Getest... Fiat 500X Lounge
m Opel Adam Rocks S
Volkswagen app
zegt alles over auto
AUTONIEUWS
i
Audi breidt
'plug-in' uit
Toyota Auris in
juni bij dealer
Het Italiaanse Fiat zit in een
transformatie. Het succes
van de compacte 500 wordt
naar meerdere segmenten
doorgetrokken. Vandaar dat
Fiats nieuwe crossover tot
500X is gedoopt. Met een
lengte van 4,25 meter sluit
het model aan bij populaire
types als de Nissan Qashqai.
Dat betekent dat de 500X
inspeelt op de wensen van
gezinnen. De bolle vormen
en detaillering van front en
achterzijde volgen de lijn
van het kleine voorbeeld, de
500.
Dat de auto flink gepropor
tioneerd is, blijkt niet alleen
als we naast de auto staan,
maar wordt ook duidelijk na
het openen van de portie-
DIVERSE MATERIALEN
EN TINTEN VORMEN
EEN SMAAKVOL
GEHEEL
ren. Volop ruimte biedt de
500X aan vier tot eventueel
vijf personen. Daarnaast is
er minimaal 350 liter baga
geruimte beschikbaar. De
vloer van de bagageruimte
kan op twee hoogtes wor
den geplaatst. Wie kiest
voor een thuiskomer als re
servewiel krijgt overigens
die mogelijkheid niet. Zo
als we van een Fiat mogen
verwachten is er de nodige
fantasie gebruikt bij de in
richting van het interieur.
Het dashboard wordt voor
een belangrijk deel gespo
ten in de carrosseriekleur.
Handig is het dubbele dash
boardkastje. Ronde vormen
komen overal in terug, van
ventilatieroosters, klokken,
tot de portiergrepen aan
de binnenkant. Ondanks
dat dit exemplaar vooral in
grijstinten en zwart is aan
gekleed, toont het interieur
beslist niet saai. Fiat com
bineert diverse materialen,
afwijkende tinten en afwer
kingen tot een smaakvol ge
heel.
Het motorenprogramma van
de 500X is nog in opbouw.
Naast de basis 1.6 liter 16V
kan worden gekozen voor de
1,4 liter turbo benzinemotor.
Die levert een prima vermo
gen van 140 pk, maar vooral
een lekker koppel van 230
Nm bij een bescheiden toe
rental. Dat betekent dat het
gaspedaal maar bescheiden
hoeft te worden ingetrapt
om vlot te kunnen preste
ren. Zo heeft de auto slechts
9,8 tellen nodig om de 100
km/u aan te wijzen. Uitein
delijk stopt de tellernaald bij
190 km/u.
Met een gewicht van 1.320
kg en dermate vlotte pres
taties komt de 500X qua
brandstofverbruik uit op
een gemiddelde van net bo
ven 1 liter op 12 kilometer in
de dagelijkse praktijk.
Italiaanse fabrikanten weten
goede onderstellen te bou
wen. Natuurlijk stemt Fiat
de 500X af op gezinsgebruik.
Verwacht daarom geen spor
tieve capriolen. Maar wie er
stevig aan trekt, voelt direct
dat de basis onder de auto
het prima kan bolwerken.
Zo is de besturing niet vaag
en weten de 18 inch wielen
wegoneffenheden keurig op
te vangen.
Fiat prijst de nieuwe 500X
vanaf 19.990 euro behoorlijk
gunstig. Wie gaat voor de
1.4 liter turbo, is minimaal
23.995 euro kwijt. Deze zeer
complete Lounge kost 26.595
euro. De video van deze test
is te vinden op www.youtu-
be.com/automediaNL.
Motor: 1,4 liter benzine 103 kW/140 pk bij 5.000 tr/min,
koppel 230 Nm bij 1.750 tr/min, prestaties: topsnelheid
190 km/u, acceleratie 0-100 in 9,8 sec.
Lxbxh 4,248 x 1,796 x 1,600 meter, bagageruimte 350
liter, gewicht 1.320 kg.
Verbruik: 6,0 kg/100 km, C02-uitstoot 139 g/km.
De Adam Rocks S is in we
reldpremière gegaan op de
AutoRAI in Amsterdam.
Behalve Opeis sportieve
compact-crossover kregen
ook de nieuwe mobiliteits-
en serviceassistent Opel
OnStar en de nieuwkomers
Karl en Corsa OPC volop
aandacht. "Wij willen het
imago van Opel als aantrek
kelijk, benaderbaar en Duits
merk versterken. De Adam
Rocks S is een voorbeeld van
een aantrekkelijke auto met
moderne, technologische
innovaties en Duitse kwa
liteit", zegt Peter Christian
Küspert, Vicepresident Sales
Aftersales van de Opel
Group op de Opel-stand.
