Nieuwland, doxp van de toekomst 9 sweetd^al A f 1 li Is- in de buurt'. Officiële Mededelingen verkeer en vervoer van de Provincie Zeeland Nieuw- en Sint Joosiand heeft nogal wat bedreigingen ondergaan. Oprukkende in dustrie en aanleg van wegen. Net als in andere dorpen is ook sprake van vergrijzing. Door het verdwijnen van voorzieningen dreigde het dorp minder aantrekkelijk te worden. Zou de basis school, ondanks toezeg gingen van de gemeente, kunnen blijven bestaan? Hans van Hal P Nieuw- en Sint Joosiand Deze sombere vooruitzichten waren voor de Nieuwlanders aanleiding om in actie te ko men. Samen met de gemeente Middelburg is eind 2007 besloten om via een bijzonder project aan de toekomst en een betere leefbaarheid van Nieuwland te werken: 'Dorp van de Toekomst'. Aanpak project Al meteen bleek een groot aantal Nieuwlanders bereid om zich voor dit project in te zetten. De gemeente stelde de dorpsmanager en andere des kundigen beschikbaar alsmede geld voor ondersteuning door een adviesbureau. De aanpak ging uit van het antwoord op enkele simpele vragen: Wat zou je als inwoner van Nieuw- en Sint Joosiand willen veranderen? Wat zou je best kunnen mis sen en wat mag absoluut niet verdwijnen v.l.n.r: dorpsmanager Rianne van Iwaarden met werkgroepleden Ko de Visser, André Vlug gen, Ben van de Waart, Hans van Hal, Izaak de Rijke, Louis de Nooijer en Jan Meulpolder. Oftewel hoe ziet ons 'Dorp van de Toekomst' eruit? Lonneboot betrokken Bij het inventariseren van de dorpswensen werd ook basisschool De Lonneboot betrokken. Leerlingen hebben ruim zestig inwoners geïn terviewd. Vervolgens hebben ongeveer dertig vrijwilligers in vijf teams de uitkomsten uitgewerkt tot meer concrete ideeën. Ondertussen was er al een eerste resultaat. Een eigen website www.dvnieuwland.nl, waarop de voortgang van het project te volgen was. In 2008 hebben de inwoners tijdens het Zomerfeest massaal gestemd op de ideeën. Met de uitslag ging vervolgens een werkgroep met deskundigen van de gemeente aan de slag om de plannen uit te werken en de kosten in kaart te bren gen. Dit mondde uit in negen tien plannen voor de eerstko mende tien jaar. Plannen, die voor het merendeel realistisch waren, mede door de grote mate van zelfwerkzaamheid van de Nieuwlanders. De gemeenteraad bleek veel f NSS" 64% VAN DE BOODSCHAPPERS V" j 'v..*#- LEEST DE WEEKKRANT! Kijk op www.hahonderzoek.nl WeGeNeR Media Bijverdienen vanaf dertien jaar met huis-aan-huis kranten bezorgen. Geef je op via www.krantjecontantje.nl WeGeNeR Media waardering te hebben voor de aanpak van de Nieuwlanders en verleende dan ook met grote meerderheid steun aan een snelle uitvoering van de meeste plannen van 'Dorp van de Toekomst'. Een forse tegenslag was echter dat kort daarna één van de meest gedreven en actieve deelnemers aan het project plotseling overleed. Al veel gerealiseerd Een opsomming: Als eerste kwam er voor de jeugd een speelveld met crossbaan. De speeltuin werd met veel helpende handen van vrijwil ligers nieuw leven in geblazen. Er zijn bewegingsactiviteiten voor jong en oud gestart. De binnenkant van het dorpshuis, de gevel en het plein voor het dorpshuis zijn opgeknapt en de oude begraafplaats aan de Oude Rijksweg werd onder handen genomen met hulp van leerlingen van de basisschool. Minimarket De bakker heeft de winkel uit gebreid met een minimarket. Samen met deskundigen van de gemeente is bereikt dat de Veerstraat en de krui sing met de Oude Rijksweg, met medefinanciering van Europese subsidie, is herin gericht. Nieuwbouwproject Quarleshaven met drie typen woningen