verkeer zo dicht langs de kust. De Tweede Wereldoorlog gooide echter roet in het eten. De wandelpier was geen lang leven beschoren en moest op last van de Duitse bezet ter worden afgebroken in 1943. Britannia werd totaal ver nield en oorlogsschade zorgde ervoor dat na de oorlog de boulevard er troosteloos bij lag. Na de watersnoodramp van 1953, tijdens de wederopbouw, werd flink nagedacht over de toekomst van de Vlissingse trots. Door de Ramp was gebleken dat de zeedijken flink versterkt moesten wor den om een nieuwe ramp te lijf te kunnen gaan. Verster kingen begonnen met de aanleg van een glooiing in 1958 en later de sloop van diverse gebouwen die de vereiste Del tahoogte van de zeewering in de weg stonden. Voor de inrichting van de boulevardpromenade koos Vlis- singen qua invulling niet voor plat amusement in de vorm van talloze (souvenir)winkeltjes of kermisattracties. Dat was vaak het geval in Belgische en Britse kustplaatsen. Nee, de boulevard moest rust uitstralen en had door de fraaie ligging al amusementswaarde van zichzelf. Zoals de beloodsing en het scheepvaartverkeer vlak voor je neus. Meer poppenkast was niet nodig. De aantrekkelijkheid van de boulevard, het visi tekaartje van Vlissingen, staat nog steeds hoog in het vaandel bij de gemeente. De gemeente wil dat de boulevard aantrekkelijk blijft voor al le gebruikers én in alle jaargetijden. De Boulevardvisie die in 2013 is vastgesteld, geeft de ambitie van de gemeente aan voor het gebied Boulevard-Spuikom. Het maritieme karakter en de geschiedenis van Vlissingen zijn daarbij be palend. Bijvoorbeeld de Gevangentoren, het oudste monument op de boulevard. Het had ooit deel uitgemaakt van de West- poort, een stadspoort gebouwd aan de toegangsweg van él Strandgangers konden zich omkleden in het Bad Paviljoen, waar ook een uitspanning voor 'ververschingen' was ondergebracht de stad in de veertiende eeuw. Het bestond toen uit twee spitse torens, verbonden door een stenen gewelf waarin rond de tijd van het bewind van Karei V een gevangenis complex werd gevestigd. De Westpoort werd afgebroken in de Napoleontische tijd (1811) en slechts de Gevangento ren, later de Bomvrije Toren, bleef een historisch restant. Dat die niet zo bomvrij was, bleek tijdens de Tweede We reldoorlog toen deze flink werd beschadigd, maar later toch in oude glorie werd hersteld. Ook qua invulling en renovatie veranderde de boulevard mee met de tijd. Wie de 'boele' afloopt vanaf de Nolle, komt heel wat kunstwerken tegen, variërend van klassiek tot modern. Te beginnen met het moderne kunstwerk Koopvaardij (1951) van Wessel Couzijn en in de Vlissingse volksmond soms kleinerend wordt aangeduid als 'het neer gestorte vliegtuig'. Het beeld stond ooit in Rotterdam maar verhuisde in de jaren zeventig naar Vlissingen, waar het eerst op het Bet je Wolffplein stond. De Levensboom (Marte Röling, 2006), Het Blikje (beeld van een zittende Zeevaartschoolstudent, Jan Haas, 1990) en het bronzen beeld 'Man met sigaret' (Herman Bisschop, 1985) en de sta len Open Zuil (André Volten, 1984) zijn blikvangers. Maar ook beelden van voornamelijk voormalige Vlissingse ingezetenen met verworven faam passeren de revue. Tot aan het eind van de boulevard waar het gietijzeren beeld van de beroemdste Vlissinger Michiel de Ruyter ons streng aankijkt, komen we de beeltenis van Maayken Jans (Moeder Evertsen, 2014), Prins Hendrik (1938) ingemet seld in het gebouw van de Zeevaartschool en de in brons gegoten mensenredder Frans Naerebout tegen. In 1919 stond hij al in zandsteen uitgehouwen op de boulevard ter hoogte van de Coosje Buskenstraat. Maar het beeld werd totaal vernield tijdens de oorlog. Hij kreeg weliswaar een nieuw standbeeld in brons in 1952, maar werd verbannen naar het Bellamypark. Een jaar of tien geleden keerde hij triomfantelijk terug waar hij thuishoort: de boulevard. Ook het standbeeld van Michiel werd in eerste instantie niet op de boulevard, maar onderaan de boulevard op het Ruyterplein onthuld in 1841. Maar ruim vijftig jaar later, in 1894, vond men dat de admiraal een prominentere plaats verdiende op het Keizersbolwerk op de Noordzee- boulevard, tegenwoordig Boulevard De Ruyter. In de jaren tachtig van de vorige eeuw kwam er hoog bouw met onder andere de 78 meter hoge Sardijntoren. Ve le Vlissingers spraken er schande van, maar zijn er inmid dels aan gewend. En met resultaat. Juist door de afwisse ling van hoog en laagbouw, maar ook door de strakke vormgeving van de boulevard kwam vorig jaar de Vlissing se boulevard als één van de mooiste van Nederland uit de onderzoeken. Zelfs Middelburgers komen geregeld 'een boulevardje pik ken'. pikken een boulevard je ntuu

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2015 | | pagina 31