ASP als één van de eerste
gecertificeerd in Nederland
mm
AUTONIEUWS
Belangrijke
informatie over
dieseltanken
Gecertificeerd schadeherstel bij ASP
Auto Poppe renoveert en blijft in Vlissingen
BMW viert honderdjarig bestaan
Grondige renovatie
Is goedkoper
wel goed?
De Faam woensdag 24 februari 2016 23
heid
door Rob Strating
Evenals bij de benzinepom
pen zijn er ook twee soorten
diesel verkrijgbaar: gewone
en superplus diesel.
Ook hier geldt: het overgrote
deel van de automobilisten
tankt gewone diesel. We
kunnen de moderne diesel
motoren absoluut niet meer
vergelijken met die van vroe
ger. Ik ken een automonteur
die in zijn oude Volkswagen
Camper slaolie 'tankte!'
De oude voorkamerdiesel
liep er prima op, het rook een
beetje naar oliebollen als je
achter hem reed en het was
natuurlijk strafbaar.
De moderne dieselmotor is
voorzien van een common-
rail met minuscuul kleine
gaatjes en hoogmoderne
injectoren. De gewone die
selbrandstof blijkt echter de
motor zó te vervuilen dat er
een reiniger aan de brandstof
moet worden toegevoegd.
In de werkplaatsen worden
bij grote beurten de injecto
ren en het inspuitsysteem
extra gespoeld en schoonge
maakt, om kapitale motor
schades te voorkomen, ook
bij nieuwe auto's.
Waarom diesel plus?
Ik noem deze duurdere die
selsoort zo, omdat die bij elk
merk een andere naam heeft.
Door zijn betere samenstel
ling rijdt u goedkoper, soms
zelfs tot 4 procent.
Diesel plus heeft een reini
gende werking, de wrijving
is minder, de verbranding is
beter, de motor blijft daar
door schoner. Döor de com
binatie van deze factoren zal
de motor minder slijten en
dus langer meegaan.
De uitstoot van schadelijke
stoffen is bij deze betere die
selsoort een stuk minder, dus
beter voor het milieu.
De betere verbranding
zorgt ervoor dat de prestaties,
zoals het vermogen en de ac
celeratie toenemen. Hij trekt
sneller en rijdt pittiger.
Het vermogen neemt toe,
maar het geluidsniveau daalt
aanmerkelijk.
Pas op in het buitenland:
daar wordt Bio-diesel aange
boden die stukken goedko
per is dan de reguliere diesel.
Niet tanken. De meeste auto's
zijn daarvoor niet geschikt.
In alle gevallen geldt: goed
koop is duurkoop.
Sinds 2014 is ASP aan de
Amundsenweg 8 in Goes
gevestigd, het kloppend
autohart van Zeeland.
Naar aanleiding van het on
langs gecertificeerde auto-
schadeherstelbedrijf had ik
een interview met een van
de twee directeuren van
Auto Poppe, Bram Lokers:
"Ons schadebedrijf is een
logische ontwikkeling in
het kader van de expansie
drift van Auto Poppe. Met
ERKEND BEDRIJF
SCHADEHERSTEL
VOOR VOLKSWAGEN,
AUDI, SEAT EN SKODA
vestigingen in Goes, Vlis
singen en Terneuzen zijn wij
daarmee Zeelanddealer voor
Audi en Volkswagen."
ASP is eind januari officieel
gecertificeerd als Erkend
Schade Herstel Bedrijf voor
Volkswagen, Volkswagen be
drijfsauto's, Audi, SEAT en
Skoda. "Dat betekent dat we
alle speciale gereedschap
pen en equipment in huis
hebben om deze merken met
behoud van de fabrieksga
rantie te kunnen repareren.
Onze schadetechnici blijven
door middel van cursussen
op de hoogte van de nieuw
ste ontwikkelingen van deze
merken. Om dit resultaat te
bereiken, hébben we de af
gelopen tijd meegewerkt aan
een pilot, we hebben een au
dit geschreven en daarmee
zijn we een van de eerste
bedrijven in Nederland die
deze certificering mochten
ontvangen. Daar zijn we met
recht trots op."
Het moderne gebouw waarin ASP is gevestigd, bevindt zich aan de Amundsenweg 8 in Goes, inderdaad het autohart van
Zeeland. Het autoschadeherstelbedrijf is dankzij de certificering gespecialiseerd in Volkswagen, Vokswagen bedrijfsauto's,
Audi, SEAT en Skoda, maar dat wil niet zeggen dat men in dit goed geoutilleerde schadebedrijf andere merken niet kan
repareren, integendeel. Alle merken zijn hier welkom, ook die worden vakkundig en met garantie gerepareerd.
Foto: Rob Strating
VLISSINGEN - In tegenstelling
tot allerlei berichten die de
ronde toen, is het goed om te
weten dat de vestiging van
Auto Poppe aan de Gildeweg
22 in Vlissingen gewoon blijft
bestaan. Sterker nog: onlangs
heeft men de zaak grondig
gerenoveerd. Het moderne
autobedrijf heeft drie men
sen in dienst voor de sales,
terwijl zeven autotechnici,
twee magazijnmedewerkers
en drie serviceadviseurs ga
rant staan voor de aftersales.
Auto Poppe heeft besloten
ook in Vlissingen en Terneu
zen te blijven.
Beide gebouwen zijn flink
aangepakt en ingrijpend ge
renoveerd. Zo voldoet men
na de verbouwingen op deze
vestigingen aan de zoge
naamde 'Retail Environment'
van alle Volkswagenmerken.
De kleuren, het meubilair,
de balies en de bureaus zijn
onlangs helemaal aangepast.
