Peugeot vernieuwt 308 Ford geeft Focus een extra 'boost' Uniek: zorgeloos rijden in een Zwartepoorte Edition Het 'Total Care' pakket: •12 maanden GRATIS All-risk verzekering* 12 maanden GRATIS uitgestelde betaling van 10.000,- 48 maanden GRATIS onderhoud 48 maanden GRATIS haal- en brengservice 48 maanden GRATIS pechhulp AUTONIEUW 1 J rijdt al een BMW vanaf 23.50C I,- (BMW 1 serie) Profiteer direct, alleen geldig op al onze auto's in voorraad, deze aktie sluit op 30 november 2013. Ford Nederland introdu ceert de Focus wagon Eco- Boost Edition met een ge breide uitrusting met een vanafprijs van 18.995 euro. De Focus EcoBoost Edition is gebaseerd op de 100 pk sterke 1.0 EcoBoost Trend en beschikt onder meer over 16 inch lichtmetalen wie len, airconditioning, cruise control, een audiosysteem met radio/cd/MP3-speler, een AUX- en USB-aanslui- ting, het SYNC connectivi- teitssysteem, elektrisch be- dienbare voorportierramen, centrale portier vergrende ling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare bui tenspiegels en Ford Easy Fuel. De uitvoering dankt zijn naam aan de befaamde 1.0 EcoBoost benzinemotor, die is uitgeroepen tot Inter national Engine of the Year van 2012 en 2013. De EcoBoost Edition is le verbaar als viqrdeurs se dan, vijfdeurs hatchback of wagon. Normaliter kost een wagon 600 euro meer dan een sedan of hatchback, maar voor de EcoBoost Edi tion wagon geldt geen meer prijs. Voor zakelijke rijders is deze Focus interessant, vanwege zijn gemiddelde verbruik van slechts 4,9 1/100 km en een gemiddelde C02-uitstoot van 112 g/km, waardoor deze in aanmer king komt voor de lage fisca le bijtelling van 20 procent. Over zuinig gesproken: een 1.0 EcoBoost-motor aange dreven Focus heeft onlangs in Scandinavië meer dan 1.600 kilometer afgelegd op één tank benzine. In haar in 1912 gestichte fa briek in Souchaux presen teerde Peugeot haar nieuw ste telg, de tweede generatie 308. Het is de eerste keer sinds de lancering van de 301 in 1932 dat Peugeot een typenaam laat terugkeren. Het merk wijst er op de histo rische plek eveneens op dat maar liefst 75 procent van de gebruikte onderdelen uit Frankrijk afkomstig en dat de nieuwe vijfdeurs midden in de middenklasse aanvalt. Dit type carrosserie is verre weg het best verkocht. De dimensies van de nieuwe 308 zijn compleet gewijzigd. De auto staat op een volledig nieuwe bodemgroep die een gewichtsvermindering met zich meebrengt van maar liefst 140 kg. De auto is ver der 2 centimeter korter en zelfs 5 centimeter lager. De langere wielbasis zorgt voor meer beenruimte en ook is het Peugeot gelukt het ba gagevolume te laten toene men. Dat meet nu 470 liter en groeit tot 1309 liter. De buitenkant ligt meteen prettig op het netvlies. De auto ziet er degelijk, tijdloos en strak gelijnd uit. Typische Peugeot elementen betreffen de grille en de vlakverdeling van de achterlichten. Verder maakt de 308 een bijna Duit se indruk. Het interieur vormt een ver ademing door zijn enorme rust. Net als bij de 208 heeft de grotere broer een hoog geplaatst instrumentarium en juist een opvallend klein stuur met afgeplatte onder kant. De zitpositie moet zo worden ingesteld dat men over het stuur op de snelheidsmeter en toerenteller kijkt. Op de basisuitrusting na hebben alle uitvoeringen van de 308 een digitaal scherm op de middenconsole waarop alle belangrijke functies worden bediend. Dat betekent dat de auto op het dashboard opvallend weinig knoppen heeft. De stoelen maken een goed ondersteunende indruk en op de achterbank komt de hoofdruimte voor volwassenen iets te kort als voor een glazen dak wordt gekozen. Motorisch leunt Peugeot deels op de bestaande 1,6 liters zowel benzine als die sel, beiden met turbo. Daar naast als instapper de 82 pk sterke driecilinder. Begin volgend jaar komen daar nog een aantal Euro6 dieselmo toren bij, waaronder een ver sie die met een C02-uitstoot van 82 g/km voldoet aan de normen voor 14 procent bij telling. Ook reden we even met de nieuwe 2 liter diesel die met 150 pk lekker krach tig is, maar qua loopcultuur de 1.6 HDi niet echt over treft. Tot slot krijgt de 308 binnenkort de primeur van de 1.2 VTi turbomotor die in twee vermogensvarianten beschikbaar komt. De prijzen van de nieuwe 308 beginnen bij 18.900 euro en dat is beslist scherp. De gunstige Euro6 diesel met lage uitstoot komt begin vol gend jaar beschikbaar vanaf 22.550 euro. De prijzen van de nieuwe motoren volgen. www.zwartepoorte.nl O www.de-faam.nl PMBS De Faam woensdag 2 oktober 2013 31 Ford hangt aan de Focus een aantrekkelijk prijskaartje zónder te korten op de extra voorzieningen. MMdlttMMMllMMIMMMMMCKiMiKIKiMkN i»M«g>*iiiMraiii>iiiiai iWonuüMWWQ In de uitstraling van de nieuwe 308 is het voorgaande model niet meer te herkennen. Nog nooit waren opvolgers bij Peugeot zo verschillend. Foto: Tony Vos/Automedia Meer informatie: BMW maakt www.zwartepoorte.nl rijden geweldig lik Zwartepoorte Goes bv Zwartepoorte Roosendaal bv Amundsenweg 33,4462 GP Goes, T (0113) 24 52 45 Vlierwerf 2,4704 SB Roosendaal, T (0165) 57 63 76 B twitter.com/ZwartepoorteNL facebook.com/ZwartepoorteAutobedrijven

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2013 | | pagina 51