Team Ventura reed
Scancoverytrial voor Justin
m
Joosse levert Fiësta's
AUTONIEUWS
Met stoere Range Rover naar de Noordkaap
Vuurwerk van technologie en design in Genève
5 Fords voor Autoschade van den Berg
CK.Nu
De 10 oudste
automerken
van de wereld
Exclusief voor het Zeeuws
Autonieuws een overzicht
van de allereerste automer
ken.
De vraag welk automerk
ouder is, heeft al heel wat
discussies opgeleverd. Wel
iswaar bouwde Carl Benz
de eerste auto, maar de op
volger daarvan liet nogal op
zich wachten. Dan waren de
Fransen sneller, weliswaar
met motoren van Benz en
Daimler.
We gaan de oudste 10 maar
eens bekijken... Vorige
maand de eerst vijf merken,
nu het vervolg.
Eduoard Rochet en Théop-
hile Schneider stichtten in
1894 in Lyon uit een voor
malige fietsfabriek één van
de eerste automobielfabrie
ken van Frankrijk. Een jaar
later brachten ze hun eerste
model op de markt dat was
geïnspireerd door de Patent
Motorwagen van Benz. Deze
waren dankzij hun hoog
waardige en technische
kwaliteiten zeer geliefd. On
danks allerlei licenties ging
de firma al in 1907 failliet en
werd daarna door Schneider
alleen weer opgebouwd.
Na de Eerste Wereldoorlog
kon de kwalitatief hoog
waardige ontwikkeling de
technische ontwikkeling
niet meer bijhouden en de
autoproductie werd in 1932
met de luxueuze 26CV uit
eindelijk stopgezet.
Nu nog verwijst een bord
in de Montgomery Street in
Birmingham naar de plaats
waar Lanchester in 1895 de
eerste 'British Motor Car'
bouwde. De drie broers
Frederick, George en Frank
Lanchester bouwden niet
zomaar Benz automobielen
na, maar waagden zich aan
nieuwe technische oplos
singen.
Het eerste model was de
Lanchester Five in 1895, de
eerste testritten begonnen
een jaar later en drie jaar
nadien richtten de broers
de Lanchester Engine Com-
pany Ltd op.
Van 3 tot en met 11 januari
hebben de beide mannen in
een Range Rover uit 2007 de
'DIE MOEITE EN
INSPANNINGEN
HEBBEN WE GRAAG
VOOR JUSTIN OVER'
zogenaamde Scancovery
trial gereden. Een rit naar de
Noordkaap over een totale
afstand van 7500 kilometer
en dat in 8 dagen tijd. De
auto, de brandstof en de kos
ten hebben ze zelf betaald,
het sponsorgeld kwam vol
ledig toe aan het spaarpotje
voor Kika van de zieke 13-
jarige Justin Janse die vecht
tegen kanker (Non-Hodg-
kin).
Dankzij deze rit konden de
beide mannen na de gewel
dige inspanning een bedrag
van 8.236,40 euro aan Justin
overhandigen.JasperdeBoot:
"Het grootste deel van de
reis reden we in de sneeuw
en uiteraard in het donker.
Tweemaal hebben we een
dag en een nacht achter el
kaar doorgereden, maar al
die moeite en inspanningen
hebben we graag voor Justin
over gehad."
AUTO VENTURA
De internationale automo
bielsalon in het Zwitserse
Genève ontvangt dit jaar
haar bezoekers van 5 tot en
met 15 maart.
Het is misschien wel de be
langrijkste autotentoonstel
ling ter wereld. Dat heeft met
een paar zaken te maken:
ten eerste wordt de beurs
elk jaar georganiseerd, ten
tweede gebeurt dat in Zwit
serland op onafhankelijk
grondgebied. Zwitserland
kent geen auto-industrie
meer, dus elk merk is daar
te gast.
Ten derde wordt aan de
vooravond van de persda
gen de 'Auto van het Jaar
2015' bekend gemaakt.
Dit jaar zullen er 130 Euro
pese en/of wereldprimeurs
te zien zijn. Meer dan 220
exposanten presenteren
rond de negenhonderd au
tomobielen. Dit jaar maken
we onder andere mee dat
het automerk Borgward na
54 jaar zijn revival gaat be
leven.
V'-'
S88S
VLISSINGEN - Onlangs werd
het wagenpark van vervan
gend vervoer van Autoscha
de Van den Berg in Vlissin
gen en Goes uitgebreid met
5 Fords, geleverd door Auto
bedrijf Joosse in Vlissingen.
Directeur Johan Joosse:
"Vele jaren hebben we een
eigen schadeafdeling ge
rund, waar we alle schades
afhandelden tot en met het
spuitwerk toe. Als kleine
speler in deze markt werd
het steeds moeilijker vol
doende werk aan te trekken
om deze afdeling rendabel
te houden en daarnaast vol
doende kwaliteit te bieden.
Zoals bekend wordt ook
de sturing door verzeke
ringsmaatschappijen steeds
sterker. Wij hadden een
overeenkomst met de ZLM
en we repareerden erg veel
voor die verzekeringsmaat
schappij, evenals overigens
voor onze eigen Fordverze
kering."
"Voor veel maatschappijen
hadden echter te weinig
aanbod. Omdat wij kwali
teit willen bieden voor onze
klanten en tot de conclusie
kwamen dat we dit in de
toekomst waarschijnlijk
niet meer voldoende kon
den bieden, hebben we naar
een weg gezocht om dit voor
onze klanten te continueren.
