Pieter Hendrikse: 'Stilzitten? Ik zou niet weten hoe dat moet' ■mhhmmmmmmmmmmm VER GESCHOPT Meer dan 40 jaar was Pieter Hendrikse (65) werkzaam in het onderwijs, waarvan 34 binnen Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) jonge jongen zowel francs als guldens in zijn portemon nee had zitten. In het stadje waar hij opgroeide woonden mensen die trots waren op het feit dat ze IJzendijkenaar mochten zijn, herinnert hij zich. "Alle rangen en stan den groeiden er met elkaar op. Het was een plezierige woonsfeer en ik ging graag naar school. School was een belangrijke ontmoe tingsplek. Maar voor de klas staan, daar had ik nooit aan gedacht." Na de HBS in Oost- burg koos hij voor een studie Rechten in Nijmegen. "Ook daar voelde ik me wel thuis, maar na een jaar of twee ging het een beetje schuren. Ik ben een vrije studierichting Staats-en Bestuursrecht gaan doen. Ik werd doctorandus 'BLIJF NA JE PENSIOEN MAATSCHAPPELIJK ACTIEF, ZODAT JE ER TOE BLIJFT DOEN' in de rechten en geen mees ter, maar dat bleek in mijn geval prima te passen." Door deze keuze kwam Pie ter in contact met hooglera ren die een lerarenopleiding voor maatschappijleer gin gen opzetten. Een van de do centen maakte hem enthou siast om leraar te worden. VLISSINGEN - Meer dan veer tig jaar is Pieter Hendrikse (65) al werkzaam geweest in het onderwijs, waarvan 34 in functies binnen Ons Mid delbaar Onderwijs (OMO). In april dit jaar nam hij af scheid, maar zeker niet om achter de geraniums te gaan zitten. Hij werd voorzitter van het College voor Toet sen en Examens, waarbij hij rechtstreeks aan de minister van Onderwijs rapporteert. Als Zeeuws-Vlaming heb je een beetje een status aparte. Zeeuws-Vlaanderen hoort bij Nederland, maar toch ook weer niet. Het is dan ook niet vreemd dat Pfeter als legd. Hier in Nederland heb ben we, zeker in vergelijking met Griekenland of Portugal, goede scholen. Waar we aan moeten werken is meer ge- personaliseerd onderwijs. En we hebben een tekort aan academisch geschoolde docenten." Een paar jaar ge leden werd in Pieters omge ving gekscherend gesugge reerd dat ze het eens over zijn afscheid moesten hebben. 'Wel nee', zei ik, 'we moeten gewoon aan het werk.' Maar het was een goed signaal. In die periode heb ik ook mijn beschikbaarheid voor een parttime functie als voorzit ter van het College voor Toet sen en Examens in Utrecht kenbaar gemaakt. Een zeer verantwoordelijke functie, die ik met veel genoegen heb aanvaard. Ik zou iedereen willen adviseren om na het pensioen maatschappelijk actief te blijven, zodat je er toe blijft doen. Natuurlijk komt er nu ook meer ruimte voor andere dingen; sporten of met mijn vrouw op reis of naar musea en bioscoop. Maar stilzitten? Ik zou niet weten hoe dat moet. En met de kleinkinderen in de buurt gaat dat al helemaal niet." Geboren in: Ifzendijke Huidige woonplaats: Eindhoven Werk: Voorzitter College voor Toetsen en Examens (CvTE) Privé: Getrouwd, drie kinderen Belangrijkste levensles: "Dienend leiderschap is het meest effectief" (zakelijk) en "Er voor elkaar zijn" (privé). "Ik kwam in Eindhoven op 'n lyceum voor de klas als docent. Dat was best moei lijk, want er was voor dat vak nog niets, geen leidraad, programma of examen. Maar ik vond het dikke pret. Het gevoel van vroeger op school kwam terug. Al snel zat ik in de docentenraad, want ik wilde meer doen dan alleen lesgeven. Na zes jaar vertrok ik er toch. Ik vermoedde dat er elders nog meer te beleven moest zijn, en was nieuws gierig. Ik werd projectleider Experimenten Midden school bij het Katholiek Pe dagogisch Centrum in Den Bosch. Dat was heel leer zaam, met name om betrok-" ken te zijn bij het landelijke politieke debat en te leren omgaan met 'professionals'. Daarna werkte ik nog vier jaar bij het Mollerinstituut in Tilburg als hoofddocent maatschappijleer. De school bleef trekken en ik conclu deerde dat ik graag rector wilde worden. Dat lukte ook nog, als broekie van 36!" "Na verschillende functies als schoolleider in Veldho ven en Eindhoven ben ik in 2003 lid van de Raad van Bestuur geworden bij OMO in Tilburg. Het was inspire rend om te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van al die vele scholen. Om scherp te blijven, ben ik altijd veel contacten, ook buiten OMO, blijven onderhouden. Ook bezoek aan scholen in het buitenland heb ik vaak afge- Zeeuwen: nuchter, authentiek en zonder franje. Die mentaliteit brengt ze vaak ver, letterlijk en figuurlijk. In deze rubriek Zeeuwen die het op wat voor manier dan ook ver geschopt hebben in het leven. Zonder poespas, maar een beetje trots op hen zijn, dat mag. Wat is hun verhaal en hoe kwamen ze waar ze nu staan? door Mariska den Hartog Pieter Hendrikse: 'De schooi bleef evenwel trekken en ik concludeerde dat ik graag rector wilde worden. En dat lukte ook nog, als broekie van 36!" Foto: PR Wie is Pieter Hendrikse dan? WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊHÊÊIÊMMi Ik zou iedereen willen adviseren om na het pensioen maatschappelijk actief te blijven, zodat je er toe blijft doen. Foto: PR

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2015 | | pagina 15