Veer weer in handen Provincie
^i&T
L MlJïr.
Tmanl
MERKBED IS
FAILLIET
I VITAZ MERKBED
HELFTHELFT!
VAN BELLE
m
k u
VERKIEZINGEN
LOKAAL
64% VAN DE
BOODSCHAPPERS
LEEST
DÉ WEEKKRANT!
Kijk ook op
PRES R00SEVELTLAAN 772 VLISSINGEN
KRANT! j
DE VERKOOP VAN VITAZ MERKBED VIND
PLAATS IN HET VOORMALIGE PAND VAN
'V -l l j
VLISSINGEN - In die beginja
ren waren er verschillende
bestemmingen tussen de
twee overkanten, maar pas
vanaf 1913 was er sprake
van een permanente veer
dienst tussen beide plaatsen
aan de Westerschelde. Tot
maart 2003 exploiteerde de
provincie ook de veerdienst
tussen Kruiningen en Perk-
polder, die sinds 1943 be
stond. Na de opening van
de Westerscheldetunnel
werd laatstgenoemde dienst
opgeheven en ging tussen
Vlissingen en Breskens het
fietsvoetveer varen.
Vanaf het begin werd het
fietsvoetveer geëxploiteerd
door BBA Fast Ferries, dat in
2006 Veolia Transport Fast
Ferries zou gaan heten.
Vorig jaar werd bekend dat
de provincie er niet in is
geslaagd om een nieuwe ex
ploitant te vinden voor het
fietsvoetveer. De concessie
liep per 31 december af en
de vervoerder van de afge
lopen jaren, Veolia, wilde
EEN ENKELE REIS MET
DE OV-CHIPKAART
WORDT DRIE CENT
DUURDER
niet verder. Althans, ze wil
den wel verder maar alleen
als ze een tegemoetkoming
van 1,7 miljoen euro zouden
krijgen voor de onderhouds
kosten, maar daar ging de
provincie niet mee akkoord.
Het resultaat is dat de pro
vincie de exploitatie weer
in eigen hand heeft geno
men met de oprichting van
de Westerschelde Ferry BV.
Volgens gedeputeerde Ge-
orge van Heukelom kon de
provincie niet anders dan
voor deze oplossing kiezen.
Hij zou het niet erg vinden
als het openbaar vervoer in
Nederland weer in zijn ge
heel in handen van de over
heid zou komen.
Om tot de oprichting van
de nieuwe BV te komen was
goedkeuring nodig van mi
nister Plasterk van Binnen
landse zaken. De provin
cie is met de eigen BV niet
duurder uit dan dat ze zou
den zijn geweest als er wel
een commerciële partij was
gevonden voor de exploita
tie. Ook zijn de kosten het
zelfde als de afgelopen jaren
met Veolia. De Westerschel
de Ferry BV blijft daarmee
binnen het bestek dat bij de
aanbesteding werd gedaan.
Al het personeel dat voor
het fietsvoetveer bij Veolia
werkte is in dienst gekomen
van de Westerschelde Ferry
BV. Volgens directeur Jan
Kees Korteweg gaat het om
zo'n 35 a 36 medewerkers.
Gevolg is wel dat er min
der afvaarten in de daluren
zijn en dat de tarieven om
hoog gaan. In totaal gaat het
aantal afvaarten van 16.500
per jaar naar 15.300 op jaar
basis. De meest verkochte
kaartjes (een enkele reis)
met de OV-chipkaart wordt
drie cent duurder, terwijl
een los papieren kaartje tien
cent meer gaat kosten. Dat
is iets meer dan marktcon
form. Ondanks het vermin
derd aantal afvaarten blijft
de aansluiting op bus en
trein in Vlissingen zoals hij
altijd was.
