekken en de overige ruimte te verhuren of te verkopen. Eventueel kan ook het hele complex (beide kantoren en de parkeergarage) worden verkocht, waarbij de organisaties een deel terug huren. Het dagelijks bestuur van waterschap Scheldestromen en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Middelburg hebben dat vorige week woensdag besloten in een gezamenlijk bestuurlijk overleg. Beide organisaties zijn de afgelopen jaren gekrompen in personeels aantallen en organisatieonderdelen zijn door samenwerking met andere overheden elders ondergebracht. Daarnaast hebben of hadden beide or ganisaties externe huurders die zijn vertrokken of nog gaan vertrekken. Al deze ontwikkelingen leiden ertoe dat er zowel in het waterschapskan toor als in het stadskantoor ruimte over is. Deze ruimte zou efficiënter gebruikt kunnen worden en dat zou geld moeten kunnen besparen, zo is de veronderstelling. Daarnaast heeft het waterschapskantoor een betere positie ten opzichte van de binnenstad en leent het zich - door de daar aanwezige voorzieningen en ruime centrale hal - ook prima voor de stadskantoorfunctie die daar dan vorm zou krijgen. Fasen Hoewel er meer redenen zijn waarom de organisaties samen in het wa terschapskantoor willen intrekken, is een financieel voordeel voor beide besturen de belangrijkste motivatie. In de startnotitie, waarover vandaag is besloten, staat vermeld: "Als overheidsorganisaties hebben we beiden een verantwoordelijkheid naar de samenleving dat we zo efficiënt moge lijk moeten omgaan met onze middelen." Het onderzoek bestaat om die reden uit twee fasen. De eerste fase is gericht op het financiële vraagstuk. Er wordt gekeken naar schuldpositie, boekwaarde, exploitatiekosten en synergievoordelen. Ook wordt gekeken naar belangstelling in de markt voor de ruimte die beschikbaar komt in het stadskantoor en de parkeergarage. Als fase 1 is afgerond, volgt een beslismoment of het aantrekkelijk is verder te gaan met het onderzoek. Dan start fase 2. In deze fase wordt onder meer gekeken naar de baliefuncties, wijze van inrichting en de wijze waarop de gemeente Middelburg de onlangs vastgestelde Visiê op werken (meer gericht op het Nieuwe Werken) kan doorontwikkelen en inpassen in het kantoorconcept van het waterschapskantoor. De keuze voor het waterschapskantoor is mede vanwege dat kantoorconcept meer geschikt voor de gezamenlijke huisvesting dan het huidige stads kantoor. Termijnen De eerste fase loopt tot juli 2016. Als wordt gestart met de tweede fase van onderzoek dan is het streven om die in december 2016 te hebben afgerond. De gemeente Middelburg vraagt vanaf 1 maart een vergoeding van 35 euro voor het ophalen van 1 m3 grof huishoudelijk afval en 35 euro voor de volgende m3. Het vragen van een vergoeding dient een dubbel doel. Enerzijds wil de gemeente het gescheiden inzamelen van grof huishoudelijk afval bij de milieustraat bevor deren en anderzijds wil men de kosten van het ophalen groten deels dekken. Onder grof huishoudelijk afval worden zaken verstaan als meubels, bruin- en witgoed, bouw- en sloopafval en tuinafval. Chemisch afval, asbest, grond, bielzen, brommers en autobanden vallen niet onder de noemer van grof huishoudelijk afval en wordt dus niet opgehaald door de gemeente. Als u het grof huishoudelijk afval wilt laten ophalen door de gemeente kunt u hier een afspraak over maken. Op de dinsdagen zal een afspraak gepland.worden. Het is ook mogelijk om het afval zes dagen per week gratis aan te bie den bij de milieustraat. Voor de openingstijden van de milieustraat kijkt u op: www.zrd.nl. Bezoekadres: Kanaalweg 3 4337 PA Middelburg Postadres: Postbus 6000 4330 LA Middelburg Telefoon: 14 0118 E-mail: info@middelburg.nl Internet: www.middelburg.nl Twitter: @Gem Middelburg Facebook: gemeentemiddelburg Openingstijden stadskantoor: Maandag tot en met vrijdag 8.30 tot 16.30 uur Donderdag 8.30 tot 20.00 uur Op zondag 21 februari zijn de eerste herdenkingsstenen onder de naam 'struikelstenen' in Middelburg gelegd ter he rinnering aan de in de Tweede Wereldoorlog weggevoerde en omgebrachte Joden. De stenen worden geplaatst in de stoep voor de huizen waar de Joden voor het laatst