Mffl ROMEO Hit* 13 SCO
U
99
woensdag 28 december 2011 - pagina 25
De mythe leeft!
Het kleinste model van het inmid
dels 100 jaar oude merk heeft
in de drie jaar tijd dat hij op de
markt is, zijn sporen verdiend.
Dankzij de 1.3 liter diesel met
85 pk is er nu een uitvoering op
de markt met 0% BPM, geen
wegenbelasting en slechts 14%
bijtelling. Daarmee is hij in dit
segment de enige sportwagen!
Rob Strating
Goes
De MiTo verenigt dynamiek met de
typisch Italiaanse zin voor esthetica.
Voor zijn compromisloos sportieve be
lijning stond de bloedmooie 8C Com
petizione model.
Het Centro Stile, het Alfa-designbu
reau stond in 2007 onder leiding van
Wolfgang Egger en Frank Stephenson.
De laatste, een Amerikaan, ontwierp
de nieuwe Mini toen hij bij BMW
werkte en van zijn geniale pen is ook
de nieuwe en succesvolle Fiat 500.
Van de 8C Competizione erfde de
MiTo bijvoorbeeld de druppelvormige
koplampen en de drie-eenheid van de
Scudetto met de beide luchtinlaten ter
zijde daarvan. De scudetto is de gesti
leerde grille in de vorm van het wapen
schild van de adellijke familie Visconti.
Het familiewapen is terug te vinden in
dat van de stad Milaan en vormt tevens
sinds 1910 het logo van Alfa Romeo.
De voorkant lijkt wel een beetje op een
adelaarsneus en draagt bij tot het cha
risma van deze kleine MiTo. Ook de
geprononceerde V-vorm op de motor
kap is genetisch herkenbaar.
Andere stilistische overeenkomsten
met de 8C zien we ook terugkomen in
de grote ronde, spetterende LED-ach-
terlichten en de profielloze zijruiten.
Het sexy kontje mag daarmee gezien
worden en is de absolute chocoladezij
de van de MiTo met alweer een dikke
knipoog naar de 8C.
De coupévorm van de 8C komt bij de
MiTo prachtig terug, geaccentueerd
door de sterk oplopende zijlijn met
het minuscule achterste zijruitje en de
brede C-stijl.
Hij kreeg aanvankelijk de naam 'Fu-
riosa' mee, maar de toenmalige baas
van Alfa vond die naam maar niets en
schreef een internationale wedstrijd
uit.
De Duitse Marion Trump won die
wedkamp met de naam MiTo en kreeg
als beloning een Alfa Spider.
Mi staat voor de stad Milaan, van
oudsher de geboortestad van dé Alfa's.
To voor Torino, het zenuwcentrum van
het Fiatconcern, maar ook de plaats
waar de MiTo wordt geproduceerd.
Tegelijkertijd betekent het woord mito
in het Italiaans mythe.
Trimline
De familie Van der Schoor is al jaren
actief met Trimline en voor deze MiTo
Eco ontwierp de pater familias, Ben
van der Schoor, de striping voor deze
demo van Auto Mondo uit Goes. Zijn
handtekening siert ook de achterkant.
De antracietkleurige lichtmetalen wie
len staan de auto geweldig goed en er
is maar één dissonant: de veel te grote
en te gele Nederlandse kentekenplaat.
Wat was er mis met dat ouderwetse Ita
liaanse plaatje? Het testmodel ging een
weekend mee naar Zuid-Limburg.
Carbon
Als ik het portier open, gaat de zijruit
bliksemsnel een heel klein eindje open.
Daardoor sluit hij ook gemakkelijker,
want zoals gemeld heeft de ruit aan de
bovenkant geen stijl. Ik installeer me
in de cockpit en ik ben ervan verzekerd
dat de stoel me bij alle oefeningen vol
doende steun gaat bieden. In combina
tie met het heerlijke, optimaal verstel
bare leren stuur is de ideale rijpositie
snel geïnstalleerd.
De lage zitpositie en de hoge zijruitlijn
geven een veilig en geborgen gevoel.
