fa/U- fa'CM 1-& TOG*
'Compact en compleet'
woensdag 30 november 2011 - pagina 29
De derde generatie Ford Focus is
weliswaar niet veel groter dan zijn
voorganger, hij beschikt echter
over veel zaken die men bij auto's
in een hoger segment aantreft.
Ik reed met de zuinige vijfdeurs
1.6 TDCi met 115 pk die voorzien
was van het First Editionpakket.
Rob Strating
Goes, Vlissingen
Er waait een frisse wind uit Keulen
richting Wolfsburg. De Ford Focus
presenteert zich in de zogenaamde
Gofklasse en dan hebben we het nog
maar alleen over Europa. Ford heeft
van McDonald's geleerd: de nieuwe
Focus is een echte wereldauto: 80 pro
cent van alle gebruikte materialen is nu
identiek in 120 landen. Dat vergt een
flinke dosis creativiteit, want hij moet
niet alleen in Europa, maar ook in Azië
en Noord- en Latijns Amerika in de
smaak vallen.
Alle Fords worden ontworpen in het
designcenter in Köln-Merkenich, waar
250 mensen uit 14 landen werken.
Sinds Ford in 1925 de oceaan overstak
om in Duitsland auto's te gaan bouwen
zijn er meer dan 40 miljoen geprodu
ceerd. De Ka wordt in Polen gebouwd,
de overige modellen komen uit Köln en
Saarlouis (Focus) in Duitsland en uit
de twee Belgische fabrieken in Genk
en Lommei.
Ik haalde de testauto op bij Auto Adria
in Goes, maar had dat ook kunnen
doen bij Joosse in Vlissingen. Wilma
was zo vriendelijk om voor mij te po
seren!
Modem
De nieuwe Focus is er in drie carros-
serievormen, namelijk de vierdeurs (li
mousine), de vijfdeurs (hatchback) en
de Wagon (combi). Eindelijk heeft de
vierdeurs nu ook een geslaagd model
meegekregen, hetgeen we van de eerste
twee generaties niet konden zeggen. De
styling van de drie broers kennen we al
van de Fiësta, heel herkenbaar Ford:
vooral de daklijn rondom de C-stijl met
de hoog aangebrachte achterlichtpartij
en het chique chroomstripje langs de
zijruiten laten zien dat de Focus over
duidelijk Fordgenen heeft meegekre
gen. De forse dakspoiler bij de vijfdeurs
geeft deze uitvoering een sportief duw
Wilma was zo vriendelijk om voor mij te poseren.
tje in de rug. Het markante front bezit
met de driehoekige luchthappers een
flinke portie 'Überholprestige'. Deze
term wordt vaak bij onze oosterburen
gebruikt: zodra een voorligger de neus
van de Focus in zijn binnenspiegel ont
waart, gaat hij vlug aan de kant.
Wat mij opvalt, is dat het model zich ui
termate leent voor spannende kleuren,
zoals het 'Candy Red' of het 'Mustard
Olive'. De vijfdeurs testauto heeft een
geweldig mooie Cw-waarde, namelijk
0.27 en dat betekent de beste in deze
klasse.
Gelukkig doet Ford niet mee aan de
trend van veel-langer-is-veel-beter.
Met zijn lengte van 4.36 m is hij slechts
2 cm langer dan zijn voorganger. In de
hoogte en de breedte levert hij zelfs 16
mm in. Alleen de Wagon is met zijn
4.56 m 20 cm langer, maar dat is lo
gisch, omdat hij moet concurreren
met de Opel Astra Sports Tourer en
de Volkswagen Golf Variant.
Hoewel de testauto met mooie lichtme
talen wielen was uitgerust, wil ik toch
even een compliment maken voor de
design stalen velgen die bijvoorbeeld
met winterhanden geleverd kunnen
worden. Ze zijn vijfspaaks uitgevoerd
en de kunststof wieldoppen passen
daar naadloos overheen, zodat het lijkt
of je met lichtmetaal rijdt.
