Ruim baan
voor containeroverslag
Planner maakt
het makkelijk
o Geen sluizen - snelle overslag
zeeland
seaports
HAVEN
IN ZICHT
zevende jaargang - nummer 31
De mogelijkheden voor de op- en overstag van con
tainers in de Zeeuwse havens ziin natuurlijk een
voorwaarde om lading binnen te krijgen. Maar een
zeehaven »s nooit de eindbestemming van de Goe
deren. ze moeten verder, het achterland n "aar de
klant. Dat kan over de weg va binnenvaart, per
spoor of met een combinatie daar/gr. Het kan een
hete klos zijn om de sneiste en efficiëntste weg ud
te zoeken, de mogelijkheden zijn tenslotte bijna on
eindig. Om het vervoerders zomakke'.ijk mogelijk te
maken de sneiste of efficiëntste weg van e.-, -aar de
Zeeuwse havens te vinden, ontwikkelde Zeeland
Seaports een speciale onltne planner:
www.intermodalplanner.eu
Op 17 maart lanceerde gedeputeerde fearla Schcn-
koecht met een druk op de knop deze website.
Ze pla/e-t hiermee de //eg voer vervoerders. Die
voeren simpelweg de herkomst en de emdbestem -
ming var. een container tn. Snelen eenvoudig krijgen
ze alle mogelijke routes er» vervoersmodaliteiten
op een presenteerblaadje. Zo weten ze nu in eer:
mum van tijd warneer z»j hun containers bij hun
klanten kunnen afleveren en welke routes ze kunnen
volgen. Zo zetten we Zeeland Seaports letterli k op
de kaart, maken deze locatie bekend als een prima
traven voor containertransport
schelpenpad 2 O postbus 132 O 4530 AC terneuzen O nederland O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (01115 647400
O F 0031 (01115 647500
De havens van Borsele. Vlissingen
en Terneuzen vormen samen het
derdehavengebied van Nederland.
Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse
werkgelegenheid en economie mag
dit gebied met recht het kloppend
hart van de Zeeuwse economie
genoemd worden.
Zeeland Seaports is een overheids-NV
met als aandeelhouders de
Provincie Zeeland en de gemeentes
Borsele. Vlissingen en Terneuzen.
Als havenbedrijf is het verantwoor
delijk voor de economische ontwik
keling, het beheer, onderhoud en de
exploitatie van de Zeeuwse havens.
Bij Zeeland Seaports werken circa
80 mensen die samen verantwoor
delijk zijn voor:
Het aantrekken van nieuwe
bedrijven en de uitgifte van grond
Het ondersteunen van de bedrijven
in de havens bij het aantrekken
van nieuwe ladingstromen.
Aanleg, beheer en onderhoud
van alle infrastructuur
Zorgen voor veiligheid in het
algemeen en voor een veilig scheep
vaartverkeer in hbt bijzonder.
worden gemaakt, werken hier zo 'n honderd mensen.
De meeste containers worden op deze zogenaamde
multi-purpose terminal overgeslagen in opdracht
van Dow en Styron. De laatste jaren zijn het er steeds
meer. Dankzij de verdergaande containerisatie is
het versturen van goederen yvereldwijd accuraat
mogelijk.
Zo n 250 bedn,ven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logishek en dienstverleningalles heeft zijn
rol m een wereld d,e 24 uur per dag. 7 dagen op 7. doorgaat. De Zeeuwse havens blijven zich ook dit jaar verder ontwikkelen Speerpunten voor Zeeland Seaports zijn
hierbij de verdere uitbouw van de op- en overslag van containers, offshore windprojecten. vloeibare bulk en food. In de Haven m Zicht leest u hierover meer
Als het aan Jean Ruinard ligt, zetten rederijen de
aankomende jaren een ruime hoeveelheid contai
ners in de Zeeuwse havens op de kant. Hij is com
mercieel manager bij het havenbedrijf en weet
waar hij het over heeft. 'Je ziet een wereldwijde
trend dat steeds meer goederen via. containers
worden vervoerd. Ook traditionele bulkgoederen.
Als haven moet je mee in die ontwikkelingen. Vijf
tien jaar geleden keken we naar de Westerschelde
Containerterminal (WCT).
Een dergelijke grootschalige voorziening is nu
een stip aan de horizon. De WCT vraagt om een
stabiele, groeiende markt, alsmede een partij die
hierin wil investeren. Tien jaar geleden was de
markt er klaar voor, maar is de stap niet gezet.
