Exit Colt
Abbring verbaast in Wales
Hoog en droog in de vernieuwde Range
Rover door de Schotse hooglanden
Oldtimer mogelijk
weer belastingvrij
Hyundai vernieuwt
Genesis Coupé
BMW 520d EDE is
superzuinig
lil#
XTS is Cadillac
topper
Lambo achter
Citroën met
meer DS
Cadillac heeft haar nieuwe
topmodel gereed, de XTS.
De grote sedan volgt zowel
de DTS als de bij ons
bekende STS op. De zeer
luxueuze limousine moet
klanten terugbrengen die
recent hebben gekozen
voor een Europees pre
mium model of producten
van Lexus, Infiniti of
Acura. Goed nieuws voor
de liefhebber, Cadillac gaat
de nieuwe topper ook in
Europa aanbieden.
Lamborghini komt bin
nenkort met een louter
achterwielaangedreven
Gallardo Spyder. We pra
ten dan over de LP550-2
die vanaf begin komend
jaar leverbaar wordt. De
5.2 liter V10 motor levert
met 550 pk slechts 10 pk
minder dan de vierwiel-
aandrijver. Maar het lagere
gewicht door het wegvallen
van de voorwielaandrijving
maakt dit ruimschoots
goed.
Het succes van de DS-lijn
van Citroën doet het merk
dromen over nog meer mo
dellen. De kansen daarop
zijn reëel.
Op basis van het Metro
polis conceptmodel zal
met name voor de Chi
nese markt een grote DS
worden ontwikkeld. Maar
ook over een bijzonder
gevormde DS1 stadsauto
als tegenhanger van de Fiat
500 wordt gedacht.
Een opvolger voor de huidige Mitsubishi Colt zit in de pen. De vijfdeurs versie
staat binnenkort in Tokyo op de tweejaarlijkse autoshow. Deze nieuwe Mirage is
een stukje korter dan de Colt. Die naam gaat overigens verdwijnen, maar of de
nieuweling ook in Europa Mirage gaat heten, dat is nog niet bekend. Motorisch
spreekt men over een 1 liter driecilinder eventueel met CVT.
Nederlander Kevin Abbring
heeft met navigator Lara Van-
neste in de Skoda Fabia S2000
verrassend van zich doen spre
ken. Hët team van Volkswagen
Motorsport wist tijdens de
loodzware Wales Rally Great
Britain razendsnelle tijden op
de klok te zetten. Goed voor
veel lof en nog meer compli
menten.
"Ik had het de eerste dag even
moeilijk op de laatste proef.
Het zicht was al belabberd
door de mist en de invallende
duisternis, maar nog verve
lender, mijn voorruit raakte
helemaal beslagen. Ik moest
zelfs even stoppen om de ruit
schoon te maken," aldus Ab
bring. "Maar de tweede dag
scheen de zon, en dat scheelt
alles. De auto doet het prima,
maar we moeten nog wel iets
aan de banden doen voor meer
grip. De proeven waren tricky
en de eerste KP's ben ik voluit
gegaan om die eerste plek bij
de niet-WRC's weer terug te
pakken." En daar was onze
landgenoot aan het eind van
de derde dag in geslaagd. Ook
staat hij op een uitstekende
twaalfde plaats in het algemeen
klassement.
De prestaties van het jeugdige
Volkswagen Motorsport-team
blijven niet onopgemerkt.
De vele toeschouwers langs
de klassementsproeven zijn
enthousiast over Kevin's spec
taculaire rijstijl en ook werd hij
uitgebreid gecomplimenteerd
op het officiële WRC-radioka-
naal: impressive, impressive,
- big, big talent - a young kid
with a bright future, hopefully
he will be picked up.
Het is nog niet zo lang gele
den dat de overheid de vrij
stelling voor wegenbelasting
van oudere auto's stopzette.
Alle exemplaren die na 1
januari 2012 de leeftijd van
25 jaar bereiken blijven
belastingplichtig. Dat heeft
voor een flinke tweedeling
gezorgd op de markt voor
oldtimers. Auto's van voor 1
januari 1987 zijn aanzienlijk
duurder dan exemplaren
die vanaf deze datum op ken
teken zijn gezet.
Toch gloort er weer hoop aan
de horizon nu de PVV op
de bres is gesprongen voor
eigenaren van oudere model
len. Door akkoord te gaan met
de bijtelling van 7 procent voor
auto's met een C02-uitstoot
minder dan 50 g/km komt
de vrijstelling voor de oudjes
dichterbij met een uitloop naar
30 jaar.
woensdag 30 nouember 2011 - pagina 40
Na paar maanden als facelift voor Genesis.
Het is nog niet zo lang
geleden dat Hyundai de
Genesis coupé in ons land
lanceerde en nu al krijgt
deze auto een facelift.
