Getest... Subaru BRZ Sport Executive IET OP ZEEZAND De Jonge Mazda wankelt verder Mexicaanse Audi's Hele lichaam wordt door de sportstoelen ondersteund Goes, Pearyweg 10,0113-214810 Vlissingen, Industrieweg 23,0118-410800 www.toyota-dejonge.nl Altijd actueel: de-faam.nl woensdag 19 september 2012 De Faam pagina 26 Lange tijd bestond de overtuiging dat Mazda de rotatiemotor, bekend uit de diverse generaties RX-mo- dellen over boord zou gooien in verband met het door gaans hoge brandstofver bruik. Toch heeft het merk bij monde van haar topman laten weten deze techniek te willen blijven gebruiken. Dat komt omdat de man in kwes tie in 1967 bij Mazda kwam juist om de ontwikkeling van dit type motor door te zet ten. Hij ziet mogelijkheden om de wankelmotor te com bineren met elektromotoren. Het onzuinige karakter bij accelereren wordt dan door de elektromotor opgevan gen. Op kleine schaal zullen de eerste auto's volgend jaar hiermee worden uitgerust. Audi heeft in Mexico en plek gevonden om daar haar nieuwste en allermodernste fabriek te bouwen. Het ligt in de bedoeling om aldaar de volgende generatie Q5 te gaan fabriceren, waarvan de productie medio 2016 moet aanvangen. In eerste instantie wordt gerekend op een jaarproductie van 150.000 stuks. De plaats San José Chiapa is onder meer gekozen vanwege de directe aanwezigheid van goede infrastructuur en de hoogwaardige kennis door goede scholen en universitei ten in de omgeving. Medio 2013 start de bouw. Het is tegenwoordig een hele opgave voor autofabrikanten om op een verantwoorde manier een sportwagen in de markt te zetten. Een hoog brandstofverbruik wordt afgestraft met een overeen komstig hoge C02-tax, terwijl maximaal genieten van de sportieve mogelijkheden niet als politiek correct wordt gezien. Toch zet Subaru met de BRZ een snoepje van een sportcoupé neer die niet eens onbereikbaar is geprijsd. Overigens heeft Subaru deze achterwielaandrijver niet volledig in eigen huis ontwik keld. Er is jaren geleden een gemeenschappelijk team samengesteld van mensen van Subaru en Toyota. Vandaar dat Toyota hetzelfde model met wat kleine wijzigingen als GT86 in de prijslijst heeft staan. De vormgeving werkt aanstekelijk en straalt snel heid uit. Van Subaru is de 2 liter viercilinder boxermotor afkomstig die door z'n lage bouw en lage plaatsing tussen de voorwielen een motorkap met geringe hoogte moge lijk maakt. De wielen met eromheen gevormde spatbor den staan zichtbaar hoger en dragen bij aan de dynamische uitstraling. Dat doen ook de lange portieren en het kleine tweede zijruitje. Aan de achterkant wordt het beeld compleet met een diffuser en strak gesneden achterspoiler die los op het kofferdeksel is geplaatst. Omwille van de stijfheid van de carrosserie heeft de auto geen achterklep, terwijl onder het deksel een relatief bescheiden volume Een aanstekelijke sportwagen die niet onbereikbaar is, dat geldt zeker voor de nieuwe Sub aru BRZ. schuil gaat van 234 liter. De achterbank is slechts geschikt voor twee kinderen, maar kan net zo gemakkelijk worden neergeklapt om meer bagage te kunnen meenemen. De inrichting van het interieur is eenvoudig, maar doelmatig. Het dashboard toont geen wir war van knopjes en is overzich telijk. Wat telt zijn de uitste kende sportstoelen die vanaf de bovenbenen tot en met de schouders uitstekend onder steunen. Het korte pookje heeft een directe verbinding met de handgeschakelde zes- bak. Het hart van de auto is de 2 liter met een vermogen van 200 pk en een koppel van 205 Nm. Een traditionele atmos ferische motor die flink op z'n staart getrapt moet worden om te presteren. Dat maakt de BRZ zo leuk. Het onderstel is stug, maar niet oncomfortabel en laat zeer sportieve capriolen toe. De auto heeft een gunstig laag zwaartepunt en dat werkt ook weer in het voordeel van het weggedrag. In 7,6 secon den wordt de 100 km/u bereikt en de auto topt op 226 km/u. Aansprekende cijfers waarvoor de bestuurder wel serieus z'n best moet doen. De auto is te koop vanaf 37.995 euro (Exe cutive 41.995 euro). Specificaties Motor: 2.0 4 cilinder benzine, 147 kW/200 pk bij 7.000 tpm, koppel 205 Nm bij 6.400 tpm, prestaties: topsnelheid 226 km/u, acceleratie 0-100 in 7,6 sec. Lxbxh 4,240 x 1,775 x 1,285 meter, bagageruimte 243 liter, gewicht 1.205 kg. Verbruik: 7,8 liter/100 km, C02-uitstoot 181 g/km. f lf i I i I f H 'j ~j 4 fv mj h' f' i f i j r j f h i

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2012 | | pagina 26