Nieuwland, doxp van de toekomst
9
sweetd^al
A
f 1
li
Is-
in de buurt'.
Officiële Mededelingen
verkeer en
vervoer
van de Provincie Zeeland
Nieuw- en Sint Joosiand
heeft nogal wat bedreigingen
ondergaan. Oprukkende in
dustrie en aanleg van wegen.
Net als in andere dorpen is
ook sprake van vergrijzing.
Door het verdwijnen van
voorzieningen dreigde het
dorp minder aantrekkelijk
te worden. Zou de basis
school, ondanks toezeg
gingen van de gemeente,
kunnen blijven bestaan?
Hans van Hal
P Nieuw- en Sint Joosiand
Deze sombere vooruitzichten
waren voor de Nieuwlanders
aanleiding om in actie te ko
men. Samen met de gemeente
Middelburg is eind 2007
besloten om via een bijzonder
project aan de toekomst en
een betere leefbaarheid van
Nieuwland te werken: 'Dorp
van de Toekomst'.
Aanpak project
Al meteen bleek een groot
aantal Nieuwlanders bereid
om zich voor dit project in te
zetten. De gemeente stelde de
dorpsmanager en andere des
kundigen beschikbaar alsmede
geld voor ondersteuning door
een adviesbureau. De aanpak
ging uit van het antwoord op
enkele simpele vragen:
Wat zou je als inwoner van
Nieuw- en Sint Joosiand willen
veranderen?
Wat zou je best kunnen mis
sen en wat mag absoluut niet
verdwijnen
v.l.n.r: dorpsmanager Rianne van Iwaarden met werkgroepleden Ko de Visser, André Vlug
gen, Ben van de Waart, Hans van Hal, Izaak de Rijke, Louis de Nooijer en Jan Meulpolder.
Oftewel hoe ziet ons 'Dorp van
de Toekomst' eruit?
Lonneboot betrokken
Bij het inventariseren van
de dorpswensen werd ook
basisschool De Lonneboot
betrokken. Leerlingen hebben
ruim zestig inwoners geïn
terviewd. Vervolgens hebben
ongeveer dertig vrijwilligers
in vijf teams de uitkomsten
uitgewerkt tot meer concrete
ideeën. Ondertussen was er al
een eerste resultaat. Een eigen
website www.dvnieuwland.nl,
waarop de voortgang van het
project te volgen was.
In 2008 hebben de inwoners
tijdens het Zomerfeest massaal
gestemd op de ideeën. Met
de uitslag ging vervolgens een
werkgroep met deskundigen
van de gemeente aan de slag
om de plannen uit te werken
en de kosten in kaart te bren
gen. Dit mondde uit in negen
tien plannen voor de eerstko
mende tien jaar. Plannen, die
voor het merendeel realistisch
waren, mede door de grote
mate van zelfwerkzaamheid
van de Nieuwlanders.
De gemeenteraad bleek veel
f
NSS"
64% VAN DE
BOODSCHAPPERS
V" j
'v..*#-
LEEST DE WEEKKRANT!
Kijk op www.hahonderzoek.nl
WeGeNeR Media
Bijverdienen vanaf dertien jaar met huis-aan-huis
kranten bezorgen.
Geef je op via www.krantjecontantje.nl
WeGeNeR Media
waardering te hebben voor de
aanpak van de Nieuwlanders
en verleende dan ook met
grote meerderheid steun aan
een snelle uitvoering van de
meeste plannen van 'Dorp van
de Toekomst'.
Een forse tegenslag was echter
dat kort daarna één van de
meest gedreven en actieve
deelnemers aan het project
plotseling overleed.
Al veel gerealiseerd
Een opsomming: Als eerste
kwam er voor de jeugd een
speelveld met crossbaan.
De speeltuin werd met veel
helpende handen van vrijwil
ligers nieuw leven in geblazen.
Er zijn bewegingsactiviteiten
voor jong en oud gestart. De
binnenkant van het dorpshuis,
de gevel en het plein voor het
dorpshuis zijn opgeknapt en
de oude begraafplaats aan de
Oude Rijksweg werd onder
handen genomen met hulp van
leerlingen van de basisschool.
Minimarket
De bakker heeft de winkel uit
gebreid met een minimarket.
