Doorzichtige motorkap
SS"40* Alfa Romeo 4C: kicken!
AUTONIEUWS
Jaguar XF met Packs
Voor Vignale naar selecte
groep Ford-dealers
Achtbak voor
Stingray
Chevrolet levert de Corvette
Stingray in 2015 met een
automatische achtversnel-
lingsbak met 'flippers' aan
het stuur. Naar verwachting
draagt de nieuwe versnel
lingsbak bij aan 5 procent
minder brandstofverbruik
vergeleken met de voorgaan
de automatische zesversnel
lingsbak. De Stingray wordt
in Nederland geleverd door
Nefkens in Amersfoort.
Citroen C5
CrossTourer
Citroën komt met de C5
CrossTourer. Die voorziet
in Hydractive III+ vering en
intelligent traction control.
Het is een comfortabele en
ruime auto met een vanaf-
prijs van 32.390 euro. De C5
CrossTourer is leverbaar met
de dieselmotoren e-HDi 115
EGS (20 procent bijtelling),
HDi 160 en HDi 200 Auto
maat.
Nissan stapt
in CL-voetbal
Nissan heeft een vierja
rig sponsorcontract (tot
2017/2018) getekend met de
UEFA Champions League,
inclusief de UEFA Super
Cup. De overeenkomst ver
tegenwoordigt de grootste
sponsordeal in de historie
van de Japanse autofabri
kant. Ford verlaat de CL.
Land Rover werkt aan
technologie waardoor de
bestuurder een nog beter
visueel inzicht in de om
standigheden krijgt. Came
ra's in de grille van de auto
sturen beelden naar het
Head-Up Display in de voor
ruit, waarmee als het ware
een doorzichtige motorkap
en motorruimte wordt gecre-
eerd, zodat de bestuurder de
grond direct voor en onder
de auto kan zien. De tech
nologie, die door de beden
kers 'Transparent Bonnet' is
genoemd, toont hoe geavan
ceerde technologie Land Ro
vers capaciteiten op een nog
hoger niveau kan brengen.
De technologie stelt de be
stuurder in staat om bij het
beklimmen van steile hel
lingen of het manoeuvreren
in krappe ruimtes een beeld
te zien van het terrein direct
voor de auto, maar ook de
hoek en positie van de voor
wielen. De researchafdeling
van Jaguar Land Rover ver
wacht de komende 25 jaren
nog meer innovatie, veilig
heid en capaciteiten.
Jaguar biedt de XF met de
2,2 liter turbodieselmotor
tijdelijk aan inclusief de drie
meest populaire Packs. En
dat zonder meerprijs. De XF
2.2 D is er vanaf 51.900 euro,
goed voor een klantvoordeel
van meer dan tien mille Het
betreft het Tech Pack met
onder meer HDD-naviga-
tiesysteem, Bluetooth-te-
lefoonsysteem plus audio
streaming en Park Distance
Control voor en achter (met
camera). Het Comfort Pack
met lederen bekleding, en
elektrisch verstelbare voor-
stoelen en het Sport Pack
met zwarte hemelbekleding
en aluminium sportpeda-
len. De Packs zijn een rijke
aanvulling op de standaard
uitrusting. De actie geldt
ook voor de XF Sportbrake.
Mercedes lepelt in de SL
400, de opvolger van de SL
350, een compleet nieuwe
3.0 liter V6 biturbomotor.
Die heeft een vermogen van
333 pk en een koppel van
480 Nm, een toename van
110 Nm ten opzichte van
zijn voorganger. De gemid
delde verbruikscijfers ko
men uit op 7,3 1/100 km. De
instapprijs bedraagt 108.200
euro. De 3.0 liter V6-motor
heeft twee turbo's en stamt
uit de BlueDirect-familie.
Dat betekent dat hij is voor
zien van straalgeleide di
recte benzine-injectie met
een systeemdruk van maxi
maal 200 bar. De Piezo-in-
jectoren dragen bij aan een
optimale verbranding door
tot wel vijf inspuitingen per
verbrandingscyclus te ver
zorgen. Bovendien is deze
derde generatie directe in
jectie voorzien van MSI of
wel Multi Spark-ontsteking.
Dit verbetert de verbranding
door meerdere vonken per
cyclus af te geven. De timing
van de ontsteking is varia
bel, waardoor de tijd tussen
de vonken alsook de totale
verbrandingstijd afhanke
lijk van de motorbelasting
kan worden aangepast. De
SL 400 heeft een topsnel
heid van 250 km/u en voor
een sprint van 0-100 km/u
heeft de SL 400 5,2 seconden
nodig. De SL is een icoon
binnen het gamma van Mer
cedes. De grote Roadsters
met deze naam combineren
een even herkenbare als
elegante stijl met vooruit
strevende technologie. Door
hun unieke variodak zijn ze
onder alle weersomstandig
heden inzetbaar. Standaard
is het Frontbass-systeem dat
zorgt voor audiogeluid van
concertzaalkwaliteit zowel
met open als gesloten kap.
