Dakar Rally vanuit Lima
met Zeeuwse coureurs
B
Week
Eén miskoop was voor mij meer dan genoeg,
ik wilde dat onbezorgde gevoel weer terug"
Kijk ook op: deweekkrant.nl
Mallardtocht
herdenkt
HZ zoekt naar
oesterproevers
- ADVERTORIAL -
AUTONIEUWS
Een eerste indruk biedt geen zekerheid, Een B0VRG Garantie Ruto inel
T
Be leukste -
www.krantjecontantje.nl
)y Altijd actueel: de-faam.nl
woensdag 17 oktober 2012 De Faam pagina 35
Nieuwdorp
Het wandeltocht comité
van het Bevrijdingsmuseum
houdt zaterdag 27 oktober
de derde editie van de Mal
lard Wandeltocht.
De gehele dag zal in het
teken staan van herden
kingsactiviteiten. Om 9.45
uur geeft burgemeester van
Borsele, de Jaap Gelok, bij
het meuseum in Nieuwdorp
het officiële startsein geven
aan een colonne historische
voertuigen, die met kinderen
als passagiers vertrekt naar
de Sloedam. Bij de monu
menten aan de Sloedam zal
er om 10.30 uur, een sobere,
plechtige herdenking zijn
van de strijders die op deze
plaats vielen in de tweede
wereldoorlog.
Na de herdenking zullen de
voertuigen Zuid-Beveland
doorkruisen voor een prach
tige herdenkingsrit. Na de
middag, omstreeks 13.30
uur komt de colonne weer bij
het museum. Afgelopen jaar
namen ruim 500 wandelaars
deel aan de wandeltocht. Dit
jaar wordt de mogelijkheid
geboden om vier verschillen
de afstanden af te leggen, de
wandeltocht is dus voor ie
dereen geschikt. Deelnemers
onder de twaalf jaar zullen
met historische voertuigen
uit de Tweede Wereldoorlog
naar de Sloedam gebracht
worden, waarna ze een tocht
van zes kilometer zullen af
leggen naar het Bevrijdings
museum. Verder bieden zijn
er nog tochten van 13, 26.5
en 35.5 kilometer. Inschrij
ven kan via wandeltocht@
bmzeeland.nl
In een race van meer dan
8000 kilometer door de
solaat hooggebergte en
uitgestorven woestijnen in
Zuid-Amerika komen uiter
sten naar boven. Van 5 tot
20 januari kunnen we in de
hitte van de dag en de ijzige
kou van de nacht tussen de
vele nationaliteiten voor het
eerst een volledig Zeeuws
bemande racetruck volgen.
John de Kok
Kapelle
Vastgelopen motoren in de
zandvlaktes, gekantelde trucks,
auto's met pech en verloren ge
reden quads. In de eenzaam
heid van het gevecht met de
elementen in de zwaarste en
meest prestigieuze rally ter
wereld helpen de teams elkaar
onderweg. Voor chauffeur Ad-
win Hoondert, navigator André
Hanemaaijer en monteur Jacco
op 't Hof zal het een geruststel
lende gedachte zijn. Het wordt
hun eerste Dakar rally. De drie
Zeeuwen rijden bij het Venco
Rally Team met een DAF CF
van 800pk met een topsnelheid
van 175km per uur. De andere
DAF CF van het team wordt
bestuurd door de Brabander
Frans van Lankveld. "Frans
heeft Dakar drie keer gereden,
dat is voor ons toch wel mak
kelijk dat we wat ervaring bin
nen het team hebben" vertelt
Adwin. Zelf neemt hij ervaring
Het Zeeuwse dakar-team presenteert zichzelf. Het doel van Adwin, André en Jacco is om 'De
Dakar' uit te rijden. FOTO RONALD VAN DER HART
mee vanuit het NK rallyrijden.
Samen met Ruud Koole hoopt
hij in deze klasse begin volgende
maand de nationale titel te win
nen. In januari is het seizoen
afgelopen dus kan Dakar mooi
'even' tussendoor. "Ik doe mee
voor de uitdaging, het avon
tuur" lacht Adwin.
Het doel van Adwin, André en
Jacco is om Dakar uit te rijden.
Dat is al een hele uitdaging op
zich. Doorzettingsvermogen
en vriendschap zijn de belang
rijkste factoren om de finish in
Santiago te bereiken. Het totale
Venco Rally Team, inclusief
servicetruck bestaat uit 14 le
den. Frans van Lankveld: "Het
samenspel tussen bivak en de
raceteams is doorslaggevend."
De servicetruck mag alleen tij
dens het bivak worden ingezet.
