Suzuki: drie wereldprimeurs
Sportief submerk voor Nissan
Bij Toyota is het nu
weer tijd voor plezier!
Subaru gaat op de
sportieve toer
Mazda Takeri is
voorbode Mazdaö
Kekke
cabrio en
vierdeurcoupé
bij Honda
Volkswagen
verrast
BMW
ActiveHybrid
Audi Al
woensdag 14 december 2011 - pagina 46
Nadat Honda eerder al
schetsen de wereld rond
stuurde van een studiemo
del naar een elektrische
roadster, werd in Tokio
officieel het doek getrokken
van de EV-ster.
De dakloze bolide is slechts
3,57 meter lang, 1,50 meter
breed en 1,10 meter hoog.
Honda gebruikt flink wat
koolstofvezel voor de car
rosserie om het gewicht te
drukken. Voor de aandrij
ving zorgt een elektromo
tor met een nog onbekend
vermogen die de roadster
in minder dan vijf tellen
naar de honderd laat ac
celereren. De topsnelheid
bedraagt 160 km/u en de
lithium-ion accu's maken
een actieradius van 160
kilometer mogelijk. Het fu
turistische design vertoont
veel CR-Z trekjes.
Behalve de kekke elektri
sche roadster schittert op
de Honda stand ook nog de
Advanced Cruiser-X (AC-
X), een vierdeurscoupé
versie van de Insight.
Kloppend hart vormt een
1.6 liter benzinemotor,
gekoppeld aan een elektro
motor met een gezamenlijk
vermogen van 126 pk. En
de actieradius? Liefst 1.000
kilometer.
Swift EV: elektrische Swift met ritverlenger.
Drie wereldprimeurs op de
stand van Suzuki in Tokyo. De
meest realistische studie is de
Swift EV Hybrid, een model
dat nagenoeg productieklaar is.
Vele tests zijn inmiddels al uit
gevoerd met deze vierpersoons
stadsauto. De elektrische Swift
beschikt over een elektromotor
én een 75 pk sterke drieci
linder 660cc benzinemotor,
die als ritverlenger fungeert.
Puur op elektrokracht heeft de
Swift EV een actieradius van
30 kilometer, daarna springt
de benzinemotor bij. Thuis
het accupakket opladen via
het stopcontact neemt slechts
anderhalf uur in beslag. We
verwachten de definitieve elek
trische Swift op de Autosalon
van Parijs september 2012.
Met de Regina conceptstudie
wil Suzuki laten zien dat het
merk zoekende is naar een
design met een lage aërodyna
mica. Het vloeiend gestileerd
studiemodel heeft het formaat
van de Swift, maar is met een
leeggewicht van 730 kilogram
ruim 200 kilogram lichter.
Qua onderhuidse techniek
tasten we nog in het duister,
Suzuki laat wel weten dat
het brandstofverbruik 1
op 32 bedraagt (70 g/km
C02).
De Q-concept doet enigs
zins denken aan de Renault
Twizzy en houdt met een
lengte van 2,5 meter vol
gens zijn makers het mid
den tussen een auto en een
motorfiets. In de Q is plek
voor twee, de aandrijving is
elektrisch en geschikt voor
dagelijkse (stads)trips tot 10
kilometer.
Toyota heeft de afgelopen
jaren vooral zijn groene kant
benadrukt. In Tokio laat de
fabrikant zien dat ze het niet
verleerd zijn om leuke auto's
te bouwen. We maken kennis
met onder meer de productie
versie van de FT-86, omge
doopt tot GT-86, en de Fun-
Vii. De eerste is de absolute
smaakmaker van de Japanners:
een sportwagen met achter
wielaandrijving, boxermotor
en 200 pk. Vanaf augustus
staat de nieuweling bij ons
in de showroom met een
verwachte aanschafprijs tussen
de 40 en 45 mille. Geruchten
doen de ronde (die trouwens
niet worden ontkend) dat de
GT-86 in een later stadium
ook met meer power zal wor
den aangeboden, reken op een
pk'tje of 50 extra.
De 4,02 meter lange Fun-
Vii (Vehicle, interactive en
internet) is een bijzonder
studiemodel, en volgens
Toyota een voorbode van een
niet al te verre toekomst waar
mensen, auto's en maatschap
pij met elkaar verbonden zijn.
De Fun-Vii communiceert
met auto's om zich heen en het
exterieur van het voertuig laat
een eigen invulling toe. Met
behulp van een applicatie op
een smartphone kan het exteri
eur gewijzigd worden. Een
bloemetjesmotief of rijdende
reclamezuil? Het kan allemaal
met een druk op de knop. In
de Fun-Vii is plek voor drie
personen.
De GT-86 is de absolute smaakmaker van Toyota.
De BRZ is Subaru's deri
vaat van de Toyota GT-86,
maar zal in een veel kleinere
oplage geproduceerd worden.
Ook de BRZ staat rond de
zomer van volgend jaar bij de
Nederlandse dealers, beschikt
eveneens over achterwielaan
drijving en een 200 pk sterke
boxermotor.
