Ruim baan voor containeroverslag Planner maakt het makkelijk o Geen sluizen - snelle overslag zeeland seaports HAVEN IN ZICHT zevende jaargang - nummer 31 De mogelijkheden voor de op- en overstag van con tainers in de Zeeuwse havens ziin natuurlijk een voorwaarde om lading binnen te krijgen. Maar een zeehaven »s nooit de eindbestemming van de Goe deren. ze moeten verder, het achterland n "aar de klant. Dat kan over de weg va binnenvaart, per spoor of met een combinatie daar/gr. Het kan een hete klos zijn om de sneiste en efficiëntste weg ud te zoeken, de mogelijkheden zijn tenslotte bijna on eindig. Om het vervoerders zomakke'.ijk mogelijk te maken de sneiste of efficiëntste weg van e.-, -aar de Zeeuwse havens te vinden, ontwikkelde Zeeland Seaports een speciale onltne planner: www.intermodalplanner.eu Op 17 maart lanceerde gedeputeerde fearla Schcn- koecht met een druk op de knop deze website. Ze pla/e-t hiermee de //eg voer vervoerders. Die voeren simpelweg de herkomst en de emdbestem - ming var. een container tn. Snelen eenvoudig krijgen ze alle mogelijke routes er» vervoersmodaliteiten op een presenteerblaadje. Zo weten ze nu in eer: mum van tijd warneer z»j hun containers bij hun klanten kunnen afleveren en welke routes ze kunnen volgen. Zo zetten we Zeeland Seaports letterli k op de kaart, maken deze locatie bekend als een prima traven voor containertransport schelpenpad 2 O postbus 132 O 4530 AC terneuzen O nederland O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (01115 647400 O F 0031 (01115 647500 De havens van Borsele. Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derdehavengebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeelhouders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele. Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het verantwoor delijk voor de economische ontwik keling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen verantwoor delijk zijn voor: Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond Het ondersteunen van de bedrijven in de havens bij het aantrekken van nieuwe ladingstromen. Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheep vaartverkeer in hbt bijzonder. worden gemaakt, werken hier zo 'n honderd mensen. De meeste containers worden op deze zogenaamde multi-purpose terminal overgeslagen in opdracht van Dow en Styron. De laatste jaren zijn het er steeds meer. Dankzij de verdergaande containerisatie is het versturen van goederen yvereldwijd accuraat mogelijk. Zo n 250 bedn,ven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logishek en dienstverleningalles heeft zijn rol m een wereld d,e 24 uur per dag. 7 dagen op 7. doorgaat. De Zeeuwse havens blijven zich ook dit jaar verder ontwikkelen Speerpunten voor Zeeland Seaports zijn hierbij de verdere uitbouw van de op- en overslag van containers, offshore windprojecten. vloeibare bulk en food. In de Haven m Zicht leest u hierover meer Als het aan Jean Ruinard ligt, zetten rederijen de aankomende jaren een ruime hoeveelheid contai ners in de Zeeuwse havens op de kant. Hij is com mercieel manager bij het havenbedrijf en weet waar hij het over heeft. 'Je ziet een wereldwijde trend dat steeds meer goederen via. containers worden vervoerd. Ook traditionele bulkgoederen. Als haven moet je mee in die ontwikkelingen. Vijf tien jaar geleden keken we naar de Westerschelde Containerterminal (WCT). Een dergelijke grootschalige voorziening is nu een stip aan de horizon. De WCT vraagt om een stabiele, groeiende markt, alsmede een partij die hierin wil investeren. Tien jaar geleden was de markt er klaar voor, maar is de stap niet gezet. In het huidige economisch klimaat is een WCT niet realiseerbaar. We richten ons daarom op d& ont wikkeling van een kleinschaligere terminal binnen de Vlissingse haven. Dat heeft potentie! Uit onder zoek blijkt dat alleen al van en naar de Zeeuwse havens jaarlijks 400.000 containers via zee worden vervoerd. Die gaan nu op