De wedergeboorte van een tractietalent tl II 1 1 1 I i I m TE AUTONIEUWS Nieuwe Subaru bij Van der Vliet I I fttèm Laatje niet afleiden in het verkeer 'U de brandstof, wij de rest' Leasen bij Poppe Korte roadtest Subaru Levorg Ik was onlangs in de gele genheid de Levorg aan een korte test te onderwerpen tijdens mijn vakantie in Zwitserland. De test begon op een onverharde steile helling van 15 graden in het bos. De Lineartronic (CVT- automaat) in de D-stand, voet van de rem en gas... heel even dreigen de voor wielen te spinnen voordat de symmetrische AWD door middel van een lamellen koppeling, geholpen door de Active Torque Vectoring en de tractiecontrole elk wiel van het passende koppel heeft voorzien. Dan sprint hij de heuvel op als ware het een gladde asfaltweg. Wat een tractietalent. De Continue Variabele Transmissie werd voor het eerst toegepast in het Dafje eind jaren '50, een uitvin ding van de broers Van Doorne. Nadeel was dat bij volgas de motor heel veel toeren maakte. Subaru heeft echter zijn huiswerk goed gedaan en de motor joelt niet meer zo als vroeger. Hij gaat soepel door de traploze versnellingen heen. Toch heb ik het idee dat deze vorm van aandrijving paar denkrachten vergt, ondanks het gebruik van de peddels aan het stuur. Ik vermoed dat Subaru ook nog een ge schakelde versie gaat uit brengen. Terug op de bochtige wegen in het Berner Mittelland: dankzij het lage zwaarte punt van de motor - een boxermotor kenmerkt zich door liggende zuigers, drijf stangen en klepbediening - zal de Levorg nauwelijks overhellen. De vierwiel- aandijving plus de directe besturing leiden tot een on gelooflijk fijn bochtgedrag. Het is een geweldig plezier om de meest extreme haar speldbochten met hem uit te proberen. Uiteraard pro fiteert hij van de ervaringen die de rallygrootheden met de Impreza hebben opge daan. Als ik bovengekomen de motor stationair laat bij komen van het geweld moet ik op de toerenteller kijken of hij nog draait, zo trillings- vrij en geruisloos loopt hij. Het Subaruprincipe luidt: boxermotor, turbo en AWD. Daaraan moet elke Subaru DE SUBARU LEVORG IS BIJ AUTO VAN DER VLIET GEARRIVEERD voldoen. De Levorg aan schouwde het Europese le venslicht op de Autosalon van Génève in maart dit jaar. Het is een nieuw mo del dat de Legacy vervangt. De naam Levorg is samen gesteld uit Lecacy, Sport en Touring. In tegenstelling tot de andere Subarumodellen die eerder stoer overkomen, is de Le vorg mooi slank en elegant getekend. De zeshoekige grille is in chroom gevat en wordt omsloten door high tech koplampen die van full ledverlichting zijn voorzien. Hij onderscheidt zich verder onder meer door de enorme luchthapper op de motorkap die we ook kennen van de Impreza WRX. Hij is uit sluitend als combi leverbaar met een 1.6 liter boxermotor met 170 pk/ 250 Nm tussen de 1800 en 4800 toeren. De aandrijflijn is gekoppeld aan een 6-traps CVT-automaat. fe ijj 3U WmmMM Ik ben ervan overtuigd dat de meeste verkeersonge lukken op dit moment ver oorzaakt worden doordat bestuurders met andere din gen bezig zijn dan met auto rijden. Terwijl ik met een oldtimer op vrijdagmiddag op de A58 met 90km/u ach ter een vrachtauto reed, had ik ruimschoots de gelegen heid op de passerende be stuurders te letten en ik ben geschrokken: gemiddeld ze ven van de tien bestuurders keek op een smartphone tijdens het rijden. Ik schat dat men ook nog zo'n 130 km/h reed. Tel daarbij alle informatie die bestuurders krijgen door infotainment, telefoon en meldingen via de navigatie op en dan vraag ik me af, hoeveel pro cent aandacht er nog is voor het verkeer. Ik ben natuur lijk van een andere dan de tegenwoordige 'facedown- generatie', maar ik vind de ontwikkeling zorgelijk. Aan het woord is Erwin Faas, verkoopadviseur bij Auto Poppe in Goes: "In 2016 worden alle auto's duurder en daar hebben we op in gespeeld: voor de snel le beslisser hebben we op dit moment nog 11 Up's en 20 Polo's in de aanbieding. We hebben ze op het laatste moment nog kunnen inko pen en kunnen ze daardoor tegen sterk gereduceerde prijzen aanbieden. Na 1 januari betaalt de klant honderden euro's meer." Erwin Faas: "Zoals de titel van het stukje al aangeeft: 'U de brandstof, wij de rest!' Dat houdt in dat u een Volkswagen Abonnement sluit. Met een Abonnement weet de klant waar hij of zij aan toe is." "Daarom heeft Volkswa gen het Volkswagen Abon nement. Daarmee rijdt de klant een compleet nieuwe Volkswagen inclusief we genbelasting, reparaties, onderhoud, bandenservice