voor jong tot oud is gerealiseerd. Er zijn, ook weer met hulp van enkele inwoners, wandelpaden in en om het dorp aangelegd. Over de noordelijke wandelroute is trouwens een zeer lezens waardig boekje 'Meekrap voor Rembrandt' verschenen. Dorpsvijver Ook stond een dorpsvijver op het verlanglijstje, eft die is aan de aanleg van de N57.over gehouden. Aan de herinrichting van de Oude Rijksweg, verreweg het duurste project, is nu begonnen. Dit project wordt gefaseerd uitgevoerd, dus de voltooiing zal nog even op zich laten wachten. Nieuvvland-Noord Ook Nieuwland-Noord is niet vergeten, hoewel dit eigenlijk als compensatie voor de N57 gold. Met Europese subsidie werd, in nauw overleg met de omwonenden, het Belvédère project voltooid. Hierbij is de strook tussen de N57 en de woningen aan de Veerdam, Nieuwlandseweg en Zaagmo- lendijk heringericht en er is een parkje aangelegd. En basisschool De Lonne boot groeit, ook omdat deze goed bekend staande school steeds meer leerlingen uit de wijk Mortiere in Middelburg aantrekt. Werkgroep gaat door Een voorbeeld voor anderen Er is al veel bereikt, maar de werkgroep vindt dat het werk nog niet af is en gaat voorlopig door. Nieuwland is door haar aanpak wellicht een voorbeeld voor andere dorpen en wijken. Hoe je met een groep enthousiaste vrijwilligers, die ook zelf de handen uit de mouwen willen steken, ve<^l voor elkaar krijgt. Het hele project was trouwens een prima opsteker voor de gemeenschapszin. En dat het daarmee wel goed zit, blijkt ónder andere uit het hoge percentage betalende leden van de dorpsvereniging en de positieve sfeer op de altijd druk bezochte dorpstafelbijeenkom sten. Nieuwland.het dorp van de toekomst! "3 www.dunieuwland.nl SCHRIJF JE NU IN OP WWW.SWEETDEAL.NL EN ONTVANG *—«3een aanbiedingssite van DE VOORDELIGSTE AANBIEDINGEN UIT JE EIGEN REGIO Wegener Media Provincie Zeeland knapt Arneverkeersbrug op Provincie Zeeland voert in januari 2013 conserveringswerk uit aan de Arne verkeersbrug over het Kanaal door de Oude Arne. Conserveringswerk en omleidingen Ruim 10 jaar na de nieuwbouw in 1999 is de buitenkant van de brug aan een gron dige opknapbeurt toe. Deze bestaat uit het stralen en conserveren van het brug dek, de balansen en de hameitorens. Het brugdek en de balansen worden gede monteerd om op een andere plaats te worden opgeknapt. De beide hameito rens krijgen een facelift. Kamps Straal- en Industriële Spuitwerken te Kats voert de werken uit. Tijdens de werkzaamheden kan alle wegverkeer van een vaste noodbrug gebruik maken. Scheepvaart is daardoor niet mogelijk. Tijdens de demontage van het brugdek en de balansen en de montage van de noodbrug wordt het wegverkeer omge leid. Dit gebeurt ook bij de demontage van de noodbrug en de montage van het brugdek en de balansen. Omleiding voor het snelverkeer is geregeld via Toren- weg, Schroeweg en Nieuw- en Sint Joosiand en voor fietsers via de Oude dijk, Nieuwlandseweg, Steenbakkerij- weg, Elektraweg en Grenadierweg. Dit is met verkeersborden aangegeven." De scheepvaart is niet mogelijk vanaf: donderdag 3 januari om 8.00 uur tot woensdag 30 januari 2013, 16.30 uur. Wegverkeer is niet mogelijk vanaf: donderdag 3 januari om 8.00 uur tot zaterdag 5 januari 2013, 8.00 uur; woensdag 23 januari 2013 om 16.30 uur tot vrijdag 25 januari 2013, 16.30 uur-, De data en tijdstippen aan het einde van de maand kunnen nog wijzigen. Provincie Zeeland Informatie over het provinciaal bestuur, zoals Provincie werk, vindt u op www.zeeland.hl

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2012 | | pagina 35