Dakar Rally vanuit Lima met Zeeuwse coureurs B Week Eén miskoop was voor mij meer dan genoeg, ik wilde dat onbezorgde gevoel weer terug" Kijk ook op: deweekkrant.nl Mallardtocht herdenkt HZ zoekt naar oesterproevers - ADVERTORIAL - AUTONIEUWS Een eerste indruk biedt geen zekerheid, Een B0VRG Garantie Ruto inel T Be leukste - www.krantjecontantje.nl )y Altijd actueel: de-faam.nl woensdag 17 oktober 2012 De Faam pagina 35 Nieuwdorp Het wandeltocht comité van het Bevrijdingsmuseum houdt zaterdag 27 oktober de derde editie van de Mal lard Wandeltocht. De gehele dag zal in het teken staan van herden kingsactiviteiten. Om 9.45 uur geeft burgemeester van Borsele, de Jaap Gelok, bij het meuseum in Nieuwdorp het officiële startsein geven aan een colonne historische voertuigen, die met kinderen als passagiers vertrekt naar de Sloedam. Bij de monu menten aan de Sloedam zal er om 10.30 uur, een sobere, plechtige herdenking zijn van de strijders die op deze plaats vielen in de tweede wereldoorlog. Na de herdenking zullen de voertuigen Zuid-Beveland doorkruisen voor een prach tige herdenkingsrit. Na de middag, omstreeks 13.30 uur komt de colonne weer bij het museum. Afgelopen jaar namen ruim 500 wandelaars deel aan de wandeltocht. Dit jaar wordt de mogelijkheid geboden om vier verschillen de afstanden af te leggen, de wandeltocht is dus voor ie dereen geschikt. Deelnemers onder de twaalf jaar zullen met historische voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog naar de Sloedam gebracht worden, waarna ze een tocht van zes kilometer zullen af leggen naar het Bevrijdings museum. Verder bieden zijn er nog tochten van 13, 26.5 en 35.5 kilometer. Inschrij ven kan via wandeltocht@ bmzeeland.nl In een race van meer dan 8000 kilometer door de solaat hooggebergte en uitgestorven woestijnen in Zuid-Amerika komen uiter sten naar boven. Van 5 tot 20 januari kunnen we in de hitte van de dag en de ijzige kou van de nacht tussen de vele nationaliteiten voor het eerst een volledig Zeeuws bemande racetruck volgen. John de Kok Kapelle Vastgelopen motoren in de zandvlaktes, gekantelde trucks, auto's met pech en verloren ge reden quads. In de eenzaam heid van het gevecht met de elementen in de zwaarste en meest prestigieuze rally ter wereld helpen de teams elkaar onderweg. Voor chauffeur Ad- win Hoondert, navigator André Hanemaaijer en monteur Jacco op 't Hof zal het een geruststel lende gedachte zijn. Het wordt hun eerste Dakar rally. De drie Zeeuwen rijden bij het Venco Rally Team met een DAF CF van 800pk met een topsnelheid van 175km per uur. De andere DAF CF van het team wordt bestuurd door de Brabander Frans van Lankveld. "Frans heeft Dakar drie keer gereden, dat is voor ons toch wel mak kelijk dat we wat ervaring bin nen het team hebben" vertelt Adwin. Zelf neemt hij ervaring Het Zeeuwse dakar-team presenteert zichzelf. Het doel van Adwin, André en Jacco is om 'De Dakar' uit te rijden. FOTO RONALD VAN DER HART mee vanuit het NK rallyrijden. Samen met Ruud Koole hoopt hij in deze klasse begin volgende maand de nationale titel te win nen. In januari is het seizoen afgelopen dus kan Dakar mooi 'even' tussendoor. "Ik doe mee voor de uitdaging, het avon tuur" lacht Adwin. Het doel van Adwin, André en Jacco is om Dakar uit te rijden. Dat is al een hele uitdaging op zich. Doorzettingsvermogen en vriendschap zijn de belang rijkste factoren om de finish in Santiago te bereiken. Het totale Venco Rally Team, inclusief servicetruck bestaat uit 14 le den. Frans van Lankveld: "Het samenspel tussen bivak en de raceteams is doorslaggevend." De servicetruck mag alleen tij dens het bivak worden ingezet. Krijgt de racetruck onderweg problemen dan is het team op zichzelf en andere deelnemers aangewezen." Als team steun je elkaar, maar je helpt ook an dere teams. De teams in de top rijden wel door" zegt Frans. In de servicetruck rijdt nog een vierde Zeeuw mee, monteur Jan Filius. Dakar is veel meer dan rallysport. Het menselijk aspect van