Veer weer in handen Provincie ^i&T L MlJïr. Tmanl MERKBED IS FAILLIET I VITAZ MERKBED HELFTHELFT! VAN BELLE m k u VERKIEZINGEN LOKAAL 64% VAN DE BOODSCHAPPERS LEEST DÉ WEEKKRANT! Kijk ook op PRES R00SEVELTLAAN 772 VLISSINGEN KRANT! j DE VERKOOP VAN VITAZ MERKBED VIND PLAATS IN HET VOORMALIGE PAND VAN 'V -l l j VLISSINGEN - In die beginja ren waren er verschillende bestemmingen tussen de twee overkanten, maar pas vanaf 1913 was er sprake van een permanente veer dienst tussen beide plaatsen aan de Westerschelde. Tot maart 2003 exploiteerde de provincie ook de veerdienst tussen Kruiningen en Perk- polder, die sinds 1943 be stond. Na de opening van de Westerscheldetunnel werd laatstgenoemde dienst opgeheven en ging tussen Vlissingen en Breskens het fietsvoetveer varen. Vanaf het begin werd het fietsvoetveer geëxploiteerd door BBA Fast Ferries, dat in 2006 Veolia Transport Fast Ferries zou gaan heten. Vorig jaar werd bekend dat de provincie er niet in is geslaagd om een nieuwe ex ploitant te vinden voor het fietsvoetveer. De concessie liep per 31 december af en de vervoerder van de afge lopen jaren, Veolia, wilde EEN ENKELE REIS MET DE OV-CHIPKAART WORDT DRIE CENT DUURDER niet verder. Althans, ze wil den wel verder maar alleen als ze een tegemoetkoming van 1,7 miljoen euro zouden krijgen voor de onderhouds kosten, maar daar ging de provincie niet mee akkoord. Het resultaat is dat de pro vincie de exploitatie weer in eigen hand heeft geno men met de oprichting van de Westerschelde Ferry BV. Volgens gedeputeerde Ge- orge van Heukelom kon de provincie niet anders dan voor deze oplossing kiezen. Hij zou het niet erg vinden als het openbaar vervoer in Nederland weer in zijn ge heel in handen van de over heid zou komen. Om tot de oprichting van de nieuwe BV te komen was goedkeuring nodig van mi nister Plasterk van Binnen landse zaken. De provin cie is met de eigen BV niet duurder uit dan dat ze zou den zijn geweest als er wel een commerciële partij was gevonden voor de exploita tie. Ook zijn de kosten het zelfde als de afgelopen jaren met Veolia. De Westerschel de Ferry BV blijft daarmee binnen het bestek dat bij de aanbesteding werd gedaan. Al het personeel dat voor het fietsvoetveer bij Veolia werkte is in dienst gekomen van de Westerschelde Ferry BV. Volgens directeur Jan Kees Korteweg gaat het om zo'n 35 a 36 medewerkers. Gevolg is wel dat er min der afvaarten in de daluren zijn en dat de tarieven om hoog gaan. In totaal gaat het aantal afvaarten van 16.500 per jaar naar 15.300 op jaar basis. De meest verkochte kaartjes (een enkele reis) met de OV-chipkaart wordt drie cent duurder, terwijl een los papieren kaartje tien cent meer gaat kosten. Dat is iets meer dan marktcon form. Ondanks het vermin derd aantal afvaarten blijft de aansluiting op bus en trein in Vlissingen zoals hij altijd was. De boten Prins Willem- Alexander, Prinses Maxima blijven de veerboten van dienst, aangezien ze eigen dom zijn van de provincie Zeeland. Wel is het zo dat er deze week en volgende week (van 23 februari tot en met 6 maart) groot onder houd wordt uitgevoerd aan de motoren van de Prinses Maxima, waardoor er een aangepaste dienstregeling van kracht is. Ook in mei en september zal dit het ge val zijn. Er zal in die perio des slechts één boot varen. Mocht het ooit voorkomen dat beide boten niet kun nen varen dan zorgt Wester schelde Ferry voor busver voer tussen beide plaatsen. De Westerschelde Ferry BV blijft in ieder geval tot en met 2018 verantwoordelijk voor het fietsvoetveer. Na die vier jaar zal er in princi pe weer een nieuwe aanbe steding volgen. Maar of dat gaat lukken is allerminst ze ker. De provincie weet nog niet welke strategie zij gaat volgen om bij een nieuwe aanbesteding wel inschrij vers te trekken. Op 18 maart 2015 zijn de provinciale statenverkiezin gen. In aanloop daar naartoe publiceert De Faam elke week een artikel over een project of onderwerp waarbij de hand van de provincie zichtbaar is. Een project of onderwerp waarbij de rol van de provincie cruciaal is geweest en dat er waarschijnlijk anders niet geweest zou zijn. In deel 7: het fietsvoetveer Vlissingen-Breskens. OF DOE EEN BOD, WIJ ZIJN VLOT NEEM BUS EN/OF AANHANGER MEE 'ïimM Jff* - a De Faam woensdag 25 februari 2015 14 O www.de-faam.nl Drukte op het fietsvoetveer Vlissingen-Breskens dat vaart over de Westerschelde. Foto: Willem WoznitzaDNA-Beeldbank op www.laatzeelandzien.nl Al meer dan honderd jaar vaart er een veerdienst tussen Vlissingen en Breskens. Nadat in 1866 de voorloper van de Provinciale Stoomboot Dienst werd opgericht, opereerde de maatschappij met houten radarstoomboten tussen Walcheren en Zeeuws- Vlaan- deren. door Mark Lobbezoo Geen keuze Drie cent Boten Strategie (bekendmaking) IN OPDRACHT VAN BELANGHEBBENDEN IS HEDEN GESTART MET DE TOTALE LEEGVERKOOP VAN DE COMPLETE AANWEZIGE SHOWROOM- EN HANDELSVOORRAAD, WINKEL INRICHTING, MAGAZIJNSTELLINGEN, KANTOOR-INVENTARIS EN WAGENPARK De faillissements-verkoop omvat de zeer omvangrijke woon- en slaapcollectie met vele topmerken; Duizenden matrassen in alle soorten en maten o.a. polyether, binnenvering, pocketvering, latex en Nasa traagschuim matrassen. Boxsprings collectie vele soorten en maten, zowel vlakke als elektrisch verstelbare modellen van zowel nationale als internationale top-leveranciers. Dekbedden Anti-aller gisch, Dons in enkel en 4 seizoenen Diverse merken. Dekbed-overtrekken 1 persoons, 2 persoons en lits jumeaux Duizenden hoeslakens in vele maten en kleuren, ook split-hoeslakens. Hoofdkussens syntetisch, veren, traagschuim, latex, kapok, dons Toppers in Hr koudschuim en traagschuim en nog heel veel meer voor de DONDER VRIJ ZATER DAG DAG DAG VAN VAN VAN 10.00 10.00 10.00 TOT TOT TOT 18.00 18.00 17.00 UUR UUR UUR MAAN DINS WOENS DAG DAG DAG VAN VAN VAN 10.00 10.00 10.00 TOT TOT TOT 18.00 18.00 18.00 UUR UUR UUR r dé Weekkrant is overal welkom WGGeNeR Media

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2015 | | pagina 14