Suzuki: drie wereldprimeurs Sportief submerk voor Nissan Bij Toyota is het nu weer tijd voor plezier! Subaru gaat op de sportieve toer Mazda Takeri is voorbode Mazdaö Kekke cabrio en vierdeurcoupé bij Honda Volkswagen verrast BMW ActiveHybrid Audi Al woensdag 14 december 2011 - pagina 46 Nadat Honda eerder al schetsen de wereld rond stuurde van een studiemo del naar een elektrische roadster, werd in Tokio officieel het doek getrokken van de EV-ster. De dakloze bolide is slechts 3,57 meter lang, 1,50 meter breed en 1,10 meter hoog. Honda gebruikt flink wat koolstofvezel voor de car rosserie om het gewicht te drukken. Voor de aandrij ving zorgt een elektromo tor met een nog onbekend vermogen die de roadster in minder dan vijf tellen naar de honderd laat ac celereren. De topsnelheid bedraagt 160 km/u en de lithium-ion accu's maken een actieradius van 160 kilometer mogelijk. Het fu turistische design vertoont veel CR-Z trekjes. Behalve de kekke elektri sche roadster schittert op de Honda stand ook nog de Advanced Cruiser-X (AC- X), een vierdeurscoupé versie van de Insight. Kloppend hart vormt een 1.6 liter benzinemotor, gekoppeld aan een elektro motor met een gezamenlijk vermogen van 126 pk. En de actieradius? Liefst 1.000 kilometer. Swift EV: elektrische Swift met ritverlenger. Drie wereldprimeurs op de stand van Suzuki in Tokyo. De meest realistische studie is de Swift EV Hybrid, een model dat nagenoeg productieklaar is. Vele tests zijn inmiddels al uit gevoerd met deze vierpersoons stadsauto. De elektrische Swift beschikt over een elektromotor én een 75 pk sterke drieci linder 660cc benzinemotor, die als ritverlenger fungeert. Puur op elektrokracht heeft de Swift EV een actieradius van 30 kilometer, daarna springt de benzinemotor bij. Thuis het accupakket opladen via het stopcontact neemt slechts anderhalf uur in beslag. We verwachten de definitieve elek trische Swift op de Autosalon van Parijs september 2012. Met de Regina conceptstudie wil Suzuki laten zien dat het merk zoekende is naar een design met een lage aërodyna mica. Het vloeiend gestileerd studiemodel heeft het formaat van de Swift, maar is met een leeggewicht van 730 kilogram ruim 200 kilogram lichter. Qua onderhuidse techniek tasten we nog in het duister, Suzuki laat wel weten dat het brandstofverbruik 1 op 32 bedraagt (70 g/km C02). De Q-concept doet enigs zins denken aan de Renault Twizzy en houdt met een lengte van 2,5 meter vol gens zijn makers het mid den tussen een auto en een motorfiets. In de Q is plek voor twee, de aandrijving is elektrisch en geschikt voor dagelijkse (stads)trips tot 10 kilometer. Toyota heeft de afgelopen jaren vooral zijn groene kant benadrukt. In Tokio laat de fabrikant zien dat ze het niet verleerd zijn om leuke auto's te bouwen. We maken kennis met onder meer de productie versie van de FT-86, omge doopt tot GT-86, en de Fun- Vii. De eerste is de absolute smaakmaker van de Japanners: een sportwagen met achter wielaandrijving, boxermotor en 200 pk. Vanaf augustus staat de nieuweling bij ons in de showroom met een verwachte aanschafprijs tussen de 40 en 45 mille. Geruchten doen de ronde (die trouwens niet worden ontkend) dat de GT-86 in een later stadium ook met meer power zal wor den aangeboden, reken op een pk'tje of 50 extra. De 4,02 meter lange Fun- Vii (Vehicle, interactive en internet) is een bijzonder studiemodel, en volgens Toyota een voorbode van een niet al te verre toekomst waar mensen, auto's en maatschap pij met elkaar verbonden zijn. De Fun-Vii communiceert met auto's om zich heen en het exterieur van het voertuig laat een eigen invulling toe. Met behulp van een applicatie op een smartphone kan het exteri eur gewijzigd worden. Een bloemetjesmotief of rijdende reclamezuil? Het kan allemaal met een druk op de knop. In de Fun-Vii is plek voor drie personen. De GT-86 is de absolute smaakmaker van Toyota. De BRZ is Subaru's deri vaat van de Toyota GT-86, maar zal in een veel kleinere oplage geproduceerd worden. Ook de BRZ staat rond de zomer van volgend jaar bij de Nederlandse