In het huidige economisch klimaat is een WCT niet
realiseerbaar. We richten ons daarom op d& ont
wikkeling van een kleinschaligere terminal binnen
de Vlissingse haven. Dat heeft potentie! Uit onder
zoek blijkt dat alleen al van en naar de Zeeuwse
havens jaarlijks 400.000 containers via zee worden
vervoerd. Die gaan nu op een binnenvaartschip van
en naar Rotterdam of Antwerpen. Als we verder
kijken, in het gebied tussen Zeeland Seaports
(Vlissingen en Terneuzen), Rotterdam, Antwerpen,
Nijmegen en Eindhoven, dan hebben we het over
2,5 miljoen containers. De markt is er dus en de
Zeeuwse havens liggen gunstig: dicht bij zee, uit
stekend bereikbaar voor de grootste schepen én
voorzien van prima verbindingen met het achter-
Zeeland Seaports zorgt op een
toegewijde en respectvolle manier
voor de duurzame ontwikkeling van
de logistiek en industrie in de
Zeeuwse zeehavens. Zo luidt onze
missie. De kernwaarden die we
daarbij hanteren zijn: betrouwbaar,
resultaatgericht, samen, respect
en toewijding.
Met Haven in Zicht wil
Zeeland Seaports uitleg geven
over het belang van de Zeeuwse
havens en de rol van het haven
bedrijf hierin.
SOOM' 1 «0181
m.rri.v. PyH Meöiaproducties
Foto's! Zeetsnd Seaports
Zeeland Container Terminal in Hoek ligt direct aan
de Westerschelde. Hier kunnen containers snel
overgeslagen worden. Ad Dees, directeur van deze
vestiging van het Belgische Katoen Natie, legt uit
waarom deze locatie ideaal is voor het transport van
containers van en naar het achterland. 'De lichters
en coasters die hier aanleggen, worden op hun
verdere reis niet door sluizen gehinderd.'
De terminal, die wordt geëxploiteerd door Katoen
Natie Westerschelde BV, werd opgericht in 2000. Het
is een zelfstandige onderneming binnen deze groep.
Samen met de nabijgelegen terminal, Katoen Natie
Logipark BV, waar plastic granulaten worden opge
slagen in silo's en verpakkingen in diverse vormen
Korte doorlooptijden
Op diverse laadplaatsen worden lichters en coasters
door ons gelost en geladen', vervolgt Dees. 'Daarna
kunnen de schepen snel door naar bijvoorbeeld
Rotterdam, Antwerpen, Vlissingen en soms Zee-
brugge. We laden en lossen zo'n vijftigduizend con
tainers op jaarbasis en door de aantrekkende markt
is dit aantal verder aan het stijgen. De lichters die
wij behandelen zijn gedeeltelijk in eigendom en
worden voor een deel gecharterd. Dankzij het feit
dat er geen sluizen zijn tussen onze terminal en de
doelhavens, kunnen schepen snel door ons worden
geladen en gelost. Overslag in de Zeeuwse havens
scheelt schippers veel tijd en geld.'
Wereldwijde dienstverlening
Katoen Natie Westerschelde BV, eigenaar van de
Zeeland Container Terminal, is een dochteronder
neming van Katoen Natie, met vestigingen in Europa,
het Verre Oosten, Noord- en Zuid-Amerika en Afrika.
Katoen Natie heeft 150 terminals wereldwijd en
11.000 medewerkers in dienst. Katoen Natie Wester
schelde BV is gelegen aan de Braakmanhaven, op het
industrieterrein Valuepark Terneuzen, dit is een joint
venture van Zeeland Seaports en Dow Benelux.
land. Zeeland is filevrij, dat is echt een pluspunt.
Wat nog ontbreekt is een terminal. Natuurlijk is
het nu al mogelijk om bij ons containers te lossen,
maar daarvoor moeten altijd afspraken worden
gemaakt met individuele bedrijven. Rederijen
hebben behoefte aan een onafhankelijke terminal
waar ze zonder tussenkomst van derden eenvoudig
kunnen laden en lossen. Over zo'n terminal praten
we momenteel met verschillende partijen. En het
blijft niet bij praten. Als het goed gaat, hebben we
aan het einde van dit jaar voor die terminal een
intentieverklaring. Het jaar erop moet de terminal
operationeel zijn. Dan is de weg vrij voor rederijen
om onze havens als draaipunt voor hun containers
te benutten.
Dp Zeeuwse havens zijn in containerland nog redelijk
onbekend, maar klanten die ik over Zeeland Seaports
vertel en die ik hier rondleid, zijn allemaal positief;
verbaasd zelfs over hoe groot de haven is, hoeveel
activiteiten er zijn en wat hier allemaal mogelijk is.
De ligging ervan is uitstekend, de goederenstromen
zijn zowel in als om Zeeland volop aanwezig en de
mensen zijn gedreven en trots op hun haven. Ik ben
er daarom ook van overtuigd dat we snel door
kunnen groeien!'