Getest... Fiat 500X Lounge m Opel Adam Rocks S Volkswagen app zegt alles over auto AUTONIEUWS i Audi breidt 'plug-in' uit Toyota Auris in juni bij dealer Het Italiaanse Fiat zit in een transformatie. Het succes van de compacte 500 wordt naar meerdere segmenten doorgetrokken. Vandaar dat Fiats nieuwe crossover tot 500X is gedoopt. Met een lengte van 4,25 meter sluit het model aan bij populaire types als de Nissan Qashqai. Dat betekent dat de 500X inspeelt op de wensen van gezinnen. De bolle vormen en detaillering van front en achterzijde volgen de lijn van het kleine voorbeeld, de 500. Dat de auto flink gepropor tioneerd is, blijkt niet alleen als we naast de auto staan, maar wordt ook duidelijk na het openen van de portie- DIVERSE MATERIALEN EN TINTEN VORMEN EEN SMAAKVOL GEHEEL ren. Volop ruimte biedt de 500X aan vier tot eventueel vijf personen. Daarnaast is er minimaal 350 liter baga geruimte beschikbaar. De vloer van de bagageruimte kan op twee hoogtes wor den geplaatst. Wie kiest voor een thuiskomer als re servewiel krijgt overigens die mogelijkheid niet. Zo als we van een Fiat mogen verwachten is er de nodige fantasie gebruikt bij de in richting van het interieur. Het dashboard wordt voor een belangrijk deel gespo ten in de carrosseriekleur. Handig is het dubbele dash boardkastje. Ronde vormen komen overal in terug, van ventilatieroosters, klokken, tot de portiergrepen aan de binnenkant. Ondanks dat dit exemplaar vooral in grijstinten en zwart is aan gekleed, toont het interieur beslist niet saai. Fiat com bineert diverse materialen, afwijkende tinten en afwer kingen tot een smaakvol ge heel. Het motorenprogramma van de 500X is nog in opbouw. Naast de basis 1.6 liter 16V kan worden gekozen voor de 1,4 liter turbo benzinemotor. Die levert een prima vermo gen van 140 pk, maar vooral een lekker koppel van 230 Nm bij een bescheiden toe rental. Dat betekent dat het gaspedaal maar bescheiden hoeft te worden ingetrapt om vlot te kunnen preste ren. Zo heeft de auto slechts 9,8 tellen nodig om de 100 km/u aan te wijzen. Uitein delijk stopt de tellernaald bij 190 km/u. Met een gewicht van 1.320 kg en dermate vlotte pres taties komt de 500X qua brandstofverbruik uit op een gemiddelde van net bo ven 1 liter op 12 kilometer in de dagelijkse praktijk. Italiaanse fabrikanten weten goede onderstellen te bou wen. Natuurlijk stemt Fiat de 500X af op gezinsgebruik. Verwacht daarom geen spor tieve capriolen. Maar wie er stevig aan trekt, voelt direct dat de basis onder de auto het prima kan bolwerken. Zo is de besturing niet vaag en weten de 18 inch wielen wegoneffenheden keurig op te vangen. Fiat prijst de nieuwe 500X vanaf 19.990 euro behoorlijk gunstig. Wie gaat voor de 1.4 liter turbo, is minimaal 23.995 euro kwijt. Deze zeer complete Lounge kost 26.595 euro. De video van deze test is te vinden op www.youtu- be.com/automediaNL. Motor: 1,4 liter benzine 103 kW/140 pk bij 5.000 tr/min, koppel 230 Nm bij 1.750 tr/min, prestaties: topsnelheid 190 km/u, acceleratie 0-100 in 9,8 sec. Lxbxh 4,248 x 1,796 x 1,600 meter, bagageruimte 350 liter, gewicht 1.320 kg. Verbruik: 6,0 kg/100 km, C02-uitstoot 139 g/km. De Adam Rocks S is in we reldpremière gegaan op de AutoRAI in Amsterdam. Behalve Opeis sportieve compact-crossover kregen ook de nieuwe mobiliteits- en serviceassistent Opel OnStar en de nieuwkomers Karl en Corsa OPC volop aandacht. "Wij willen het imago van Opel als aantrek kelijk, benaderbaar en Duits merk versterken. De Adam Rocks S is een voorbeeld van een aantrekkelijke auto met moderne, technologische innovaties en Duitse kwa liteit", zegt Peter Christian Küspert, Vicepresident Sales Aftersales van de Opel Group op de Opel-stand. Met zijn stoere verschijning en 150 pk krachtige 1.4 Tur bomotor richt Opel zich met de 3,75 meter lange Adam Rocks S vooral op klanten die een sportieve, avontuur lijke rit willen combineren met stoer design