De verklaring daarvoor
is simpel. De sportieve
Hyundai was onder meer
in de Verenigde Staten al
een paar jaar leverbaar.
Daarom volgt de facelift op
een regulier moment in de mo
delcyclus. Duidelijk is aan de
foto's te zien dat het front de
lijn volgt van de i40 en nieuwe
i30. Ook achter is het nodige
vernieuwd. Het vermogen van
de 3.8 liter V6 motor neemt
toe van 303 naar 350'pk. Zeer
waarschijnlijk is de bestaande
turbomotor ook weer van de
partij.
De 520i is de nieuwe basisver
sie van het BMW 5 Serie-pro
gramma. Die wordt leverbaar
voor 45.950 euro. De zakelijke
rijder zal vooral oog hebben
voor de 520d EfficientDyna-
mics Edition. Die versie van
het model dat onlangs werd
uitgeroepen tot Zakenauto
van het Jaar 2012 staat in de
prijslijst voor 48.200 euro en
dat is 1.320 euro minder dan
de reguliere 520d. We maak
ten er kennis mee, en de auto
rijdt uitstekend en dat is toe te
schrijven aan een vermogen
van 184 pk. Het koppel van
de viercilinder diesel bedraagt
380 Nm en dat is beschik
baar binnen het toerengebied
1.900-2.750 tpm. De 520d
heeft een C02-uitstoot van
125 g/km, de EDE-versie
snoept daar nog 6 g/km van
af. Het verbruik is 4,5 1/100
km en dat is ten opzichte
van de 520d een winst
van drietiende liter. Die
verdienste zit in de langere
eindoverbrengingen van de
versnellingen, ook ligt de
auto iets lager bij het weg
dek, de uitvoering wordt
geleverd met 17 inch lage
rolweerstand banden en
komt affabriek met wielen
die minder luchtcirculatie
genereren. De BMW 520d
EDE heeft ook een ECO
PRO-knop en die zorgt er
voor dat er nog zuiniger
wordt gereden. Tenminste
als de bevelen zoals ideale
schakelmomenten worden
opgevolgd. Ook draait de
airco dan op een lager pitje.
Hopelijk is dat alles aan de
BMW-rijder is besteed.
De BMW 5 Serie wederom Zakenauto van het Jaar.
Door de komst van Range
Rover Sport, al weer heel wat
jaren geleden, heeft het merk
de gelegenheid gekregen de
fullsize Range Rover naar een
nog hoger niveau te tillen.
Dat is goed te merken als je
in de nieuwste editie in de
zeer luxueuze Autobiography
uitvoering door de Schotse
modder glijdt. Of liever, zoeft
over wegen met aan beide
kanten uit simpel opgestapel
de stenen bestaande muurtjes.
Daar hoort een Range Rover
nu eenmaal thuis, ook op de
prachtige oprijlanen van de
feeërieke kastelen die vrijwel
ieder dorp daar rijk is.
Het concept van de Range
Rover is onveranderd sterk.
De hoekige auto biedt volop
ruimte, een tijdloos design en
krachtige motoren. De nieuwe
2012 oplage is te herken
nen aan glanzend zwarte
behuizingen voor koplampen
en achterlichten, een zwart
omlijste grille en meegespoten
portiergrepen en omlijsting
van de kieuwen op de voor-
schermen.
De motorische keuze verte
genwoordigt ook louter de top.
Naast de 5 liter supercharged
V8 met een vermogen van
510 pk en een koppel van 625
Nm is dat de machtige 4.4
liter TDV8 die met 313 pk
wellicht wat bescheiden over
komt, maar dat probleemloos
goedmaakt met z'n koppel van
700 Nm.
De auto heeft niet alleen alles
Een machtige machine, dat is de voor 2012 aangepast Range Rover.
in huis om de meest luxueuze
vierwielaandrijver ter wereld
te zijn, maar deinst daadwer
kelijk voor niets terug. Sterk
door de elektronica geholpen
is geen omstandigheid te
zwaar om hoog en droog de
steilste helling te beklimmen,
door de diepste moddersporen
te glijden of flink diepe poelen
te beslechten. Afhankelijk van
de gekozen stand verandert
zelfs het complete instrumen
tarium.
Van binnen is het puur verfij
ning, met fraaie leersoorten in
prachtige kleuren, echt hout
en tapijt waarin je schoenen
wegzakken. De motor klinkt
machtig en krachtig, maar
is zeker niet rumoerig. De
nieuwe achttraps automaat
schakelt zijdezacht. Kortom,
alles was al van niveau, maar
schuift nog iets verder naar
de absolute perfectie op.
Uiteraard staat er een stevige
aanschafprijs tegenover. De
Range Rover is te koop vanaf
een slordige 133.500 euro.
lSUÓÜI'