Toekomstbestendig als logistieke dienstverlener
o De grootste witte bulkterminal in Europa staat in Terneuzen
o -•
Zeeland Seaports
wën'St u prettige
kerstdagen en
een goed 2015
O
Opslag van bulk
De Zeeuwse zeehavens vormen
samen het derde derde haven
gebied van Nederland. Met zijn
bijdrage aan de Zeeuwse werk
gelegenheid en economie mag
dit gebied met recht het kloppend
hart van de Zeeuwse economie
genoemd worden.
Zeeland Seaports is een ovèrheids-NV
met als aandeelhouders.de
Provincie Zeeland en de gemeentes
Borsele; Vlissingen en Terneuzen.
Als havenbedrijf is het verantwoor
delijk voor de economische ontwik
keling. het beheer, onderhoud en de
exploitatie van de Zeeuwse havens.
Bij Zeeland Seaports werken circa
80 mensen die samen verantwoor
delijk zijn voor:
Het aantrekken van nieuwe
bedrijven en de uitgifte van grond en
daarmee het ondersteunen van de
bedrijven in de havens bij het aan
trekken van nieuwe ladingstromen.
Aanleg, beheer en onderhoud
van alle infrastructuur
Zorgen voor veiligheid in het
algemeen en voor een veilig scheep
vaartverkeer in het bijzonder.
Zeeland Seaports zorgt op een
toegewijde en respectvolle manier
voor de duurzame ontwikkeling van
de logistiek en industrie in de
Zeeuwse zeehavens. Zo luidt onze
missie. De kernwaarden die we
daarbij hanteren zijn: betrouwbaar,
resultaatgericht, samen, respect
en toewijding.
Met Haven in Zicht wil
Zeeland Seaports uitleg geven
over het belang van de Zeeuwse
havens en de rol van het haven
bedrijf hierin.
3Q0M* UÜ13A
ip.tn.v. PyH Mediaproductiec
Fofo'S: Zeeland Seapöfis
Zo'n 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek en dienstverlening; alles heeft
zijn rol in een wereld die 24 uur per dag. 7 dagen op 7. doorgaat. De Zeeuwse havens blijven zich ook dit jaar verder ontwikkelen. Speerpunten voor Zeeland Seaports zijn
hierbij de verdere uitbouw van de op- en overslag van containers, offshore windprojecten, vloeibare bulk en food.
zich meer en meer als logistiek draaipunt waar
goederen binnenkomen, eventueel worden bewerkt
en weer doorgaan naar de klanten. Een belangrijke
logistieke dienstverlener in dit segment is Verbrugge
Terminals. In geval van witte bulk hebben we met
Yara in Sluiskil en Rosier Nederland in Sas van Gent,
twee producenten van kunstmest, in de regio grote
afnemers. Maar de afnemers zitten ook verder weg,
in Rusland en Marokko bijvoorbeeld. Kunstmest
wordt overigens steeds belangrijker, de wereld
bevolking groeit en mensen gaan steeds meer vlees
eten. Er is daarom steeds meer gras nodig om dieren
te voeden en daar is weer kunstmest voor nodig. Zuid -
Amerika zit in de lift, dat is momenteel een erg grote
afzetmarkt.'
Samen voor een sterk product
Het zijn de bedrijven in de haven die de klanten bedie
nen, die zorgen voor een goede dienstverlening. Het
havenbedrijf ondersteunt hen in hun werk. Faes:
'We leggen wereldwijd contacten, gaan met bedrij
ven mee naar internationale beurzen en zorgen er
voor dat onze haven zo aantrekkelijk mogelijk is om
naar toe te komen. Een bedrijf in Vlissingen of Ter
neuzen kan nog zo'n goed product leveren, als de
kosten om hier aan te meren te hoog zijn of als de
wegen naar het achterland ontbreken, zullen de
klanten toch wegblijven. We hebben elkaar dus no-
Vlissingen staan dagelijks vijftien grote havenkranen
klaar om de lading te lossen. 'Het is prachtig werk',
gaat Van Rijt verder. 'Ik werk hier inmiddels dertig
jaar en geen dag was hetzelfde. Dit is een bewegende
wereld, je moet bijblijven. We hebben daarom veel
contact met onze klanten, zoeken ze op en gaan ook
regelmatig naar vakbeurzen en conferenties. Zo houd
je voeling met de markt. Want de ene dag gaan goede
ren van A naar B, maar dat kan zomaar omdraaien,
daarop moet je wel voorbereid zijn.'
