Vaak reageren onze klanten verrast wanneer wij vertellen dat er in onze winkel zo'n 40.000 boeken staan.
En dat er jaarlijks zo n 20.000 nieuwe titels in Nederland worden aangeboden. Hoe maak je daar als boek
handel een selectie uitEn wat komt daar allemaal bij kijkenDick Anbeek, directeur van de Drvkkery,
geeft een kijkje achter de schermen.
'Dat zijn er ongeveer 17.000. De Drvkkery koopt breed in, maar
we selecteren wel degelijk. We volgen dagelijks de verkopen,
kijken naar trends en lezen de kranten. Ook hebben wij het
hele jaar door nauw contact met een aantal lievelingsuitgeve
rijen: De Bezige Bij, De Geus, Cossee, Lebowski, Atlas-Contact
en anderen. Met een zestal gelijkgestemde onafhankelijke
boekhandels in Nederland komen we elke zes weken bij elkaar.
We gaan dan in gesprek met uitgevers die wij de moeite waard
vinden. We bespreken lopende titels, maar ook de boeken die
eraan zitten te komen.'
'Uiteraard. Onze inkopers bereiden zich drie keer per jaar voor
op de grote beurzen. Hoe gaat het met de uitgevers? Welke
trends zien we? Hoe verkopen de verschillende rubrieken bij
ons in vergelijking met de landelijke cijfers? Daarna zoomen
we in op de aangeboden titels. Hoe verkocht het vorige boek
van die auteur? Welke plannen zijn er rond het boek? Welke
thematiek? Wat wordt de verkoopprijs? Hoe gaat het omslag
eruitzien? Ook komen veel uitgevers bij ons in de winkel op
bezoek. Sommigen nemen auteurs mee. Zo nu en dan organi
seren we avonden waarop ons verkooppersoneel met hen in
contact komt.'
'Dan gaat het eigenlijk pas beginnen. Voordat we een bestel
ling doen maken we een vertaalslag naar de winkel. Is er een
actie gepland? Past het in een bepaald thema? Moeten we een
speciale tafel inrichten? De inkopers gaan in overleg met de
pr-afdeling. Zullen we auteurs uitnodigen om over een nieuw
boek een lezing te geven? Moet er speciale aandacht komen op
onze website? Of moeten onze vormgevers aan de slag met een
banner?'
'Bijna ieder boek dat in Nederland wordt besteld komt van de
zelfde plek: het Centraal Boekhuis in Culemborg. Van daaruit
komen dagelijks klantenbestellingen binnen, maar ook onze
eigen bestellingen voor de winkelvoorraad. Het eindpunt van
die reis is onze expeditie: aan de achterkant van de winkel wor
den de boeken ingevoerd en naar de juiste afdeling gebracht.'
'Ja, dat gebeurt steeds vaker. Bij uitgevers leeft steeds meer het
besef dat boekverkopers in direct contact staan met de lezers.
Als boekverkopers enthousiast zijn over een titel, dan heeft
zo'n boek veel meer kans op succes. Voordat boeken verschijnen
ontvangen we ook veel leesproeven van boeken. Als we van
tevoren enthousiast zijn, nemen we contact op met de uitgever
om onze aantallen te verhogen.'
Hoe belangrijk is de fysieke boekhandel voor uitgevers?
'Boekverkopers zijn onmisbaar als het gaat om het mogelijk
maken van nieuwe titels. Dit in tegenstelling tot de grote
internetaanbieders. Boekverkopers investeren van tevoren in
boeken die nog moeten verschijnen. En daarmee investeren
ze ook in de totstandkoming van het boek. Internetaanbieders
zoals Bol kopen van tevoren niets in. Ze wachten of er klanten
zijn die de boeken willen kopen, en bestellen dan pas bij het
Centraal Boekhuis. Zij lopen dus geen enkel risico. En ook niet
onbelangrijk: de fysieke boekhandel nodigt schrijvers uit om
in contact te komen met lezers, en andersom.'
'Gelukkig wel. Lezen moet toch je passie zijn. En, er wordt ook
heel verschillend gelezen. De een leest literaire werken, de
ander thrillers of kinderboeken. We hebben bij de Drvkkery
een kast waarboven 'gelezen' staat. Daarin staan de favoriete
boeken (van dat moment) van onze medewerkers. Mede door
internet is er wel veel veranderd in de boekhandel. Vroeger
moest een boekverkoper vooral titels opzoeken voor klanten,
in catalogi en in de winkel. Tegenwoordig is de liefhebber al
helemaal op de hoogte, heeft de titels vaak allang opgezocht.
Nu komt het erop aan dat onze mensen met passie een boek
kunnen adviseren.'
'Jazeker, Zeeuwen zijn uitstekende lezers. Ik heb er geen cijfers
van, wel van de lezende Nederlander. Nederland is met acht
boeken per jaar per Nederlander het tweede leesland ter wereld.
Na IJsland. En ik denk dat een Zeeuw net iets meer leest dan de
gemiddelde Nederlander. Als Drvkkery boffen we bovendien met
het toerisme. Juist in de vakantie lezen mensen veel meer boe
ken dan normaal. Het is ook een veel gehoorde uitspraak bij ons
in de winkel: "Heerlijk, vakantie, eindelijk tijd om te lezen."
7m
CHliORSN
ACT
McEWAN
TREIN
40.000 BOEKEN
DE DRVKKERY
Hoeveel van die 20.000 nieuwe titels per jaar neemt
de Drvkkery op in de collectie?
En gaan jullie ook de boekenbeurzen af?
Een nieuwe titel is door jullie besteld. En dan?
Waar komen de boeken vandaan en waar komen ze
bij jullie binnen?
Is het zo dat boekverkopers invloed hebben op wat er allemaal
verschijnt?
Lezen de boekverkopers van de Drvkkery veel?
Wordt er in Zeeland nog veel gelezen?
-