Samen met deskundigen van
de gemeente is bereikt dat
de Veerstraat en de krui
sing met de Oude Rijksweg,
met medefinanciering van
Europese subsidie, is herin
gericht. Nieuwbouwproject
Quarleshaven met drie typen
woningen voor jong tot oud
is gerealiseerd. Er zijn, ook
weer met hulp van enkele
inwoners, wandelpaden in en
om het dorp aangelegd. Over
de noordelijke wandelroute
is trouwens een zeer lezens
waardig boekje 'Meekrap voor
Rembrandt' verschenen.
Dorpsvijver
Ook stond een dorpsvijver op
het verlanglijstje, eft die is aan
de aanleg van de N57.over
gehouden.
Aan de herinrichting van de
Oude Rijksweg, verreweg
het duurste project, is nu
begonnen. Dit project wordt
gefaseerd uitgevoerd, dus de
voltooiing zal nog even op zich
laten wachten.
Nieuvvland-Noord
Ook Nieuwland-Noord is niet
vergeten, hoewel dit eigenlijk
als compensatie voor de N57
gold. Met Europese subsidie
werd, in nauw overleg met de
omwonenden, het Belvédère
project voltooid. Hierbij is de
strook tussen de N57 en de
woningen aan de Veerdam,
Nieuwlandseweg en Zaagmo-
lendijk heringericht en er is
een parkje aangelegd.
En basisschool De Lonne
boot groeit, ook omdat deze
goed bekend staande school
steeds meer leerlingen uit de
wijk Mortiere in Middelburg
aantrekt.
Werkgroep gaat door
Een voorbeeld voor anderen
Er is al veel bereikt, maar de
werkgroep vindt dat het werk
nog niet af is en gaat voorlopig
door.
Nieuwland is door haar aanpak
wellicht een voorbeeld voor
andere dorpen en wijken. Hoe
je met een groep enthousiaste
vrijwilligers, die ook zelf de
handen uit de mouwen willen
steken, ve<^l voor elkaar krijgt.
Het hele project was trouwens
een prima opsteker voor de
gemeenschapszin. En dat het
daarmee wel goed zit, blijkt
ónder andere uit het hoge
percentage betalende leden
van de dorpsvereniging en de
positieve sfeer op de altijd druk
bezochte dorpstafelbijeenkom
sten. Nieuwland.het dorp
van de toekomst!
"3
www.dunieuwland.nl
SCHRIJF JE NU IN OP WWW.SWEETDEAL.NL EN ONTVANG *—«3een
aanbiedingssite van
DE VOORDELIGSTE AANBIEDINGEN UIT JE EIGEN REGIO Wegener Media
Provincie Zeeland knapt
Arneverkeersbrug op
Provincie Zeeland voert in januari 2013
conserveringswerk uit aan de Arne
verkeersbrug over het Kanaal door de
Oude Arne.
Conserveringswerk en omleidingen
Ruim 10 jaar na de nieuwbouw in 1999 is
de buitenkant van de brug aan een gron
dige opknapbeurt toe. Deze bestaat uit
het stralen en conserveren van het brug
dek, de balansen en de hameitorens. Het
brugdek en de balansen worden gede
monteerd om op een andere plaats te
worden opgeknapt. De beide hameito
rens krijgen een facelift. Kamps Straal-
en Industriële Spuitwerken te Kats voert
de werken uit.
Tijdens de werkzaamheden kan alle
wegverkeer van een vaste noodbrug
gebruik maken. Scheepvaart is daardoor
niet mogelijk.
Tijdens de demontage van het brugdek
en de balansen en de montage van de
noodbrug wordt het wegverkeer omge
leid. Dit gebeurt ook bij de demontage
van de noodbrug en de montage van het
brugdek en de balansen. Omleiding voor
het snelverkeer is geregeld via Toren-
weg, Schroeweg en Nieuw- en Sint
Joosiand en voor fietsers via de Oude
dijk, Nieuwlandseweg, Steenbakkerij-
weg, Elektraweg en Grenadierweg. Dit is
met verkeersborden aangegeven."
De scheepvaart is niet mogelijk vanaf:
donderdag 3 januari om 8.00 uur tot
woensdag 30 januari 2013, 16.30 uur.
Wegverkeer is niet mogelijk vanaf:
donderdag 3 januari om 8.00 uur tot
zaterdag 5 januari 2013, 8.00 uur;
woensdag 23 januari 2013 om 16.30 uur
tot vrijdag 25 januari 2013, 16.30 uur-,
De data en tijdstippen aan het einde van
de maand kunnen nog wijzigen.
Provincie Zeeland
Informatie over het provinciaal bestuur,
zoals Provincie werk, vindt u op www.zeeland.hl