fa/U- fa'CM 1-& TOG* 'Compact en compleet' woensdag 30 november 2011 - pagina 29 De derde generatie Ford Focus is weliswaar niet veel groter dan zijn voorganger, hij beschikt echter over veel zaken die men bij auto's in een hoger segment aantreft. Ik reed met de zuinige vijfdeurs 1.6 TDCi met 115 pk die voorzien was van het First Editionpakket. Rob Strating Goes, Vlissingen Er waait een frisse wind uit Keulen richting Wolfsburg. De Ford Focus presenteert zich in de zogenaamde Gofklasse en dan hebben we het nog maar alleen over Europa. Ford heeft van McDonald's geleerd: de nieuwe Focus is een echte wereldauto: 80 pro cent van alle gebruikte materialen is nu identiek in 120 landen. Dat vergt een flinke dosis creativiteit, want hij moet niet alleen in Europa, maar ook in Azië en Noord- en Latijns Amerika in de smaak vallen. Alle Fords worden ontworpen in het designcenter in Köln-Merkenich, waar 250 mensen uit 14 landen werken. Sinds Ford in 1925 de oceaan overstak om in Duitsland auto's te gaan bouwen zijn er meer dan 40 miljoen geprodu ceerd. De Ka wordt in Polen gebouwd, de overige modellen komen uit Köln en Saarlouis (Focus) in Duitsland en uit de twee Belgische fabrieken in Genk en Lommei. Ik haalde de testauto op bij Auto Adria in Goes, maar had dat ook kunnen doen bij Joosse in Vlissingen. Wilma was zo vriendelijk om voor mij te po seren! Modem De nieuwe Focus is er in drie carros- serievormen, namelijk de vierdeurs (li mousine), de vijfdeurs (hatchback) en de Wagon (combi). Eindelijk heeft de vierdeurs nu ook een geslaagd model meegekregen, hetgeen we van de eerste twee generaties niet konden zeggen. De styling van de drie broers kennen we al van de Fiësta, heel herkenbaar Ford: vooral de daklijn rondom de C-stijl met de hoog aangebrachte achterlichtpartij en het chique chroomstripje langs de zijruiten laten zien dat de Focus over duidelijk Fordgenen heeft meegekre gen. De forse dakspoiler bij de vijfdeurs geeft deze uitvoering een sportief duw Wilma was zo vriendelijk om voor mij te poseren. tje in de rug. Het markante front bezit met de driehoekige luchthappers een flinke portie 'Überholprestige'. Deze term wordt vaak bij onze oosterburen gebruikt: zodra een voorligger de neus van de Focus in zijn binnenspiegel ont waart, gaat hij vlug aan de kant. Wat mij opvalt, is dat het model zich ui termate leent voor spannende kleuren, zoals het 'Candy Red' of het 'Mustard Olive'. De vijfdeurs testauto heeft een geweldig mooie Cw-waarde, namelijk 0.27 en dat betekent de beste in deze klasse. Gelukkig doet Ford niet mee aan de trend van veel-langer-is-veel-beter. Met zijn lengte van 4.36 m is hij slechts 2 cm langer dan zijn voorganger. In de hoogte en de breedte levert hij zelfs 16 mm in. Alleen de Wagon is met zijn 4.56 m 20 cm langer, maar dat is lo gisch, omdat hij moet concurreren met de Opel Astra Sports Tourer en de Volkswagen Golf Variant. Hoewel de testauto met mooie lichtme talen wielen was uitgerust, wil ik toch even een compliment maken voor de design stalen velgen die bijvoorbeeld met winterhanden geleverd kunnen worden. Ze zijn vijfspaaks uitgevoerd en de kunststof wieldoppen passen daar naadloos overheen, zodat het lijkt of je met lichtmetaal rijdt. Cockpit Het expressief ontworpen dashboard omarmt als het ware de piloot en heeft echt iets van de cockpit van een vlieg tuig. De ontwerpers lijken wat betreft het design van de twee grote klokken inspiratie te hebben opgedaan bij de Motivecollectie van Picasso. De lees baarheid is echter prima. De