in de Kapiteinskamer
o Puzzelen
o Ovet bereikt Duitse markt per spoor
zeeland
seaports
O Zeeland Seaports
wenst iedereen
een gezond en
voorspoedig 2014!
zesde jaargajg - mmimjè,
Drukte in de haven, ais alles past geeft dat een goed gevoel
Zo n 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek
en dienstverlening; alles heeft zijn rolïn een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. De Zeeuwse havens blijven zich ook dit
jaar verder ontwikkelen. Nieuwbouw, uitbreiding en nieuwe activiteiten zorgen er voor dat de Zeeuwse havens blijven meespelen.
In Haven in Zicht leest u hier meer over.
De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het derde havengebied van Nederland.
Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en
economiemag dit gebied met recht het kloppend hart
van de Zeeuwse economie genoemd worden.
Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel
houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele.
Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het
verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling,
het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse
havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen
die samen verantwoordelijk zijn Voor:
Het aantrekken van nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond;
Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur;
Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een
veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder.
Zeeland Seaports zorgt op een toegewijde en
respectvolle manier voor de duurzame ontwikkeling
van de logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens.
Zo luidt onze missie. De kernwaarden die we daarbij
hanteren zijn: betrouwbaar, resultaatgericht, samen,
respect en toewijding.
Mèt de Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg
geven over het belang van de Zeeuwse havens en
de rol van het havenbedrijf hierin.
Op de terminal van Ovet in Vlissingen-Oost
is sinds juli van dit jaar een gloednieuwe
treinterminal in gebruik. In samenwerking
met Zeeland Seaports heeft het bedrijf een
nieuwe spoorlijn aangelegd van meer dan
1.250 meter, waarvan 675 meter een
dubbelspoor is. Bij de lijn hoort een
geavanceerd beladingsstation. Nu kan het
bedrijf heel snel treinen tot hun maximale
capaciteit laden. Belangrijk in de transport
wereld waar alles draait om efficiëntie.
Ovet is gespecialiseerd in de op- en
overslag van kolen, cokes en petcokes,
grondstoffen voor energiemaatschappijen
en de staalindustrie. Op de locaties in
Terneuzen en Vlissingen worden ze
desgewenst gezeefd en gebroken. Voor
de klant geschikt gemaakt, voor specifieke
toepassingen dus. Dan gaat ze weer door,
naar onder andere noord Frankrijk en
Scandinavië. 'Onze terminals zijn goed
bereikbaar over de weg en over het water.
In Vlissingen kunnen we schepen met een
diepgang tot 16,5 meter ontvangen.' Dat
vertelt Sander van der Veeke, account
planning manager en nauw betrokken bij
de ontwikkeling van de treinbelader. 'Voor
vervoer per spoor waren we eigenlijk niet
geschikt. De voorzieningen op de terminal
waren niet optimaal om efficiënt treinen
te kunnen beladen. Omdat we ons op staal-
Met de nieuwe treinbelader kan tot 98% automatisch worden
en energieproducenten uit Duitsland willen
richten, moesten we een betere spoorvoor-
ziening aanleggen. Want zonder spoor kun
je de Duitse markt eigenlijk niet bedienen.'
Beter betekent in dit geval sneller en
accuraten Kolen worden in de nieuwe
terminal in een bunker geschept en komen
vervolgens via een transportband in een
vultrechter boven een treinwagon. De
bunker wordt dan uiterst nauwkeurig
geleegd. 'Speciale software rekent uit
hoeveel er in een wagon mag worden
gestort. Daarmee kunnen we tot 98
procent automatisch beladen, de laatste
twee procent doen we met de hand. Zo
halen we een maximale belading. Dat is
belangrijk voor de klant. Een trein heeft
44 wagons, stel je voor dat je in elke wagon
een ton minder stort dan mogelijk is, dan
heb je in een jaar meer treinen nodig, voor
dezelfde hoeveelheid goederen.-Het laden
gaat ook snel. Potentiele klanten in het
Ruhrgebied willen dat een lege trein die bij
hen vertrekt, binnen 24 uur weer vol terug
en gelost is. We hebben met vier klanten
proeven gedaan en die 24-uurs omloop,
zoals dat heet, is geen probleem. We zijn
dus concurrerend op de markt. Dat heeft
zich inmiddels vertaald in één contract en
we zijn in onderhandeling voor meer.
We hebben hier dan ook wat te bieden:
een congestievrije regio en een hyper
moderne terminal.
schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (01115 647400 O F 0031 (0)115 647500
de Westerschelde. 'Ik was kapitein op de
veer Vlissingen-Breskens. Na het opheffen
van de PSD ben ik hier komen werken.
Samen met mijn collega's zorg ik voor
de begeleiding van de scheepvaart. Wij
hebben het overall plaatje, weten welke
schepen aankomen, welke vertrekken.
We geven informatie aan de schepen en
loodsen over ligplaatsen, het overige
verkeer en bijzonderheden in de haven.
Kortgezegd zorgen we voor een vlotte
en veilige doorvaart. De planning van de
ligplaatsen, dat is soms een hele puzzel.'
René laat het grote planbord zien dat aan
de muur hangt. De kades staan erop, per
kade wordt met kaartjes aangegeven welke
schepen er komen te liggen. 'Zo kunnen we
heel snel schepen een ligplaats geven
én die ook weer aanpassen. Het is de
uitdaging om aan alle verzoeken te kunnen
voldoen en grote ladingen binnen te halen.
Je bent tenslotte een dienstverlener in een
wereld waar tijd echt geld is. Als ze bij jou
niet terecht kunnen, kiezen ze wel voor een
andere haven. Als alles uiteindelijk past,
dan geeft dat wel een goed gevoel, doe je
als haven wat je moet doen: reders de
mogelijkheid geven hun goederen snel
op- en over te slaan.'
7 dagen per week in goede banen. Ze doen
dat vanuit de-Kapiteinskamer op de bovenste
verdieping van het kantoor van Zeeland
Seaports in Terneuzen. Vanaf daar heb je
een prachtig uitzicht over de Westerschelde.
Grote beeldschermen tonen doorlopend
camerabeelden van alles wat zich in en om
de haven afspeelt. De mannen kunnen de
camera's draaien of laten inzoomen. Zo
krijgen ze heel gedetailleerde informatie.
Eén van de verkeersleiders is René van
de Gruiter, gepokt en gemazeld in het
zeemansvak en bekend met de grillen van
Havens, daar draait alles om beweging en
om transport. Grondstoffen, halffabricaten,
fruit, kolen. Ze komen hier binnen, worden
bewerkt en weer doorgestuurd, binnen
Europa of ver daar buiten. Treinen en
vrachtwagens rijden af en aan. Natuurlijk
meren er ook dagelijks schepen aan de
kades en de meerboeien. Jaarlijks komen
3700 zeeschepen en maar liefst 12000
binnenvaarschepen naar de Vlissingse
haven. Om er voor te zorgen dat dat snel en
zonder problemen gaat, leiden twee ver
keersleiders de scheepsbewegingen van en
naar de Vlissingse haven, 24 uur per dag en