verbetenheid, moed en vooral vriendschap maakt de race door het Zuid-Ameri kaanse continent een thriller om te volgen. Voor de Zeeuwse kijkers kan het wel en wee van Adwin, André en Jacco voor net dat extra stukje betrokkenheid zorgen. uencoralIyteam.nl Goes De HZ Delta Academy houdt een smaaktest met oesters. Docent en onder zoeker Jasper van Houcke van Delta Academy houdt van 19 tot en met 23 novem ber samen met Wageningen Universiteit en het Noorse onderzoeksinstituut No- fima enkele smaaksessies. De smaaktest richt zich op de oesters die op de Neder landse markt verkrijgbaar zijn. De test dient als een eerste verkennende stap in het ontrafelen van de geur en smaakprofielen van de Nederlandse oesters. De smaaktest is een onder deel van een promotieon derzoek. De komende vijf jaar wordt onderzocht welke invloed het voer van oesters heeft op de smaak en geur van deze producten. Door verschillende diëten (algen) aan te bieden wordt gekeken naar de beïnvloe ding van de geur en smaak van oesters. Tijdens de smaaktest wor den er oesters vergeleken die •in Nederland verkrijgbaar zijn. Het onderzoek bestaat uit het consumeren en eva lueren van oesters. Hiervoor vult iedere deelnemer een korte vragenlijst in. Om re alistische en significante re sultaten te verkrijgen streeft Delta Academy naar 50 tot 100 deelnemers. Wie mee wil doen kan zich aanmelden door een e-mail te sturen aan Jasper van Houcke via j.van.houcke@hz.nl Laatbloeier Mijn vader reed al zolang als ik mij kon herinneren in een BMW 318i E30 Touring. Het was een beetje de yuppenbak onder de gezinsauto's. Ik vond het een geweldige auto en we gingen er echt overal mee naartoe. Toen ik mijn rijbewijs eenmaal had, mocht ik hem ook af en toe lenen om met vrienden naar feestjes te gaan. Een heerlijke, onbezorgde tijd was dat. Toch kocht ik pas twintig jaar later mijn eerste auto. Dat kwam omdat ik altijd in Amsterdam had gewoond en gewerkt, maar toen een nieuwe baan in Den Haag kreeg. Nadat ik ter oriëntering langs een autobedrijf was gegaan, kwam ik onverwachts thuis met een glimmende rode Alfa Romeo 145. Onhandige impulsaankoop Ik voelde op dat moment nog geen enkele angst een miskoop te hebben begaan. Hij was met 2500 gulden niet te duur en de verkoper had een goed verhaal. Beter dan de auto zelf, zo bleek na een maand. Mijn toenmalige vriend ontdekte dat de schokbrekers én de aandrijfriem dringend vervangen moesten worden. Jammer genoeg voelde het autobedrijf zich nergens verantwoordelijk voor. Achteraf gezien een beunhaas dus. Het bleek het topje van de ijsberg en na nog geen twee jaar rijden was mijn mooie Alfa rijp voor de sloop. De schrik zat er vanaf dat moment bij mij goed in. Perfect onderhouden nostalgie Ik had absoluut geen zin in nog zo'n miskoop, maar een nieuwe auto was mij toch iets te duur. Op aanraden van een collega ben ik toen naar een BOVAG-bedrijf gegaan. Dat was een echte eye opener. Er was veel keuze, en je merkte dat alles wat professioneler werd aangepakt. In de showroom viel mijn oog op zo'n zelfde BMW als waarmee ik mijn eerste kilometers had gemaakt. Natuurlijk ben ik meteen ingestapt voor een proefrit. Die stelde niet teleur. Dat diepe motorgeluid, het donkere interieur, zelfs de geur... het voelde meteen heel vertrouwd. Alsof ik nooit in een andere auto had gereden. Even was ik bang dat dit weer te mooi was om waar te zijn, maar gelukkig ging het hier om een BOVAG Garantie Auto. Daardoor kon het autobedrijf mij echt zwart op wit geven dat deze auto in orde was, en dat zij daar ook in de toekomst voor in zou staan. Zo werd mijn tweede auto ook weer een impulsaankoop, maar dan wel een waar ik echt van op aan kan. Deze zomer ben ik er weer gewoon mee naar Frankrijk gereden! Vind jouuj perfecte BOVRG Garantie Ruto in het uitgebreide aanbod op ujujuj.bovag.nl/occasions BOVAG Bijverdienen vanaf dertien jaar met huis-aan-huis kranten bezorgen. Geef je op via WeGeNeR Media

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2012 | | pagina 35