Cockpit
Het expressief ontworpen dashboard
omarmt als het ware de piloot en heeft
echt iets van de cockpit van een vlieg
tuig. De ontwerpers lijken wat betreft
het design van de twee grote klokken
inspiratie te hebben opgedaan bij de
Motivecollectie van Picasso. De lees
baarheid is echter prima. De testauto
was voorzien van Ambient Lightning,
een subtiele led-sfeerverlichting die
vooral in het donker samen met de
instrumentverlichting voor een bij
zondere ambiance zorgt. De enorme
middenconsole bevat een veelheid
aan knoppen en schakelaars waar je
als nieuwe eigenaar een uurtje stu
die aan zal moeten wijden. De fijne
voorstoelen in deze uitvoering zijn
goed gevormd en bieden overal goede
steun. Het kleine leren stuurwiel is van
allerlei functietoetsen voorzien die na
enige gewenning een ergonomisch
hoogstandje vormen. De bovenkant
van het dashboard is evenals de por
tierbekleding van hoogwaardige ma
terialen gemaakt, de onderkant is van
een harde plasticsoort. Er zijn plenty
opbergruimtes voorhanden, in de
portieren is zelfs plaats voor een 1,5
literfles. De knie- en de hoofdruimte
achterin is voldoende en daar is het ook
mee gezegd. De kofferruimte varieert
van 363 tot 1148 liter en dat zal in de
meest voorkomende gevallen genoeg
zijn. Bijzonder handig is de doploze
tankopening.
ECOnetic
De stille 1.6 TDCi is een zalige kracht
bron. Hij biedt 115 pk en zijn koppel
van 270 Nm bereikt hij al bij 1750
omwentelingen van de krukas. Bij de
testauto is deze gekoppeld aan een
handgeschakelde zesbak. Hij heeft er
ongeveer 10 seconden voor nodig om
aan de honderd te komen en zijn top
van bijna 200 km/h liegt er ook niet
om. De auto geeft telkens een schakel
advies en nodigt uit om heel zuinig rij
den, hij is trouwens ook met een start/
stopsysteem uitgerust. Tijdens mijn
testweekend mistte het verschrikkelijk
en stond er absoluut geen wind. Op een
bepaald moment presteerde hij het om
FOTO ROB STRATING
op z'n cruisecontrol bij 75 km/h in z'n
zesde versnelling 1 op 29 te rijden. De
motor maakte slechts 1400 toeren!
Rijmachine
Focus en onderstel vormen een lief
despaar. De allereerste Focus die in
1998 werd uitgebracht had de beste
wegligging in zijn klasse. De concur
rentie heeft de laatste jaren niet stilge
zeten, maar ook deze Focus doet zijn
naam eer aan. De veer/dempercombi
natie is ideaal op elkaar afgestemd en
zorgt ervoor dat alle vervelende onef
fenheden in het wegdek meesterlijk op
gevangen worden, waardoor hij van mij
een dikke negen krijgt voor zijn com
fort. Ik moest wel even wennen aan
de elektrische stuurbekrachtiging, die
ik overigens al heel snel leerde waar
deren vanwege zijn precisie en direct
heid. Daardoor is het een uitdaging om
met deze Ford smalle bochtige wegen
te rijden. Wat zou ik hem graag willen
uitproberen op een aantal Alpenpas
sen. Hij is verregaand neutraal als we
samen een paar scherpe bochten oe
fenen, hij wil niet rechtuit en hij gooit
zijn kont niet om. Zijn standaard aan
wezige ESP grijpt haast onmerkbaar in
als het te hard gaat.
Uitvoeringen
Er zijn drie luxe-uitvoeringen, nl. de
Trend, de Trend Sport en de Titani
um. Voor de zakelijke markt is er de
ECOnetic Lease prijslijst met aantrek
kelijke pakketten en slechts 20% bijtel
ling. Voor de privérijder zijn er de Ford
Techno Lines. Ik maakte in mijn intro
al melding van de aangename zaken
die optioneel zijn. Ik noem u het in-
foscherm met snelheidsvermelding,
een vibrerend stuur als de bestuurder
in slaap dreigt te vallen, de adaptieve
cruisecontrol, het systeem dat de rij
stijl in de gaten houdt, de parkeerau
tomaat die de auto zelfstandig in een
nauw parkeervak stuurt, ledverlichting
etcetera. Er zijn vier 1.6 benzinemoto
ren (105-182 pk) en vijf dieselmotoren
(95-163 pk) en de prijzen beginnen bij
19.745 euro.