Exit Colt Abbring verbaast in Wales Hoog en droog in de vernieuwde Range Rover door de Schotse hooglanden Oldtimer mogelijk weer belastingvrij Hyundai vernieuwt Genesis Coupé BMW 520d EDE is superzuinig lil# XTS is Cadillac topper Lambo achter Citroën met meer DS Cadillac heeft haar nieuwe topmodel gereed, de XTS. De grote sedan volgt zowel de DTS als de bij ons bekende STS op. De zeer luxueuze limousine moet klanten terugbrengen die recent hebben gekozen voor een Europees pre mium model of producten van Lexus, Infiniti of Acura. Goed nieuws voor de liefhebber, Cadillac gaat de nieuwe topper ook in Europa aanbieden. Lamborghini komt bin nenkort met een louter achterwielaangedreven Gallardo Spyder. We pra ten dan over de LP550-2 die vanaf begin komend jaar leverbaar wordt. De 5.2 liter V10 motor levert met 550 pk slechts 10 pk minder dan de vierwiel- aandrijver. Maar het lagere gewicht door het wegvallen van de voorwielaandrijving maakt dit ruimschoots goed. Het succes van de DS-lijn van Citroën doet het merk dromen over nog meer mo dellen. De kansen daarop zijn reëel. Op basis van het Metro polis conceptmodel zal met name voor de Chi nese markt een grote DS worden ontwikkeld. Maar ook over een bijzonder gevormde DS1 stadsauto als tegenhanger van de Fiat 500 wordt gedacht. Een opvolger voor de huidige Mitsubishi Colt zit in de pen. De vijfdeurs versie staat binnenkort in Tokyo op de tweejaarlijkse autoshow. Deze nieuwe Mirage is een stukje korter dan de Colt. Die naam gaat overigens verdwijnen, maar of de nieuweling ook in Europa Mirage gaat heten, dat is nog niet bekend. Motorisch spreekt men over een 1 liter driecilinder eventueel met CVT. Nederlander Kevin Abbring heeft met navigator Lara Van- neste in de Skoda Fabia S2000 verrassend van zich doen spre ken. Hët team van Volkswagen Motorsport wist tijdens de loodzware Wales Rally Great Britain razendsnelle tijden op de klok te zetten. Goed voor veel lof en nog meer compli menten. "Ik had het de eerste dag even moeilijk op de laatste proef. Het zicht was al belabberd door de mist en de invallende duisternis, maar nog verve lender, mijn voorruit raakte helemaal beslagen. Ik moest zelfs even stoppen om de ruit schoon te maken," aldus Ab bring. "Maar de tweede dag scheen de zon, en dat scheelt alles. De auto doet het prima, maar we moeten nog wel iets aan de banden doen voor meer grip. De proeven waren tricky en de eerste KP's ben ik voluit gegaan om die eerste plek bij de niet-WRC's weer terug te pakken." En daar was onze landgenoot aan het eind van de derde dag in geslaagd. Ook staat hij op een uitstekende twaalfde plaats in het algemeen klassement. De prestaties van het jeugdige Volkswagen Motorsport-team blijven niet onopgemerkt. De vele toeschouwers langs de klassementsproeven zijn enthousiast over Kevin's spec taculaire rijstijl en ook werd hij uitgebreid gecomplimenteerd op het officiële WRC-radioka- naal: impressive, impressive, - big, big talent - a young kid with a bright future, hopefully he will be picked up. Het is nog niet zo lang gele den dat de overheid de vrij stelling voor wegenbelasting van oudere auto's stopzette. Alle exemplaren die na 1 januari 2012 de leeftijd van 25 jaar bereiken blijven belastingplichtig. Dat heeft voor een flinke tweedeling gezorgd op de markt voor oldtimers. Auto's van voor 1 januari 1987 zijn aanzienlijk duurder dan exemplaren die vanaf deze datum op ken teken zijn gezet. Toch gloort er weer hoop aan de horizon nu de PVV op de bres is gesprongen voor eigenaren van oudere model len. Door akkoord te gaan met de bijtelling van 7 procent voor auto's met een C02-uitstoot minder dan 50 g/km komt de vrijstelling voor de oudjes dichterbij met een uitloop naar 30 jaar. woensdag 30 nouember 2011 - pagina 40 Na paar maanden als facelift voor Genesis. Het is nog niet zo lang geleden dat Hyundai de Genesis coupé in ons land lanceerde en nu al krijgt deze auto een facelift. De verklaring daarvoor is