woensdag 14 december 2011 - pagina 31 Toyota Yaris 1.3 Flink gegroeid in alle opzichten, een stuk volwassener en voorzien van een mooi multimediasysteem presenteert Toyota de nieuwe Yaris. Door Rob Strating Goes De Yaris wordt geboren in de Franse Toyotafabriek in Valenciennes en ik kon me nooit helemaal aan de indruk onttrekken dat de eerste twee gene raties Yaris overeenkomsten vertoon den met zijn Franse tegenvoeter, de Renault Twingo. In ieder geval deel den ze de centraal op het dashboard opgestelde digitale snelheidsmeter an nex toerenteller en ook de verstelbare achterbank. Helemaal anders Hoekiger gestyled, duidelijk voor zien van een wigvorm, 5 centimeter meer wielbasis en een 14 cm langer koetswerk: de nieuwe Yaris neemt overduidelijk afscheid van zijn twee voorgangers. Hij lacht je toe met zijn geprononceerde spitse neusje waarin de koplampen prachtig meevloeien in zijn door de windtunnel gevormde car rosserie die een luchtweerstandscoëf- ficiënt bezit van 0.27. De in Summer Red gespoten testauto is bovendien voorzien van mooie carbonkleurige lichtmetalen wielen die hem bijzonder flatteren. Ook de bij de Dynamicver- sie gemonteerde dakspoiler staat hem uitstekend. Toyota heeft gelukkig bij de Yaris iets meer chroom toegepast dan bijvoor beeld bij zijn grotere broer, de Auris. In de accessoirelijst ontdek ik inderdaad wat chromen opties, maar een chroom stripje langs de sterk oplopende ruitlijn zou hem echter niet misstaan, zeker bij de wat donkerder kleuren. Ruimte..! Ineens is de Yaris volwassen geworden en dat merk je in het interieur: de van een aangename stof voorziene voor- stoelen zijn goed gevormd, en hebben een 4 cm langere zitting gekregen. Achterin is er gelukkig genoeg been ruimte dankzij de grotere wielbasis, maar de achterbank kan echter niet meer verschoven worden. Ook de hoofdruimte is geen probleem meer, als er maar geen panoramadak wordt besteld. Die optie is standaard bij de Executive en op de IAA in Frankfurt, waar ik hem voor het eerst zag, heb ik ervaren dat de hoofdruimte daardoor wat beperkter. Dankzij de toegenomen lengte biedt de koffer ruimte nu 286 liter inhoud en da's ver rassend! Ergonomie Het afzweren van de puberteit gaat ge paard met een conventionele opstelling van het instrumentenpaneel. Weg is het eigengereide digitale combi-instrument in het midden en een hartelijk welkom aan de grote analoge snelheidsmeter met links de toerenteller en rechts de brandstofmeter. Helaas ontbreekt nog steeds de temperatuurweergave. Er gonomisch kan het kind bij wijze van spreken de was doen, zó eenvoudig la ten de hendels en knoppen zich aan en op het stuur bedienen. Als ik dan toch zout op slakken ga strooien, zou ik de Toyotatechneuten willen verzoeken de knopjes op het stuur in het donker te verlichten. Het infotainment en alle andere instru menten liggen perfect in het blikveld, het dikke leren stuur is op twee manie ren verstelbaar en het zicht rondom is uitstekend. Bekende krachtbron De Yaris is wat de benzinemotoren betreft, aangewezen op de 1.0 liter driecilinder uit de Aygo en de 1.3 liter viercilinder VVT-i met CVT -auto maat of de geteste 6-versnellingsbak. Deze motor bezit 99 pk, heeft een kop pel van 125 Nm/4000 toeren en is een welbekende uit het Toyotaschap. De testauto is voorzien van het zoge naamde 'Smart-Entrysysteem', dat wil zeggen dat de auto zich ontsluit als je met de sleutel op zak het portier opent. Vervolgens wordt de motor tot leven ge wekt door een druk op de startknop. De bak is kort gegeard en daardoor wandel je vrij snel door de versnel lingen heen. Op zich is dat een aan gename bezigheid, want hij schakelt als in Franse boter. Bovendien is de combinatie van een langeslagmotor in samenwerking met de variabele klep- techniek een genot, want hij is gewel dig soepel. Het kan zomaar voorkomen dat je daardoor in z'n vijf door de stad kruist. Boven het koppeltoerental van 4000 toeren gaat de motor echter nogal dreunen en de voorkeur gaat derhalve uit naar een laagtoerige rijwijze. We hebben hier in ons land toch geen ber gen... Brandstofverbruik Die manier van rijden beïnvloedt ui teraard het brandstofverbruik, evenals het start/stopsysteem dat in deze uit voering gemonteerd is. Ik kwam nog niet helemaal aan de waarde die Toy ota opgeeft: 5,4 liter/100 km, maar dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat de test-Yaris nog redelijk maagde lijk is en de weersomstandigheden in deze tijd van het jaar. Uiteraard is de beschreven driecilinder nog zuiniger en dan hebben we het nog niet over de 90 pk/205 Nm sterke 1.4 liter com- monraildiesel gehad die trekkracht en zuinigheid met elkaar verbindt. Wegligginkje..! Toch spurt de 1.3 WT-i in nauwelijks 11 seconden naar de honderd en laat hij zich rond die 4000 toeren van zijn beste, zij het wat ouderwetse kant zien. De Toyotatechnici hebben niet alleen het koetswerk veranderd, maar het hele onderstel gerenoveerd. Het voortrein kreeg een 15 mm grotere spoorbreedte en het resultaat van al die inspannin gen mag zich laten zien, want hij heeft een wegligging meegekregen die zich in deze klasse mag laten zien: hij zet in snel genomen bochten geen stap op zij en ik kreeg associaties tijdens al die oefeningen met grote sportwagenmer ken. Niet dat de toekomstige clientèle constant dat soort oefeningen zal doen met de Yaris, maar bij plotselinge uit wijkmanoeuvres in noodsituaties zal de Yaris een heleboel fouten van zijn be stuurder dankzij dit wegliggingsgedrag goed maken! Nog wat kanttekeningen: met een draaicirkel van 9,4 meter hoef je niet vaak te steken als je in een straat wilt keren. De eenarmige ruitenwisser veegt streeploos en dankzij de sproeier die meedraait, heb je altijd water op de juiste plaats. Nadeel is wel dat de me depassagier tegen een relatief groot vuil gedeelte aan zit te kijken. Handsfree bellen via Bluetooth, iPod aansluiting, apps als Last Mile, Find my Car, Park go, Picture Viewer en Weather, een gebruiksvriendelijk navigatiesysteem, een achteruitrijca- mera, allemaal zaken die je voorheen bij duurdere auto's tegenkwam, zijn standaard of optioneel in de nieuwe Yaris. Kopen of leasen Vanaf 10.990 euro staat hij op u te wachten, een leaseprijs van 189 euro per maand mag ook. Donkere Denise en blonde Loraine vertegenwoordigen de jeugd. Ze zijn beiden in techniek geïnteresseerd en ze wilden maar wat graag op de foto met de flitsende Yaris in hun woonplaats Koudekerke. Bij de beide Toyotavestigingen van De Jonge in Vlissingen en Goes kunt u met de nieuwe Yaris kennismaken!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 29