Doorzichtige motorkap SS"40* Alfa Romeo 4C: kicken! AUTONIEUWS Jaguar XF met Packs Voor Vignale naar selecte groep Ford-dealers Achtbak voor Stingray Chevrolet levert de Corvette Stingray in 2015 met een automatische achtversnel- lingsbak met 'flippers' aan het stuur. Naar verwachting draagt de nieuwe versnel lingsbak bij aan 5 procent minder brandstofverbruik vergeleken met de voorgaan de automatische zesversnel lingsbak. De Stingray wordt in Nederland geleverd door Nefkens in Amersfoort. Citroen C5 CrossTourer Citroën komt met de C5 CrossTourer. Die voorziet in Hydractive III+ vering en intelligent traction control. Het is een comfortabele en ruime auto met een vanaf- prijs van 32.390 euro. De C5 CrossTourer is leverbaar met de dieselmotoren e-HDi 115 EGS (20 procent bijtelling), HDi 160 en HDi 200 Auto maat. Nissan stapt in CL-voetbal Nissan heeft een vierja rig sponsorcontract (tot 2017/2018) getekend met de UEFA Champions League, inclusief de UEFA Super Cup. De overeenkomst ver tegenwoordigt de grootste sponsordeal in de historie van de Japanse autofabri kant. Ford verlaat de CL. Land Rover werkt aan technologie waardoor de bestuurder een nog beter visueel inzicht in de om standigheden krijgt. Came ra's in de grille van de auto sturen beelden naar het Head-Up Display in de voor ruit, waarmee als het ware een doorzichtige motorkap en motorruimte wordt gecre- eerd, zodat de bestuurder de grond direct voor en onder de auto kan zien. De tech nologie, die door de beden kers 'Transparent Bonnet' is genoemd, toont hoe geavan ceerde technologie Land Ro vers capaciteiten op een nog hoger niveau kan brengen. De technologie stelt de be stuurder in staat om bij het beklimmen van steile hel lingen of het manoeuvreren in krappe ruimtes een beeld te zien van het terrein direct voor de auto, maar ook de hoek en positie van de voor wielen. De researchafdeling van Jaguar Land Rover ver wacht de komende 25 jaren nog meer innovatie, veilig heid en capaciteiten. Jaguar biedt de XF met de 2,2 liter turbodieselmotor tijdelijk aan inclusief de drie meest populaire Packs. En dat zonder meerprijs. De XF 2.2 D is er vanaf 51.900 euro, goed voor een klantvoordeel van meer dan tien mille Het betreft het Tech Pack met onder meer HDD-naviga- tiesysteem, Bluetooth-te- lefoonsysteem plus audio streaming en Park Distance Control voor en achter (met camera). Het Comfort Pack met lederen bekleding, en elektrisch verstelbare voor- stoelen en het Sport Pack met zwarte hemelbekleding en aluminium sportpeda- len. De Packs zijn een rijke aanvulling op de standaard uitrusting. De actie geldt ook voor de XF Sportbrake. Mercedes lepelt in de SL 400, de opvolger van de SL 350, een compleet nieuwe 3.0 liter V6 biturbomotor. Die heeft een vermogen van 333 pk en een koppel van 480 Nm, een toename van 110 Nm ten opzichte van zijn voorganger. De gemid delde verbruikscijfers ko men uit op 7,3 1/100 km. De instapprijs bedraagt 108.200 euro. De 3.0 liter V6-motor heeft twee turbo's en stamt uit de BlueDirect-familie. Dat betekent dat hij is voor zien van straalgeleide di recte benzine-injectie met een systeemdruk van maxi maal 200 bar. De Piezo-in- jectoren dragen bij aan een optimale verbranding door tot wel vijf inspuitingen per verbrandingscyclus te ver zorgen. Bovendien is deze derde generatie directe in jectie voorzien van MSI of wel Multi Spark-ontsteking. Dit verbetert de verbranding door meerdere vonken per cyclus af te geven. De timing van de ontsteking is varia bel, waardoor de tijd tussen de vonken alsook de totale verbrandingstijd afhanke lijk van de motorbelasting kan worden aangepast. De SL 400 heeft een topsnel heid van 250 km/u en voor een sprint van 0-100 km/u heeft de SL 400 5,2 seconden nodig. De SL is een icoon binnen het gamma van Mer cedes. De grote Roadsters met deze naam combineren een even herkenbare als elegante stijl met vooruit strevende technologie. Door hun unieke variodak zijn ze onder alle weersomstandig heden inzetbaar. Standaard is het Frontbass-systeem dat zorgt voor audiogeluid van concertzaalkwaliteit zowel met open als gesloten kap. Standaard is ook het ruiten- wissersysteem dat de rui- tensproeiervloeistof