De trein stopt (bijna) altijd in Vlissingen KOSTUUMS COLBERTS KORTING! MENSWEAR BLAUWGERUITE TR0UWK0STUUM SHIRT STROPDAS Financiële perikelen, maar ook de infrastructuur had voor uitstel gezorgd. Voor dat in Zeeland een volledig traject kon worden aange legd, moest de ontsluiting van Walcheren door de aan leg van de Sloedam en het afdammen van de Ooster- schelde voor Zuid-Beveland worden gerealiseerd. Verder moest het Kanaal door Zuid- Beveland en het Kanaal door Walcheren worden aange legd om een vrije doorgang, van het scheepvaartverkeer van Antwerpen naar Rotter dam, te kunnen waarborgen bij de aanleg van de spoor lijn. Op papier werd in april 1860 al vastgelegd dat een Zeeuwse treinverbinding op het landelijke spoorwegnet kon worden aangesloten. Maar het duurde dus nog dertien jaar voor de eerste stoomtreinen door Zeeland reden. Eerst op enkelspoor, maar vanaf 1894 ook via dubbelspoor. Dat kwam om dat de lijn Keulen-Vlissin- gen een drukke internatio nale handelsverbinding was geworden. Door de handel via Berlijn- Londen en de ligging van STATION VLISSINGEN KREEG EEN KONINKLIJKE WACHTKAMER Vlissingen als havenstad kreeg de Scheldestad vanaf de zomer in 1875 internatio nale treinen die aansloten op de nachtferry's naar En geland. Deze 'boottreinen' zorgden voor veel handelsvervoer en ook vooraanstaande hoog waardigheidsbekleders maakten regelmatig gebruik van deze verbinding voor de oversteek naar Engeland. Zo kreeg het station van Vlis singen speciaal voor vorsten een Koninklijke Wachtka mer. Dus uiteindelijk kreeg Zee land laat negentiende eeuw een drukke spoorwegver binding vanuit Duitsland, via Venlo die aansluiting vond op het traject Roosen daal, Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en stopte op het eindpunt Vlissingen. Behal ve dan die keer dat dit mis ging op 1 juni 1899. Toen schoot de locomotief door een technisch mankement door zijn remmen en reed dwars door de stootblokken de wachtkamer van het sta tion binnen, met drie doden tot gevolg. Iedere week schrijft verslaggever Gerard van der Hoeven in 'Blauwgeruite ziel' over een historische gebeurtenis in Vlissingen, in het kader van '700 jaar stadsrechten. Deze rubriek komt tot stand in samenwerking met het Gemeentearchief Vlissingen. GROTE, KLEINE, KWART EN LENGTE MATEN SETPRIJS V ETAGE IMMEDIATE, COSSMO, KIMO GROTE, KLEINE, KWART EN LENGTE MATEN TOMMY HILFIGER HUGO BOSS LEDUB TENSON STONES GENTILUOMO DIGEL JOHN MILLER OLYMP GARDEUR MENS ROY ROBSON PIERRE CARDIN CIRCLE OF GENTLEMEN S t/m 4XL GROTE, KLEINE, KWART EN LENGTE MATEN HILF rENSON DIGEL 3ARDEUR DIERRE CAR BER HUGO STONES OHN MILLE MENS 'IN CIRCLE TOMMY HILI TENSON DIGEL GARDEUR PIERRE CAF ERHUGOF TONES HN MILLEF MENS N CIRCLE C TOMMY HILI TENSON DIGEL GARDEUR I PIERRE CAF ER HUGO TONES HN MILLER MENS F J CIRCLE O )SS LEDÜB ENTILUOMO OLYMP DY ROBSON GENTLEMEN ER HUGO E TONES )HN MILLER MENS I N CIRCLE d BS LEDÜB iNTILUOMO OLYMP Y ROBSON 3ENTLEMEN ER HUGO B TONES )HN MILLER MENS n N CIRCLE d O www.de-faam.nl De Faam woensdag 25 februari 2015 7 Hoewel er sinds 21 augustus 1854 een definitief Koninklijk besluit tot aanleg van een Zeeuwse spoorlijn werd afgegeven duurde het nog tot 1 september 1873 voordat het gehele Zeeuwse traject in gebruik kon worden genomen. door Gerard van der Hoeven Druk Op 1 juni 1899 vielen drie doden toen de treinlocomotief de wachtkamer van het station in Vlissingen inreed. Foto: Collectie Gemeentearchief Vlissingen. 0A: TOMMY HILFIGER HUGO BOSS, CUMLAUDE, SCABAL, CIRCLE OF GENTLEMEN, STONES 50% korting M.U.V. NIEUWE COLLECTIE EN BESTELLINGEN 200 - 500 NAAST HET MUSEUM EN TEGENOVER DE GROTE KERK

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2015 | | pagina 7