Het jaar 2011: doelstellingen gehaald
Het ADRZ in cijfers
Herverdeling van de zorg
Veiligheid
Acute Opname Afdeling
Kwaliteit
Spoed Eisende Hulp
ADMIRAAL
DE RUYTER I
ZIEKENHUIS
"<^oed communiceren
met de burger Is belangrijk."
"op de Acute opname Afdeling,
word je, ondanks de paniek,,
In de watten gelegd
"z^org moet van begin tot
eind goed ^ijn."
"Toen Kim met haar flets
aangereden was, konden we
gelukkig meteen
In Vllsslngen terecht."
Nieuwsgierig? Kijk dan op www.adrz.nl!
A
ft
Voor het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis was 2011 verre van gemakkelijk. Begin het jaar had het ziekenhuis, zoals alie andere ziekenhuizen,
te kampen met een stevige collectieve Overheidskorting. Het was letterlijk'alle hens aan dek'vanuit een noodzaak tot overleven.
Voldoende middelen, niet alleen voor de korte termijn, maar ook voor
de verdere toekomst waren en zijn cruciaal. Daarnaast vergden de al
ingezette wijzigingen veel van onze omgeving en van onze eigen
mensen. Terugkijkend op 2011 constateert de Raad van Bestuur dat
ADRZ in financiële zin er in geslaagd is om de opgelegde bezuini
gingsdoelstellingen te halen. Met trots presenteren wij een jaar
document 2011 voor het publiek. Een document met interessante
interviews en artikelen, geschreven voor en door patiënten.
Jan, Longpatiënt: "ALS COPD-patiënt - COPD is een chronische longaan
doening - kom ik regelmatig in het ADRZ. Net als veel anderen heb ik
moeten wennen aan de andere verdeling van de zorg over de verschil
lende locaties Goes en Vlissingen.Toch heeft dat gewenningsproces
voor mij voor persoonlijk niet lang geduurd. Waar het mij om gaat is
dat ik op een goede en veilige manier de zorg krijg die ik nodig heb. En
dat is het geval. Dankzij de fusie en de herverdeling is het gespeciali
seerde zorgaanbod behoorlijk toegenomen. Mensen hoeven nu minder
vaak naar ziekenhuizen in bijvoorbeeld Antwerpen of Rotterdam. Het
ADRZ moet de burger natuurlijk wel voorzien van heldere informatie
over welke soorten specialistische zorg het te bieden heeft, en op welke
locaties. Goed communiceren is belangrijk bij een ingrijpend proces als
de herverdeling. Het houdt de mensen betrokken."
"(te wil erop kunnen x/ertrouwer^
dat Ik geen onnodig risico toop."
Rianne, oncologiepatiënt: "Veiligheid betekent voor mij dat ik erop
kan vertrouwen dat er in het ziekenhuis geen onnodige risico's wor
den genomen. Ik vind het bijvoorbeeld heel belangrijk dat met mij
duidelijk wordt afgesproken welke medicijnen ik moet gebruiken en
hoeveel. Ook wil ik er zeker van kunnen zijn dat er voldoende verple
gend personeel is; als ik op de bel druk, wil ik niet 20 minuten hoeven
wachten tot er eens iemand komt kijken. Een ander punt is de nazorg.
Persoonlijk zou ik het prettig vinden als er na ontslag uit het zieken
huis een vorm van begeleiding was. De overgang van 24-uurs zorg
naar zelfredzaamheid thuis is soms erg groot. In elk geval zouden
patiënten die opmerkingen hebben over het onderwerp veiligheid
daarover contact moeten opnemen met het ziekenhuis. Heb je iets
op je hart, spreek het uit. Alleen dan kan er echt werk van worden
gemaakt."
Joke, hartpatiënt: "Op de Acute Opname Afdeling word je, ondanks de
paniek, in de watten gelegd. De dokter heeft alle tijd en aandacht
voor je wanneer dat nodig is. Toen ik binnenkwam, was ik
zenuwachtig en nerveus, de verpleegkundigen stelden me enorm
gerust. Wat ik ontzettend fijn vind en wat me een veilig gevoel geeft,
is dat de verpleegkundigen mij vanuit de verpleegpost kunnen zien.
Ik kan ook zien dat zij op mij kunnen letten. Dat stelt me gerust, ik
voel me veiliger en kan beter slapen. De Acute Opname Afdeling klinkt
best spannend en eng, als je er naar toe wordt gebracht. Maar door
de rust en ruimte die de afdeling en de verpleegkundigen je geven,
voelde ik me al snel beter en op mijn gemak. Ik denk zeker dat deze
afdeling een vooruitgang heeft geboekt in de zorg voor de Zeeuwse
bevolking. Alle lof en complimenten voorde AOA."
Edsel, orthopediepatiënt: "In het ziekenhuis moet alles in het teken
staan van het zo goed mogelijk bewaken en, als dat kan, verbeteren
van de kwaliteit van leven van de patiënt. Vanaf het moment datje er
binnenkomt totdatje het ziekenhuis weer verlaat, moet de zorg goed
zijn. Daarvoor is het belangrijk dat het personeel goed is opgeleid en
soepel samenwerkt. Kwaliteit van zorg betekent voor mij ook dat, als ik
in het ziekenhuis ben en er moet van alles gebeuren, een en ander vlot
achter elkaar plaatsvindt zodat ik snel weet waar ik aan toe ben.
Wachten is meestal niet prettig, maar onnodig wachten helemaal.
Afspraken moeten worden nagekomen en ik wil graag dat men open
en eerlijk met mij communiceert; van onzekerheid wordt niemand
beter."
Personeel In het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis werken
2.787 mensen. Dit cijfer is inclusief 134 medisch specialisten.
Productie In 2011 zorgden zij voor 23.389 opgenomen
patiënten en ontvingen zij 367.874 mensen in één van de poli
klinieken.
Geld In 2011 bezuinigde het ADRZ op loonkosten, een deel
van de gebouwen werd verkocht en er is bespaard op de
inkoop van materialen. Aan het eind van 2011 behaalde het
ADRZ een bedrijfsresultaat van 9.913.004 en stond het eigen
vermogen op 17.448.921
Henk en Eline, ouders van Kim: "Nadat we gebeld werden door een
iemand uit de buurt, sloeg de schrik natuurlijk meteen toe. Paniek
overviel ons en we snelden automatisch meteen naar het ziekenhuis
in Vlissingen, omdat dat het dichtst bij was. Gelukkig konden we daar
meteen terecht. Kim was snel aan de beurt en we hoefden niet zo
heel lang te wachten. In tegenstelling tot het beeld wat bij ons be
stond, dat voor acute gevallen alleen in Goes een Spoed Eisende Hulp
was, konden we dus wél in Vlissingen terecht. Een misverstand wat
bij de meeste mensen nog.steeds bestaat. De Spoed Eisende Hulp in
Zeeland is prima georganiseerd, maar niet voor iedereen duidelijk.
Ook in Vlissingen blijven mensen terecht kunnen voor spoedeisende
zorg. Kim werd goed opgevangen en na de eerste schrik genoot ze
van alle belangstelling."
Colofon
Vragen of reacties naar aanleiding van deze advertentie kunt u sturen naar Af
deling Communicatie, Postbus 3200,4380 DD Vlissingen, email info@adrz.nl.
Eindredactie: Afdeling Communicatie ADRZ (Jacqueline van de Kreeke)
Fotografie: Peter Wijkhuys Opmaak: de Wilde Zeeuw,Terneuzen