ASP als één van de eerste gecertificeerd in Nederland mm AUTONIEUWS Belangrijke informatie over dieseltanken Gecertificeerd schadeherstel bij ASP Auto Poppe renoveert en blijft in Vlissingen BMW viert honderdjarig bestaan Grondige renovatie Is goedkoper wel goed? De Faam woensdag 24 februari 2016 23 heid door Rob Strating Evenals bij de benzinepom pen zijn er ook twee soorten diesel verkrijgbaar: gewone en superplus diesel. Ook hier geldt: het overgrote deel van de automobilisten tankt gewone diesel. We kunnen de moderne diesel motoren absoluut niet meer vergelijken met die van vroe ger. Ik ken een automonteur die in zijn oude Volkswagen Camper slaolie 'tankte!' De oude voorkamerdiesel liep er prima op, het rook een beetje naar oliebollen als je achter hem reed en het was natuurlijk strafbaar. De moderne dieselmotor is voorzien van een common- rail met minuscuul kleine gaatjes en hoogmoderne injectoren. De gewone die selbrandstof blijkt echter de motor zó te vervuilen dat er een reiniger aan de brandstof moet worden toegevoegd. In de werkplaatsen worden bij grote beurten de injecto ren en het inspuitsysteem extra gespoeld en schoonge maakt, om kapitale motor schades te voorkomen, ook bij nieuwe auto's. Waarom diesel plus? Ik noem deze duurdere die selsoort zo, omdat die bij elk merk een andere naam heeft. Door zijn betere samenstel ling rijdt u goedkoper, soms zelfs tot 4 procent. Diesel plus heeft een reini gende werking, de wrijving is minder, de verbranding is beter, de motor blijft daar door schoner. Döor de com binatie van deze factoren zal de motor minder slijten en dus langer meegaan. De uitstoot van schadelijke stoffen is bij deze betere die selsoort een stuk minder, dus beter voor het milieu. De betere verbranding zorgt ervoor dat de prestaties, zoals het vermogen en de ac celeratie toenemen. Hij trekt sneller en rijdt pittiger. Het vermogen neemt toe, maar het geluidsniveau daalt aanmerkelijk. Pas op in het buitenland: daar wordt Bio-diesel aange boden die stukken goedko per is dan de reguliere diesel. Niet tanken. De meeste auto's zijn daarvoor niet geschikt. In alle gevallen geldt: goed koop is duurkoop. Sinds 2014 is ASP aan de Amundsenweg 8 in Goes gevestigd, het kloppend autohart van Zeeland. Naar aanleiding van het on langs gecertificeerde auto- schadeherstelbedrijf had ik een interview met een van de twee directeuren van Auto Poppe, Bram Lokers: "Ons schadebedrijf is een logische ontwikkeling in het kader van de expansie drift van Auto Poppe. Met ERKEND BEDRIJF SCHADEHERSTEL VOOR VOLKSWAGEN, AUDI, SEAT EN SKODA vestigingen in Goes, Vlis singen en Terneuzen zijn wij daarmee Zeelanddealer voor Audi en Volkswagen." ASP is eind januari officieel gecertificeerd als Erkend Schade Herstel Bedrijf voor Volkswagen, Volkswagen be drijfsauto's, Audi, SEAT en Skoda. "Dat betekent dat we alle speciale gereedschap pen en equipment in huis hebben om deze merken met behoud van de fabrieksga rantie te kunnen repareren. Onze schadetechnici blijven door middel van cursussen op de hoogte van de nieuw ste ontwikkelingen van deze merken. Om dit resultaat te bereiken, hébben we de af gelopen tijd meegewerkt aan een pilot, we hebben een au dit geschreven en daarmee zijn we een van de eerste bedrijven in Nederland die deze certificering mochten ontvangen. Daar zijn we met recht trots op." Het moderne gebouw waarin ASP is gevestigd, bevindt zich aan de Amundsenweg 8 in Goes, inderdaad het autohart van Zeeland. Het autoschadeherstelbedrijf is dankzij de certificering gespecialiseerd in Volkswagen, Vokswagen bedrijfsauto's, Audi, SEAT en Skoda, maar dat wil niet zeggen dat men in dit goed geoutilleerde schadebedrijf andere merken niet kan repareren, integendeel. Alle merken zijn hier welkom, ook die worden vakkundig en met garantie gerepareerd. Foto: Rob Strating VLISSINGEN - In tegenstelling tot allerlei berichten die de ronde toen, is het goed om te weten dat de vestiging van Auto Poppe aan de Gildeweg 22 in Vlissingen gewoon blijft bestaan. Sterker nog: onlangs heeft men de zaak grondig gerenoveerd. Het moderne autobedrijf heeft drie men sen in dienst voor de sales, terwijl zeven autotechnici, twee magazijnmedewerkers en drie serviceadviseurs ga rant staan voor de aftersales. Auto Poppe heeft besloten ook in Vlissingen en Terneu zen te blijven. Beide gebouwen zijn flink aangepakt en ingrijpend ge renoveerd. Zo voldoet men na de verbouwingen op deze vestigingen aan de zoge naamde 'Retail Environment' van alle Volkswagenmerken. De kleuren, het meubilair, de balies en de bureaus zijn