testauto was voorzien van Ambient Lightning, een subtiele led-sfeerverlichting die vooral in het donker samen met de instrumentverlichting voor een bij zondere ambiance zorgt. De enorme middenconsole bevat een veelheid aan knoppen en schakelaars waar je als nieuwe eigenaar een uurtje stu die aan zal moeten wijden. De fijne voorstoelen in deze uitvoering zijn goed gevormd en bieden overal goede steun. Het kleine leren stuurwiel is van allerlei functietoetsen voorzien die na enige gewenning een ergonomisch hoogstandje vormen. De bovenkant van het dashboard is evenals de por tierbekleding van hoogwaardige ma terialen gemaakt, de onderkant is van een harde plasticsoort. Er zijn plenty opbergruimtes voorhanden, in de portieren is zelfs plaats voor een 1,5 literfles. De knie- en de hoofdruimte achterin is voldoende en daar is het ook mee gezegd. De kofferruimte varieert van 363 tot 1148 liter en dat zal in de meest voorkomende gevallen genoeg zijn. Bijzonder handig is de doploze tankopening. ECOnetic De stille 1.6 TDCi is een zalige kracht bron. Hij biedt 115 pk en zijn koppel van 270 Nm bereikt hij al bij 1750 omwentelingen van de krukas. Bij de testauto is deze gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Hij heeft er ongeveer 10 seconden voor nodig om aan de honderd te komen en zijn top van bijna 200 km/h liegt er ook niet om. De auto geeft telkens een schakel advies en nodigt uit om heel zuinig rij den, hij is trouwens ook met een start/ stopsysteem uitgerust. Tijdens mijn testweekend mistte het verschrikkelijk en stond er absoluut geen wind. Op een bepaald moment presteerde hij het om FOTO ROB STRATING op z'n cruisecontrol bij 75 km/h in z'n zesde versnelling 1 op 29 te rijden. De motor maakte slechts 1400 toeren! Rijmachine Focus en onderstel vormen een lief despaar. De allereerste Focus die in 1998 werd uitgebracht had de beste wegligging in zijn klasse. De concur rentie heeft de laatste jaren niet stilge zeten, maar ook deze Focus doet zijn naam eer aan. De veer/dempercombi natie is ideaal op elkaar afgestemd en zorgt ervoor dat alle vervelende onef fenheden in het wegdek meesterlijk op gevangen worden, waardoor hij van mij een dikke negen krijgt voor zijn com fort. Ik moest wel even wennen aan de elektrische stuurbekrachtiging, die ik overigens al heel snel leerde waar deren vanwege zijn precisie en direct heid. Daardoor is het een uitdaging om met deze Ford smalle bochtige wegen te rijden. Wat zou ik hem graag willen uitproberen op een aantal Alpenpas sen. Hij is verregaand neutraal als we samen een paar scherpe bochten oe fenen, hij wil niet rechtuit en hij gooit zijn kont niet om. Zijn standaard aan wezige ESP grijpt haast onmerkbaar in als het te hard gaat. Uitvoeringen Er zijn drie luxe-uitvoeringen, nl. de Trend, de Trend Sport en de Titani um. Voor de zakelijke markt is er de ECOnetic Lease prijslijst met aantrek kelijke pakketten en slechts 20% bijtel ling. Voor de privérijder zijn er de Ford Techno Lines. Ik maakte in mijn intro al melding van de aangename zaken die optioneel zijn. Ik noem u het in- foscherm met snelheidsvermelding, een vibrerend stuur als de bestuurder in slaap dreigt te vallen, de adaptieve cruisecontrol, het systeem dat de rij stijl in de gaten houdt, de parkeerau tomaat die de auto zelfstandig in een nauw parkeervak stuurt, ledverlichting etcetera. Er zijn vier 1.6 benzinemoto ren (105-182 pk) en vijf dieselmotoren (95-163 pk) en de prijzen beginnen bij 19.745 euro.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 29