woensdag 14 december 2011 - pagina 31
Toyota Yaris 1.3
Flink gegroeid in alle opzichten,
een stuk volwassener en voorzien
van een mooi multimediasysteem
presenteert Toyota de nieuwe Yaris.
Door Rob Strating
Goes
De Yaris wordt geboren in de Franse
Toyotafabriek in Valenciennes en ik
kon me nooit helemaal aan de indruk
onttrekken dat de eerste twee gene
raties Yaris overeenkomsten vertoon
den met zijn Franse tegenvoeter, de
Renault Twingo. In ieder geval deel
den ze de centraal op het dashboard
opgestelde digitale snelheidsmeter an
nex toerenteller en ook de verstelbare
achterbank.
Helemaal anders
Hoekiger gestyled, duidelijk voor
zien van een wigvorm, 5 centimeter
meer wielbasis en een 14 cm langer
koetswerk: de nieuwe Yaris neemt
overduidelijk afscheid van zijn twee
voorgangers. Hij lacht je toe met zijn
geprononceerde spitse neusje waarin
de koplampen prachtig meevloeien in
zijn door de windtunnel gevormde car
rosserie die een luchtweerstandscoëf-
ficiënt bezit van 0.27. De in Summer
Red gespoten testauto is bovendien
voorzien van mooie carbonkleurige
lichtmetalen wielen die hem bijzonder
flatteren. Ook de bij de Dynamicver-
sie gemonteerde dakspoiler staat hem
uitstekend.
Toyota heeft gelukkig bij de Yaris iets
meer chroom toegepast dan bijvoor
beeld bij zijn grotere broer, de Auris. In
de accessoirelijst ontdek ik inderdaad
wat chromen opties, maar een chroom
stripje langs de sterk oplopende ruitlijn
zou hem echter niet misstaan, zeker bij
de wat donkerder kleuren.
Ruimte..!
Ineens is de Yaris volwassen geworden
en dat merk je in het interieur: de van
een aangename stof voorziene voor-
stoelen zijn goed gevormd, en hebben
een 4 cm langere zitting gekregen.
Achterin is er gelukkig genoeg been
ruimte dankzij de grotere wielbasis,
maar de achterbank kan echter niet
meer verschoven worden.
Ook de hoofdruimte is geen probleem
meer, als er maar geen panoramadak
wordt besteld. Die optie is standaard
bij de Executive en op de IAA in
Frankfurt, waar ik hem voor het eerst
zag, heb ik ervaren dat de hoofdruimte
daardoor wat beperkter. Dankzij de
toegenomen lengte biedt de koffer
ruimte nu 286 liter inhoud en da's ver
rassend!
Ergonomie
Het afzweren van de puberteit gaat ge
paard met een conventionele opstelling
van het instrumentenpaneel. Weg is het
eigengereide digitale combi-instrument
in het midden en een hartelijk welkom
aan de grote analoge snelheidsmeter
met links de toerenteller en rechts de
brandstofmeter. Helaas ontbreekt nog
steeds de temperatuurweergave. Er
gonomisch kan het kind bij wijze van
spreken de was doen, zó eenvoudig la
ten de hendels en knoppen zich aan en
op het stuur bedienen. Als ik dan toch
zout op slakken ga strooien, zou ik de
Toyotatechneuten willen verzoeken de
knopjes op het stuur in het donker te
verlichten.
Het infotainment en alle andere instru
menten liggen perfect in het blikveld,
het dikke leren stuur is op twee manie
ren verstelbaar en het zicht rondom is
uitstekend.
Bekende krachtbron
De Yaris is wat de benzinemotoren
betreft, aangewezen op de 1.0 liter
driecilinder uit de Aygo en de 1.3 liter
viercilinder VVT-i met CVT -auto
maat of de geteste 6-versnellingsbak.
Deze motor bezit 99 pk, heeft een kop
pel van 125 Nm/4000 toeren en is een
welbekende uit het Toyotaschap.
