De wedergeboorte
van een tractietalent
tl
II
1
1
1
I
i
I
m
TE
AUTONIEUWS
Nieuwe Subaru bij Van der Vliet
I
I fttèm
Laatje niet afleiden in het verkeer
'U de brandstof, wij de rest'
Leasen bij Poppe
Korte roadtest
Subaru Levorg
Ik was onlangs in de gele
genheid de Levorg aan een
korte test te onderwerpen
tijdens mijn vakantie in
Zwitserland. De test begon
op een onverharde steile
helling van 15 graden in het
bos. De Lineartronic (CVT-
automaat) in de D-stand,
voet van de rem en gas...
heel even dreigen de voor
wielen te spinnen voordat
de symmetrische AWD door
middel van een lamellen
koppeling, geholpen door de
Active Torque Vectoring en
de tractiecontrole elk wiel
van het passende koppel
heeft voorzien. Dan sprint
hij de heuvel op als ware het
een gladde asfaltweg. Wat
een tractietalent.
De Continue Variabele
Transmissie werd voor het
eerst toegepast in het Dafje
eind jaren '50, een uitvin
ding van de broers Van
Doorne. Nadeel was dat bij
volgas de motor heel veel
toeren maakte. Subaru heeft
echter zijn huiswerk goed
gedaan en de motor joelt
niet meer zo als vroeger. Hij
gaat soepel door de traploze
versnellingen heen. Toch
heb ik het idee dat deze
vorm van aandrijving paar
denkrachten vergt, ondanks
het gebruik van de peddels
aan het stuur. Ik vermoed
dat Subaru ook nog een ge
schakelde versie gaat uit
brengen.
Terug op de bochtige wegen
in het Berner Mittelland:
dankzij het lage zwaarte
punt van de motor - een
boxermotor kenmerkt zich
door liggende zuigers, drijf
stangen en klepbediening
- zal de Levorg nauwelijks
overhellen. De vierwiel-
aandijving plus de directe
besturing leiden tot een on
gelooflijk fijn bochtgedrag.
Het is een geweldig plezier
om de meest extreme haar
speldbochten met hem uit
te proberen. Uiteraard pro
fiteert hij van de ervaringen
die de rallygrootheden met
de Impreza hebben opge
daan. Als ik bovengekomen
de motor stationair laat bij
komen van het geweld moet
ik op de toerenteller kijken
of hij nog draait, zo trillings-
vrij en geruisloos loopt hij.
Het Subaruprincipe luidt:
boxermotor, turbo en AWD.
Daaraan moet elke Subaru
DE SUBARU LEVORG
IS BIJ AUTO VAN DER
VLIET GEARRIVEERD
voldoen. De Levorg aan
schouwde het Europese le
venslicht op de Autosalon
van Génève in maart dit
jaar. Het is een nieuw mo
del dat de Legacy vervangt.
De naam Levorg is samen
gesteld uit Lecacy, Sport en
Touring.
In tegenstelling tot de andere
Subarumodellen die eerder
stoer overkomen, is de Le
vorg mooi slank en elegant
getekend. De zeshoekige
grille is in chroom gevat en
wordt omsloten door high
tech koplampen die van full
ledverlichting zijn voorzien.
Hij onderscheidt zich verder
onder meer door de enorme
luchthapper op de motorkap
die we ook kennen van de
Impreza WRX. Hij is uit
sluitend als combi leverbaar
met een 1.6 liter boxermotor
met 170 pk/ 250 Nm tussen
de 1800 en 4800 toeren. De
aandrijflijn is gekoppeld aan
een 6-traps CVT-automaat.
fe ijj 3U
WmmMM
Ik ben ervan overtuigd dat
de meeste verkeersonge
lukken op dit moment ver
oorzaakt worden doordat
bestuurders met andere din
gen bezig zijn dan met auto
rijden. Terwijl ik met een
oldtimer op vrijdagmiddag
op de A58 met 90km/u ach
ter een vrachtauto reed, had
ik ruimschoots de gelegen
heid op de passerende be
stuurders te letten en ik ben
geschrokken: gemiddeld ze
ven van de tien bestuurders
keek op een smartphone
tijdens het rijden. Ik schat
dat men ook nog zo'n 130
km/h reed. Tel daarbij alle
informatie die bestuurders
krijgen door infotainment,
telefoon en meldingen via
de navigatie op en dan
vraag ik me af, hoeveel pro
cent aandacht er nog is voor
het verkeer. Ik ben natuur
lijk van een andere dan de
tegenwoordige 'facedown-
generatie', maar ik vind de
ontwikkeling zorgelijk.
Aan het woord is Erwin
Faas, verkoopadviseur bij
Auto Poppe in Goes: "In
2016 worden alle auto's
duurder en daar hebben we
op in gespeeld: voor de snel
le beslisser hebben we op
dit moment nog 11 Up's en
20 Polo's in de aanbieding.
We hebben ze op het laatste
moment nog kunnen inko
pen en kunnen ze daardoor
tegen sterk gereduceerde
prijzen aanbieden.
Na 1 januari betaalt de klant
honderden euro's meer."
Erwin Faas: "Zoals de titel
van het stukje al aangeeft:
'U de brandstof, wij de rest!'
Dat houdt in dat u een
Volkswagen Abonnement
sluit. Met een Abonnement
weet de klant waar hij of zij
aan toe is."
