Turbomotoren bepalen het nieuwe rijden Vakantietips van uw merkendealer DOOR ROB STRA' ArBS gaat met 30 Mercedessen Cltan aan het werk De uitgelezen bedrijfswagen volgens ArBS Het is van levensbelang Ook de banden van de caravan De banden, daar waren we vorige maand gebleven. De meeste mensen verslijten de banden voordat ze ver droogd zijn, maar zeker niet iedereen. Wist u dat uw ban den maximaal maar 6 jaar mee kunnen? Daarna zijn ze niet meer veilig om grote rei zen te ondernemen. Verdro ging speelt een belangrijke rol in deze. Dat geldt voor de banden van uw auto, maar natuurlijk ook voor die van de caravan. Het profiel van uw banden is voorts gebonden aan een wettelijke eis. "Ze kunnen nog best wel mee," hoor ik u zeggen. En dan krijgt u een hoosbui bij 180 kilometer per uur op de Duitse Au- tobahn. Die 2,5 millimeter profiel voldoen dan zeker niet meer en u gaat zwem men, aquaplaning heet dat, met alle ernstige gevolgen van dien. Niet bezuinigen op banden dus, op tijd ver vangen, want zoals ik al aangaf in het stukje links onder: ook hier gaat het om uw veiligheid! Voordat u op vakantie gaat, voorziet u de banden van meer lucht. Meestal staat aan de binnenkant van het tankdopdeksel de advies spanning, anders vindt u die in het instructieboekje. Vergeet op het vakantie adres aangekomen de ban den weer op de normale spanning te brengen, nadat ze afgekoeld zijn weltever staan! Zonde van die extra slijtage Ze waren er al lang voor de oorlog, de zogenaamde ge blazen motoren. Toentertijd werd de extra lucht toege voegd door mechanische compressoren, vandaag-de- dag gebeurt die extra lucht- injectie door middel van uit laatgasturbo's. De techniek werd al heel lang toegepast bij dieselmotoren en dan vooral bij vrachtwagens. De uitlaatgassen worden langs een schoepenrad geleid en dat zorgt weer via een an der kanaal dat er gekoelde MINDER TOEREN BETEKENT MINDER BRANDSTOFVERBRUIK lucht aan het dieselmengsel wordt toegevoegd. De motor krijgt bij wijze van spreken meer zuurstof en kan dus beter presteren. Nu wordt deze techniek dus ook bij benzinemoto ren toegepast en het directe voordeel is dat de motor niet meer zoveel toeren moet maken op dezelfde prestatie te leveren. Minder toeren betekent minder brandstof verbruik! Voorbeeld: een 'oude' vier- cilinder benzinemotor van 1800 cc bezat 120 pk bij een koppeltoerental van 4000 omwentelingen van de krukas (het maximale rendement). Een moderne driecilinderturbomotor van 900 cc bezit 120 pk bij een koppeltoerental van 2000 toeren! U ziet wel, dat is van alles de helft... u dient wel op de toerenteller te letten! Onderhoud van de airco De airco moet het altijd van zelfsprekend doen, maar ook dat inmiddels onmis bare item kan kuren gaan vertonen als u niet op tijd onderhoud pleegt. Onder houd van de airco is abso luut noodzakelijk, want er is niets zo vervelend als u in de file op de Autoroute naar het zuiden het hoofd niet meer koel kan houden. De zomercheck wijst uit of uw aircosysteem onderhoud be hoeft. Een tip: de airco zorgt voor aanslag aan de bin nenkant van de ruiten, veel meer dan vroeger het geval was. De ruiten elke maand reinigen is daarom absoluut geen luxe! AfflS mm'm - Zomercheck voor de accu Gek hè, de accu laten con troleren. Accu's hebben de lange winter op hun tenen moeten lopen. Nu komt de zomer eraan en lijkt het alsof die batterij het gemak kelijk krijgt. Niets is minder waar, want een controle voorkomt dat u straks tijdens de vakantie reis in de problemen komt. De accucontrole maakt deel uit van de zomercheck bij uw merkendealer! - y Al na een paar kilometer staat de temperatuurmeter op 80 graden. Het gaat hier echter om de koelvloeistof, de olie die de motor opti maal moet smeren, heeft daar 10 kilometer voor no dig. Dan pas mag u écht gas geven. Heeft u een diesel en moet u vanaf uw vakantie adres meteen een steile hel ling nemen? Laat hem even stationair op temperatuur komen. Rijden in de bergen is een ander verhaal dan in ons vlakke landje. Voor uw neus zit niet alleen een snelheidsmeter, maar ook een toerenteller. Dit instru ment wordt ineens een stuk belangrijker dan thuis. Het is zaak dat u de technische gegevens van uw auto van te voren bestudeert. Dan ziet u naast het aantal pk's of kw's ook het koppel een toerental, bijvoorbeeld 300 Nm bij 2000 toeren/min. Probeer nu in de bergen de naald van de toerenteller in de buurt van dat koppeltoe rental te houden. De letters ArBS staan voor Arbeidsbemiddelings bureau