o Stevige kade voor zware lading
o Kadeonderhoud een vak apart
zeeland
seaports
.9
De Zeeuwse zeehavens vormen
samen het derde derde haven
gebied van Nederland. Met zijn
bijdrage aan de Zeeuwse werk
gelegenheid en economie mag
dit gebied met recht het kloppend
hart van de Zeeuwse economie
genoemd worden.
Zeeland Seaports is een overheids-NV
met als aandeelhouders de
Provincie Zeeland en de gemeentes
Borsele. Vlissingen en Terneuzen.
Als havenbedrijf is het verantwoor
delijk voor de economische ontwik
keling, het beheer, onderhoud en de
exploitatie van de Zeeuwse havens.
Bij Zeeland Seaports werken circa
.80 mensen die samen verantwoor
delijk zijn voor:
Ket aantrekken van nieuwe
bedrijven en de uitgifte van grond
Het ondersteunen van de bedrijven
in de havens bij het aantrekken
van nieuwe ladingstromen".
Aanleg, beheer en onderhoud
van alle infrastructuur
Zorgen voor veiligheid in het
algemeen en voor een veilig scheep
vaartverkeer in het bijzonder.
Zeeland Seaports zorgt op een
toegewijde en respectvolte manier
voor de duurzame ontwikkeling van
de logistiek en industrie in de
Zeeuwse zeehavens. Zo luidt onze
missie. De kernwaarden die we
daarbij hanteren zijn: betrouwbaar,
resultaatgericht, samen, respect
en toewijding.
Met Haven in Zicht wil
Zeeland Seaports uitleg geven
over het belang van de Zeeuwse
havens en de rol van het haven
bedrijf hierin.
BOOM 140183
m.m.v. PvH Mediaproducties
Fola's: Zeeland Seaports
Zon 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan-de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek en dienstverlening; alles heeft
zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. De Zeeuwse havens blijven zich ook dit jaar verder ontwikkelen. Speerpunten voor Zeeland Seaports zijn
hierbij de verdere uitbouw van de op- en overslag van containers, offshore windprojecten, vloeibare bulk en food.
Op de kop van de Westhofhaven steken grote kranen
de lucht in. Hier wordt gewerkt aan het verlengen
van de kademuur met maar liefst 175 meter.
Zeeland Seaports bouwt deze voor BOW Terminal,
een bedrijf dat is gespecialiseerd in opslag en trans
port van grote en zware onderdelen voor offshore
windparken.
'Je weet nooit watje onder de grond tegenkomt'
In mei zijn de werkzaamheden gestart. Na alle
noodzakelijke voorbereidingen is aannemer BAM-
Civiel nu begonnen met het heien van de 35 meter
lange buispalen. Daartussen komen damwand-
planken, zodat een solide muur ontstaat. Project
leider Wim Klok is enthousiast over het werk dat hij
samen met vijf man vanuit de bouwkeet aanstuurt.
'Het is een tijd geleden dat ik een kademuur heb
gemaakt', vertelt hij. 'Dat was ergens in de jaren
'80 in Terneuzen. Het is dus weer eens wat anders
en er zit behoorlijk wat uitdaging in, met name in
het heiwerk. Je weet tenslotte nooit wat je onder de
grond tegenkomt. Binnenkort komt nog een grote
heistelling naar de bouwplaats. Om die op te bouwen
hebben we eeri paar dagen nodig en een hijskraan
van 300 ton. Met deze stelling slaan we stalen binten
onder een hoek van 45 graden in de grond.' De binten
worden omhuld met grout zodat er veel trekkracht
aan kan worden ontleend. Samen met betonnen
heipalen zorgen ze ervoor dat de betonnen kade
muur op zijn plaats blijft liggen. 'In ieder geval
de komende veertig jaar', aldus Hans gle Meij van
Zeeland Seaports. 'Maar uit de praktijk blijkt dat
kades, als ze goed worden onderhouden, heel wat
langer meegaan.'
Dit heb je nodig voor het bouwen
van 175 meter kade:
166 buispalen
2 x 76 damwandplanken
144 betonpalen
41 staten binten
4.000 m1 beton
41.000 m1 zand
Extra sterk
Een deel van de nieuwe kade wordt extra sterk.