Daardoor is de showroom
een stuk transparanter en de
servicebalies toegankelijker
geworden.
Een bekend Watchers bedrijf: Auto Poppe zit al jaren aan
de Gildeweg in Vlissingen en zal daar ook blijven! Een goed
bericht voor alle Volkswagen- en Audirijders op het eiland.
Het bedrijf werd onlangs volledig gerenoveerd en voldoet
weer aan alle eisen. Foto: Rob Strating
Vervolg van vorige uitgave over
de 100-jarige BMW
Nadat BMW enkele jaren
geen auto's in het topseg
ment heeft geproduceerd,
brengt het merk in 1968 de
2500 en de 2800 (E3) op de
markt, een luxe sedan met
een zescilinder motor. De
beide luxe wagens worden
meteen een groot succes.
Vervolgens wordt de 5-serie
ingevoerd en even daarna
de 6-serie, een reeks prach
tige coupés getekend door
Paul Bracq.
De grote BMW's worden in
1977 vervangen door de 7-
serie, een topklasse met in-
novatiekracht. ABS en een
katalysator beleven hun
wereldpremière in deze mo-
dellenreeks. Het topmodel,
de 745i komt in 1980 op de
markt. Bij de 5-serie is dat
de M535i met zijn 3,5 liter
krachtbron die 222 km/h
haalt.
De afdeling Motorsport (M)
die in 1972 wordt opgericht,
is eigenlijk een fabriek bin
nen de fabriek. Haar meest
in het oog lopende project
in de beginjaren was de in
1979 uitgebrachte Ml, een
supersportwagen die door
Giugiaro was getekend. Er
kwam ook een raceversie
van. Hij werd als Procar
ingezet bij Formule 1 races,
waarbij de coureurs op de
trainingsdag een gezamen
lijke, spannende wedstrijd
reden. Van de 3-serie werd
een eigen cabriolet gemaakt,
er kwamen combi-uitvoe
ringen die allemaal Tou
ring heetten. De Zl was de
eerste Roadster, waarbij de
portieren in de carrosserie
verzonken. Tot slot kwam
er een 8-serie, een prachtige
2+2 coupé met een twaalfci-
lindermotor.
In 1994 koopt BMW de
Britse Rover Group, fabri
kant van Rover, Land Ro
ver, Range Rover en Mini.
Er wordt veel geïnvesteerd.
Helaas blijkt de samenwer
king geen succes en BMW
verkoopt alles weer in 2000,
behalve de nieuw ontwik
kelde Mini.
Wordt vervolgd
door Rob Strating
We zijn het allemaal zo ge
wend: bij de pomp tanken we
met een benzineauto RON 95
en met een diesel dé goed
koopste soort. Is dat nu wel
zo verstandig?
Ik val met de deur in huis en
zeg: Nee, dat is niet verstan
dig!
Ik ga het zo goed mogelijk
aan u uitleggen. We begin
nen met de benzine. Wettelijk
mag er in de EU en dus ook in
Nederland 5 procent ethanol
aan de benzine RON 95 toe
gevoegd worden. Dat heeft
te maken met de uitstoot en
dus met het milieu. In die
wet staat ook dat dat mengsel
met de naam E5 geen etha-
nolbrandstof genoemd mag
worden, dat moet pas bij een
percentage van 10 procent,
zoals in die in Duitsland en
Frankrijk wordt aangeboden.
Ethanol is een soort alcohol.
Om niet onder de alcoholac
cijns te vallen wordt er een
denaturatiemiddel aan toe-
Nadelen RON 95
Ethanol bevat iets minder
energie dan benzine. Daar
door zal het verbruik toene
men.
Nieuwe auto's zijn in het
algemeen geschikt voor etha-
nolbrandstof, bij iets oudere
auto's veroorzaakt die etha
nol echter corrosie van alu-
miniumonderdelen, vooral
van het brandstofsysteem,
zoals brandstofpompen en
het aanzuigtraject tussen
inspuitpunt en inlaatklep. r
Bovendien kan de ethanol
bepaalde kunststoffen aan
tasten, zoals slangen en af
dichtingen. Dat geldt ook
voor de brandstofleidingen
die vaak van kunststof zijn.
Ook bijzonder kwetsbaar zijn
de eenlaags-brandstoftanks
die in verschillende voer
tuigen worden gebruikt. De
ethanol veroorzaakt bij der
gelijke tanks sluipende lek- ->|
kages.
Het aantal autobranden is
door deze ontwikkeling de
laatste tijd sterk toegenomen.
De ethanol wordt in raffina
derijen onder druk bewaard
voordat ze aan de benzine
wordt toegevoegd, daardoor
kan er geen bacterievorming
plaats vinden. Maar wat ge
beurt er in uw tank? Daar
kan wel zuurstof bij! Het is
dus zaak de tank zo vol mo
gelijk te houden, zeker wan- -
neer u uw auto niet dagelijks
gebruikt. Schorst u de auto
in de winter, zet hem met een
volle tank weg!
Tankt u in de zomer in het
buitenland E10, dus met 10
procent ethanol, loopt u het
risico dat er bij warm weer
'vapour lock' ontstaat: de
ethanol verdampt en de auto
valt stil.
Oplossing
Tank RON 98 en in het bui
tenland zelfs RON 100 of 102.
Door het hogere octaange
halte heeft u een veel betere
verbranding en er is geen
ethanol aan deze benzine
toegevoegd. Bovendien rijdt
uw auto beter en een stuk
zuiniger. Deze benzine is iets
duurder, maar voorkomt een
hoop ellende en dure repara
ties.