Scheffers. Jimmy Scheffers is de eigenaar en directeur, "Op 18 juli 2007 is ArBS ontstaan in Sas van Gent", vertelt hij, "Vanaf het moment dat ik voor mezelf begon, heb ik getracht on derscheidend te zijn in de markt. ArBS is gespeciali seerd in het werven en se lecteren van haar personeel voor de opdrachtgevers. Het is een sterk regionaal uit zendbureau met landelijke klanten en projecten tot over de landsgrenzen. ArBS is vooral actief in de grond- weg- en waterbouw en te vens in Elektro- en metaal techniek. Ook verzorgen wij voor onze opdrachtgevers schoonmakers, verkeersre gelaars, productie- en ad ministratieve medewerkers. Kortom ArBS voorziet in tal van verschillende functies voor haar klanten, om het werk zo gunstig en efficiënt mogelijk te maken. Bij ons staat betrouwbaarheid, kwa liteit, veiligheid en bege leiding centraal!" Vanzelf sprekend komt het gesprek op de 30 Citans die Jimmy Scheffers via verkoopadvi seur Mark Nieuwpoort van Van Oeveren in Goes en Terneuzen heeft betrokken. Jimmy Scheffers gaat en thousiast verder: "Ten eer ste ben ik een Mercedesfan en toen men nog niet zo lang geleden de Citan uitbracht, ben ik verder gaan kijken. Ik sta verbaasd van zijn zui nigheid en bovendien heeft men de uitstoot tot een mi nimum gereduceerd! Hij rijdt trouwens fantastisch en is heel stil." De auto's worden ingezet voPr het uit- zendwerk en de detachering. Vaak hebben de mensen in de diverse beroepsgroepen gereedschap en materialen bij zich en daarmee is de Citan de uitgelezen bedrijfs wagen. Het werkgebied van ArBS strekt zich uit over de gehele provincie en tevens Oost Vlaanderen. De Citans werden door Trimline uit Lewedorp van de bijzondere bestickering voorzien. Voorkom een hoop ellende Rubber kan verdrogen, dat hebben we net bij de banden gezien. Dat gebeurt ook bij slangen en riemen. Uw mer kendealer zal bij de zomer check al deze onderdelen controleren en de vakman in de werkplaats ziet onge twijfeld allerlei haarscheur tjes. Wat kan zo'n simpele zomercheck toch een hoop ellende voorkomen! Een voormalige collega van mij bespaarde geld door nauwe lijks onderhoud te plegen. Dat ging lang goed, totdat hij in Zuid-Frankrijk pech kreeg. Hij had verzuimd om op tijd de getande riem te laten vervangen en die mis kleun leverde hem en zijn gezin een totale motorscha- de op. Gevolg: repatriëring naar Nederland en een ver peste vakantie. Voorkomen is beter dan genezen! Motorolie en nog veel meer Nu weet ik ook wel dat de in tervallen tussen de service- beurten bij nieuwe auto's alsmaar groter worden. Bij met name wat oudere auto's die in het dagelijks woon werkverkeer worden ge- en soms misbruikt, ligt dat an ders. Korte afstanden, zeker tijdens de wintermaanden, veroorzaken veel slijtage en daarmee ook olieverbruik. Een groot aantal auto's heeft tegenwoordig geen oliepeil stok meer en daardoor bent u afhankelijk van een mede deling op het display. Vaak is het dan reeds te laat en wordt u geconfronteerd met een kapitale motorschade. Als u alle noodzakelijke beurten bij uw dealer laat verzorgen, geldt de regel voorkomen is beter dan ge nezen optimaal. Slaat u wel eens een beurt over, neemt de kans dat u problemen krijgt, absoluut toe. We hadden het over motorolie, maar ook in de achteras, de versnellings bak, de stuurbekrachtiging en het remsysteem verse zit ten diverse oliesoorten die op zijn tijd vervangen die nen te worden. Die paar tientjes voor de zomercheck bij uw merken dealer zijn eigenlijk maar peanuts als u het goed be schouwt.... O www.de-faam.nl Aquaplaning Op spanning brengen De Faam W&ensdag 19 juni 2013 34 - 1 «warbï.nl Voorkom problemen ArBS is een arbeidsbemiddelingsbureau dat gevestigd is in Sas van Gent. Het bureau is vooral actief in de grond-weg en waterbouw, metaal en elektro. Het bedrijf heeft via Mercedes-Benz Zeelanddealer Van Oeveren 30 Citans besteld die nagenoeg allemaal zijn afgeleverd. De Citan is de nieuwe compacte bestelwagen van Mercedes. In dat segment had het merk tot voor kort nog geen bedrijfswagen. Verkoopadviseur lichte bedrijfswagens Mark Nieuwpoort heeft met eigenaar/directeur Jimmy Scheffers de deal gemaakt. Elders op deze pagina vindt u het tweede en laatste artikel wat betreft de zomercheck. Het is écht van levensbelang dat u uw auto nog even laat nakijken voordat u op vakantie gaat. Er zijn teveel voorbeelden dat achterstallig onderhoud leidt tot ernstige ongevallen!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2013 | | pagina 34