Krijgt de racetruck onderweg
problemen dan is het team op
zichzelf en andere deelnemers
aangewezen." Als team steun
je elkaar, maar je helpt ook an
dere teams. De teams in de top
rijden wel door" zegt Frans. In
de servicetruck rijdt nog een
vierde Zeeuw mee, monteur
Jan Filius. Dakar is veel meer
dan rallysport. Het menselijk
aspect van verbetenheid, moed
en vooral vriendschap maakt
de race door het Zuid-Ameri
kaanse continent een thriller
om te volgen. Voor de Zeeuwse
kijkers kan het wel en wee van
Adwin, André en Jacco voor net
dat extra stukje betrokkenheid
zorgen.
uencoralIyteam.nl
Goes
De HZ Delta Academy
houdt een smaaktest met
oesters. Docent en onder
zoeker Jasper van Houcke
van Delta Academy houdt
van 19 tot en met 23 novem
ber samen met Wageningen
Universiteit en het Noorse
onderzoeksinstituut No-
fima enkele smaaksessies.
De smaaktest richt zich op
de oesters die op de Neder
landse markt verkrijgbaar
zijn. De test dient als een
eerste verkennende stap in
het ontrafelen van de geur
en smaakprofielen van de
Nederlandse oesters.
De smaaktest is een onder
deel van een promotieon
derzoek. De komende vijf
jaar wordt onderzocht welke
invloed het voer van oesters
heeft op de smaak en geur
van deze producten.
Door verschillende diëten
(algen) aan te bieden wordt
gekeken naar de beïnvloe
ding van de geur en smaak
van oesters.
Tijdens de smaaktest wor
den er oesters vergeleken die
•in Nederland verkrijgbaar
zijn. Het onderzoek bestaat
uit het consumeren en eva
lueren van oesters. Hiervoor
vult iedere deelnemer een
korte vragenlijst in. Om re
alistische en significante re
sultaten te verkrijgen streeft
Delta Academy naar 50 tot
100 deelnemers.
Wie mee wil doen kan zich
aanmelden door een e-mail
te sturen aan Jasper van
Houcke via
j.van.houcke@hz.nl
Laatbloeier
Mijn vader reed al zolang als ik mij kon herinneren in een BMW
318i E30 Touring. Het was een beetje de yuppenbak onder de
gezinsauto's. Ik vond het een geweldige auto en we gingen er echt
overal mee naartoe. Toen ik mijn rijbewijs eenmaal had, mocht ik
hem ook af en toe lenen om met vrienden naar feestjes te gaan.
Een heerlijke, onbezorgde tijd was dat. Toch kocht ik pas twintig
jaar later mijn eerste auto. Dat kwam omdat ik altijd in Amsterdam
had gewoond en gewerkt, maar toen een nieuwe baan in Den
Haag kreeg. Nadat ik ter oriëntering langs een autobedrijf was
gegaan, kwam ik onverwachts thuis met een glimmende rode Alfa
Romeo 145.
Onhandige impulsaankoop
Ik voelde op dat moment nog geen enkele angst een miskoop
te hebben begaan. Hij was met 2500 gulden niet te duur en de
verkoper had een goed verhaal. Beter dan de auto zelf, zo bleek na
een maand. Mijn toenmalige vriend ontdekte dat de schokbrekers
én de aandrijfriem dringend vervangen moesten worden. Jammer
genoeg voelde het autobedrijf zich nergens verantwoordelijk voor.
Achteraf gezien een beunhaas dus. Het bleek het topje van de
ijsberg en na nog geen twee jaar rijden was mijn mooie Alfa rijp
voor de sloop. De schrik zat er vanaf dat moment bij mij goed in.
Perfect onderhouden nostalgie
Ik had absoluut geen zin in nog zo'n miskoop, maar een nieuwe
auto was mij toch iets te duur. Op aanraden van een collega ben
ik toen naar een BOVAG-bedrijf gegaan. Dat was een echte eye
opener. Er was veel keuze, en je merkte dat alles wat professioneler
werd aangepakt. In de showroom viel mijn oog op zo'n zelfde BMW
als waarmee ik mijn eerste kilometers had gemaakt. Natuurlijk
ben ik meteen ingestapt voor een proefrit. Die stelde niet teleur.
Dat diepe motorgeluid, het donkere interieur, zelfs de geur... het
voelde meteen heel vertrouwd. Alsof ik nooit in een andere auto
had gereden. Even was ik bang dat dit weer te mooi was om waar
te zijn, maar gelukkig ging het hier om een BOVAG Garantie Auto.
Daardoor kon het autobedrijf mij echt zwart op wit geven dat deze
auto in orde was, en dat zij daar ook in de toekomst voor in zou
staan. Zo werd mijn tweede auto ook weer een impulsaankoop,
maar dan wel een waar ik echt van op aan kan. Deze zomer ben ik
er weer gewoon mee naar Frankrijk gereden!
Vind jouuj perfecte BOVRG
Garantie Ruto in het uitgebreide aanbod
op ujujuj.bovag.nl/occasions BOVAG
Bijverdienen vanaf dertien
jaar met huis-aan-huis
kranten bezorgen.
Geef je op via
WeGeNeR Media