AUTONIEUWS Mercedes-Benz Prijzen BMW 225xe en 330e een échte Porsche Vernieuwde Audi A4 Jaguar stapt met stoere F-Pace in SUV-segment Auto Moto D'ltalia Das Beste oder nichts. HM4241- De nieuwe Jaguar F-Pace combineert topprestaties, design en functionaliteit. Het is een crossover met het DNA van een sportauto en ruimte voor vijf passagiers met hun bagage. Jaguar viert de verkoopstart van de nieu we F-Pace met een in gelimi teerde aantallen verkrijgba re First Edition-uitvoering. Die is naar keuze voorzien van de 380 pk sterke V6 Su- percharged benzinemotor ol de bekende V6-dieselmotoi met 300 pk. Autotron Rosmalen staat op 3 en 4 oktober in het teken van Italië. Italiaanse auto's en motoren, maar ook door vele stands met producten en diensten op het gebied van Italiaanse lifestyle wordt Autotron een sfeervolle beurslocatie voor Italië-lief- hebbers. Auto Moto D'ltalia laat alle facetten van de Ita liaanse auto-industrie zien. Meer dan 120 standhouders en de deelnemende merken- clubs laten bezoekers van de beurs kennis maken met hel allernieuwste én het meest zeldzame op Italiaans au togebied. Ook tweewielers zijn goed vertegenwoordigd. Ducafi vertegenwoordigt de nieuwste modellen en op zondag worden driehonderd Ducati-motoren verwacht. De Mission E, de eerste elek trisch aangedreven Porsche, verdient de merknaam. Dat is helder als je ziet waartoe de Mission E allemaal in staat is. De aandrijflijn is compleet nieuw en maakt gebruik van een 800 Volt aandrijfsysteem. Het studie model omvat twee 'perma nent magnet synchronous motoren' (PMSM). Deze zijn vergelijkbaar met de elek tromotoren, die Porsche ook gebruikte in de 919 hybrid die dit jaar de 24 Uur van Le Mans won. De elektro motoren wekken energie op bij het afremmen. Met een systeemvermogen van ruim 600 pk sprint de sportwagen met vierwielaandttjving en -besturing in 3,5 seconden van 0-100 km/u. In minder dan twaalf seconden wordt de 200 km/u aangetikt. De actieradius bedraagt 500 ki lometer. Laden gebeurt via een aansluiting in het spat bord links voor. Het duurt slechts een kwartier om het accupakket tot tachtig pro cent op te laden. De krach tige, ultramoderne lithium- ion batterij van de Mission E is tussen de assen in de wa genvloer onderbracht. Die zorgt voor een perfecte ge wichtsverdeling en boven dien ligt het zwaartepunt hierdoor laag. Beide facto ren dragen bij aan het hoge prestatieniveau en het pure sportwagengevoel. Ook het bedieningsconcept is revo lutionair: de Mission E is te bedienen via oogbewe gingen en gebaren. Daarbij worden ook hologrammen gebruikt. De Mission E is di rect herkenbaar als Porsche. Hij is slechts 1,30 meter hoog en beschikt over vier deuren. Deze openen tegen gesteld. Ook ontbreekt een B-stijl. Daardoor is de instap naar voren en achteren op timaal. Nog een verschil: in plaats van spiegels heeft de Mission E camera's. Audi heeft de A4 vernieuwd. Geen rigoureuze verande ringen aan het exterieur. Dat oogt nog steeds vertrouwd, sportief en is geheel in lijn met het uiterlijk van an dere Audi-modellen. In de aanpak van het succesvolle nummer hebben de tech neuten zich vooral gericht op het verminderen van het gewicht (tot 120 kilogram), het verfijnen van de mo toren en het verhogen van het comfort. Technologie en connectiviteit spinnen daar bij garen. Ook de stilte in het interieur wés een speerpunt STILTE WAS SPEERPUNT EN OVERHEERST IN INTERIEUR waaraan 'geslaagd' kan wor den gekoppeld. De nieuwe generatie A4 is gevat in een lichtgewicht constructie door de toepassing van on der meer een slimme mate riaalmix. De lengte bedraagt 4,73 meter en de wielbasis 2,82 meter. De auto biedt niet alleen volop ruimte aan vier of vijf inzittenden en hun bagage (505 tot 1.510 liter) maar ook aan zuinige en daardoor schone moto ren. Het programma omvat drie TFSI-benzinemotoren en drie TDI-diesels. De ken nismaking verliep via de 1.4 en 2.0 liter benzine, goed voor 150 en 252 pk, en de 3.0 liter TDI-diesel 272 pk sterk. Toppers uit de stal, die weerspiegelen waar Audi voor staat en toe in staat is. De Avant heeft als instapper de 2.0 TFSI met 190 pk. In een later stadium volgt voor de Avant een g-tron-uitvoe- ring op aardgas. De