Turbomotoren bepalen
het nieuwe rijden
Vakantietips van uw merkendealer
DOOR ROB STRA'
ArBS gaat met 30 Mercedessen Cltan aan het werk
De uitgelezen bedrijfswagen volgens ArBS
Het is van levensbelang
Ook de banden
van de caravan
De banden, daar waren we
vorige maand gebleven. De
meeste mensen verslijten
de banden voordat ze ver
droogd zijn, maar zeker niet
iedereen. Wist u dat uw ban
den maximaal maar 6 jaar
mee kunnen? Daarna zijn ze
niet meer veilig om grote rei
zen te ondernemen. Verdro
ging speelt een belangrijke
rol in deze. Dat geldt voor de
banden van uw auto, maar
natuurlijk ook voor die van
de caravan.
Het profiel van uw banden
is voorts gebonden aan een
wettelijke eis. "Ze kunnen
nog best wel mee," hoor ik u
zeggen. En dan krijgt u een
hoosbui bij 180 kilometer
per uur op de Duitse Au-
tobahn. Die 2,5 millimeter
profiel voldoen dan zeker
niet meer en u gaat zwem
men, aquaplaning heet dat,
met alle ernstige gevolgen
van dien. Niet bezuinigen
op banden dus, op tijd ver
vangen, want zoals ik al
aangaf in het stukje links
onder: ook hier gaat het om
uw veiligheid!
Voordat u op vakantie gaat,
voorziet u de banden van
meer lucht. Meestal staat
aan de binnenkant van het
tankdopdeksel de advies
spanning, anders vindt u
die in het instructieboekje.
Vergeet op het vakantie
adres aangekomen de ban
den weer op de normale
spanning te brengen, nadat
ze afgekoeld zijn weltever
staan! Zonde van die extra
slijtage
Ze waren er al lang voor de
oorlog, de zogenaamde ge
blazen motoren. Toentertijd
werd de extra lucht toege
voegd door mechanische
compressoren, vandaag-de-
dag gebeurt die extra lucht-
injectie door middel van uit
laatgasturbo's. De techniek
werd al heel lang toegepast
bij dieselmotoren en dan
vooral bij vrachtwagens. De
uitlaatgassen worden langs
een schoepenrad geleid en
dat zorgt weer via een an
der kanaal dat er gekoelde
MINDER TOEREN
BETEKENT MINDER
BRANDSTOFVERBRUIK
lucht aan het dieselmengsel
wordt toegevoegd. De motor
krijgt bij wijze van spreken
meer zuurstof en kan dus
beter presteren.
Nu wordt deze techniek
dus ook bij benzinemoto
ren toegepast en het directe
voordeel is dat de motor niet
meer zoveel toeren moet
maken op dezelfde prestatie
te leveren. Minder toeren
betekent minder brandstof
verbruik!
Voorbeeld: een 'oude' vier-
cilinder benzinemotor van
1800 cc bezat 120 pk bij
een koppeltoerental van
4000 omwentelingen van
de krukas (het maximale
rendement). Een moderne
driecilinderturbomotor van
900 cc bezit 120 pk bij een
koppeltoerental van 2000
toeren!
U ziet wel, dat is van alles
de helft... u dient wel op de
toerenteller te letten!
Onderhoud
van de airco
De airco moet het altijd van
zelfsprekend doen, maar
ook dat inmiddels onmis
bare item kan kuren gaan
vertonen als u niet op tijd
onderhoud pleegt. Onder
houd van de airco is abso
luut noodzakelijk, want er
is niets zo vervelend als u in
de file op de Autoroute naar
het zuiden het hoofd niet
meer koel kan houden. De
zomercheck wijst uit of uw
aircosysteem onderhoud be
hoeft. Een tip: de airco zorgt
voor aanslag aan de bin
nenkant van de ruiten, veel
meer dan vroeger het geval
was. De ruiten elke maand
reinigen is daarom absoluut
geen luxe!
AfflS
mm'm -
Zomercheck
voor de accu
Gek hè, de accu laten con
troleren. Accu's hebben de
lange winter op hun tenen
moeten lopen. Nu komt
de zomer eraan en lijkt het
alsof die batterij het gemak
kelijk krijgt.
Niets is minder waar, want
een controle voorkomt dat u
straks tijdens de vakantie
reis in de problemen komt.
De accucontrole maakt deel
uit van de zomercheck bij
uw merkendealer!
-
y
Al na een paar kilometer
staat de temperatuurmeter
op 80 graden. Het gaat hier
echter om de koelvloeistof,
de olie die de motor opti
maal moet smeren, heeft
daar 10 kilometer voor no
dig. Dan pas mag u écht gas
geven. Heeft u een diesel en
moet u vanaf uw vakantie
adres meteen een steile hel
ling nemen? Laat hem even
stationair op temperatuur
komen. Rijden in de bergen
is een ander verhaal dan
in ons vlakke landje. Voor
uw neus zit niet alleen een
snelheidsmeter, maar ook
een toerenteller. Dit instru
ment wordt ineens een stuk
belangrijker dan thuis. Het
is zaak dat u de technische
gegevens van uw auto van
te voren bestudeert. Dan
ziet u naast het aantal pk's
of kw's ook het koppel een
toerental, bijvoorbeeld 300
Nm bij 2000 toeren/min.
Probeer nu in de bergen de
naald van de toerenteller in
de buurt van dat koppeltoe
rental te houden.
