De trein stopt (bijna) altijd in Vlissingen
KOSTUUMS COLBERTS
KORTING!
MENSWEAR
BLAUWGERUITE
TR0UWK0STUUM
SHIRT STROPDAS
Financiële perikelen, maar
ook de infrastructuur had
voor uitstel gezorgd. Voor
dat in Zeeland een volledig
traject kon worden aange
legd, moest de ontsluiting
van Walcheren door de aan
leg van de Sloedam en het
afdammen van de Ooster-
schelde voor Zuid-Beveland
worden gerealiseerd. Verder
moest het Kanaal door Zuid-
Beveland en het Kanaal door
Walcheren worden aange
legd om een vrije doorgang,
van het scheepvaartverkeer
van Antwerpen naar Rotter
dam, te kunnen waarborgen
bij de aanleg van de spoor
lijn. Op papier werd in april
1860 al vastgelegd dat een
Zeeuwse treinverbinding op
het landelijke spoorwegnet
kon worden aangesloten.
Maar het duurde dus nog
dertien jaar voor de eerste
stoomtreinen door Zeeland
reden. Eerst op enkelspoor,
maar vanaf 1894 ook via
dubbelspoor. Dat kwam om
dat de lijn Keulen-Vlissin-
gen een drukke internatio
nale handelsverbinding was
geworden.
Door de handel via Berlijn-
Londen en de ligging van
STATION VLISSINGEN
KREEG EEN
KONINKLIJKE
WACHTKAMER
Vlissingen als havenstad
kreeg de Scheldestad vanaf
de zomer in 1875 internatio
nale treinen die aansloten
op de nachtferry's naar En
geland.
Deze 'boottreinen' zorgden
voor veel handelsvervoer en
ook vooraanstaande hoog
waardigheidsbekleders
maakten regelmatig gebruik
van deze verbinding voor de
oversteek naar Engeland. Zo
kreeg het station van Vlis
singen speciaal voor vorsten
een Koninklijke Wachtka
mer.
Dus uiteindelijk kreeg Zee
land laat negentiende eeuw
een drukke spoorwegver
binding vanuit Duitsland,
via Venlo die aansluiting
vond op het traject Roosen
daal, Bergen op Zoom, Goes,
Middelburg en stopte op het
eindpunt Vlissingen. Behal
ve dan die keer dat dit mis
ging op 1 juni 1899. Toen
schoot de locomotief door
een technisch mankement
door zijn remmen en reed
dwars door de stootblokken
de wachtkamer van het sta
tion binnen, met drie doden
tot gevolg.
Iedere week schrijft verslaggever Gerard van der Hoeven
in 'Blauwgeruite ziel' over een historische gebeurtenis
in Vlissingen, in het kader van '700 jaar stadsrechten.
Deze rubriek komt tot stand in samenwerking met het
Gemeentearchief Vlissingen.
GROTE, KLEINE, KWART EN LENGTE MATEN
SETPRIJS
V ETAGE
IMMEDIATE, COSSMO, KIMO
GROTE, KLEINE, KWART EN LENGTE MATEN
TOMMY HILFIGER HUGO BOSS LEDUB
TENSON STONES GENTILUOMO
DIGEL JOHN MILLER OLYMP
GARDEUR MENS ROY ROBSON
PIERRE CARDIN CIRCLE OF GENTLEMEN
S t/m 4XL
GROTE, KLEINE, KWART EN LENGTE MATEN
HILF
rENSON
DIGEL
3ARDEUR
DIERRE CAR
BER HUGO
STONES
OHN MILLE
MENS
'IN CIRCLE
TOMMY HILI
TENSON
DIGEL
GARDEUR
PIERRE CAF
ERHUGOF
TONES
HN MILLEF
MENS
N CIRCLE C
TOMMY HILI
TENSON
DIGEL
GARDEUR
I PIERRE CAF
ER HUGO
TONES
HN MILLER
MENS F
J CIRCLE O
)SS LEDÜB
ENTILUOMO
OLYMP
DY ROBSON
GENTLEMEN
ER HUGO E
TONES
)HN MILLER
MENS I
N CIRCLE d
BS LEDÜB
iNTILUOMO
OLYMP
Y ROBSON
3ENTLEMEN
ER HUGO B
TONES
)HN MILLER
MENS n
N CIRCLE d
O www.de-faam.nl
De Faam woensdag 25 februari 2015 7
Hoewel er sinds 21
augustus 1854 een
definitief Koninklijk
besluit tot aanleg van een
Zeeuwse spoorlijn werd
afgegeven
duurde het
nog tot 1
september
1873
voordat
het gehele
Zeeuwse
traject in gebruik kon
worden genomen.
door Gerard van der Hoeven
Druk
Op 1 juni 1899 vielen drie doden toen de treinlocomotief de wachtkamer van het station in Vlissingen inreed.
Foto: Collectie Gemeentearchief Vlissingen.
0A: TOMMY HILFIGER HUGO BOSS, CUMLAUDE,
SCABAL, CIRCLE OF GENTLEMEN, STONES
50% korting
M.U.V. NIEUWE COLLECTIE EN BESTELLINGEN
200 - 500
NAAST HET MUSEUM EN TEGENOVER DE GROTE KERK