Peugeot vernieuwt 308
Ford geeft Focus
een extra 'boost'
Uniek: zorgeloos rijden in
een Zwartepoorte Edition
Het 'Total Care' pakket:
•12 maanden GRATIS All-risk verzekering*
12 maanden GRATIS uitgestelde betaling van 10.000,-
48 maanden GRATIS onderhoud
48 maanden GRATIS haal- en brengservice
48 maanden GRATIS pechhulp
AUTONIEUW
1
J rijdt al een BMW vanaf 23.50C
I,- (BMW 1 serie)
Profiteer direct, alleen geldig op al onze auto's in voorraad,
deze aktie sluit op 30 november 2013.
Ford Nederland introdu
ceert de Focus wagon Eco-
Boost Edition met een ge
breide uitrusting met een
vanafprijs van 18.995 euro.
De Focus EcoBoost Edition
is gebaseerd op de 100 pk
sterke 1.0 EcoBoost Trend
en beschikt onder meer over
16 inch lichtmetalen wie
len, airconditioning, cruise
control, een audiosysteem
met radio/cd/MP3-speler,
een AUX- en USB-aanslui-
ting, het SYNC connectivi-
teitssysteem, elektrisch be-
dienbare voorportierramen,
centrale portier vergrende
ling met afstandsbediening,
elektrisch verstelbare bui
tenspiegels en Ford Easy
Fuel. De uitvoering dankt
zijn naam aan de befaamde
1.0 EcoBoost benzinemotor,
die is uitgeroepen tot Inter
national Engine of the Year
van 2012 en 2013.
De EcoBoost Edition is le
verbaar als viqrdeurs se
dan, vijfdeurs hatchback of
wagon. Normaliter kost een
wagon 600 euro meer dan
een sedan of hatchback,
maar voor de EcoBoost Edi
tion wagon geldt geen meer
prijs. Voor zakelijke rijders
is deze Focus interessant,
vanwege zijn gemiddelde
verbruik van slechts 4,9
1/100 km en een gemiddelde
C02-uitstoot van 112 g/km,
waardoor deze in aanmer
king komt voor de lage fisca
le bijtelling van 20 procent.
Over zuinig gesproken: een
1.0 EcoBoost-motor aange
dreven Focus heeft onlangs
in Scandinavië meer dan
1.600 kilometer afgelegd op
één tank benzine.
In haar in 1912 gestichte fa
briek in Souchaux presen
teerde Peugeot haar nieuw
ste telg, de tweede generatie
308. Het is de eerste keer
sinds de lancering van de
301 in 1932 dat Peugeot een
typenaam laat terugkeren.
Het merk wijst er op de histo
rische plek eveneens op dat
maar liefst 75 procent van
de gebruikte onderdelen uit
Frankrijk afkomstig en dat
de nieuwe vijfdeurs midden
in de middenklasse aanvalt.
Dit type carrosserie is verre
weg het best verkocht.
De dimensies van de nieuwe
308 zijn compleet gewijzigd.
De auto staat op een volledig
nieuwe bodemgroep die een
gewichtsvermindering met
zich meebrengt van maar
liefst 140 kg. De auto is ver
der 2 centimeter korter en
zelfs 5 centimeter lager. De
langere wielbasis zorgt voor
meer beenruimte en ook is
het Peugeot gelukt het ba
gagevolume te laten toene
men. Dat meet nu 470 liter
en groeit tot 1309 liter.
De buitenkant ligt meteen
prettig op het netvlies. De
auto ziet er degelijk, tijdloos
en strak gelijnd uit. Typische
Peugeot elementen betreffen
de grille en de vlakverdeling
van de achterlichten. Verder
maakt de 308 een bijna Duit
se indruk.
Het interieur vormt een ver
ademing door zijn enorme
rust. Net als bij de 208 heeft
de grotere broer een hoog
geplaatst instrumentarium
en juist een opvallend klein
stuur met afgeplatte onder
kant.
De zitpositie moet zo worden
ingesteld dat men over het
stuur op de snelheidsmeter
en toerenteller kijkt. Op de
basisuitrusting na hebben
alle uitvoeringen van de 308
een digitaal scherm op de
middenconsole waarop alle
belangrijke functies worden
bediend. Dat betekent dat
de auto op het dashboard
opvallend weinig knoppen
heeft. De stoelen maken
een goed ondersteunende
indruk en op de achterbank
komt de hoofdruimte voor
volwassenen iets te kort als
voor een glazen dak wordt
gekozen.
Motorisch leunt Peugeot
deels op de bestaande 1,6
liters zowel benzine als die
sel, beiden met turbo. Daar
naast als instapper de 82 pk
sterke driecilinder. Begin
volgend jaar komen daar nog
een aantal Euro6 dieselmo
toren bij, waaronder een ver
sie die met een C02-uitstoot
van 82 g/km voldoet aan de
normen voor 14 procent bij
telling. Ook reden we even
met de nieuwe 2 liter diesel
die met 150 pk lekker krach
tig is, maar qua loopcultuur
de 1.6 HDi niet echt over
treft. Tot slot krijgt de 308
binnenkort de primeur van
de 1.2 VTi turbomotor die in
twee vermogensvarianten
beschikbaar komt.
De prijzen van de nieuwe
308 beginnen bij 18.900 euro
en dat is beslist scherp. De
gunstige Euro6 diesel met
lage uitstoot komt begin vol
gend jaar beschikbaar vanaf
22.550 euro. De prijzen van
de nieuwe motoren volgen.
www.zwartepoorte.nl
O www.de-faam.nl
PMBS
De Faam woensdag 2 oktober 2013 31
Ford hangt aan de Focus een aantrekkelijk prijskaartje zónder te
korten op de extra voorzieningen.
MMdlttMMMllMMIMMMMMCKiMiKIKiMkN
i»M«g>*iiiMraiii>iiiiai iWonuüMWWQ
In de uitstraling van de nieuwe 308 is het voorgaande model niet meer te herkennen. Nog nooit
waren opvolgers bij Peugeot zo verschillend. Foto: Tony Vos/Automedia
Meer informatie:
BMW maakt
www.zwartepoorte.nl rijden geweldig
lik
Zwartepoorte Goes bv Zwartepoorte Roosendaal bv
Amundsenweg 33,4462 GP Goes, T (0113) 24 52 45 Vlierwerf 2,4704 SB Roosendaal, T (0165) 57 63 76
B
twitter.com/ZwartepoorteNL
facebook.com/ZwartepoorteAutobedrijven