Vaak reageren onze klanten verrast wanneer wij vertellen dat er in onze winkel zo'n 40.000 boeken staan. En dat er jaarlijks zo n 20.000 nieuwe titels in Nederland worden aangeboden. Hoe maak je daar als boek handel een selectie uitEn wat komt daar allemaal bij kijkenDick Anbeek, directeur van de Drvkkery, geeft een kijkje achter de schermen. 'Dat zijn er ongeveer 17.000. De Drvkkery koopt breed in, maar we selecteren wel degelijk. We volgen dagelijks de verkopen, kijken naar trends en lezen de kranten. Ook hebben wij het hele jaar door nauw contact met een aantal lievelingsuitgeve rijen: De Bezige Bij, De Geus, Cossee, Lebowski, Atlas-Contact en anderen. Met een zestal gelijkgestemde onafhankelijke boekhandels in Nederland komen we elke zes weken bij elkaar. We gaan dan in gesprek met uitgevers die wij de moeite waard vinden. We bespreken lopende titels, maar ook de boeken die eraan zitten te komen.' 'Uiteraard. Onze inkopers bereiden zich drie keer per jaar voor op de grote beurzen. Hoe gaat het met de uitgevers? Welke trends zien we? Hoe verkopen de verschillende rubrieken bij ons in vergelijking met de landelijke cijfers? Daarna zoomen we in op de aangeboden titels. Hoe verkocht het vorige boek van die auteur? Welke plannen zijn er rond het boek? Welke thematiek? Wat wordt de verkoopprijs? Hoe gaat het omslag eruitzien? Ook komen veel uitgevers bij ons in de winkel op bezoek. Sommigen nemen auteurs mee. Zo nu en dan organi seren we avonden waarop ons verkooppersoneel met hen in contact komt.' 'Dan gaat het eigenlijk pas beginnen. Voordat we een bestel ling doen maken we een vertaalslag naar de winkel. Is er een actie gepland? Past het in een bepaald thema? Moeten we een speciale tafel inrichten? De inkopers gaan in overleg met de pr-afdeling. Zullen we auteurs uitnodigen om over een nieuw boek een lezing te geven? Moet er speciale aandacht komen op onze website? Of moeten onze vormgevers aan de slag met een banner?' 'Bijna ieder boek dat in Nederland wordt besteld komt van de zelfde plek: het Centraal Boekhuis in Culemborg. Van daaruit komen dagelijks klantenbestellingen binnen, maar ook onze eigen bestellingen voor de winkelvoorraad. Het eindpunt van die reis is onze expeditie: aan de achterkant van de winkel wor den de boeken ingevoerd en naar de juiste afdeling gebracht.' 'Ja, dat gebeurt steeds vaker. Bij uitgevers leeft steeds meer het besef dat boekverkopers in direct contact staan met de lezers. Als boekverkopers enthousiast zijn over een titel, dan heeft zo'n boek veel meer kans op succes. Voordat boeken verschijnen ontvangen we ook veel leesproeven van boeken. Als we van tevoren enthousiast zijn, nemen we contact op met de uitgever om onze aantallen te verhogen.' Hoe belangrijk is de fysieke boekhandel voor uitgevers? 'Boekverkopers zijn onmisbaar als het gaat om het mogelijk maken van nieuwe titels. Dit in tegenstelling tot de grote internetaanbieders. Boekverkopers investeren van tevoren in boeken die nog moeten verschijnen. En daarmee investeren ze ook in de totstandkoming van het boek. Internetaanbieders zoals Bol kopen van tevoren niets in. Ze wachten of er klanten zijn die de boeken willen kopen, en bestellen dan pas bij het Centraal Boekhuis. Zij lopen dus geen enkel risico. En ook niet onbelangrijk: de fysieke boekhandel nodigt schrijvers uit om in contact te komen met lezers, en andersom.' 'Gelukkig wel. Lezen moet toch je passie zijn. En, er wordt ook heel verschillend gelezen. De een leest literaire werken, de ander thrillers of kinderboeken. We hebben bij de Drvkkery een kast waarboven 'gelezen' staat. Daarin staan de favoriete boeken (van dat moment) van onze medewerkers. Mede door internet is er wel veel veranderd in de boekhandel. Vroeger moest een boekverkoper vooral titels opzoeken voor klanten, in catalogi en in de winkel. Tegenwoordig is de liefhebber al helemaal op de hoogte, heeft de titels vaak allang opgezocht. Nu komt het erop aan dat onze mensen met passie een boek kunnen adviseren.' 'Jazeker, Zeeuwen zijn uitstekende lezers. Ik heb er geen cijfers van, wel van de lezende Nederlander. Nederland is met acht boeken per jaar per Nederlander het tweede leesland ter wereld. Na IJsland. En ik denk dat een Zeeuw net iets meer leest dan de gemiddelde Nederlander. Als Drvkkery boffen we bovendien met het toerisme. Juist in de vakantie lezen mensen veel meer boe ken dan normaal. Het is ook een veel gehoorde uitspraak bij ons in de winkel: "Heerlijk, vakantie, eindelijk tijd om te lezen." 7m CHliORSN ACT McEWAN TREIN 40.000 BOEKEN DE DRVKKERY Hoeveel van die 20.000 nieuwe titels per jaar neemt de Drvkkery op in de collectie? En gaan jullie ook de boekenbeurzen af? Een nieuwe titel is door jullie besteld. En dan? Waar komen de boeken vandaan en waar komen ze bij jullie binnen? Is het zo dat boekverkopers invloed hebben op wat er allemaal verschijnt? Lezen de boekverkopers van de Drvkkery veel? Wordt er in Zeeland nog veel gelezen? -

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2015 | | pagina 22