zeeland
seaports
o zeeland seaports
voor een
duurzame haven
o verbrugge terminals investeert in
zeeland én in mensen
o natuur? natuurlijk!
vierde jaargang - nummer 17
haven
in zicht
2
O
O
De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het derde havengebied van Nederland.
Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en
economie mag dit gebied met recht het kloppend hart
van de Zeeuwse economie genoemd worden.
Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel
houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele,
Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het
verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling,
het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse
havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen
die samen verantwoordelijk zijn voor:
Het aantrekken van nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond;
Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur;
Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een
veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder.
Zeeland Seaports zorgt op een toegewijde en respect
volle manier voor de duurzame ontwikkeling van de
logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens. Zo
luidt onze missie. De kernwaarden die we daarbij
hanteren zijn: betrouwbaar, resultaatgericht, samen,
respect en toewijding.
Met de Haven in Zicht wil Zeetand Seaports uitleg
geven over het belang van de Zeeuwse havens en de
rol van het havenbedrijf hierin.
Zeeland Seaports heeft als doelstelling de komende
jaren te groeien in overslag, werkgelegenheid en
toegevoegde waarde. Dit moet gerealiseerd worden
door de groei van de economische activiteit bij
bestaande bedrijven, en door het aantrekken van nieuwe.
Bij deze groei probeert Zeeland Seaports daar waar
mogelijk, rekening te houden met haar omgeving en
het milieu. Hiervoor ontwikkelt ze diverse initiatieven
waarover ook in de Haven in Zicht regelmatig wordt
geschreven. Maar ook de bedrijven die gevestigd zijn
in het havengebied proberen bij hun activiteiten
steeds duurzamer te werk te gaan. Zo onderzoeken
Martens Cleaning en Total Raffinaderij Nederland
of het haalbaar is om restwarmte van de raffinaderij
uit te wisselen voor het bedrijfsproces van Martens.
De restwarmte die in de productie bij Total vrijkomt,
wordt voor een deel door Total hergebruikt maar wordt
ook voor een deel.afgevoerd naar de buitenlucht.
Martens kan de restwarmte in hun bedrijfsproces
gebruiken, bijvoorbeeld bij het schoonmaken van
schepen.
Door de restwarmte van Total via een pijpleiding aan
Martens te leveren wordt er op verschillende manieren
geprofiteerd. Door dit project zal Martens voor het
opwekken van warmte minder aardgas gebruiken wat
resulteert in de verlaging van de uitstoot van broeikas
gassen. Berekend is dat Martens ongeveer 1 miljoen
kuub aardgas kan besparen. Dat is op de lange termijn
financieel aantrekkelijk maar natuurlijk heeft ook het
mileu veel baat bij zo'n besparing. 0
Zo'n 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek
en dienstverlening, alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. Maar welke bedrijven zijn dit?
En wat doen ze eigenlijk? In een serie portretten leest u meer over de bedrijven in het Zeeuwse havengebied.
Op 9 november opende Koningin Beatrix
de nieuwe Scaldiahaven in Vlissingen en
gaf daarmee het startschot voor een
flinke uitbreiding van Verbrugge Terminals.
Directeur Martin Verbrugge: 'Voor ons
bedrijf was het bezoek van de Koningin
fantastisch, het geeft toch maar aan dat
Zeeland belangrijk is voor Nederland.'
Verbrugge is één van de grootste werk
gevers in de Zeeuwse havens. Op de drie
terminals zijn dagelijks bijna achthonderd
mensen aan het werk. Zij lossen vooral
papier, houtpulp, cellulose (de grondstof
voor papier), verschillende metalen en
bulkgoederen. Als het nodig is worden de
producten ook bewerkt en verpakt. In het
transport werken nog eens driehonderd
mensen. Verbrugge is duidelijk trots op
zijn medewerkers: 'Ze zijn de succesfactor
van ons bedrijf samen met onze unieke
locatie die direct aan zee ligt én bereikbaar
is voor de binnenvaart.'