Behalve met de BRZ raakt
Subaru met de Advanced
Tourer Concept (ATC)
ook de sportieve snaar. Het
studiemodel is volgens zijn
makers een voorbode van een
stationwagon in het C-seg-
ment. In de neus hangt een
compacte 1.6 liter vierci-
linder turboboxermotor,
die wordt vergezeld door
een elektromotor.
Inderdaad, de ATC is een
hybride en geheel volgens
Subaru's recept voorzien
van vierwielaandrijving.
Een CVT automaat zorgt
voor de krachtsoverbren
ging. In tegenstelling tot
de BRZ en de ATC is de
nieuwe Impreza een zeer
conservatief gestileerde
auto. In Tokio maakte de
Impreza zijn Japans de
buut. De Europese versie
volgt later.
Mazda Takeri volgt designtaai CX-5.
De volgens de Kodo designtaai
vormgegeven Mazda Takeri
concept is een voorbode van de
nieuwe Mazdaó. De Takeri be
schikt over een SkyActiv-D 2.2
liter dieselmotor (175 pk; 420
Nm), die voldoet aan Euro 6-
emissienormen en gekoppeld is
aan een zestraps automaat
met start/stop. Tot de
brandstofbesparende maat
regelen behoort tevens het
i-Eloop regeneratief remsy-
steem met condensator, die
onder meer de elektrische
systemen aan boord voedt.
Onder het label Nismo gaat
Nissan sportieve modellen
brengen, vergelijkbaar met
AMG van Mercedes. Nismo is
vooral bekend als de raceafde
ling van de Japanse fabrikant.
In Japan verkocht de huistuner
al onderdelen voor productie
modellen en dat wordt nu dus
wereldwijd uitgerold. In Tokio
konden we kennismaken met
de eerste twee creaties, de Juke
Nismo en Leaf Nismo, beide
te herkennen aan de uiterlijke
verfraaiingen. Een woordvoer
der verklapte ons dat we wel
licht in Genève (maart) al een
productieversie van de Juke
Nismo kunnen verwachten.
Behalve het uiterlijk sleutelt
Nismo ook aan de onderstel
aanpassing. Op termijn wordt
motortuning eveneens niet
uitgesloten.
Aan de andere kant van de
medaille staat de Pivo serie.
Zes jaar geleden bracht Nis
san de Pivo 1 conceptstudie,
een elektrische stadsauto met
draaibare cabine. Dat concept
is inmiddels verder aangepast
en heeft via de Pivo 2 nu geleid
tot de Pivo 3. De laatste Pivo
generatie is gezegend met vier
wielaandrijving (in ieder wiel
bevindt zich een elektromotor)
en een ultrakorte draaicirkel
van amper vier meter dankzij
de vier gestuurde wielen. In
het interieur is plek voor drie,
waarbij de bestuurder een cen
trale plek inneemt. De Pivo 3
kan zichzelf inparkeren nadat
de bestuurder is uitgestapt en
komt je vervolgens ook weer
ophalen. Communicatie tus
sen bestuurder en auto gebeurt
via een smartphone.
De Volkswagen Passat
Alltrack, een opgeruigde
Passat, was reeds aange
kondigd, de Cross Coupé
Concept (CCC) daaren
tegen was een complete
verrassing.
Het studiemodel houdt
qua afmetingen het mid
den tussen de Golf en Ti-
guan. Het is de eerst spruit
van de Volkswagen Groep
op het nieuwe MQB-plat
form, waarop ook de Golf
VII, nieuwe Audi A3 en
Seat Leon gebouwd gaan
worden.
Hybrides hoeven per defi
nitie niet onsportief te zijn.
Dat bewijst BMW met de
in Tokio gepresenteerde
5-serie ActiveHybrid.
BMW koppelt een drieliter
biturbo (306 pk) aan een
55 pk sterke elektromotor.
Resultaat: 0-100 km/u in
5,9 seconden en 6,4 1/100
km bedraagt (149 g/km
C02).
De Audi primeur in
Tokio is de Al Sportback.
Lengte en wielbasis zijn
identiek aan de driedeurs,
de Sportback is wel iets
breder en hoger.
Nieuw is de 1.4 TFSI
(140 pk) met cilinder on
demand technologie. Bij
deellast worden twee van
de vier cilinders volledig
automatisch uitgescha
keld.
De nieuwe Al Sportback
is leverbaar vanaf volgend
jaar februari.
Bij Mitsubishi is het toverwoord 'groen', getuige de zuinige stadsauto Mirage en
de elektrische PX MiEV II met ritverlenger. De Mirage is van buiten kleiner dan
de Colt, het interieur is ruimer van opzet. De stadsauto komt in 2013 alleen als
vijfdeurs voor onder de tien mille. De PX MiEV II (formaat Outlander) heeft een
elektrisch bereik van 50 kilometer en een totale actieradius van 800 kilometer.