Met zijn stoere verschijning
en 150 pk krachtige 1.4 Tur
bomotor richt Opel zich met
de 3,75 meter lange Adam
Rocks S vooral op klanten
die een sportieve, avontuur
lijke rit willen combineren
met stoer design en een
4x4-look. De motor levert
een koppel van 220 Nm en
wordt gecombineerd met
een kort schakelende zes ver
snellingsbak. De compact-
crossover bereikt 100 km/u
in 8,5 seconden en versnelt
van 80 tot 120 km/u in 7,9
seconden. De maximum
snelheid bedraagt 210 km/u.
Rijplezier is verzekerd met
het 15 millimeter verlaagde
sportchassis, de directe,
sportieve besturing en het
krachtige remsysteem met
ESP. Dat laatste kan worden
gedeactiveerd. Het verbruik
van de sportieveling be
draagt 5,9 liter per 100 km.
Een andere topatleet in de
Opel-lijn is de nieuwe Corsa
OPC. Die heeft een motor aan
boord die 207 pk en 280 Nm
koppel levert. Het topmodel
binnen het Corsa-gamma
sprint in 6,8 seconden van
0 naar 100 km/u en bereikt
een maximumsnelheid van
230 km/u. Met de Karl heeft
Opel een omzetmaker in
huis. Een waarin dagelijkse
bruikbaarheid is gekoppeld
aan compacte buitenmaten
en moderne technologie.
Audi heeft op de autoten
toonstelling van Shanghai
de nieuwe plug-in hybri
de-modellen Q7 e-tron 2.0
TFSI quattro en A6 L e-tron
voorgesteld De auto's zijn
speciaal voor de Chinese en
andere Aziatische markten
ontwikkeld.
Tevens debuteert er de prolo-
gue allroad concept car, een
hoger op de wielen staande
uitvoering van de prologue
Avant. Het studiemodel met
quattro vierwielaandrijving
is ook een plug-in hybride:
een 4.0 V8 TFSI-krachtbron
en een elektromotor leiden
tot een systeemvermogen
van 734 pk.
De grondig opgewaardeerde
Toyota Auris Hatchback en
Wagon zijn leverbaar vanaf
respectievelijk 18.950 en
20.250 euro. De zakelijk po
pulaire Auris Hybrid is er
vanaf 24.395 euro (Wagon:
25.695 euro). Dankzij de ge
ringe C02-uitstoot valt de
Auris Hybrid opnieuw in de
lagere bijtellingscategorie
van 14 procent. Toyota le
vert de Auris naar wens ook
met een nieuwe 1.2T turbo-
benzinemotor (116 pk). Het
maximaal koppel hiervan
bedraagt 185 Nm. De prijzen
van de Auris 1.2T begin
nen bij 23.795 euro (Touring
Sports: 25.095 euro). De
nieuwe 1.6 D-4D turbodie
selmotor is er met 20 pro
cent bijtelling.
(jgjgjlv
l1
"g)
Volkswagen komt met een
app die waarschuwt als de
auto onderhoud nodig heeft.
'Mijn Volkswagen' verbindt
de berijder met zijn Volks
wagen en waarschuwt hem
of haar op de smartphone
als bijvoorbeeld de accu
slecht dreigt te worden. De
app gaat eind mei live. Mijn
Volkswagen app biedt nog
véél meer: onderhoudsmel-
dingen, ritregistratie en een
verbruiksmonitor. Ook via
de smartphone te checken:
banden- en accuspanning,
verlichting en remmen. De
app geeft een alert als de
auto (ongewenst) in bewe
ging komt of als portieren
worden ontgrendeld. De
Mijn Volkswagen app debu
teert vanaf eind mei, inclu
sief twee jaar gratis gebruik,
op de Business Edition Con-
nected-versies van de Golf,
Golf Variant en Golf Sports-
van. Later dit jaar volgen
meer modellen. In de toe
komst kunnen ook 'bestaan
de' Volkswagens worden
aangesloten. Uitbreiding
van de services is eveneens
gepland, waaronder een tooi
voor wagenparkbeheerders.
De app kent de kilometer
stand van de auto. Zo kan
de berijder zien wanneer het
tijd is voor een servicebeurt,
en de dealer contact laten
opnemen als het (bijna) zo
ver is. Handig: bij pech is
de Volkswagen Mobiliteits
service direct oproepbaar.
Lokatie en een statusrapport
kunnen automatisch wor
den verstuurd. Met de extra
module 'ritadministratie',
die voldoet aan de eisen van
de Belastingdienst, is elke
rit te kwalificeren: zakelijk,
woon-werk of privé. Een
aparte administratie is niet
meer nodig. Het is mogelijk
om verbruiksscores met die
van anderen te vergelijken.
I
De Fiat 500 neemt tot forse proporties toe als 'X'.
Foto: Tony Vos/Automedia
Specificaties
Opel pakt wederom uit met een variant van de Adam. Dit keer is het de Rocks S die het levenslicht
ziet.
jÊÊSÊ
—lil
-J
1
De nieuwe 'Mijn Volkswagen' app laat de actuele status van de
auto zien.