Na de economische dip van 2008 heeft het
bedrijf de weg naar boven.weer gevonden.
'Dit jaar investeren we in Vlissingen veertig
miljoen euro in nieuwe loodsen voor papier
en metaal. Aan de Scaldiahaven zijn de
eerste vier zo goed als af. De laatste drie
eind oktober. Op de Zeeland Terminal
bouwen we er ook nog vijf. Volgend jaar is
Terneuzen aan de beurt, daar gaan we fors
investeren in de bulkterminal waar we met
name grondstoffen voor de kunstmest- en
glasindustrie overslaan. Er komen drie
nieuwe loodsen, drie tanks voor vloeibare
stoffen en extra verpakkingscapaciteit.
De nieuwe loodsen moeten zeker veertig
jaar mee. 'Dat is ook het boeiende aan ons
vak. Het is allemaal lange termijn. Je moet
je verdiepen in de markt, zestig jaar vooruit
kunnen kijken. Dat is spectaculair.'
Inmiddels handelt Verbrugge jaarlijks ook
80.000 containers af. Met de aanleg van
een eigen containerterminal wil het bedrijf
doorgroeien naar 1,8 miljoen. 'Onze
containerterminal is in ontwikkeling. We
hebben bouwvergunning voor een nieuwe
kade. We zijn nu op zoek naar klanten. Eén
hebben we binnen, met een tweede zijn we
nog bezig. Dat kunnen we niet helemaal
alleen, daar hebben we ook elkaarvoor
nodig. Het is niet alleen Verbrugge, het
is niet alleen Zeeland Seaports, het is ook
de hele gemeenschap die gelooft in onze
havens, die bedrijven welkom heet. Vanaf
de boulevard zie je de schepen gaan, dan
is het toch leuk om te weten dat het schip
naar ons komt in plaats van dat het door
vaart naar Antwerpen of Gent.' 0
Naast het aantrekken van nieuwe bedrijven,
zet Zeeland Seaports zich ook in voor het
beheervan het havengebied. Dit betekent
bijvoorbeeld het onderhouden van de
wegen en natuur. En natuur komt meer
voor dan je in eerste instantie verwacht
bij een havenbedrijf. Een van de meest
recente projecten is het aanleggen van de
Ecologische Hoofdstructuur (EHS).
De EHS is een netwerk van bestaande en
nog te ontwikkelen natuurgebieden in
Nederland. Samen vormen ze een lang lint
van natuur door Nederland, en daarmee de
basis voor het Nederlandse natuurbeleid.
Ter compensatie van de ontwikkeling van
het Glastuinbouwgebied bij Westdorpe,
legt Zeeland Seaports om dit gebied
heen een stuk natuur aan dat aansluit in
deze EHS. De werkzaamheden zijn begin
september gestart en duren naar
verwachting tot het einde v'an dit jaar.
Zeeland Seaports vindt het belangrijk dat
naast de economie de leefbaarheid in
Zeeland gewaarborgd blijft. Een goede
relatie met de omgeving en waar mogelijk
duurzaam ondernemen uitvoeren of
stimuleren staan daarom hoog in het
vaandel. Met de aanleg van de EHS zien
we een goede ontwikkeling voor de leef
omgeving, die past bij de missie dat we
,op een toegewijde en respectvolle manier
zorgen voor de duurzame ontwikkeling
van de logistiek en industrie in de Zeeuwse
zeehavens.
De aanleg van de EHS wordt meegefinan-
cieerd door de overheid. Sinds dit jaar
zijn er bezuinigingen op deze financiële
middelen. Zeeland Seaports heeft echter
gekozen de aanleg van de natuur alsnog uit
te voeren. Bewoners en belangstellenden
kunnen naast de Groene Knoop, een wandel
en recreatiegebied, in 2012 genieten van
de natuuraanleg in Westdorpe.
Voor meer informatie over de EHS, kunt u
kijken op de website van de provincie
Zeeland, of het ministerie van Infrastruc
tuur en Milieu. 0
schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500