Dat wordt versterkt door de weten
schap dat de MiTo beschikt over alle
vijf sterren bij de EuroNCAP-crash-
test, de hoogste score bij alle compacte
personenauto's!
Ik heb voorts uitzicht op een modern
dashboard dat aan de bovenkant de
suggestie geeft uit carbon te bestaan.
Het blijkt een kunststofsoort te zijn, in
een aantal spannende kleuren lever
baar, dat golvend over het instrumén-
tarium is gedrapeerd, maar bij zonlicht
soms hinderlijk in de voorruit spiegelt.
De twee grote klokken hebben wijzers
die precies in het zuiden beginnen-
Alfa, noblesse oblige!
Alles is keurig afgewerkt en de ergono
mie is op een enkele uitzondering na
in orde: ik vind de bediening van de
klimaatbeheersing te laag gemonteerd
op de middenconsole.
Nu ben ik niet zo'n type om achterin
een tweedeurs auto te zitten, maar in
de MiTo krijg ik daar met zijn kleine
zijruiten en beperkte hoofd- en been
ruimte helemaal claustrofobie, laat
staan van de klimoefeningen om ach
terin te geraken. Als gezinsauto is zus
Giulietta veel beter geschikt. De 270
liter grote kofferruimte is voldoende,
maar de tildrempel is redelijk hoog.
Sportief ECO
De beide JTDm commonraildiesels die
in de MiTo worden gemonteerd zijn
uitgerust met de nieuwste verstuivers
die dankzij hydraulisch gebalanceerde
naaldkleppen, met een zeer grote pre
cisie de hoeveelheid brandstof doseren
die in de verbrandingskamers wordt
ingespoten.
Het bijzondere aan de kleinste 1.3
JTDm ECO is dat hij een zeer geringe
G02 uitstoot heeft van minder dan 95
g/km. Hij heeft 85 pk/200 Nm. Daar
door is hij PPM en wegenbelastingvrij
en zakelijk heeft hij slechts 14% bijtel-
ling. Ik heb hem op allerlei disciplines
getest: op de autoweg, maar ook in de
Limburgse heuvels en ik moet eerlijk
zeggen, dat hij me qua trekkracht lang
niet tegenviel. Vorig jaar nog heb ik
twee weken met zijn 1.6 liter diesel
broer (120 pk/320Nm) rondgereden
in Toscane en daarover was ik laaiend
enthousiast. Deze geknepen diesel
beschikt echter ook over Alfa's be
roemde...
D.N.A-systeem
Op de middenconsole staat een selec
tieschakelaar met drie standen: Dyna
mic, Normal en All weather, D.N.A
dus. Bij de verschillende standen wor
den het motormanagement, het elek
tronisch differentieel, de stuurbekrach
tiging en de schokbrekers beïnvloed. In
de D-stand is het parool sportief, de N-
stand is voor in de stad en de A-stand
is gereserveerd voor slechte weersom
standigheden.
Het brandstofverbruik is uiteraard
gekoppeld aan de diverse standen. Bo
vendien beschikt de testauto over een
start/stopsysteem en dat alles leidt tot
een zeer gunstig verbruikje. Ik vind het
wel vreemd dat deze Eco diesel gekop
peld is aan een vijfbak, terwijl de zes
versnellingsbak op de 1.6 JTDm wordt
toegepast. Dat scheelt op de grote weg
toch minstens 500 toeren!
In de heuvels heb ik vaak gebruik ge
maakt van de D-stand om de dynamiek
van de ECO-krachtbron naar boven te
halen. In de korte bochten heeft hij het
helemaal naar zijn zin en in de weten
schap dat de standaard ESP ingrijpt,
kan je heel ver gaan met het bochten
werk. Qua comfort ligt de concurrentie
een streepje voor, want hij is redelijk
stevig geveerd. Het hoort bij het karak
ter van de Alfa, maar toch.
Vanaf 17.215 euro staat deze charisma
tische ECO sportwagen in de nieuwe
showroom van AutoMondo in Car Vil
lage te Goes.
Saai kan altijd nog.