nieuwe A4 etaleert een uitstekend stuurgedrag en een comfor tabele wegligging. Het reac tievermogen van de gereden versies verrast. Dat doet ook de techniek. Debet daaraan is een vijflinks ophanging voor en achter en de elek- tromechanische stuurbe krachtiging. Vooral laatstge noemde draagt bij aan nog directer sturen. Optioneel is een dynamische besturing. Daarmee is de stuurover- brenging in relatie met snel heid en stuurhoek. Ook de schokdempers zijn daarbij instelbaar. Kwestie van kie zen uit comfort of sportief. Het systeem is opgenomen in Audi drive select dat in ons land tot de standaard uitrusting behoort. De A4 is, al dan niet optioneel, voor zien van een virtual cockpit, led koplampen, smartphone interface, Bang Olufsen Sound System, draadloos opladen van de smartphone en nieuwe rijassistentiesy- stemen. De bediening van veel moois verloopt via een centrale knop op de tun nelconsole. Audi koppelt er MMI aan en kopers van een A4 Limousine of Avant met MMI Navigatie krijgen ook Audi Connect. Dat verbindt de auto met het internet. Via de smartphone interface kunnen Apple en Android smartphones worden geïn tegreerd. De prijzen van de nieuwe A4 starten bij 36.680 euro voor de Limousine 1.4 TFSI S tronie 7 (150 pk). De 2.0 liter ultra diesel (150 pk) staat vanaf 39.800 euro voor de deur. Die is dit jaar nog goed voor 20 procent fiscale bijtelling. In het najaar volgt de 1.4 met zesbak vanaf 35.250 euro. De A4 Avant is er vanaf 41.740 euro (2.0 190 pk). Audi verwacht in ons land veel van de 2.0 ultra (150 pk) en de 1.4 TFSI (150 pk). De A4 vindt voor zeven tig procent zijn weg naar de zakelijke rijder. Mercedes en SUV-productie Mercedes breidt de SUV- productie in de VS uit en creëert driehonderd nieuwe banen. Er wordt de komende jaren meer dan een miljard euro geïnvesteerd waardoor de volgende generatie SUV nog flexibeler en efficiënter kan worden gebouwd. Laufenn-band BMW prijst de nieuwe plug in hybrids. De 225xe, een 2 Serie Active Tourer met eDrive, is leverbaar vanaf 39.800 euro. De 330e, de nieuwe plug-in hybride- variant van de 3 Serie, is er vanaf 43.990 euro. Beide modellen staan vanaf het voorjaar van 2016 in de showroom en vallen dan, dankzij hun lage uitstoot van onder de 50 g/km, in de categorie van 15 procent bijtelling. De BMW 225xe en BMW 330e zijn luxe uit gerust. De standaarduitrus ting van de 225xe omvat on der meer een automatische zestraps Steptronic-trans- missie, automatische 2-zone airconditioning, elektrische interieur voorverwarming en -voorkoeling, lichtpak ket, comfort access pakket en eDrive-services. De 330e wordt op zijn beurt stan daard geleverd met onder andere een automatische achttraps transmissie, auto matische 2-zone aircondi tioning en eDrive-services. van Hankook Hankook brengt vanaf de lente 2016 het bandenmerk Laufenn op de Europese markt. De productlijn omvat banden voor uiteenlopende type auto's. Ze zijn ontwik keld voor de Europese markt en worden geproduceerd in Hongarije. Mazda: 'Team of the Year' De ontwerpdivisie van Mazda heeft de 'Team of the Year'-award in ontvangst genomen. Mazda krijgt de waardering voor de geheel nieuwe compacte SUV CX-3 en een speciaal voor de Mi- lan Design Week ontworpen fiets in KODO-concept-stijl. Mazda heeft het afgelopen jaar vele nieuwe producten, zoals de tweezitter MX-5, geïntroduceerd. Op de autoshow IAA in Frankfurt presenteerde het Japanse merk de crossover concept Koeru. «ÉJ De exterieurkleur Caesium Blue is exclusief aan de Jaguar F-Pace First Edition voorbehouden. Het dashboard van de Porsche Mission M is onderverdeeld in twee driedimensionale lagen. De nieuwe Audi A4 doet de status van het Duitse merk weer alle eer aan. De Mercedes-Benz Concept IAA' (Intelligent Aerodynamic Automobile) heeft een tweeledig karakter: wereldkampioen aërodynamica (Cw-waarde 0,19) en een vierdeurs coupé met een aansprekend design. Het studiemodel schakelt vanaf een snelheid van 80 km/u automatisch over van designmodus naar aërodynamische modus en verandert door tal van aërodynamische maatregelen van vorm. Het interieur staat borg voor een toekomstvisie.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2015 | | pagina 31