een binnenvaartschip van en naar Rotterdam of Antwerpen. Als we verder kijken, in het gebied tussen Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen), Rotterdam, Antwerpen, Nijmegen en Eindhoven, dan hebben we het over 2,5 miljoen containers. De markt is er dus en de Zeeuwse havens liggen gunstig: dicht bij zee, uit stekend bereikbaar voor de grootste schepen én voorzien van prima verbindingen met het achter- Zeeland Seaports zorgt op een toegewijde en respectvolle manier voor de duurzame ontwikkeling van de logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens. Zo luidt onze missie. De kernwaarden die we daarbij hanteren zijn: betrouwbaar, resultaatgericht, samen, respect en toewijding. Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van het haven bedrijf hierin. SOOM' 1 «0181 m.rri.v. PyH Meöiaproducties Foto's! Zeetsnd Seaports Zeeland Container Terminal in Hoek ligt direct aan de Westerschelde. Hier kunnen containers snel overgeslagen worden. Ad Dees, directeur van deze vestiging van het Belgische Katoen Natie, legt uit waarom deze locatie ideaal is voor het transport van containers van en naar het achterland. 'De lichters en coasters die hier aanleggen, worden op hun verdere reis niet door sluizen gehinderd.' De terminal, die wordt geëxploiteerd door Katoen Natie Westerschelde BV, werd opgericht in 2000. Het is een zelfstandige onderneming binnen deze groep. Samen met de nabijgelegen terminal, Katoen Natie Logipark BV, waar plastic granulaten worden opge slagen in silo's en verpakkingen in diverse vormen Korte doorlooptijden Op diverse laadplaatsen worden lichters en coasters door ons gelost en geladen', vervolgt Dees. 'Daarna kunnen de schepen snel door naar bijvoorbeeld Rotterdam, Antwerpen, Vlissingen en soms Zee- brugge. We laden en lossen zo'n vijftigduizend con tainers op jaarbasis en door de aantrekkende markt is dit aantal verder aan het stijgen. De lichters die wij behandelen zijn gedeeltelijk in eigendom en worden voor een deel gecharterd. Dankzij het feit dat er geen sluizen zijn tussen onze terminal en de doelhavens, kunnen schepen snel door ons worden geladen en gelost. Overslag in de Zeeuwse havens scheelt schippers veel tijd en geld.' Wereldwijde dienstverlening Katoen Natie Westerschelde BV, eigenaar van de Zeeland Container Terminal, is een dochteronder neming van Katoen Natie, met vestigingen in Europa, het Verre Oosten, Noord- en Zuid-Amerika en Afrika. Katoen Natie heeft 150 terminals wereldwijd en 11.000 medewerkers in dienst. Katoen Natie Wester schelde BV is gelegen aan de Braakmanhaven, op het industrieterrein Valuepark Terneuzen, dit is een joint venture van Zeeland Seaports en Dow Benelux. land. Zeeland is filevrij, dat is echt een pluspunt. Wat nog ontbreekt is een terminal. Natuurlijk is het nu al mogelijk om bij ons containers te lossen, maar daarvoor moeten altijd afspraken worden gemaakt met individuele bedrijven. Rederijen hebben behoefte aan een onafhankelijke terminal waar ze zonder tussenkomst van derden eenvoudig kunnen laden en lossen. Over zo'n terminal praten we momenteel met verschillende partijen. En het blijft niet bij praten. Als het goed gaat, hebben we aan het einde van dit jaar voor die terminal een intentieverklaring. Het jaar erop moet de terminal operationeel zijn. Dan is de weg vrij voor rederijen om onze havens als draaipunt voor hun containers te benutten. Dp Zeeuwse havens zijn in containerland nog redelijk onbekend, maar klanten die ik over Zeeland Seaports vertel en die ik hier rondleid, zijn allemaal positief; verbaasd zelfs over hoe groot de haven is, hoeveel activiteiten er zijn en wat hier allemaal mogelijk is. De ligging ervan is uitstekend, de goederenstromen zijn zowel in als om Zeeland volop aanwezig en de mensen zijn gedreven en trots op hun haven. Ik ben er daarom ook van overtuigd dat we snel door kunnen groeien!'

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2014 | | pagina 37