dealers, beschikt eveneens over achterwielaan drijving en een 200 pk sterke boxermotor. Behalve met de BRZ raakt Subaru met de Advanced Tourer Concept (ATC) ook de sportieve snaar. Het studiemodel is volgens zijn makers een voorbode van een stationwagon in het C-seg- ment. In de neus hangt een compacte 1.6 liter vierci- linder turboboxermotor, die wordt vergezeld door een elektromotor. Inderdaad, de ATC is een hybride en geheel volgens Subaru's recept voorzien van vierwielaandrijving. Een CVT automaat zorgt voor de krachtsoverbren ging. In tegenstelling tot de BRZ en de ATC is de nieuwe Impreza een zeer conservatief gestileerde auto. In Tokio maakte de Impreza zijn Japans de buut. De Europese versie volgt later. Mazda Takeri volgt designtaai CX-5. De volgens de Kodo designtaai vormgegeven Mazda Takeri concept is een voorbode van de nieuwe Mazdaó. De Takeri be schikt over een SkyActiv-D 2.2 liter dieselmotor (175 pk; 420 Nm), die voldoet aan Euro 6- emissienormen en gekoppeld is aan een zestraps automaat met start/stop. Tot de brandstofbesparende maat regelen behoort tevens het i-Eloop regeneratief remsy- steem met condensator, die onder meer de elektrische systemen aan boord voedt. Onder het label Nismo gaat Nissan sportieve modellen brengen, vergelijkbaar met AMG van Mercedes. Nismo is vooral bekend als de raceafde ling van de Japanse fabrikant. In Japan verkocht de huistuner al onderdelen voor productie modellen en dat wordt nu dus wereldwijd uitgerold. In Tokio konden we kennismaken met de eerste twee creaties, de Juke Nismo en Leaf Nismo, beide te herkennen aan de uiterlijke verfraaiingen. Een woordvoer der verklapte ons dat we wel licht in Genève (maart) al een productieversie van de Juke Nismo kunnen verwachten. Behalve het uiterlijk sleutelt Nismo ook aan de onderstel aanpassing. Op termijn wordt motortuning eveneens niet uitgesloten. Aan de andere kant van de medaille staat de Pivo serie. Zes jaar geleden bracht Nis san de Pivo 1 conceptstudie, een elektrische stadsauto met draaibare cabine. Dat concept is inmiddels verder aangepast en heeft via de Pivo 2 nu geleid tot de Pivo 3. De laatste Pivo generatie is gezegend met vier wielaandrijving (in ieder wiel bevindt zich een elektromotor) en een ultrakorte draaicirkel van amper vier meter dankzij de vier gestuurde wielen. In het interieur is plek voor drie, waarbij de bestuurder een cen trale plek inneemt. De Pivo 3 kan zichzelf inparkeren nadat de bestuurder is uitgestapt en komt je vervolgens ook weer ophalen. Communicatie tus sen bestuurder en auto gebeurt via een smartphone. De Volkswagen Passat Alltrack, een opgeruigde Passat, was reeds aange kondigd, de Cross Coupé Concept (CCC) daaren tegen was een complete verrassing. Het studiemodel houdt qua afmetingen het mid den tussen de Golf en Ti- guan. Het is de eerst spruit van de Volkswagen Groep op het nieuwe MQB-plat form, waarop ook de Golf VII, nieuwe Audi A3 en Seat Leon gebouwd gaan worden. Hybrides hoeven per defi nitie niet onsportief te zijn. Dat bewijst BMW met de in Tokio gepresenteerde 5-serie ActiveHybrid. BMW koppelt een drieliter biturbo (306 pk) aan een 55 pk sterke elektromotor. Resultaat: 0-100 km/u in 5,9 seconden en 6,4 1/100 km bedraagt (149 g/km C02). De Audi primeur in Tokio is de Al Sportback. Lengte en wielbasis zijn identiek aan de driedeurs, de Sportback is wel iets breder en hoger. Nieuw is de 1.4 TFSI (140 pk) met cilinder on demand technologie. Bij deellast worden twee van de vier cilinders volledig automatisch uitgescha keld. De nieuwe Al Sportback is leverbaar vanaf volgend jaar februari. Bij Mitsubishi is het toverwoord 'groen', getuige de zuinige stadsauto Mirage en de elektrische PX MiEV II met ritverlenger. De Mirage is van buiten kleiner dan de Colt, het interieur is ruimer van opzet. De stadsauto komt in 2013 alleen als vijfdeurs voor onder de tien mille. De PX MiEV II (formaat Outlander) heeft een elektrisch bereik van 50 kilometer en een totale actieradius van 800 kilometer.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 52