via de wisserbladen op de voorruit brengt. Italianen hebben het in hun bloed om spectaculaire au to's te ontwikkelen. Alfa Romeo vertaalt dit naar de nieuwe, compacte 4C, die qua prestaties en uitstraling niet onder doet voor een Fer rari of Lamborghini. Aan de ene kant blijkt de 4C een traditionele sportwa gen, maar tegelijk integreert Alfa alle moderne middelen om op hetzelfde moment met optimale prestaties het verbruik binnen de perken te houden. Die eigenschap pen worden beiden gediend door een lichtgewicht car- INTERIEURINRICHTING VAN COMPACTE 4C IS VAN EEN EERLIJKE KAALHEID rosseriestructuur gemaakt van carbon Daardoor blijft het gewicht van de totale auto beperkt tot 895 kg. De buitenkant van de carrosse rie wordt volledig gevormd uit kunststof. Tot slot kent ook de ophanging de nodige lichtgewicht componenten. In dat geval blijkt een rela tief bescheiden motor te vol staan. Achter de stoelen ligt de bekende 1.742 cc vier- cilinder voorzien van een turbo en zodoende een ver mogen van 240 pk. Ook het koppel van 350 Nm bij 2.200 tr/min spreekt boekdelen. De 4C ziet er dan wel uit als een volbloed sportwagen, door de lengte van net geen 4 meter blijft alles keurig binnen proporties. Sympa- Na de Mondeo heeft Ford ook de S-MAX als Vignale voorgesteld. Geïnspireerd door trends uit de wereld van meubel- en modedesign, beschikt de conceptversie van de S-MAX Vignale ovér 21 inch lichtmetalen wielen, donker verchroomde, glan zende aluminium details, de Vignale-grille, gewat teerde, lederen stoelen en een 'Milano Grigio' carros- seriekleur. Een selecte groep Ford dealers gaat 'Vignale Lounges' inrichten. thiek zelf. Het instappen vraagt enig lenigheid van de inzittenden. De zitpositie is dicht op het wegdek op echte racekuipen die netjes met leer zijn overtrokken. De interieurinrichting is van een eerlijke kaalheid. Immers alles wat wordt toe gevoegd verhoogt weer het gewicht en dat wilde Alfa Romeo voorkomen. Het gaat bij deze auto immers vooral om de rijbeleving. Met een normale sleutel wordt de mechaniek in gang gezet. Even het gaspedaal aanraken blijkt voldoende om de adrenaline zowel bij de auto als z'n berijder op hoge snelheid rond te pom pen. De bediening van de TCT bak met dubbele kop peling blijkt even wennen. Dit gaat met behulp van vier drukknoppen. Een voor neutraal, een voor achter uit, een derde voor vooruit en de laatste schakelaar om tussen automatisch of hand matig te schakelen. Een on aangename verrassing blijkt de grote draaicirkel. Bij ke ren op de weg veroorzaakt dat af en toe lichte paniek bij de bestuurder. Handma tig schakelen kan met twee de flippers achter het stuur. Nodig blijkt het niet, de bak schakelt verrassend accu raat uit eigen beweging. De auto kent diverse schakel- programma's." Dat varieert van comfortabel zonder schok tot flinke klappen die motor en bak te verduren krijgen. Wie met de Alfa 4C op stap gaat zal oordopjes op hogere snelheden niet als overbo dige luxe ervaren. Boven de 100 km/u is de krachtbron sterk hoorbaar. Natuur lijk houden elektronische voorzieningen de auto op de weg. Zeker bij een natte ondergrond erg prettig. De liefhebber kan het overigens naar wens uitschakelen. De uiterst vermakelijke 4C is er vanaf 59.650 euro. Dat lijkt wellicht veel geld, maar er zijn nauwelijks concur renten te noemen. De video staat op www.youtube.com/ automediaNL. In 2015 wordt er weer een AutoRAI gehouden in Amsterdam RAI. Autoliefhebbers kunnen een compleet overzicht van primeurs, speciale uitvoeringen, supercars en klassiekers verwachten. Speciale aandacht is er voor design, inclusief design iconen uit heden en verleden. Ook wordt het mogelijk om zelf te rijden in de nieuwste modellen en de laatste technologische ontwikkelingen te ervaren. Voor de agenda: van vrijdag 17 tot en met zondag 26 april 2015. JHnHMI wHi Mercedes voorziet de SL 400 van een moderne maar ook zuinige krachtbron. Volgend jaar komt de Ford Mondeo Vignale op de markt, niet lang daarna gevolgd door de S-MAX Vignale. De Alfa Romeo 4C is een smakelijk vormgegeven en dito rijdende sportwagen. Foto: Tony Vos

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2014 | | pagina 39