De boten Prins Willem-
Alexander, Prinses Maxima
blijven de veerboten van
dienst, aangezien ze eigen
dom zijn van de provincie
Zeeland. Wel is het zo dat
er deze week en volgende
week (van 23 februari tot en
met 6 maart) groot onder
houd wordt uitgevoerd aan
de motoren van de Prinses
Maxima, waardoor er een
aangepaste dienstregeling
van kracht is. Ook in mei
en september zal dit het ge
val zijn. Er zal in die perio
des slechts één boot varen.
Mocht het ooit voorkomen
dat beide boten niet kun
nen varen dan zorgt Wester
schelde Ferry voor busver
voer tussen beide plaatsen.
De Westerschelde Ferry BV
blijft in ieder geval tot en
met 2018 verantwoordelijk
voor het fietsvoetveer. Na
die vier jaar zal er in princi
pe weer een nieuwe aanbe
steding volgen. Maar of dat
gaat lukken is allerminst ze
ker. De provincie weet nog
niet welke strategie zij gaat
volgen om bij een nieuwe
aanbesteding wel inschrij
vers te trekken.
Op 18 maart 2015 zijn de provinciale statenverkiezin
gen. In aanloop daar naartoe publiceert De Faam elke
week een artikel over een project of onderwerp waarbij
de hand van de provincie zichtbaar is. Een project of
onderwerp waarbij de rol van de provincie cruciaal is
geweest en dat er waarschijnlijk anders niet geweest zou
zijn. In deel 7: het fietsvoetveer Vlissingen-Breskens.
OF DOE EEN BOD, WIJ ZIJN VLOT
NEEM BUS EN/OF AANHANGER MEE
'ïimM
Jff* -
a
De Faam woensdag 25 februari 2015 14
O www.de-faam.nl
Drukte op het fietsvoetveer Vlissingen-Breskens dat vaart over de Westerschelde.
Foto: Willem WoznitzaDNA-Beeldbank op www.laatzeelandzien.nl
Al meer dan honderd jaar
vaart er een veerdienst
tussen Vlissingen en
Breskens. Nadat in
1866 de voorloper
van de Provinciale
Stoomboot Dienst werd
opgericht, opereerde de
maatschappij met houten
radarstoomboten tussen
Walcheren
en Zeeuws-
Vlaan-
deren.
door Mark
Lobbezoo
Geen keuze
Drie cent
Boten
Strategie
(bekendmaking)
IN OPDRACHT VAN BELANGHEBBENDEN IS HEDEN GESTART MET
DE TOTALE LEEGVERKOOP VAN DE COMPLETE AANWEZIGE
SHOWROOM- EN HANDELSVOORRAAD, WINKEL INRICHTING,
MAGAZIJNSTELLINGEN, KANTOOR-INVENTARIS EN WAGENPARK
De faillissements-verkoop omvat de zeer omvangrijke woon- en
slaapcollectie met vele topmerken;
Duizenden matrassen in alle soorten en maten o.a. polyether, binnenvering,
pocketvering, latex en Nasa traagschuim matrassen. Boxsprings collectie
vele soorten en maten, zowel vlakke als elektrisch verstelbare modellen van
zowel nationale als internationale top-leveranciers. Dekbedden Anti-aller
gisch, Dons in enkel en 4 seizoenen Diverse merken. Dekbed-overtrekken
1 persoons, 2 persoons en lits jumeaux Duizenden hoeslakens in vele
maten en kleuren, ook split-hoeslakens. Hoofdkussens syntetisch, veren,
traagschuim, latex, kapok, dons Toppers in Hr koudschuim en traagschuim
en nog heel veel meer voor de
DONDER
VRIJ
ZATER
DAG
DAG
DAG
VAN
VAN
VAN
10.00
10.00
10.00
TOT
TOT
TOT
18.00
18.00
17.00
UUR
UUR
UUR
MAAN
DINS
WOENS
DAG
DAG
DAG
VAN
VAN
VAN
10.00
10.00
10.00
TOT
TOT
TOT
18.00
18.00
18.00
UUR
UUR
UUR
r
dé Weekkrant is overal welkom
WGGeNeR Media