Het jaar 2011: doelstellingen gehaald Het ADRZ in cijfers Herverdeling van de zorg Veiligheid Acute Opname Afdeling Kwaliteit Spoed Eisende Hulp ADMIRAAL DE RUYTER I ZIEKENHUIS "<^oed communiceren met de burger Is belangrijk." "op de Acute opname Afdeling, word je, ondanks de paniek,, In de watten gelegd "z^org moet van begin tot eind goed ^ijn." "Toen Kim met haar flets aangereden was, konden we gelukkig meteen In Vllsslngen terecht." Nieuwsgierig? Kijk dan op www.adrz.nl! A ft Voor het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis was 2011 verre van gemakkelijk. Begin het jaar had het ziekenhuis, zoals alie andere ziekenhuizen, te kampen met een stevige collectieve Overheidskorting. Het was letterlijk'alle hens aan dek'vanuit een noodzaak tot overleven. Voldoende middelen, niet alleen voor de korte termijn, maar ook voor de verdere toekomst waren en zijn cruciaal. Daarnaast vergden de al ingezette wijzigingen veel van onze omgeving en van onze eigen mensen. Terugkijkend op 2011 constateert de Raad van Bestuur dat ADRZ in financiële zin er in geslaagd is om de opgelegde bezuini gingsdoelstellingen te halen. Met trots presenteren wij een jaar document 2011 voor het publiek. Een document met interessante interviews en artikelen, geschreven voor en door patiënten. Jan, Longpatiënt: "ALS COPD-patiënt - COPD is een chronische longaan doening - kom ik regelmatig in het ADRZ. Net als veel anderen heb ik moeten wennen aan de andere verdeling van de zorg over de verschil lende locaties Goes en Vlissingen.Toch heeft dat gewenningsproces voor mij voor persoonlijk niet lang geduurd. Waar het mij om gaat is dat ik op een goede en veilige manier de zorg krijg die ik nodig heb. En dat is het geval. Dankzij de fusie en de herverdeling is het gespeciali seerde zorgaanbod behoorlijk toegenomen. Mensen hoeven nu minder vaak naar ziekenhuizen in bijvoorbeeld Antwerpen of Rotterdam. Het ADRZ moet de burger natuurlijk wel voorzien van heldere informatie over welke soorten specialistische zorg het te bieden heeft, en op welke locaties. Goed communiceren is belangrijk bij een ingrijpend proces als de herverdeling. Het houdt de mensen betrokken." "(te wil erop kunnen x/ertrouwer^ dat Ik geen onnodig risico toop." Rianne, oncologiepatiënt: "Veiligheid betekent voor mij dat ik erop kan vertrouwen dat er in het ziekenhuis geen onnodige risico's wor den genomen. Ik vind het bijvoorbeeld heel belangrijk dat met mij duidelijk wordt afgesproken welke medicijnen ik moet gebruiken en hoeveel. Ook wil ik er zeker van kunnen zijn dat er voldoende verple gend personeel is; als ik op de bel druk, wil ik niet 20 minuten hoeven wachten tot er eens iemand komt kijken. Een ander punt is de nazorg. Persoonlijk zou ik het prettig vinden als er na ontslag uit het zieken huis een vorm van begeleiding was. De overgang van 24-uurs zorg naar zelfredzaamheid thuis is soms erg groot. In elk geval zouden patiënten die opmerkingen hebben over het onderwerp veiligheid daarover contact moeten opnemen met het ziekenhuis. Heb je iets op je hart, spreek het uit. Alleen dan kan er echt werk van worden gemaakt." Joke, hartpatiënt: "Op de Acute Opname Afdeling word je, ondanks de paniek, in de watten gelegd. De dokter heeft alle tijd en aandacht voor je wanneer dat nodig is. Toen ik binnenkwam, was ik zenuwachtig en nerveus, de verpleegkundigen stelden me enorm gerust. Wat ik ontzettend fijn vind en wat me een veilig gevoel geeft, is dat de verpleegkundigen mij vanuit de verpleegpost kunnen zien. Ik kan ook zien dat zij op mij kunnen letten. Dat stelt me gerust, ik voel me veiliger en kan beter slapen. De Acute Opname Afdeling klinkt best spannend en eng, als je er naar toe wordt gebracht. Maar door de rust en ruimte die de afdeling en de verpleegkundigen je geven, voelde ik me al snel beter en op mijn gemak. Ik denk zeker dat deze afdeling een vooruitgang heeft geboekt in de zorg voor de Zeeuwse bevolking. Alle lof en complimenten voorde AOA." Edsel, orthopediepatiënt: "In het ziekenhuis moet alles in het teken staan van het zo goed mogelijk bewaken en, als dat kan, verbeteren van de kwaliteit van leven van de patiënt. Vanaf het moment datje er binnenkomt totdatje het ziekenhuis weer verlaat, moet de zorg goed zijn. Daarvoor is het belangrijk dat het personeel goed is opgeleid en soepel samenwerkt. Kwaliteit van zorg betekent voor mij ook dat, als ik in het ziekenhuis ben en er moet van alles gebeuren, een en ander vlot achter elkaar plaatsvindt zodat ik snel weet waar ik aan toe ben. Wachten is meestal niet prettig, maar onnodig wachten helemaal. Afspraken moeten worden nagekomen en ik wil graag dat men open en eerlijk met mij communiceert; van onzekerheid wordt niemand beter." Personeel In het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis werken 2.787 mensen. Dit cijfer is inclusief 134 medisch specialisten. Productie In 2011 zorgden zij voor 23.389 opgenomen patiënten en ontvingen zij 367.874 mensen in één van de poli klinieken. Geld In 2011 bezuinigde het ADRZ op loonkosten, een deel van de gebouwen werd verkocht en er is bespaard op de inkoop van materialen. Aan het eind van 2011 behaalde het ADRZ een bedrijfsresultaat van 9.913.004 en stond het eigen vermogen op 17.448.921 Henk en Eline, ouders van Kim: "Nadat we gebeld werden door een iemand uit de buurt, sloeg de schrik natuurlijk meteen toe. Paniek overviel ons en we snelden automatisch meteen naar het ziekenhuis in Vlissingen, omdat dat het dichtst bij was. Gelukkig konden we daar meteen terecht. Kim was snel aan de beurt en we hoefden niet zo heel lang te wachten. In tegenstelling tot het beeld wat bij ons be stond, dat voor acute gevallen alleen in Goes een Spoed Eisende Hulp was, konden we dus wél in Vlissingen terecht. Een misverstand wat bij de meeste mensen nog.steeds bestaat. De Spoed Eisende Hulp in Zeeland is prima georganiseerd, maar niet voor iedereen duidelijk. Ook in Vlissingen blijven mensen terecht kunnen voor spoedeisende zorg. Kim werd goed opgevangen en na de eerste schrik genoot ze van alle belangstelling." Colofon Vragen of reacties naar aanleiding van deze advertentie kunt u sturen naar Af deling Communicatie, Postbus 3200,4380 DD Vlissingen, email info@adrz.nl. Eindredactie: Afdeling Communicatie ADRZ (Jacqueline van de Kreeke) Fotografie: Peter Wijkhuys Opmaak: de Wilde Zeeuw,Terneuzen

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2012 | | pagina 24