De testauto is voorzien van het zoge
naamde 'Smart-Entrysysteem', dat wil
zeggen dat de auto zich ontsluit als je
met de sleutel op zak het portier opent.
Vervolgens wordt de motor tot leven ge
wekt door een druk op de startknop.
De bak is kort gegeard en daardoor
wandel je vrij snel door de versnel
lingen heen. Op zich is dat een aan
gename bezigheid, want hij schakelt
als in Franse boter. Bovendien is de
combinatie van een langeslagmotor in
samenwerking met de variabele klep-
techniek een genot, want hij is gewel
dig soepel. Het kan zomaar voorkomen
dat je daardoor in z'n vijf door de stad
kruist. Boven het koppeltoerental van
4000 toeren gaat de motor echter nogal
dreunen en de voorkeur gaat derhalve
uit naar een laagtoerige rijwijze. We
hebben hier in ons land toch geen ber
gen...
Brandstofverbruik
Die manier van rijden beïnvloedt ui
teraard het brandstofverbruik, evenals
het start/stopsysteem dat in deze uit
voering gemonteerd is. Ik kwam nog
niet helemaal aan de waarde die Toy
ota opgeeft: 5,4 liter/100 km, maar dat
heeft ongetwijfeld te maken met het feit
dat de test-Yaris nog redelijk maagde
lijk is en de weersomstandigheden in
deze tijd van het jaar. Uiteraard is de
beschreven driecilinder nog zuiniger
en dan hebben we het nog niet over
de 90 pk/205 Nm sterke 1.4 liter com-
monraildiesel gehad die trekkracht en
zuinigheid met elkaar verbindt.
Wegligginkje..!
Toch spurt de 1.3 WT-i in nauwelijks
11 seconden naar de honderd en laat
hij zich rond die 4000 toeren van zijn
beste, zij het wat ouderwetse kant zien.
De Toyotatechnici hebben niet alleen
het koetswerk veranderd, maar het hele
onderstel gerenoveerd. Het voortrein
kreeg een 15 mm grotere spoorbreedte
en het resultaat van al die inspannin
gen mag zich laten zien, want hij heeft
een wegligging meegekregen die zich
in deze klasse mag laten zien: hij zet in
snel genomen bochten geen stap op
zij en ik kreeg associaties tijdens al die
oefeningen met grote sportwagenmer
ken. Niet dat de toekomstige clientèle
constant dat soort oefeningen zal doen
met de Yaris, maar bij plotselinge uit
wijkmanoeuvres in noodsituaties zal de
Yaris een heleboel fouten van zijn be
stuurder dankzij dit wegliggingsgedrag
goed maken!
Nog wat kanttekeningen: met een
draaicirkel van 9,4 meter hoef je niet
vaak te steken als je in een straat wilt
keren. De eenarmige ruitenwisser
veegt streeploos en dankzij de sproeier
die meedraait, heb je altijd water op de
juiste plaats. Nadeel is wel dat de me
depassagier tegen een relatief groot vuil
gedeelte aan zit te kijken.
Handsfree bellen via Bluetooth, iPod
aansluiting, apps als Last Mile, Find
my Car, Park go, Picture Viewer
en Weather, een gebruiksvriendelijk
navigatiesysteem, een achteruitrijca-
mera, allemaal zaken die je voorheen
bij duurdere auto's tegenkwam, zijn
standaard of optioneel in de nieuwe
Yaris.
Kopen of leasen
Vanaf 10.990 euro staat hij op u te
wachten, een leaseprijs van 189 euro
per maand mag ook.
Donkere Denise en blonde Loraine
vertegenwoordigen de jeugd. Ze zijn
beiden in techniek geïnteresseerd en ze
wilden maar wat graag op de foto met
de flitsende Yaris in hun woonplaats
Koudekerke.
Bij de beide Toyotavestigingen van De
Jonge in Vlissingen en Goes kunt u
met de nieuwe Yaris kennismaken!