Deze hebben we gevonden
in een samenwerking met
Autoschade Van den Berg."
We zijn beiden familiebe
drijven waar continuïteit en
zorg voor de klant belang
rijker zijn dan zo hoog mo
gelijke winsten om de aan
deelhouders te plezieren.
No nonsens, korte lijnen,
open en eerlijk."
"In het kader van dez'e sa
menwerking, hebben we 4
Fiësta's en 1 Focus mogen
leveren voor het park van
vervangende auto's."
Heike van. den Berg: "We
doen uiteraard graag zaken
met Autobedrijf Joosse en ik
was verrast over het comfort
en de wegligging van deze
Fords. De prijs/kwaliteits
verhouding is echt in orde."
De oudste
automerken
De productie van de Lan
chester Ten startte in 1900.
Ondanks alle inspanningen
kon de kleine firma de crisis
eind van de jaren '20 niet
alleen financieren en het
bedrijf werd in 1931 door
BSA en Daimler gekocht. De
naam bleef echter bestaan.
Toch werd het laatste pro
totype van Lanchester, de
Sprite, in 1956 geschrapt.
Lotharingen, daar stond de
wieg van de bijna nog mid
deleeuwse firma de Dietrich
Cie. (1684) die in de 19e
eeuw van de triomftocht
van de spoorwegen profi
teerde en later in twee fa
brieken motoren voor auto's
en vliegtuigen produceerde.
Vandaar dat men in 1896 de
eerste auto uitbracht, een
zogenaamde driewiel Voitu-
rette met een linnen kap en
bovendien toentertijd heel
ongebruikelijk: een voor
ruit. Het grootste succes
haalde de fabriek in 1926:
de eerste drie plaatsen bij
de 24 uurs race van le Mans
waren voor automobielen
van Lorraine Dietrich 15CV.
Negen jaar later kwam het
einde, omdat de prestaties
en de techniek niet meer
konden wedijveren met de
concurrentie.
De oorsprong van Tatra ligt
in de 'Nesseldorfer Wagen-
bau-Fabriks-Gesellschaft'
van 1850. De oprichter was
Ignéc èustula, maar in 1895
had zijn familie alle aande
len al verkocht. Na koetsen
en spoorwegwagons fabri
ceerde de Moravische on
derneming vanaf 1897 au
tomobielen. Het eerste type,
de Nesseldorfer Prasident,
baseerde op de Benz Patent
Motorwagen en is de eerste
echte automobiel van de
dubbelmonarchie Oosten-
rijk-Hongarije. Na de Eerste
Wereldoorlog sloot men zich
het nieuwe land Tsjecho-
Slowakije aan bij de concur
rent Ringhoffer uit Praag.
De nieuwe firma heette
voortaan Ringhoffer-Tatra
AG. Even na WOU werden
er zelfs veel Tatra's naar Ne
derland geëxporteerd, om
dat de fabrieken niet waren
gebombardeerd. Lange tijd
concentreerde men zich op
sterke vrachtwagens, maar
in 1998 kwam het einde.
In de wapenfabriek van Frie-
drich von Martini liggen de
wortels van de Zwitserse
autoproductie. Vanaf 1888
werden tests gedaan met
motoren en in 1898 werd het
eerste model, type 1 gepre
senteerd. De automobielen
van Martini waren solide,
snel en betrouwbaar en na
men aan talrijke wedstrij
den en betrouwbaarheids-
ritten deel. Helaas lukte het
Martini niet om na de Eerste
Wereldoorlog de handarbeid
om te zetten in industriële
fabricage. In 1934 moest het
Zwitserse merk na 3500 au
to's te hebben gebouwd, de
handdoek in de ring gooien.
door Rob Strating
6)Rochet-Schneider (1894-
1932) Kwaliteit boven alles.
7) Lanchester (1895-1956) Te
vaak de eerste.
Twee gezworen
kameraden, Jasper
de Boot en Rob
Zwartepoorte, hebben
een monsterrit van
7500 kilometer in 8
dagen uitgereden en
dat allemaal voor Justin
Janse uit Goes en zijn
spaarpot voor Kika.
In de sneeuw
CLOUDH
Met deze stoere Range Rover hebben Jasper de Boot en Rob Zwartepoorte de 7500 kilometer naar de Noordkaap afgelegd. Op
een lekke band na, hebben ze geen pech gehad. Rob Zwartepoorte: "We waren erg blij met de voorruitverwarming, want bij
andere deelnemers vroor de sneeuw vast aan de ruitenwissers. Wat wil je met temperaturen tot min 300? Doordat we soms
dag en nacht doorreden, hebben we vooral 's nachts veel gewisseld van bestuurder. Het is namelijk erg vermoeiend rijden
tijdens sneeuwbuien. Op tweebaanswegen haalden we een gemiddelde van 90 kilometer per uur." Foto: PR
W0
Op de foto één van de vier geleverde Fords Fiësta geleverd
door Autobedrijf Joosse in Vlissingen aan het bijna 50-jarige
autoschadebedrijf Van den Berg met vestigingen in Vlissingen
en Goes. Deze twee Zeeuwse familiebedrijven werken nauw
samen. Foto: PR
Samenwerking
O Vervolg..
8) Lorraine Dietrich (1896-
1935) Luxe uit Lotharingen.
9) Tatra (1897-1998) Oosten
rijks-Hongaarse bijdrage.
10) Martini (1898-1934) Kwa
liteit heeft zijn prijs