Getest... Subaru BRZ Sport Executive
IET OP
ZEEZAND
De Jonge
Mazda wankelt
verder
Mexicaanse
Audi's
Hele lichaam
wordt door de
sportstoelen
ondersteund
Goes, Pearyweg 10,0113-214810
Vlissingen, Industrieweg 23,0118-410800
www.toyota-dejonge.nl
Altijd actueel: de-faam.nl
woensdag 19 september 2012 De Faam pagina 26
Lange tijd bestond de
overtuiging dat Mazda de
rotatiemotor, bekend uit de
diverse generaties RX-mo-
dellen over boord zou gooien
in verband met het door
gaans hoge brandstofver
bruik. Toch heeft het merk
bij monde van haar topman
laten weten deze techniek te
willen blijven gebruiken. Dat
komt omdat de man in kwes
tie in 1967 bij Mazda kwam
juist om de ontwikkeling van
dit type motor door te zet
ten. Hij ziet mogelijkheden
om de wankelmotor te com
bineren met elektromotoren.
Het onzuinige karakter bij
accelereren wordt dan door
de elektromotor opgevan
gen. Op kleine schaal zullen
de eerste auto's volgend jaar
hiermee worden uitgerust.
Audi heeft in Mexico en
plek gevonden om daar haar
nieuwste en allermodernste
fabriek te bouwen. Het ligt
in de bedoeling om aldaar
de volgende generatie Q5
te gaan fabriceren, waarvan
de productie medio 2016
moet aanvangen. In eerste
instantie wordt gerekend
op een jaarproductie van
150.000 stuks. De plaats
San José Chiapa is onder
meer gekozen vanwege de
directe aanwezigheid van
goede infrastructuur en de
hoogwaardige kennis door
goede scholen en universitei
ten in de omgeving. Medio
2013 start de bouw.
Het is tegenwoordig een hele
opgave voor autofabrikanten
om op een verantwoorde
manier een sportwagen in
de markt te zetten. Een hoog
brandstofverbruik wordt
afgestraft met een overeen
komstig hoge C02-tax, terwijl
maximaal genieten van de
sportieve mogelijkheden niet
als politiek correct wordt
gezien. Toch zet Subaru met
de BRZ een snoepje van een
sportcoupé neer die niet eens
onbereikbaar is geprijsd.
Overigens heeft Subaru deze
achterwielaandrijver niet
volledig in eigen huis ontwik
keld. Er is jaren geleden een
gemeenschappelijk team
samengesteld van mensen van
Subaru en Toyota. Vandaar
dat Toyota hetzelfde model
met wat kleine wijzigingen
als GT86 in de prijslijst heeft
staan. De vormgeving werkt
aanstekelijk en straalt snel
heid uit. Van Subaru is de 2
liter viercilinder boxermotor
afkomstig die door z'n lage
bouw en lage plaatsing tussen
de voorwielen een motorkap
met geringe hoogte moge
lijk maakt. De wielen met
eromheen gevormde spatbor
den staan zichtbaar hoger en
dragen bij aan de dynamische
uitstraling. Dat doen ook
de lange portieren en het
kleine tweede zijruitje. Aan
de achterkant wordt het beeld
compleet met een diffuser en
strak gesneden achterspoiler
die los op het kofferdeksel is
geplaatst. Omwille van de
stijfheid van de carrosserie
heeft de auto geen achterklep,
terwijl onder het deksel een
relatief bescheiden volume
Een aanstekelijke sportwagen die niet onbereikbaar is, dat geldt zeker voor de nieuwe Sub
aru BRZ.
schuil gaat van 234 liter. De
achterbank is slechts geschikt
voor twee kinderen, maar kan
net zo gemakkelijk worden
neergeklapt om meer bagage te
kunnen meenemen.
De inrichting van het interieur
is eenvoudig, maar doelmatig.
Het dashboard toont geen wir
war van knopjes en is overzich
telijk. Wat telt zijn de uitste
kende sportstoelen die vanaf
de bovenbenen tot en met de
schouders uitstekend onder
steunen. Het korte pookje
heeft een directe verbinding
met de handgeschakelde zes-
bak. Het hart van de auto is de
2 liter met een vermogen van
200 pk en een koppel van 205
Nm. Een traditionele atmos
ferische motor die flink op z'n
staart getrapt moet worden
om te presteren. Dat maakt de
BRZ zo leuk. Het onderstel is
stug, maar niet oncomfortabel
en laat zeer sportieve capriolen
toe. De auto heeft een gunstig
laag zwaartepunt en dat werkt
ook weer in het voordeel van
het weggedrag. In 7,6 secon
den wordt de 100 km/u bereikt
en de auto topt op 226 km/u.
Aansprekende cijfers waarvoor
de bestuurder wel serieus z'n
best moet doen. De auto is te
koop vanaf 37.995 euro (Exe
cutive 41.995 euro).
Specificaties
Motor: 2.0 4 cilinder
benzine, 147 kW/200
pk bij 7.000 tpm, koppel
205 Nm bij 6.400 tpm,
prestaties: topsnelheid
226 km/u, acceleratie
0-100 in 7,6 sec. Lxbxh
4,240 x 1,775 x 1,285
meter, bagageruimte 243
liter, gewicht 1.205 kg.
Verbruik: 7,8 liter/100
km, C02-uitstoot 181
g/km.
f lf i I i I f H 'j ~j 4 fv mj h' f' i f i j r j f h i