Bij de verschillende bedrijven van Verbrugge zijn
dagelijks duizend mensen aan het werk. 'Allemaal
betrokken, loyale mensen. Dat is voor ons heel be
langrijk, want daarmee maken wë het verschil. We
leveren kwaliteit tegen zo laag mogelijke kosten. Dat
doen we schijnbaar goed, want dankzij onze klanten
zijn we ondertussen de grootste witte bulkterminal
in Europa.'
Bulkgoederen zijn er in vele soorten en maten:
vloeibaar, los gestort als korrels en poeders, be
werkelijk of relatief eenvoudig te behandelen. Dit
soort producten behorende tot de speerpunten van
Zeeland Seaports is een groeimarkt.
dig. We maken ons niet alleen sterk voor een aan
trekkelijke haven, maar zetten ook in op het clusteren
van bedrijven die elkaar kunnen versterken; met
kennis of omdat ze producten van elkaar afnemen en
hoge transportkosten kunnen vermijden. Zo bewe
gen we mee met de ontwikkelingen in de markt en
maken we de haven toekomstbestendig. Dat is goed
voor de bedrijvigheid en dus ook voor Zeeland.'
Het is een nichemarkt waar Verbrugge in werkt en
een markt met potentie. Afgelopen jaar investeerde
het bedrijf honderden miljoenen euro's waarvan
45 miljoen in nieuwe loodsen voor bulkgoederen,
equipment, transportbanden en moderne verpak-
kingslijnen. Miljoenen tonnen bulk worden er jaar
lijks in Terneuzen overgeslagen. Een deel van de
lading gaat direct door naar klanten en een deel
wordt eerst opgeslagen. Van Rijt: 'We kunnen in onze
loodsen meer dan 500.000 ton droge bulk opslaan, en
dat niet alleen, we kunnen de stoffen ook bewerken.
Denk dan aan zeven of breken. Daarnaast verpakken
we ze ook in alle mogelijke vormen en maten. We
hebben zakken voor 25 kilo maar ook voor 1,5 ton.'
De klanten van Verbrugge zitten over de hele wereld.
Veel van de goederen komen daarom binnen per
zeeschip, er kunnen er maar liefst vijf tegelijk aan de
kades afmeren. Bij de terminals in Terneuzen en
Francesco Faes is commercieel manager bij het haven
bedrijf en weet er alles van. 'Onze havens ontwikkelen
Bij de overslag van droge bulk denk je al snel aan
kolen, ertsen, granen en bouwmaterialen die met
grote grijpers in hopen op een kade, in loodsen en
silo's worden gestort. Maar in de Zeeuwse havens
wordt ook witte droge bulk overgeslagen. 'Dat wordt
ook wel nobele bulk genoemd', weet Mario van Rijt.
Hij is directeur bij Verbrugge Terminals.
Hij heeft zijn werkplek bij de bulkterminal die direct
aan de Zevenaarhaven in Terneuzen ligt. 'Het is bulk
die je met zorg moet behandelen, die schoon en droog
moet worden opgeslagen. Wij zijn gespecialiseerd in
het behandelen van bijvoorbeeld meststoffen, fosfaten,
detergenten en industriële mineralen die vooral be
stemd voor de glasindustrie.' Hij loopt naar een open
kast in zijn kantoor waar meer dan honderd potten
met korrels en poeders staan. 'Deze producten krij
gen we hier allemaal binnen, en je ziet, ze zijn voorna
melijk licht van kleur, vandaar de naam.'
■-«
schetpenpad 2 O postbus 132 O 4530 AC terneuzen O nederland O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500