en een 4x4-look. De motor levert een koppel van 220 Nm en wordt gecombineerd met een kort schakelende zes ver snellingsbak. De compact- crossover bereikt 100 km/u in 8,5 seconden en versnelt van 80 tot 120 km/u in 7,9 seconden. De maximum snelheid bedraagt 210 km/u. Rijplezier is verzekerd met het 15 millimeter verlaagde sportchassis, de directe, sportieve besturing en het krachtige remsysteem met ESP. Dat laatste kan worden gedeactiveerd. Het verbruik van de sportieveling be draagt 5,9 liter per 100 km. Een andere topatleet in de Opel-lijn is de nieuwe Corsa OPC. Die heeft een motor aan boord die 207 pk en 280 Nm koppel levert. Het topmodel binnen het Corsa-gamma sprint in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt een maximumsnelheid van 230 km/u. Met de Karl heeft Opel een omzetmaker in huis. Een waarin dagelijkse bruikbaarheid is gekoppeld aan compacte buitenmaten en moderne technologie. Audi heeft op de autoten toonstelling van Shanghai de nieuwe plug-in hybri de-modellen Q7 e-tron 2.0 TFSI quattro en A6 L e-tron voorgesteld De auto's zijn speciaal voor de Chinese en andere Aziatische markten ontwikkeld. Tevens debuteert er de prolo- gue allroad concept car, een hoger op de wielen staande uitvoering van de prologue Avant. Het studiemodel met quattro vierwielaandrijving is ook een plug-in hybride: een 4.0 V8 TFSI-krachtbron en een elektromotor leiden tot een systeemvermogen van 734 pk. De grondig opgewaardeerde Toyota Auris Hatchback en Wagon zijn leverbaar vanaf respectievelijk 18.950 en 20.250 euro. De zakelijk po pulaire Auris Hybrid is er vanaf 24.395 euro (Wagon: 25.695 euro). Dankzij de ge ringe C02-uitstoot valt de Auris Hybrid opnieuw in de lagere bijtellingscategorie van 14 procent. Toyota le vert de Auris naar wens ook met een nieuwe 1.2T turbo- benzinemotor (116 pk). Het maximaal koppel hiervan bedraagt 185 Nm. De prijzen van de Auris 1.2T begin nen bij 23.795 euro (Touring Sports: 25.095 euro). De nieuwe 1.6 D-4D turbodie selmotor is er met 20 pro cent bijtelling. (jgjgjlv l1 "g) Volkswagen komt met een app die waarschuwt als de auto onderhoud nodig heeft. 'Mijn Volkswagen' verbindt de berijder met zijn Volks wagen en waarschuwt hem of haar op de smartphone als bijvoorbeeld de accu slecht dreigt te worden. De app gaat eind mei live. Mijn Volkswagen app biedt nog véél meer: onderhoudsmel- dingen, ritregistratie en een verbruiksmonitor. Ook via de smartphone te checken: banden- en accuspanning, verlichting en remmen. De app geeft een alert als de auto (ongewenst) in bewe ging komt of als portieren worden ontgrendeld. De Mijn Volkswagen app debu teert vanaf eind mei, inclu sief twee jaar gratis gebruik, op de Business Edition Con- nected-versies van de Golf, Golf Variant en Golf Sports- van. Later dit jaar volgen meer modellen. In de toe komst kunnen ook 'bestaan de' Volkswagens worden aangesloten. Uitbreiding van de services is eveneens gepland, waaronder een tooi voor wagenparkbeheerders. De app kent de kilometer stand van de auto. Zo kan de berijder zien wanneer het tijd is voor een servicebeurt, en de dealer contact laten opnemen als het (bijna) zo ver is. Handig: bij pech is de Volkswagen Mobiliteits service direct oproepbaar. Lokatie en een statusrapport kunnen automatisch wor den verstuurd. Met de extra module 'ritadministratie', die voldoet aan de eisen van de Belastingdienst, is elke rit te kwalificeren: zakelijk, woon-werk of privé. Een aparte administratie is niet meer nodig. Het is mogelijk om verbruiksscores met die van anderen te vergelijken. I De Fiat 500 neemt tot forse proporties toe als 'X'. Foto: Tony Vos/Automedia Specificaties Opel pakt wederom uit met een variant van de Adam. Dit keer is het de Rocks S die het levenslicht ziet. jÊÊSÊ —lil -J 1 De nieuwe 'Mijn Volkswagen' app laat de actuele status van de auto zien.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2015 | | pagina 25