én allriskverzekering voor een vast bedrag per maand. Vanaf nu kan iedereen onbe zorgd in een nieuwe Volks wagen rijden zonder borg of grote investering vooraf. "Voor een zzp'er is een Volkswagen Abonnement in veel gevallen fiscaal aan trekkelijker dan een auto kopen." Je hebt geen grote investering vooraf, geen bijtelling, vast laag maand bedrag. Je betaalt alleen de brandstof maar hebt belas tingvrije kilometervergoe ding voor zakelijke ritten, legt Faas uit. "De zzp'er sluit het abonne ment privé af en betaalt dus geen bijtelling. Voor de za kelijke kilometers keert hij aan zichzelf 0,19 euro per kilometer uit. Zo wordt er flink op kosten bespaard." Einde van milieuzones in zicht DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft op 17 december gehakt gemaakt van de gemeentelij ke milieuzones. Het Tweede Kamerlid Barbara Visser diende een motie in tegen die milieuzones en deze werd door een meerderheid in de Kamer aangenomen. De motie werd trouwens ge steund door de SP, de PVV en het CDA en er staat in dat de gemeenten geen milieu zones voor personenauto's mogen instellen. Barbara Visser bezigde klare taal: de milieuzones werden 'zwaar geschut' ge noemd die vooral een last vormen voor burgers en on dernemers. Daarom wordt de regering verzocht om de grondslag voor het instellen van gemeentelijke milieuzo nes voor personenauto's in het verkeersreglement op te heffen.' Voor niet toegestane vrachtwagens blijven de zo nes overigens wel gelden. In Utrecht werd dit jaar bij voorbeeld de milieuzone van kracht voor auto's met een tenaamstelling van vóór 1 januari 2001. Op commu nicatief vlak was er van meet af aan veel onduidelijkheid en ook de praktische invul ling van de zone ging - zo wel gebiedstechnisch als op het gebied van uitzonderin gen - met veel problemen gepaard. Daarnaast inves teerde de gemeente Utrecht veel geld in een slooprege- ling. Ondertussen waren er maar een paar plekken waar het effect op de luchtkwali teit werd gemeten. In Rotterdam is de milieu zone aanstaande. Vanaf 1 januari mogen bestel- en personenauto's op benzine en LPG met een datum eer ste toelating van vóór 1 ja nuari 1992 de zone niet in. Voor voertuigen op diesel geldt een verbod voor bestel - en personenauto's met een datum van eerste toelating van 1 januari 2001. Saillant detail is dat het rijk vorige maand nog miljoenen toe zegde. Die gelden kunnen hoogstwaarschijnlijk voor andere doeleinden worden gereserveerd. Van meet af aan is de Ko ninklijke Nederlandse Au tomobiel Club overigens fel gekant geweest tegen de milieuzone in Utrecht. Men zette de problematiek rond om de gebrekkige invoering van de lokale milieuzone in Utrecht en het gebrek aan nut ervan landelijk op de kaart. De KNAC zag in juni met lede ogen aan dat de voorzieningsrechter aangaf dat de milieuzone niet ver boden hoefde te worden. Men spande een hoger be roep aan waarin nog altijd geen uitspraak werd ge daan. Barabara Visser: "Au tomobilisten betalen veel belasting, maar ze mogen de milieuzone niet in. Dat is vreemd. Daarom moeten we ons niet overleveren aan goed bedoelende en hobby- ende wethouders die willen dat automobilisten dubbel gaan betalen." w www.de-faam.nl De Faam woensdag 23 december 2015 24 door Rob Strating Sporttalent Met de Levorg wil Subaru een grote stap voorwaarts maken. De vierwielaangedreven combi onderscheidt zich nadrukkelijk van zijn broers en zussen, maar blijft het Subaruprincipe trouw. door Rob Strating DOOR ROB STRATING G0ES - Auto van der Vliet in Klein Frankrijk in Goes is de Zeeuwse Subarudealer. Links van de foto staat een korte roadtest. Ik haast me om nog te vermelden dat de Levorg van binnen keurig is afgewerkt met hoogwaardige materialen. Het Starlink infotainment is modern en het touchscreen display voor audio, telefoon en navigatie is gemakkelijk te bedienen. De kofferruimte bevat standaard 522 liter met een onzichtbaar vak van 40 liter voor kwetsbare voorwerpen. Vanaf 34-995 euro. door Rob Strating "U de brandstof, wij de rest!" Een slogan van Volkswagen in het kader van private leasing, een aantrekkelijke regeling voor privérijders en zzp'ers. Bovendien heeft Auto Poppe een aantal Ups en Polo's ingekocht die nog een week tegen het bestaande tarief te koop zijn. Het is nog heel even 2015 en dat betekent dat er in een week nog een heleboel voordeel te halen is bij Auto Poppe, Volkswagendealer voor Zeeland. Onduidelijkheid Nut

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2015 | | pagina 24