o Stevige kade voor zware lading o Kadeonderhoud een vak apart zeeland seaports .9 De Zeeuwse zeehavens vormen samen het derde derde haven gebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werk gelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeelhouders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele. Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het verantwoor delijk voor de economische ontwik keling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa .80 mensen die samen verantwoor delijk zijn voor: Ket aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond Het ondersteunen van de bedrijven in de havens bij het aantrekken van nieuwe ladingstromen". Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheep vaartverkeer in het bijzonder. Zeeland Seaports zorgt op een toegewijde en respectvolte manier voor de duurzame ontwikkeling van de logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens. Zo luidt onze missie. De kernwaarden die we daarbij hanteren zijn: betrouwbaar, resultaatgericht, samen, respect en toewijding. Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van het haven bedrijf hierin. BOOM 140183 m.m.v. PvH Mediaproducties Fola's: Zeeland Seaports Zon 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan-de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek en dienstverlening; alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. De Zeeuwse havens blijven zich ook dit jaar verder ontwikkelen. Speerpunten voor Zeeland Seaports zijn hierbij de verdere uitbouw van de op- en overslag van containers, offshore windprojecten, vloeibare bulk en food. Op de kop van de Westhofhaven steken grote kranen de lucht in. Hier wordt gewerkt aan het verlengen van de kademuur met maar liefst 175 meter. Zeeland Seaports bouwt deze voor BOW Terminal, een bedrijf dat is gespecialiseerd in opslag en trans port van grote en zware onderdelen voor offshore windparken. 'Je weet nooit watje onder de grond tegenkomt' In mei zijn de werkzaamheden gestart. Na alle noodzakelijke voorbereidingen is aannemer BAM- Civiel nu begonnen met het heien van de 35 meter lange buispalen. Daartussen komen damwand- planken, zodat een solide muur ontstaat. Project leider Wim Klok is enthousiast over het werk dat hij samen met vijf man vanuit de bouwkeet aanstuurt. 'Het is een tijd geleden dat ik een kademuur heb gemaakt', vertelt hij. 'Dat was ergens in de jaren '80 in Terneuzen. Het is dus weer eens wat anders en er zit behoorlijk wat uitdaging in, met name in het heiwerk. Je weet tenslotte nooit wat je onder de grond tegenkomt. Binnenkort komt nog een grote heistelling naar de bouwplaats. Om die op te bouwen hebben we eeri paar dagen nodig en een hijskraan van 300 ton. Met deze stelling slaan we stalen binten onder een hoek van 45 graden in de grond.' De binten worden omhuld met grout zodat er veel trekkracht aan kan worden ontleend. Samen met betonnen heipalen zorgen ze ervoor dat de betonnen kade muur op zijn plaats blijft liggen. 'In ieder geval de komende veertig jaar', aldus Hans gle Meij van Zeeland Seaports. 'Maar uit de praktijk blijkt dat kades, als ze goed worden onderhouden, heel wat langer meegaan.' Dit heb je nodig voor het bouwen van 175 meter kade: 166 buispalen 2 x 76 damwandplanken 144 betonpalen 41 staten binten 4.000 m1 beton 41.000 m1 zand Extra sterk Een deel van de nieuwe kade wordt extra sterk. De Meij: 'Dat hebben we afgestemd met BOW. Het bedrijf werkt met zware kranen. Die kunnen hier straks zonder problemen staan en hun werk doen. Het is dan ook mogelijk om zware lading direct van een schip op de kant te zetten. Nu moet die nog direct vanaf het schip met een kraan verderop op het terrein worden geplaatst. Als al het hei- en betonwerk klaar is, wordt de haven uitgebaggerd tot een diepte van 13,6 meter onder NAP. Daarmee is hij geschikt voor schepen met een diepgang van 10,5 meter.' Klok: 'Daarna komen wij weer terug voor een grondige inspectie en voor het plaatsen van zogenaamde anodes. Simpel gezegd houden die het roesten van de damwand tegen.' Als alles volgens planning verloopt, kunnen in mei 2015 de eerste schepen aan de nieuwe kade afmeren en hun bijzondere lading lossen. Schepen moeten veilig kunnen aanmeren en haven kranen hebben een stevige ondergrond nodig om ze te kunnen laden en lossen. Zeeland Seaports zorgt er daarom voor dat de kades in een optimale conditie verkeren. Verschillende bedrijven voeren preventief inspecties uit en zorgen ook voor onder houd. Een 24-uursdienst van de onderhoudsaan- nemer staat paraat om in geval van calamiteiten direct ingeschakeld te worden. Momenteel brengt het Terneuzense duikb.edrijf Diver onder de waterlijn anodes aan op de kade muren van de Kaloothaven in Vlissingen. Dit zijn aluminium staven van anderhalve meter lang die ervoor zorgen dat de corrosie van de stalen damwanden en combipalen wordt gestopt. Een gespecialiseerd duikteam van drie man voert de klus vanaf een werkschip uit. Eén duiker werkt onder water, één staat stand by om in geval van problemen in te kunnen grijpen, de derde onderhoudt met de portofoon het contact. Dankzij de camera op de helm van de duiker kan hij het werk op een beeld scherm precies volgen en indien nodig aanwijzingen geven. Raymond Wijnen is één van de duikers. 'Het water is hier maximaal twaalf meter diep', vertelt hij. 'Dat betekent datje 115 minuten kunt werken en het werk daarna overdraagt aan de volgende. Het vastzetten van één anode kost ongeveer een 't Aanbrengen van anodes kwartier. Eerst spuit ik de damwand schoon en maak hem glad met een slijptol. Daarna las ik nokjes vast waar de anode hydraulisch op kan worden geschroefd. Tot slot maak ik een contactlas, zodat de anode roest opneemt en niet de damwand.' Even verderop werkt Max Ras van aannemings bedrijf Van der Straaten uit Hansweert aan de betonnen kadewand. Ras: 'Hier zit een beschadiging die we dichtmaken en we vervangen meteen een stuk wrijfhout. Dit soort werk doen we het hele jaar door. We krijgen een melding van Zeeland Seaports en gaan dan aan de slag. We repareren, vervangen trappen, plaatsen bolders. Dat doen we tussen de bedrijven door, het scheepvaartverkeer mogen we niet hinderen.' Het werk gebeurt vanaf een eigen werkschip. 'Naast een drietal werkschepen hebben we ook nog een kraanschip, een hijsbok en twee sleepboten. Het is heel divers werk, altijd anders. Je hebt veel contact met de bedrijven. Na al die jaren ken ik hen en zij kennen mij. Dat maakt het inplannen van het werk wel makkelijker.' Als het werk aan de Kalootkade af is, is hij voor de komende vijfentwintig jaar beschermd tegen corrosie. Over vijf jaar wordt de kade opnieuw geïnspecteerd, voor de zekerheid. Veiligheid gaat boven alles. schelpenpad 2 O postbus 132 O 4530 AC terneuzen O nederland O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2014 | | pagina 15