in de Kapiteinskamer o Puzzelen o Ovet bereikt Duitse markt per spoor zeeland seaports O Zeeland Seaports wenst iedereen een gezond en voorspoedig 2014! zesde jaargajg - mmimjè, Drukte in de haven, ais alles past geeft dat een goed gevoel Zo n 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek en dienstverlening; alles heeft zijn rolïn een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. De Zeeuwse havens blijven zich ook dit jaar verder ontwikkelen. Nieuwbouw, uitbreiding en nieuwe activiteiten zorgen er voor dat de Zeeuwse havens blijven meespelen. In Haven in Zicht leest u hier meer over. De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economiemag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele. Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen verantwoordelijk zijn Voor: Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond; Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur; Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder. Zeeland Seaports zorgt op een toegewijde en respectvolle manier voor de duurzame ontwikkeling van de logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens. Zo luidt onze missie. De kernwaarden die we daarbij hanteren zijn: betrouwbaar, resultaatgericht, samen, respect en toewijding. Mèt de Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van het havenbedrijf hierin. Op de terminal van Ovet in Vlissingen-Oost is sinds juli van dit jaar een gloednieuwe treinterminal in gebruik. In samenwerking met Zeeland Seaports heeft het bedrijf een nieuwe spoorlijn aangelegd van meer dan 1.250 meter, waarvan 675 meter een dubbelspoor is. Bij de lijn hoort een geavanceerd beladingsstation. Nu kan het bedrijf heel snel treinen tot hun maximale capaciteit laden. Belangrijk in de transport wereld waar alles draait om efficiëntie. Ovet is gespecialiseerd in de op- en overslag van kolen, cokes en petcokes, grondstoffen voor energiemaatschappijen en de staalindustrie. Op de locaties in Terneuzen en Vlissingen worden ze desgewenst gezeefd en gebroken. Voor de klant geschikt gemaakt, voor specifieke toepassingen dus. Dan gaat ze weer door, naar onder andere noord Frankrijk en Scandinavië. 'Onze terminals zijn goed bereikbaar over de weg en over het water. In Vlissingen kunnen we schepen met een diepgang tot 16,5 meter ontvangen.' Dat vertelt Sander van der Veeke, account planning manager en nauw betrokken bij de ontwikkeling van de treinbelader. 'Voor vervoer per spoor waren we eigenlijk niet geschikt. De voorzieningen op de terminal waren niet optimaal om efficiënt treinen te kunnen beladen. Omdat we ons op staal- Met de nieuwe treinbelader kan tot 98% automatisch worden en energieproducenten uit Duitsland willen richten, moesten we een betere spoorvoor- ziening aanleggen. Want zonder spoor kun je de Duitse markt eigenlijk niet bedienen.' Beter betekent in dit geval sneller en accuraten Kolen worden in de nieuwe terminal in een bunker geschept en komen vervolgens via een transportband in een vultrechter boven een treinwagon. De bunker wordt dan uiterst nauwkeurig geleegd. 'Speciale software rekent uit hoeveel er in een wagon mag worden gestort. Daarmee kunnen we tot 98 procent automatisch beladen, de laatste twee procent doen we met de hand. Zo halen we een maximale belading. Dat is belangrijk voor de klant. Een trein heeft 44 wagons, stel je voor dat je in elke wagon een ton minder stort dan mogelijk is, dan heb je in een jaar meer treinen nodig, voor dezelfde hoeveelheid goederen.-Het laden gaat ook snel. Potentiele klanten in het Ruhrgebied willen dat een lege trein die bij hen vertrekt, binnen 24 uur weer vol terug en gelost is. We hebben met vier klanten proeven gedaan en die 24-uurs omloop, zoals dat heet, is geen probleem. We zijn dus concurrerend op de markt. Dat heeft zich inmiddels vertaald in één contract en we zijn in onderhandeling voor meer. We hebben hier dan ook wat te bieden: een congestievrije regio en een hyper moderne terminal. schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (01115 647400 O F 0031 (0)115 647500 de Westerschelde. 'Ik was kapitein op de veer Vlissingen-Breskens. Na het opheffen van de PSD ben ik hier komen werken. Samen met mijn collega's zorg ik voor de begeleiding van de scheepvaart. Wij hebben het overall plaatje, weten welke schepen aankomen, welke vertrekken. We geven informatie aan de schepen en loodsen over ligplaatsen, het overige verkeer en bijzonderheden in de haven. Kortgezegd zorgen we voor een vlotte en veilige doorvaart. De planning van de ligplaatsen, dat is soms een hele puzzel.' René laat het grote planbord zien dat aan de muur hangt. De kades staan erop, per kade wordt met kaartjes aangegeven welke schepen er komen te liggen. 'Zo kunnen we heel snel schepen een ligplaats geven én die ook weer aanpassen. Het is de uitdaging om aan alle verzoeken te kunnen voldoen en grote ladingen binnen te halen. Je bent tenslotte een dienstverlener in een wereld waar tijd echt geld is. Als ze bij jou niet terecht kunnen, kiezen ze wel voor een andere haven. Als alles uiteindelijk past, dan geeft dat wel een goed gevoel, doe je als haven wat je moet doen: reders de mogelijkheid geven hun goederen snel op- en over te slaan.' 7 dagen per week in goede banen. Ze doen dat vanuit de-Kapiteinskamer op de bovenste verdieping van het kantoor van Zeeland Seaports in Terneuzen. Vanaf daar heb je een prachtig uitzicht over de Westerschelde. Grote beeldschermen tonen doorlopend camerabeelden van alles wat zich in en om de haven afspeelt. De mannen kunnen de camera's draaien of laten inzoomen. Zo krijgen ze heel gedetailleerde informatie. Eén van de verkeersleiders is René van de Gruiter, gepokt en gemazeld in het zeemansvak en bekend met de grillen van Havens, daar draait alles om beweging en om transport. Grondstoffen, halffabricaten, fruit, kolen. Ze komen hier binnen, worden bewerkt en weer doorgestuurd, binnen Europa of ver daar buiten. Treinen en vrachtwagens rijden af en aan. Natuurlijk meren er ook dagelijks schepen aan de kades en de meerboeien. Jaarlijks komen 3700 zeeschepen en maar liefst 12000 binnenvaarschepen naar de Vlissingse haven. Om er voor te zorgen dat dat snel en zonder problemen gaat, leiden twee ver keersleiders de scheepsbewegingen van en naar de Vlissingse haven, 24 uur per dag en

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2013 | | pagina 21