Mffl ROMEO Hit* 13 SCO U 99 woensdag 28 december 2011 - pagina 25 De mythe leeft! Het kleinste model van het inmid dels 100 jaar oude merk heeft in de drie jaar tijd dat hij op de markt is, zijn sporen verdiend. Dankzij de 1.3 liter diesel met 85 pk is er nu een uitvoering op de markt met 0% BPM, geen wegenbelasting en slechts 14% bijtelling. Daarmee is hij in dit segment de enige sportwagen! Rob Strating Goes De MiTo verenigt dynamiek met de typisch Italiaanse zin voor esthetica. Voor zijn compromisloos sportieve be lijning stond de bloedmooie 8C Com petizione model. Het Centro Stile, het Alfa-designbu reau stond in 2007 onder leiding van Wolfgang Egger en Frank Stephenson. De laatste, een Amerikaan, ontwierp de nieuwe Mini toen hij bij BMW werkte en van zijn geniale pen is ook de nieuwe en succesvolle Fiat 500. Van de 8C Competizione erfde de MiTo bijvoorbeeld de druppelvormige koplampen en de drie-eenheid van de Scudetto met de beide luchtinlaten ter zijde daarvan. De scudetto is de gesti leerde grille in de vorm van het wapen schild van de adellijke familie Visconti. Het familiewapen is terug te vinden in dat van de stad Milaan en vormt tevens sinds 1910 het logo van Alfa Romeo. De voorkant lijkt wel een beetje op een adelaarsneus en draagt bij tot het cha risma van deze kleine MiTo. Ook de geprononceerde V-vorm op de motor kap is genetisch herkenbaar. Andere stilistische overeenkomsten met de 8C zien we ook terugkomen in de grote ronde, spetterende LED-ach- terlichten en de profielloze zijruiten. Het sexy kontje mag daarmee gezien worden en is de absolute chocoladezij de van de MiTo met alweer een dikke knipoog naar de 8C. De coupévorm van de 8C komt bij de MiTo prachtig terug, geaccentueerd door de sterk oplopende zijlijn met het minuscule achterste zijruitje en de brede C-stijl. Hij kreeg aanvankelijk de naam 'Fu- riosa' mee, maar de toenmalige baas van Alfa vond die naam maar niets en schreef een internationale wedstrijd uit. De Duitse Marion Trump won die wedkamp met de naam MiTo en kreeg als beloning een Alfa Spider. Mi staat voor de stad Milaan, van oudsher de geboortestad van dé Alfa's. To voor Torino, het zenuwcentrum van het Fiatconcern, maar ook de plaats waar de MiTo wordt geproduceerd. Tegelijkertijd betekent het woord mito in het Italiaans mythe. Trimline De familie Van der Schoor is al jaren actief met Trimline en voor deze MiTo Eco ontwierp de pater familias, Ben van der Schoor, de striping voor deze demo van Auto Mondo uit Goes. Zijn handtekening siert ook de achterkant. De antracietkleurige lichtmetalen wie len staan de auto geweldig goed en er is maar één dissonant: de veel te grote en te gele Nederlandse kentekenplaat. Wat was er mis met dat ouderwetse Ita liaanse plaatje? Het testmodel ging een weekend mee naar Zuid-Limburg. Carbon Als ik het portier open, gaat de zijruit bliksemsnel een heel klein eindje open. Daardoor sluit hij ook gemakkelijker, want zoals gemeld heeft de ruit aan de bovenkant geen stijl. Ik installeer me in de cockpit en ik ben ervan verzekerd dat de stoel me bij alle oefeningen vol doende steun gaat bieden. In combina tie met het heerlijke, optimaal verstel bare leren stuur is de ideale rijpositie snel geïnstalleerd. De lage zitpositie en de hoge zijruitlijn geven een veilig en geborgen gevoel. Dat wordt versterkt door de weten schap dat de MiTo beschikt over alle vijf sterren bij de EuroNCAP-crash- test, de hoogste score bij alle compacte personenauto's! Ik heb voorts uitzicht op een modern dashboard dat aan de bovenkant de suggestie geeft uit carbon te bestaan. Het blijkt een kunststofsoort te zijn, in een aantal spannende kleuren lever baar, dat golvend over het instrumén- tarium is gedrapeerd, maar bij zonlicht soms hinderlijk in de voorruit spiegelt. De twee grote klokken hebben wijzers die precies in het zuiden beginnen- Alfa, noblesse oblige! Alles is keurig afgewerkt en de ergono mie is op een enkele uitzondering na in orde: ik vind de bediening van de klimaatbeheersing te laag gemonteerd op de middenconsole. Nu ben ik niet zo'n type om achterin een tweedeurs auto te zitten, maar in de MiTo krijg ik daar met zijn kleine zijruiten en beperkte hoofd- en been ruimte helemaal claustrofobie, laat staan van de klimoefeningen om ach terin te geraken. Als gezinsauto is zus Giulietta veel beter geschikt. De 270 liter grote kofferruimte is voldoende, maar de tildrempel is redelijk hoog. Sportief ECO De beide JTDm commonraildiesels die in de MiTo worden gemonteerd zijn uitgerust met de nieuwste verstuivers die dankzij hydraulisch gebalanceerde naaldkleppen, met een zeer grote pre cisie de hoeveelheid brandstof doseren die in de verbrandingskamers wordt ingespoten. Het bijzondere aan de kleinste 1.3 JTDm ECO is dat hij een zeer geringe G02 uitstoot heeft van minder dan 95 g/km. Hij heeft 85 pk/200 Nm. Daar door is hij PPM en wegenbelastingvrij en zakelijk heeft hij slechts 14% bijtel- ling. Ik heb hem op allerlei disciplines getest: op de autoweg, maar ook in de Limburgse heuvels en ik moet eerlijk zeggen, dat hij me qua trekkracht lang niet tegenviel. Vorig jaar nog heb ik twee weken met zijn 1.6 liter diesel broer (120 pk/320Nm) rondgereden in Toscane en daarover was ik laaiend enthousiast. Deze geknepen diesel beschikt echter ook over Alfa's be roemde... D.N.A-systeem Op de middenconsole staat een selec tieschakelaar met drie standen: Dyna mic, Normal en All weather, D.N.A dus. Bij de verschillende standen wor den het motormanagement, het elek tronisch differentieel, de stuurbekrach tiging en de schokbrekers beïnvloed. In de D-stand is het parool sportief, de N- stand is voor in de stad en de A-stand is gereserveerd voor slechte weersom standigheden. Het brandstofverbruik is uiteraard gekoppeld aan de diverse standen. Bo vendien beschikt de testauto over een start/stopsysteem en dat alles leidt tot een zeer gunstig verbruikje. Ik vind het wel vreemd dat deze Eco diesel gekop peld is aan een vijfbak, terwijl de zes versnellingsbak op de 1.6 JTDm wordt toegepast. Dat scheelt op de grote weg toch minstens 500 toeren! In de heuvels heb ik vaak gebruik ge maakt van de D-stand om de dynamiek van de ECO-krachtbron naar boven te halen. In de korte bochten heeft hij het helemaal naar zijn zin en in de weten schap dat de standaard ESP ingrijpt, kan je heel ver gaan met het bochten werk. Qua comfort ligt de concurrentie een streepje voor, want hij is redelijk stevig geveerd. Het hoort bij het karak ter van de Alfa, maar toch. Vanaf 17.215 euro staat deze charisma tische ECO sportwagen in de nieuwe showroom van AutoMondo in Car Vil lage te Goes. Saai kan altijd nog.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 25