onlangs helemaal aangepast. Daardoor is de showroom een stuk transparanter en de servicebalies toegankelijker geworden. Een bekend Watchers bedrijf: Auto Poppe zit al jaren aan de Gildeweg in Vlissingen en zal daar ook blijven! Een goed bericht voor alle Volkswagen- en Audirijders op het eiland. Het bedrijf werd onlangs volledig gerenoveerd en voldoet weer aan alle eisen. Foto: Rob Strating Vervolg van vorige uitgave over de 100-jarige BMW Nadat BMW enkele jaren geen auto's in het topseg ment heeft geproduceerd, brengt het merk in 1968 de 2500 en de 2800 (E3) op de markt, een luxe sedan met een zescilinder motor. De beide luxe wagens worden meteen een groot succes. Vervolgens wordt de 5-serie ingevoerd en even daarna de 6-serie, een reeks prach tige coupés getekend door Paul Bracq. De grote BMW's worden in 1977 vervangen door de 7- serie, een topklasse met in- novatiekracht. ABS en een katalysator beleven hun wereldpremière in deze mo- dellenreeks. Het topmodel, de 745i komt in 1980 op de markt. Bij de 5-serie is dat de M535i met zijn 3,5 liter krachtbron die 222 km/h haalt. De afdeling Motorsport (M) die in 1972 wordt opgericht, is eigenlijk een fabriek bin nen de fabriek. Haar meest in het oog lopende project in de beginjaren was de in 1979 uitgebrachte Ml, een supersportwagen die door Giugiaro was getekend. Er kwam ook een raceversie van. Hij werd als Procar ingezet bij Formule 1 races, waarbij de coureurs op de trainingsdag een gezamen lijke, spannende wedstrijd reden. Van de 3-serie werd een eigen cabriolet gemaakt, er kwamen combi-uitvoe ringen die allemaal Tou ring heetten. De Zl was de eerste Roadster, waarbij de portieren in de carrosserie verzonken. Tot slot kwam er een 8-serie, een prachtige 2+2 coupé met een twaalfci- lindermotor. In 1994 koopt BMW de Britse Rover Group, fabri kant van Rover, Land Ro ver, Range Rover en Mini. Er wordt veel geïnvesteerd. Helaas blijkt de samenwer king geen succes en BMW verkoopt alles weer in 2000, behalve de nieuw ontwik kelde Mini. Wordt vervolgd door Rob Strating We zijn het allemaal zo ge wend: bij de pomp tanken we met een benzineauto RON 95 en met een diesel dé goed koopste soort. Is dat nu wel zo verstandig? Ik val met de deur in huis en zeg: Nee, dat is niet verstan dig! Ik ga het zo goed mogelijk aan u uitleggen. We begin nen met de benzine. Wettelijk mag er in de EU en dus ook in Nederland 5 procent ethanol aan de benzine RON 95 toe gevoegd worden. Dat heeft te maken met de uitstoot en dus met het milieu. In die wet staat ook dat dat mengsel met de naam E5 geen etha- nolbrandstof genoemd mag worden, dat moet pas bij een percentage van 10 procent, zoals in die in Duitsland en Frankrijk wordt aangeboden. Ethanol is een soort alcohol. Om niet onder de alcoholac cijns te vallen wordt er een denaturatiemiddel aan toe- Nadelen RON 95 Ethanol bevat iets minder energie dan benzine. Daar door zal het verbruik toene men. Nieuwe auto's zijn in het algemeen geschikt voor etha- nolbrandstof, bij iets oudere auto's veroorzaakt die etha nol echter corrosie van alu- miniumonderdelen, vooral van het brandstofsysteem, zoals brandstofpompen en het aanzuigtraject tussen inspuitpunt en inlaatklep. r Bovendien kan de ethanol bepaalde kunststoffen aan tasten, zoals slangen en af dichtingen. Dat geldt ook voor de brandstofleidingen die vaak van kunststof zijn. Ook bijzonder kwetsbaar zijn de eenlaags-brandstoftanks die in verschillende voer tuigen worden gebruikt. De ethanol veroorzaakt bij der gelijke tanks sluipende lek- ->| kages. Het aantal autobranden is door deze ontwikkeling de laatste tijd sterk toegenomen. De ethanol wordt in raffina derijen onder druk bewaard voordat ze aan de benzine wordt toegevoegd, daardoor kan er geen bacterievorming plaats vinden. Maar wat ge beurt er in uw tank? Daar kan wel zuurstof bij! Het is dus zaak de tank zo vol mo gelijk te houden, zeker wan- - neer u uw auto niet dagelijks gebruikt. Schorst u de auto in de winter, zet hem met een volle tank weg! Tankt u in de zomer in het buitenland E10, dus met 10 procent ethanol, loopt u het risico dat er bij warm weer 'vapour lock' ontstaat: de ethanol verdampt en de auto valt stil. Oplossing Tank RON 98 en in het bui tenland zelfs RON 100 of 102. Door het hogere octaange halte heeft u een veel betere verbranding en er is geen ethanol aan deze benzine toegevoegd. Bovendien rijdt uw auto beter en een stuk zuiniger. Deze benzine is iets duurder, maar voorkomt een hoop ellende en dure repara ties.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2016 | | pagina 23