simpel. De sportieve Hyundai was onder meer in de Verenigde Staten al een paar jaar leverbaar. Daarom volgt de facelift op een regulier moment in de mo delcyclus. Duidelijk is aan de foto's te zien dat het front de lijn volgt van de i40 en nieuwe i30. Ook achter is het nodige vernieuwd. Het vermogen van de 3.8 liter V6 motor neemt toe van 303 naar 350'pk. Zeer waarschijnlijk is de bestaande turbomotor ook weer van de partij. De 520i is de nieuwe basisver sie van het BMW 5 Serie-pro gramma. Die wordt leverbaar voor 45.950 euro. De zakelijke rijder zal vooral oog hebben voor de 520d EfficientDyna- mics Edition. Die versie van het model dat onlangs werd uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2012 staat in de prijslijst voor 48.200 euro en dat is 1.320 euro minder dan de reguliere 520d. We maak ten er kennis mee, en de auto rijdt uitstekend en dat is toe te schrijven aan een vermogen van 184 pk. Het koppel van de viercilinder diesel bedraagt 380 Nm en dat is beschik baar binnen het toerengebied 1.900-2.750 tpm. De 520d heeft een C02-uitstoot van 125 g/km, de EDE-versie snoept daar nog 6 g/km van af. Het verbruik is 4,5 1/100 km en dat is ten opzichte van de 520d een winst van drietiende liter. Die verdienste zit in de langere eindoverbrengingen van de versnellingen, ook ligt de auto iets lager bij het weg dek, de uitvoering wordt geleverd met 17 inch lage rolweerstand banden en komt affabriek met wielen die minder luchtcirculatie genereren. De BMW 520d EDE heeft ook een ECO PRO-knop en die zorgt er voor dat er nog zuiniger wordt gereden. Tenminste als de bevelen zoals ideale schakelmomenten worden opgevolgd. Ook draait de airco dan op een lager pitje. Hopelijk is dat alles aan de BMW-rijder is besteed. De BMW 5 Serie wederom Zakenauto van het Jaar. Door de komst van Range Rover Sport, al weer heel wat jaren geleden, heeft het merk de gelegenheid gekregen de fullsize Range Rover naar een nog hoger niveau te tillen. Dat is goed te merken als je in de nieuwste editie in de zeer luxueuze Autobiography uitvoering door de Schotse modder glijdt. Of liever, zoeft over wegen met aan beide kanten uit simpel opgestapel de stenen bestaande muurtjes. Daar hoort een Range Rover nu eenmaal thuis, ook op de prachtige oprijlanen van de feeërieke kastelen die vrijwel ieder dorp daar rijk is. Het concept van de Range Rover is onveranderd sterk. De hoekige auto biedt volop ruimte, een tijdloos design en krachtige motoren. De nieuwe 2012 oplage is te herken nen aan glanzend zwarte behuizingen voor koplampen en achterlichten, een zwart omlijste grille en meegespoten portiergrepen en omlijsting van de kieuwen op de voor- schermen. De motorische keuze verte genwoordigt ook louter de top. Naast de 5 liter supercharged V8 met een vermogen van 510 pk en een koppel van 625 Nm is dat de machtige 4.4 liter TDV8 die met 313 pk wellicht wat bescheiden over komt, maar dat probleemloos goedmaakt met z'n koppel van 700 Nm. De auto heeft niet alleen alles Een machtige machine, dat is de voor 2012 aangepast Range Rover. in huis om de meest luxueuze vierwielaandrijver ter wereld te zijn, maar deinst daadwer kelijk voor niets terug. Sterk door de elektronica geholpen is geen omstandigheid te zwaar om hoog en droog de steilste helling te beklimmen, door de diepste moddersporen te glijden of flink diepe poelen te beslechten. Afhankelijk van de gekozen stand verandert zelfs het complete instrumen tarium. Van binnen is het puur verfij ning, met fraaie leersoorten in prachtige kleuren, echt hout en tapijt waarin je schoenen wegzakken. De motor klinkt machtig en krachtig, maar is zeker niet rumoerig. De nieuwe achttraps automaat schakelt zijdezacht. Kortom, alles was al van niveau, maar schuift nog iets verder naar de absolute perfectie op. Uiteraard staat er een stevige aanschafprijs tegenover. De Range Rover is te koop vanaf een slordige 133.500 euro. lSUÓÜI'

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 40