BURGERJAARVERSLAG '11 BRIEVEN EN E-MAILS INTERNET KLACHTEN DIENSTVERLENING WOENSDAG 6 JUNI 2011 Redactie: afdeling Communicatie postbus 3000, 4380 GV Vlissingen telefoon: (0118) 487000 communicatie@vlissingen.nl www.vlissingen.nl Fotografie: gemeente Vlissingen, tenzij anders vermeld In 2011 zijn 7594 ingekomen brieven geregistreerd. Dit zijn overigens niet alle brieven die de-gemeente ontvangen heeft; dat zijn er namelijk veel meer. Veel vragen, informatieverzoeken en meldingen kunnen direct afgehandeld worden en worden dan niet extra geregistreerd. Van deze 7594 brieven is in februari 2012 berekend welke daarvan afge handeld en welke nog in behandeling waren. Het moment van bereke ning is hierbij wel bepalend voor de aantallen. Zo heeft de berekening dit jaar 4 maanden eerder plaatsgevonden dan vorig jaar, waardoor het aantal nog in behandeling zijnde brieven automatisch ook hoger is. Dit zijn de gegevens van de afgelopen 3 jaar: Ingekomen brieven afgedaan 2008 (totaal 7.333) 2009 (totaal 8.276) 2010 (totaal 7.626) Datum meting/berekening 7 april 2010 24 juni 2011 6 feb 2012 Binnen 6 weken 41% 3352 45% 3398 43% 3301 Na 6 weken 38% 3161 33% 2535 25% 1847 Nog in behandeling 21% 1763 22% 1693 32% 2446 Burgerbrieven De gemeente registreert burgerbrieven apart. Dit zijn brieven van burgers, bedrijven en instellingen die een spoedige afhandeling vereisen, omdat hiervoor geen wettelijke procedures en termijnen gelden (vergunningaan vragen, bezwaarschriften e.d. zijn bijv. geen burgerbrieven, omdat hier vaste procedures voor zijn). Van de burgerbrieven is een apart overzicht gemaakt. Van de 7594 brie ven in 2011 waren er 464 burgerbrieven, ofwel 6%. Deze krijgen bijzonde re aandacht bij de behandeling. Dit blijkt ook wel uit de cijfers: 10% was in februari 2012 nog niet afgedaan, maar 90% wel. Een positief verschil van 22% dus t.o.v. "gewone" brieven. Dit zijn de gegevens van de afgelopen 3 jaar: Ingekomen brieven afgedaan 2009 (totaal 501) 2010 (totaal 613) 2011 (totaal 464) Datum meting/berekening 7 april 2010 Afgehandeld binnen 6 weken 55% 279 58% 355 64% 296 Afgehandeld na 6 weken 37% 183 37% 226 26% 122 Nog in behandeling 8% 39 5% 32 10% 46 E-mails Het aantal geregistreerde e-mailbe- richten dat is binnengekomen bij gemeente@vlissingen.nl bedroeg 1333 (in 2010 was dit 935). Dit is 18% (in 2010 was dit 12%) van het totaal aantal geregistreerde ingeko men poststukken. Van deze e-mails waren er 325 burgerbrieven, ofwel 24%. Hieruit blijkt dat steeds meer mensen hun klachten en verzoe ken per e-mail indienen. Wat gaat er verbeteren? Tijdige afhandeling van brieven en e-mails is heel belangrijk; met name burgerbrieven dienen specifieke aandacht te krijgen. Niet elke brief is echter binnen 6 weken af te han delen (en in veel gevallen is de wet telijke behandeltermijn ook langer), maar in die gevallen informeren we de burger daar tijdig over. We hou den hem/haar op de hoogte van de ontwikkelingen en de acties die we overwegen. De komende jaren krijgt dienstverlening nog meer aan dacht. Dit jaar starten we met digi tale post en zaakgericht werken bij de gemeente Vlissingen. We behan delen brieven dan volledig digitaal, we hebben een beter inzicht en ver wachten deze efficiënter en sneller af te kunnen handelen. Voor steeds meer burgers is de website hét loket van de gemeente Vlissingen. Over 2011 klokten we een gemiddeld dagelijks bezoek van 1600 bezoekers. Nieuwe ontwikkelingen/ functionaliteiten In 2011 is de website voorzien van een voorleesfunctie waarmee teksten op de website voorgelezen kunnen worden. Hiermee vergroot de gemeente Vlissingen de toe gankelijkheid van de