gewoond hebben. De eerste stenen in Middelburg zijn gekomen op de Markt ter hoogte van de winkel Xenos, ter herinnering aan Louis Leijdesdorff en Rika Louise Leijdesdorff- van Os. Andere locaties waar zondag Foto: Aart van Belzen stenen werden gelegd zijn Lange Delft 21, Lange Delft 99 en Lange Delft 123. Struikelstenenproject Het struikelstenenproject is bedacht door de Duitse kunstenaar Gunter Demnig. Inmiddels zijn al bijna 45.000 van deze herdenkingsste nen door heel Europa geplaatst. Het gaat om een soort kinderkop jes met daarop een messing plaatje met naam, geboortejaar en plaats en datum van overlijden van de betreffende persoon. Informatie en verhalen Voortgang van het project is te zien op de website www.strui- kelstenenzeeland.nl. Hier komen ook de verhalen te staan over de personen voor wie de steentjes worden gelegd. Het verhaal over Louis Leijdesdorff en Rika Louise Leijdesdorff- van Os is al op de website te lezen. Op 11 en 12 maart vindt de grootste vrijwilligersactie van Nederland plaats: NLdoet. Stichtingen, verenigingen, zorg instellingen, scholen en natuur organisaties kunnen hun klussen aanmelden op de website van NLdoet. Vervolgens kunnen vrijwilligers zich aanmelden om hieraan mee te doen. Het aanmelden van een klus bete kent voor organisaties extra handen, nieuwe netwerken en naamsbekend heid. Tijdens NLdoet worden bergen werk verzet. Klussen waar normaal niet aan toe gekomen wordt, worden nu met vele handen samen geklaard. In Middelburg zijn er op dit moment al 45 klussen aangemeld. Het varieert van het organiseren van een dagje uit tot grOenklussen en opknap- en schoonmaakbeurten. Het succes van NLdoet blijkt uit het groeiend aantal vrijwilligers dat zich tijdens deze dagen inzet. Tijdens NLdoet 2015 waren al 300.000 vrijwilligers actief bij zo'n 7.600 klussen. Ronald van der Giessen, directeur Oranje Fonds, is verheugd over de animo voor NLdoet. 'We ho ren het steeds terug: meedoen aan NLdoet is ontzettend leuk! Je leert nieuwe mensen en organisaties ken nen, ontdekt allerlei nieuwe dingen over je klusgenoten én je helpt er ook nog eens een maatschappelijke organisatie mee. En zij hebben daar het hele jaar plezier van!" Mensen die mee willen helpen bij een van de klussen, kunnen op www.nldoet.nl klussen bij hen in de buurt zoeken en zich online aanmelden. Een mooie gelegenheid om kennis te maken met vrijwilli gerswerk in de buurt en om hier een bijdrage aan te leveren. voor sociale initiatieven De afgelopen weken stond bij het inwonerpanel het onder werp dienstverlening centraal. Hoe denkt u over de aanvraag van rijbewijzen en bouwver gunningen, het doen van meldingen en de manier van informatievoorziening? Ruim driekwart van de ondervraag den waardeert de gemeentelijke dienstverlening voldoende tot goed. Eventuele verbeteringen zouden als eerste gericht moeten zijn op vriendelijke en deskundige medewerkers aan telefoon en ba lie, online zaken met de gemeente kunnen regelen en op het beter kunnen vinden van informatie op de website. Ruim driekwart van de respon denten geeft er de voorkeur aan praktische zaken online met de gemeente te regelen. Zelfs nog meer diensten dan de genoemde zouden online geregeld mogen worden, zo blijkt uit de hoge score (61%) bij 'anders'. Daarnaast is ook telefoon of post/email een geliefd communicatie-instrument naar de gemeente. Eén derde van de ondervraagden is niet bereid om extra te betalen voor het thuis of op het werk laten bezorgen van paspoort of iden titeitskaart. Bijna de helft (46%) heeft hiervoor geen interesse, deze groep haalt het document liever op. Eén vijfde is wel bereid extra voor een dergelijke dienst te betalen, maar meer dan 5,00 mag dat niet kosten. Onderzoeken Alle resultaten van deze peiling en oudere onderzoeken kunt u nalezen op www.zeepeil.nl. Gemeente Middelburg bezuinigt op het inwonerpanel. De peiling over de gemeentelijke dienstverlening is daarom de laatste. Gemeente Middelburg wil alle deelnemers bedanken voor hun deelname aan de onderzoeken. ZB (Planbureau en Bibliotheek van Zeeland) voerde via www.zeepeil.nl de peilingen uit.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2016 | | pagina 9