Toekomstbestendig als logistieke dienstverlener o De grootste witte bulkterminal in Europa staat in Terneuzen o -• Zeeland Seaports wën'St u prettige kerstdagen en een goed 2015 O Opslag van bulk De Zeeuwse zeehavens vormen samen het derde derde haven gebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werk gelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een ovèrheids-NV met als aandeelhouders.de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele; Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het verantwoor delijk voor de economische ontwik keling. het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen verantwoor delijk zijn voor: Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond en daarmee het ondersteunen van de bedrijven in de havens bij het aan trekken van nieuwe ladingstromen. Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheep vaartverkeer in het bijzonder. Zeeland Seaports zorgt op een toegewijde en respectvolle manier voor de duurzame ontwikkeling van de logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens. Zo luidt onze missie. De kernwaarden die we daarbij hanteren zijn: betrouwbaar, resultaatgericht, samen, respect en toewijding. Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van het haven bedrijf hierin. 3Q0M* UÜ13A ip.tn.v. PyH Mediaproductiec Fofo'S: Zeeland Seapöfis Zo'n 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek en dienstverlening; alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag. 7 dagen op 7. doorgaat. De Zeeuwse havens blijven zich ook dit jaar verder ontwikkelen. Speerpunten voor Zeeland Seaports zijn hierbij de verdere uitbouw van de op- en overslag van containers, offshore windprojecten, vloeibare bulk en food. zich meer en meer als logistiek draaipunt waar goederen binnenkomen, eventueel worden bewerkt en weer doorgaan naar de klanten. Een belangrijke logistieke dienstverlener in dit segment is Verbrugge Terminals. In geval van witte bulk hebben we met Yara in Sluiskil en Rosier Nederland in Sas van Gent, twee producenten van kunstmest, in de regio grote afnemers. Maar de afnemers zitten ook verder weg, in Rusland en Marokko bijvoorbeeld. Kunstmest wordt overigens steeds belangrijker, de wereld bevolking groeit en mensen gaan steeds meer vlees eten. Er is daarom steeds meer gras nodig om dieren te voeden en daar is weer kunstmest voor nodig. Zuid - Amerika zit in de lift, dat is momenteel een erg grote afzetmarkt.' Samen voor een sterk product Het zijn de bedrijven in de haven die de klanten bedie nen, die zorgen voor een goede dienstverlening. Het havenbedrijf ondersteunt hen in hun werk. Faes: 'We leggen wereldwijd contacten, gaan met bedrij ven mee naar internationale beurzen en zorgen er voor dat onze haven zo aantrekkelijk mogelijk is om naar toe te komen. Een bedrijf in Vlissingen of Ter neuzen kan nog zo'n goed product leveren, als de kosten om hier aan te meren te hoog zijn of als de wegen naar het achterland ontbreken, zullen de klanten toch wegblijven. We hebben elkaar dus no- Vlissingen staan dagelijks vijftien grote havenkranen klaar om de lading te lossen. 'Het is prachtig werk', gaat Van Rijt verder. 'Ik werk hier inmiddels dertig jaar en geen dag was hetzelfde. Dit is een bewegende wereld, je moet bijblijven. We hebben daarom veel contact met onze klanten, zoeken ze op en gaan ook regelmatig naar vakbeurzen en conferenties. Zo houd je voeling met de markt. Want de ene dag gaan goede ren van A naar B, maar dat kan zomaar omdraaien, daarop moet je wel voorbereid zijn.' Bij de verschillende bedrijven van Verbrugge zijn dagelijks duizend mensen aan het werk. 'Allemaal betrokken, loyale mensen. Dat is voor ons heel be langrijk, want daarmee maken wë het verschil. We leveren kwaliteit tegen zo laag mogelijke kosten. Dat doen we schijnbaar goed, want dankzij onze klanten zijn we ondertussen de grootste witte bulkterminal in Europa.' Bulkgoederen zijn er in vele soorten en maten: vloeibaar, los gestort als korrels en poeders, be werkelijk of relatief eenvoudig te behandelen. Dit soort producten behorende tot de speerpunten van Zeeland Seaports is een groeimarkt. dig. We maken ons niet alleen sterk voor een aan trekkelijke haven, maar zetten ook in op het clusteren van bedrijven die elkaar kunnen versterken; met kennis of omdat ze producten van elkaar afnemen en hoge transportkosten kunnen vermijden. Zo bewe gen we mee met de ontwikkelingen in de markt en maken we de haven toekomstbestendig. Dat is goed voor de bedrijvigheid en dus ook voor Zeeland.' Het is een nichemarkt waar Verbrugge in werkt en een markt met potentie. Afgelopen jaar investeerde het bedrijf honderden miljoenen euro's waarvan 45 miljoen in nieuwe loodsen voor bulkgoederen, equipment, transportbanden en moderne verpak- kingslijnen. Miljoenen tonnen bulk worden er jaar lijks in Terneuzen overgeslagen. Een deel van de lading gaat direct door naar klanten en een deel wordt eerst opgeslagen. Van Rijt: 'We kunnen in onze loodsen meer dan 500.000 ton droge bulk opslaan, en dat niet alleen, we kunnen de stoffen ook bewerken. Denk dan aan zeven of breken. Daarnaast verpakken we ze ook in alle mogelijke vormen en maten. We hebben zakken voor 25 kilo maar ook voor 1,5 ton.' De klanten van Verbrugge zitten over de hele wereld. Veel van de goederen komen daarom binnen per zeeschip, er kunnen er maar liefst vijf tegelijk aan de kades afmeren. Bij de terminals in Terneuzen en Francesco Faes is commercieel manager bij het haven bedrijf en weet er alles van. 'Onze havens ontwikkelen Bij de overslag van droge bulk denk je al snel aan kolen, ertsen, granen en bouwmaterialen die met grote grijpers in hopen op een kade, in loodsen en silo's worden gestort. Maar in de Zeeuwse havens wordt ook witte droge bulk overgeslagen. 'Dat wordt ook wel nobele bulk genoemd', weet Mario van Rijt. Hij is directeur bij Verbrugge Terminals. Hij heeft zijn werkplek bij de bulkterminal die direct aan de Zevenaarhaven in Terneuzen ligt. 'Het is bulk die je met zorg moet behandelen, die schoon en droog moet worden opgeslagen. Wij zijn gespecialiseerd in het behandelen van bijvoorbeeld meststoffen, fosfaten, detergenten en industriële mineralen die vooral be stemd voor de glasindustrie.' Hij loopt naar een open kast in zijn kantoor waar meer dan honderd potten met korrels en poeders staan. 'Deze producten krij gen we hier allemaal binnen, en je ziet, ze zijn voorna melijk licht van kleur, vandaar de naam.' ■-« schetpenpad 2 O postbus 132 O 4530 AC terneuzen O nederland O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2014 | | pagina 29