"Daarom heeft Volkswa
gen het Volkswagen Abon
nement. Daarmee rijdt de
klant een compleet nieuwe
Volkswagen inclusief we
genbelasting, reparaties,
onderhoud, bandenservice
én allriskverzekering voor
een vast bedrag per maand.
Vanaf nu kan iedereen onbe
zorgd in een nieuwe Volks
wagen rijden zonder borg of
grote investering vooraf.
"Voor een zzp'er is een
Volkswagen Abonnement
in veel gevallen fiscaal aan
trekkelijker dan een auto
kopen." Je hebt geen grote
investering vooraf, geen
bijtelling, vast laag maand
bedrag. Je betaalt alleen de
brandstof maar hebt belas
tingvrije kilometervergoe
ding voor zakelijke ritten,
legt Faas uit.
"De zzp'er sluit het abonne
ment privé af en betaalt dus
geen bijtelling. Voor de za
kelijke kilometers keert hij
aan zichzelf 0,19 euro per
kilometer uit. Zo wordt er
flink op kosten bespaard."
Einde van
milieuzones
in zicht
DEN HAAG - De Tweede Kamer
heeft op 17 december gehakt
gemaakt van de gemeentelij
ke milieuzones. Het Tweede
Kamerlid Barbara Visser
diende een motie in tegen
die milieuzones en deze
werd door een meerderheid
in de Kamer aangenomen.
De motie werd trouwens ge
steund door de SP, de PVV
en het CDA en er staat in dat
de gemeenten geen milieu
zones voor personenauto's
mogen instellen.
Barbara Visser bezigde
klare taal: de milieuzones
werden 'zwaar geschut' ge
noemd die vooral een last
vormen voor burgers en on
dernemers. Daarom wordt
de regering verzocht om de
grondslag voor het instellen
van gemeentelijke milieuzo
nes voor personenauto's in
het verkeersreglement op te
heffen.' Voor niet toegestane
vrachtwagens blijven de zo
nes overigens wel gelden.
In Utrecht werd dit jaar bij
voorbeeld de milieuzone
van kracht voor auto's met
een tenaamstelling van vóór
1 januari 2001. Op commu
nicatief vlak was er van meet
af aan veel onduidelijkheid
en ook de praktische invul
ling van de zone ging - zo
wel gebiedstechnisch als op
het gebied van uitzonderin
gen - met veel problemen
gepaard. Daarnaast inves
teerde de gemeente Utrecht
veel geld in een slooprege-
ling. Ondertussen waren er
maar een paar plekken waar
het effect op de luchtkwali
teit werd gemeten.
In Rotterdam is de milieu
zone aanstaande. Vanaf 1
januari mogen bestel- en
personenauto's op benzine
en LPG met een datum eer
ste toelating van vóór 1 ja
nuari 1992 de zone niet in.
Voor voertuigen op diesel
geldt een verbod voor bestel
- en personenauto's met een
datum van eerste toelating
van 1 januari 2001. Saillant
detail is dat het rijk vorige
maand nog miljoenen toe
zegde. Die gelden kunnen
hoogstwaarschijnlijk voor
andere doeleinden worden
gereserveerd.
Van meet af aan is de Ko
ninklijke Nederlandse Au
tomobiel Club overigens
fel gekant geweest tegen de
milieuzone in Utrecht. Men
zette de problematiek rond
om de gebrekkige invoering
van de lokale milieuzone in
Utrecht en het gebrek aan
nut ervan landelijk op de
kaart. De KNAC zag in juni
met lede ogen aan dat de
voorzieningsrechter aangaf
dat de milieuzone niet ver
boden hoefde te worden.
Men spande een hoger be
roep aan waarin nog altijd
geen uitspraak werd ge
daan. Barabara Visser: "Au
tomobilisten betalen veel
belasting, maar ze mogen
de milieuzone niet in. Dat
is vreemd. Daarom moeten
we ons niet overleveren aan
goed bedoelende en hobby-
ende wethouders die willen
dat automobilisten dubbel
gaan betalen."
w www.de-faam.nl
De Faam woensdag 23 december 2015 24
door Rob Strating
Sporttalent
Met de Levorg wil
Subaru een grote stap
voorwaarts maken. De
vierwielaangedreven
combi onderscheidt zich
nadrukkelijk van zijn
broers en zussen, maar
blijft het Subaruprincipe
trouw.
door Rob Strating
DOOR ROB STRATING
G0ES - Auto van der Vliet in Klein Frankrijk in Goes is de Zeeuwse Subarudealer. Links van de foto staat een korte roadtest.
Ik haast me om nog te vermelden dat de Levorg van binnen keurig is afgewerkt met hoogwaardige materialen. Het Starlink
infotainment is modern en het touchscreen display voor audio, telefoon en navigatie is gemakkelijk te bedienen. De
kofferruimte bevat standaard 522 liter met een onzichtbaar vak van 40 liter voor kwetsbare voorwerpen. Vanaf 34-995 euro.
door Rob Strating
"U de brandstof, wij de rest!" Een slogan van Volkswagen
in het kader van private leasing, een aantrekkelijke regeling
voor privérijders en zzp'ers. Bovendien heeft Auto Poppe een
aantal Ups en Polo's ingekocht die nog een week tegen het
bestaande tarief te koop zijn.
Het is nog heel even
2015 en dat betekent
dat er in een week nog
een heleboel voordeel te
halen is bij Auto Poppe,
Volkswagendealer voor
Zeeland.
Onduidelijkheid
Nut