Standaard is ook het ruiten-
wissersysteem dat de rui-
tensproeiervloeistof via de
wisserbladen op de voorruit
brengt.
Italianen hebben het in hun
bloed om spectaculaire au
to's te ontwikkelen. Alfa
Romeo vertaalt dit naar de
nieuwe, compacte 4C, die
qua prestaties en uitstraling
niet onder doet voor een Fer
rari of Lamborghini.
Aan de ene kant blijkt de 4C
een traditionele sportwa
gen, maar tegelijk integreert
Alfa alle moderne middelen
om op hetzelfde moment
met optimale prestaties het
verbruik binnen de perken
te houden. Die eigenschap
pen worden beiden gediend
door een lichtgewicht car-
INTERIEURINRICHTING
VAN COMPACTE 4C
IS VAN EEN EERLIJKE
KAALHEID
rosseriestructuur gemaakt
van carbon Daardoor blijft
het gewicht van de totale
auto beperkt tot 895 kg. De
buitenkant van de carrosse
rie wordt volledig gevormd
uit kunststof. Tot slot kent
ook de ophanging de nodige
lichtgewicht componenten.
In dat geval blijkt een rela
tief bescheiden motor te vol
staan. Achter de stoelen ligt
de bekende 1.742 cc vier-
cilinder voorzien van een
turbo en zodoende een ver
mogen van 240 pk. Ook het
koppel van 350 Nm bij 2.200
tr/min spreekt boekdelen.
De 4C ziet er dan wel uit als
een volbloed sportwagen,
door de lengte van net geen
4 meter blijft alles keurig
binnen proporties. Sympa-
Na de Mondeo heeft Ford
ook de S-MAX als Vignale
voorgesteld. Geïnspireerd
door trends uit de wereld
van meubel- en modedesign,
beschikt de conceptversie
van de S-MAX Vignale ovér
21 inch lichtmetalen wielen,
donker verchroomde, glan
zende aluminium details,
de Vignale-grille, gewat
teerde, lederen stoelen en
een 'Milano Grigio' carros-
seriekleur. Een selecte groep
Ford dealers gaat 'Vignale
Lounges' inrichten.
thiek zelf. Het instappen
vraagt enig lenigheid van
de inzittenden. De zitpositie
is dicht op het wegdek op
echte racekuipen die netjes
met leer zijn overtrokken.
De interieurinrichting is
van een eerlijke kaalheid.
Immers alles wat wordt toe
gevoegd verhoogt weer het
gewicht en dat wilde Alfa
Romeo voorkomen. Het gaat
bij deze auto immers vooral
om de rijbeleving.
Met een normale sleutel
wordt de mechaniek in gang
gezet. Even het gaspedaal
aanraken blijkt voldoende
om de adrenaline zowel bij
de auto als z'n berijder op
hoge snelheid rond te pom
pen. De bediening van de
TCT bak met dubbele kop
peling blijkt even wennen.
Dit gaat met behulp van
vier drukknoppen. Een voor
neutraal, een voor achter
uit, een derde voor vooruit
en de laatste schakelaar om
tussen automatisch of hand
matig te schakelen. Een on
aangename verrassing blijkt
de grote draaicirkel. Bij ke
ren op de weg veroorzaakt
dat af en toe lichte paniek
bij de bestuurder. Handma
tig schakelen kan met twee
de flippers achter het stuur.
Nodig blijkt het niet, de bak
schakelt verrassend accu
raat uit eigen beweging. De
auto kent diverse schakel-
programma's." Dat varieert
van comfortabel zonder
schok tot flinke klappen die
motor en bak te verduren
krijgen.
Wie met de Alfa 4C op stap
gaat zal oordopjes op hogere
snelheden niet als overbo
dige luxe ervaren. Boven de
100 km/u is de krachtbron
sterk hoorbaar. Natuur
lijk houden elektronische
voorzieningen de auto op
de weg. Zeker bij een natte
ondergrond erg prettig. De
liefhebber kan het overigens
naar wens uitschakelen.
De uiterst vermakelijke 4C
is er vanaf 59.650 euro. Dat
lijkt wellicht veel geld, maar
er zijn nauwelijks concur
renten te noemen. De video
staat op www.youtube.com/
automediaNL.
In 2015 wordt er weer een AutoRAI gehouden in Amsterdam RAI. Autoliefhebbers kunnen een
compleet overzicht van primeurs, speciale uitvoeringen, supercars en klassiekers verwachten.
Speciale aandacht is er voor design, inclusief design iconen uit heden en verleden. Ook
wordt het mogelijk om zelf te rijden in de nieuwste modellen en de laatste technologische
ontwikkelingen te ervaren. Voor de agenda: van vrijdag 17 tot en met zondag 26 april 2015.
JHnHMI wHi
Mercedes voorziet de SL 400 van een moderne maar ook zuinige
krachtbron.
Volgend jaar komt de Ford Mondeo Vignale op de markt, niet
lang daarna gevolgd door de S-MAX Vignale.
De Alfa Romeo 4C is een smakelijk vormgegeven en dito rijdende sportwagen.
Foto: Tony Vos