De Meij: 'Dat hebben we afgestemd met BOW. Het
bedrijf werkt met zware kranen. Die kunnen hier
straks zonder problemen staan en hun werk doen. Het
is dan ook mogelijk om zware lading direct van een
schip op de kant te zetten. Nu moet die nog direct
vanaf het schip met een kraan verderop op het terrein
worden geplaatst. Als al het hei- en betonwerk klaar
is, wordt de haven uitgebaggerd tot een diepte van
13,6 meter onder NAP. Daarmee is hij geschikt voor
schepen met een diepgang van 10,5 meter.' Klok:
'Daarna komen wij weer terug voor een grondige
inspectie en voor het plaatsen van zogenaamde
anodes. Simpel gezegd houden die het roesten van de
damwand tegen.' Als alles volgens planning verloopt,
kunnen in mei 2015 de eerste schepen aan de nieuwe
kade afmeren en hun bijzondere lading lossen.
Schepen moeten veilig kunnen aanmeren en haven
kranen hebben een stevige ondergrond nodig om
ze te kunnen laden en lossen. Zeeland Seaports
zorgt er daarom voor dat de kades in een optimale
conditie verkeren. Verschillende bedrijven voeren
preventief inspecties uit en zorgen ook voor onder
houd. Een 24-uursdienst van de onderhoudsaan-
nemer staat paraat om in geval van calamiteiten
direct ingeschakeld te worden.
Momenteel brengt het Terneuzense duikb.edrijf
Diver onder de waterlijn anodes aan op de kade
muren van de Kaloothaven in Vlissingen. Dit zijn
aluminium staven van anderhalve meter lang
die ervoor zorgen dat de corrosie van de stalen
damwanden en combipalen wordt gestopt. Een
gespecialiseerd duikteam van drie man voert de
klus vanaf een werkschip uit. Eén duiker werkt onder
water, één staat stand by om in geval van problemen
in te kunnen grijpen, de derde onderhoudt met de
portofoon het contact. Dankzij de camera op de
helm van de duiker kan hij het werk op een beeld
scherm precies volgen en indien nodig aanwijzingen
geven. Raymond Wijnen is één van de duikers. 'Het
water is hier maximaal twaalf meter diep', vertelt
hij. 'Dat betekent datje 115 minuten kunt werken en
het werk daarna overdraagt aan de volgende.
Het vastzetten van één anode kost ongeveer een
't
Aanbrengen van anodes
kwartier. Eerst spuit ik de damwand schoon en
maak hem glad met een slijptol. Daarna las ik nokjes
vast waar de anode hydraulisch op kan worden
geschroefd. Tot slot maak ik een contactlas, zodat
de anode roest opneemt en niet de damwand.'
Even verderop werkt Max Ras van aannemings
bedrijf Van der Straaten uit Hansweert aan de
betonnen kadewand. Ras: 'Hier zit een beschadiging
die we dichtmaken en we vervangen meteen een
stuk wrijfhout. Dit soort werk doen we het hele jaar
door. We krijgen een melding van Zeeland Seaports
en gaan dan aan de slag. We repareren, vervangen
trappen, plaatsen bolders. Dat doen we tussen de
bedrijven door, het scheepvaartverkeer mogen we
niet hinderen.' Het werk gebeurt vanaf een eigen
werkschip. 'Naast een drietal werkschepen hebben
we ook nog een kraanschip, een hijsbok en twee
sleepboten. Het is heel divers werk, altijd anders.
Je hebt veel contact met de bedrijven. Na al die
jaren ken ik hen en zij kennen mij. Dat maakt het
inplannen van het werk wel makkelijker.'
Als het werk aan de Kalootkade af is, is hij voor
de komende vijfentwintig jaar beschermd tegen
corrosie. Over vijf jaar wordt de kade opnieuw
geïnspecteerd, voor de zekerheid. Veiligheid gaat
boven alles.
schelpenpad 2 O postbus 132 O 4530 AC terneuzen O nederland O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500