De letters ArBS staan voor
Arbeidsbemiddelings
bureau Scheffers. Jimmy
Scheffers is de eigenaar en
directeur, "Op 18 juli 2007
is ArBS ontstaan in Sas van
Gent", vertelt hij, "Vanaf het
moment dat ik voor mezelf
begon, heb ik getracht on
derscheidend te zijn in de
markt. ArBS is gespeciali
seerd in het werven en se
lecteren van haar personeel
voor de opdrachtgevers. Het
is een sterk regionaal uit
zendbureau met landelijke
klanten en projecten tot
over de landsgrenzen. ArBS
is vooral actief in de grond-
weg- en waterbouw en te
vens in Elektro- en metaal
techniek. Ook verzorgen wij
voor onze opdrachtgevers
schoonmakers, verkeersre
gelaars, productie- en ad
ministratieve medewerkers.
Kortom ArBS voorziet in tal
van verschillende functies
voor haar klanten, om het
werk zo gunstig en efficiënt
mogelijk te maken. Bij ons
staat betrouwbaarheid, kwa
liteit, veiligheid en bege
leiding centraal!" Vanzelf
sprekend komt het gesprek
op de 30 Citans die Jimmy
Scheffers via verkoopadvi
seur Mark Nieuwpoort van
Van Oeveren in Goes en
Terneuzen heeft betrokken.
Jimmy Scheffers gaat en
thousiast verder: "Ten eer
ste ben ik een Mercedesfan
en toen men nog niet zo lang
geleden de Citan uitbracht,
ben ik verder gaan kijken.
Ik sta verbaasd van zijn zui
nigheid en bovendien heeft
men de uitstoot tot een mi
nimum gereduceerd! Hij
rijdt trouwens fantastisch
en is heel stil." De auto's
worden ingezet voPr het uit-
zendwerk en de detachering.
Vaak hebben de mensen in
de diverse beroepsgroepen
gereedschap en materialen
bij zich en daarmee is de
Citan de uitgelezen bedrijfs
wagen. Het werkgebied van
ArBS strekt zich uit over de
gehele provincie en tevens
Oost Vlaanderen. De Citans
werden door Trimline uit
Lewedorp van de bijzondere
bestickering voorzien.
Voorkom een
hoop ellende
Rubber kan verdrogen, dat
hebben we net bij de banden
gezien. Dat gebeurt ook bij
slangen en riemen. Uw mer
kendealer zal bij de zomer
check al deze onderdelen
controleren en de vakman
in de werkplaats ziet onge
twijfeld allerlei haarscheur
tjes. Wat kan zo'n simpele
zomercheck toch een hoop
ellende voorkomen! Een
voormalige collega van mij
bespaarde geld door nauwe
lijks onderhoud te plegen.
Dat ging lang goed, totdat
hij in Zuid-Frankrijk pech
kreeg. Hij had verzuimd om
op tijd de getande riem te
laten vervangen en die mis
kleun leverde hem en zijn
gezin een totale motorscha-
de op. Gevolg: repatriëring
naar Nederland en een ver
peste vakantie. Voorkomen
is beter dan genezen!
Motorolie en
nog veel meer
Nu weet ik ook wel dat de in
tervallen tussen de service-
beurten bij nieuwe auto's
alsmaar groter worden. Bij
met name wat oudere auto's
die in het dagelijks woon
werkverkeer worden ge- en
soms misbruikt, ligt dat an
ders. Korte afstanden, zeker
tijdens de wintermaanden,
veroorzaken veel slijtage en
daarmee ook olieverbruik.
Een groot aantal auto's heeft
tegenwoordig geen oliepeil
stok meer en daardoor bent
u afhankelijk van een mede
deling op het display. Vaak
is het dan reeds te laat en
wordt u geconfronteerd met
een kapitale motorschade.
Als u alle noodzakelijke
beurten bij uw dealer laat
verzorgen, geldt de regel
voorkomen is beter dan ge
nezen optimaal. Slaat u wel
eens een beurt over, neemt de
kans dat u problemen krijgt,
absoluut toe. We hadden het
over motorolie, maar ook in
de achteras, de versnellings
bak, de stuurbekrachtiging
en het remsysteem verse zit
ten diverse oliesoorten die
op zijn tijd vervangen die
nen te worden.
Die paar tientjes voor de
zomercheck bij uw merken
dealer zijn eigenlijk maar
peanuts als u het goed be
schouwt....
O www.de-faam.nl
Aquaplaning
Op spanning brengen
De Faam W&ensdag 19 juni 2013 34
- 1
«warbï.nl
Voorkom problemen
ArBS is een arbeidsbemiddelingsbureau dat gevestigd is in Sas van Gent. Het bureau is vooral actief in de grond-weg en
waterbouw, metaal en elektro. Het bedrijf heeft via Mercedes-Benz Zeelanddealer Van Oeveren 30 Citans besteld die
nagenoeg allemaal zijn afgeleverd. De Citan is de nieuwe compacte bestelwagen van Mercedes. In dat segment had het merk
tot voor kort nog geen bedrijfswagen.
Verkoopadviseur lichte bedrijfswagens Mark Nieuwpoort heeft met eigenaar/directeur Jimmy Scheffers de deal gemaakt.
Elders op deze pagina vindt u het tweede en laatste artikel
wat betreft de zomercheck. Het is écht van levensbelang dat
u uw auto nog even laat nakijken voordat u op vakantie gaat.
Er zijn teveel voorbeelden dat achterstallig onderhoud leidt
tot ernstige ongevallen!