website. Niet alleen voor mensen met een visu ele beperking of taalachterstand, maar ook voor mensen die Neder lands niet als moedertaal hebben. De voorleeshulp maakt het gebruik van de website makkelijker. Bekendmakingen per e-mail De gemeente Vlissingen publiceert wekelijks alle aangevraagde en verleende vergunningen, bestem mingsplannen dië ter inzage lig gen en nieuwe regelgeving dat is vastgesteld. Deze besluiten wor den bekendmakingen genoemd en staan in het huis-aan-huisblad De Faam en op de gemeentelijke web site. Het is nu ook mogelijk om een e-mail te ontvangen wanneer er in uw eigen buurt iets besloten is. Dit kan met behulp van de e-mailser- vice van www.overheid.nl. U kunt zich hiervoor gratis aanmelden. De e-mailservice is uitermate gebruiks vriendelijk. Op basis van uw post code en de straal waarbinnen u de bekendmakingen wilt ontvangen geeft u in en de mailservice stuurt u elke week een e-mail met de nieuwste publicaties. Na een succesvolle proef in 2010 is in 2011 verder gegaan met het toepassen van media tion op klachten van burgers. In op één na alle gevallen heeft dit tot een voor de bur ger bevredigende oplossing geleid. U vindt het jaarverslag 2011 van de klachtencoördi nator op www.vlissingen.nl/ klachten. Andere Overheid Onder de vlag van Andere Over heid werkt Vlissingen aan het verbeteren van haar dienstverle ning. In 2011 is het Klant Contact Center-project gestart dat in de jaren 2012 en 2013 moet leiden tot een vergaande dienstverlening via dit KCC en de website. In de vorm van een pilot is de gemeente daar voor de producten en dien sten van Belastingen eind 2011 al mee begonnen. Omdat de backof fice door de samenwerking met de gemeente Middelburg naar Mid delburg vertrok, is gezorgd dat alle informatie aan het loket beschik baar was zodat bij de verzending van de aanslagbiljetten begin 2012 inwoners direct konden worden geholpen. Eind 2011 zijn daarnaast de belang rijkste technische randvoorwaar den voor het project gerealiseerd. In 2012 gaan medewerkers van de gemeente Vlissingen binnenko mende post en aanvragen van bur gers en bedrijven digitaal behan delen. Volgens planning kunnen burgers dan medio 2013 de infor matie over deze 'zaken' ook vanaf thuis op de website volgen. Bekendmakingen Sinds eind 2011 worden via de website de zogenoemde 'bekend makingen' gepubliceerd. Daarmee zijn publicaties over bijvoorbeeld nieuwe verordeningen etc. die tot dan nog traditioneel in de Faam verschenen ook online via de web site en Overheid.nl beschikbaar. Burgers en bedrijven kunnen zich daarmee ook abonneren op een emailservice. Als u dat wilt ont vangt u bij het afgeven van een bouw- of kapvergunning in uw postcodegebied dan voortaan een e-mail. Telefonische bereikbaarheid Vlissingen wil de telefonische bereikbaarheid van het stad huis verb.eteren. Uit onderzoek is gebleken dat er zowel technische aanpassingen noodzakelijk zijn als organisatorische verbeterin gen moeten worden doorgevoerd. De gemeente dient daarvoor de huidige, verouderde telefonievoor- zieningen te vervangen. Eind 2011 is een Europese aanbesteding voor een nieuwe telefooncentrale afge rond en in het voorjaar van 2012 zal deze in gebruik worden geno men. Tegelijkertijd zullen verbe teringen worden doorgevoerd om de telefonische dienstverlening te 'verbeteren. De ambitie is om de burgers zo veel mogelijk via eer stelijns telefonische beantwoor ding gebruik in een call center te gaan helpen. Doelstelling is om de burger effectief en vriendelijk telefonisch te woord te staan en daarbij zo weinig mogelijk door te verbinden.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2012 | | pagina 17