Nieuwe Thema Forvision: Smart kijkt naar de toekomst Citroën DS5 ook als hybride Mini Coupé JCW vraagt om actie Seat IBL: vleugje merkdesign Subaru laat toekomst modellijn zien op IAA Honda verbetert aërodynamica Insight Audi S8 V8 Biturbo: zuinig met brandstof Roadsense krijgt vervolg HNR/EV Centrum ADAC GT Masters woensdag 21 september 2011 - pagina 34 RoadSense is een interna tionaal verkeerseducatie- programma dat jongeren meer bewust maakt van risico's in het verkeer. Het is opgezet door Mercedes- Benz met ondersteuning van Veilig Verkeer Nederland. Sinds maart hebben zo'n zevenhonderd scholieren in de leeftijdsklasse van 14-16 jaar er aan deelgenomen. Groepsdiscussies en praktij koefeningen maken deel uit van programma. Onlangs werd het HNR|EV Centrum (Het Nieuwe Rijden/Elektrisch Vervoer Centrum), gelegen naast het nieuwe Centraal Station in Rotterdam, geopend. Het is daar waar eenieder de auto, motor en scooter van morgen kan ervaren. Diverse merken met elektrische en schone voertuigen staan klaar voor een proefrit. De Duitse ADAC GT Mas- ters-serie is van 16 tot en met 18 september te gast op het TT-Circuit in Assen. In dit spectaculaire GT3-kampi oenschap komen ondermeer de Nederlandse coureurs Christiaan Frankenhout, Michael Bleekemolen en Ro nald van de Laar aan de start met een Mercedes-Benz SLS AMG GT3. De informatieweergave omvat drie programma's. Seat licht met.de IBL een vleugje op van het toekomstige merkdesign. De sportsedan is geen voorbode van een specifiek model. De propor ties zijn krachtig en dat is het gevolg van een wielbasis van 2,71 meter, een lengte van 4,67 en de vloeiende, dynamische daklijn. Met die kenmerken hoort hij bijna thuis in de klasse van de vierdeurs cou pés. Scherpe lijnen, twintig inch wielen en zowel voor als achter LED-verlichting. Seat heeft de IBL voorzien van een plug-in hybride aandrijving. Met de Forvision presenteert Smart, in samenwerking met BASF, op de IAA in Frankfurt een studie waarin toekomstige technologieën zijn verwerkt. In het dak van de Smart Forvision zijn zeskantige zonnecellen geïntegreerd. Ze laten licht door en wekken tegelijkertijd energie op. Zelfs bij matig licht genere ren ze voldoende energie om het multimediasysteem en de airco te laten functioneren. De smart forvision heeft wielen van kunst stof. Een wiel is zo'n drie kilo lichter dan een conventioneel exemplaar. Het interieur onder scheidt zich door de toepassing van lichtgewicht materialen. Dat voorziet in warmtegeleiding. Dankzij de toepassing van een inffarood-reflecterende folie in de voorruit en de zijruiten wordt de opwarming van het interieur sterk verminderd. De hightech wielen van BASF zijn nagenoeg productie klaar. Subaru etaleert op de IAA in Frankfurt de primeurs XV, een crossover, en de BRZ Proloque, een samen met Toyota ontwikkelde sportauto. De XV is een forse auto, heeft een lengte van 4,45 meter en is 1,78 meter breed. De wielbasis bedraagt 2,635 meter. Vier- wielaandrijving en een boxer motor gaan op in de XV. BRZ Proloque staat voor Boxer- engine, Rear Wheel drive en Zenith, wat hoogtepunt betekent. Die is uitgerust met een nieuwe boxermotor met een inhoud van twee liter en voorzien van directe inspuiting. De concept die in Frankfurt staat zit qua uitvoering dicht bij het definitieve model, meldt het merk. De afmetingen zijn 4,2 meter lang, 1,77 breed, 1,27 hoog en de wielbasis bedraagt 2,57 meter. Aan de successtory van de DS- lijn lijkt vooralsnog geen einde te komen. Nu presenteert Citroën op de IAA in Frank furt een DS5. Het design spreekt aan en de proporties zijn opmerkelijk maar doen de sportieve uitstraling van het model geen geweld aan. On derhuids heeft de DS5 volop hoogwaardige techniek in huis. Zo zal het de eerste Citroën zijn die is voorzien van volledig hybride dieseltechnologie, Hy- brid4, wat garant staat voor de combinatie van prestaties (200 pk, vier aangedreven wielen, elektrisch rijden in stadsver keer, boostfunctie tijdens acceleratie) en een uitstoot van 99 g/km C02. Met een lengte van 4,52 meter, breedte van 1,85 meter en hoogte van 1,51 meter oogt de DS5 chic en compact. De compacte bui tenmaten gaan niet ten koste van ruimte in het interieur. De inhoud van de kofferruimte bedraagt 465 liter, iets meer nog dan die van de Citroën C5. De Citroën DS5 telt vijf volwaardige zitplaatsen en is ruim en toegankelijk. Bij intro ductie krijgt dit derde model uit de DS-lijn de beschikking over twee zuinige dieselmoto ren: de e-HDi 110 Airdream EGS met de nieuwste genera tie micro-hybride Stop Start technologie en de HDi 160 motor welke behalve zuinig heid ook indrukwekkende prestaties levert. Tevens kan de Citroën DS5 worden uitgerust met twee benzinemotoren met turbo en directe inspuiting die beide in samenwerking met BMW zijn ontwikkeld. Een grotere achterruit zorgt voor beter zicht. Honda heeft de Insight vernieuwd. De auto heeft een betere aërodynamica, er zijn technische verbeteringen doorgevoerd en het interieur is aangepakt. De aanpassingen zoals het reduceren van de inwendige wrijving van de mo tor en de optimalisatie van de continu variabele transmissie zorgen voor een C02-uit- stoot van 96 g/km. Verder verbeterden de technici de airco en voorzagen die van een nieuw koude-opslagsy- steem. Het opgefriste de sign is te herkennen aan de nieuwe grille, een slankere achterspoiler en aanpassin gen aan de achterklep. De Audi S8 heeft standaard een achttraps Tiptronic. Audi levert de S8 met de nieuwe*4.0 TFSIV8 Biturbo- motor (520 pk). Het maxi male koppel van 650 Nm is continu beschikbaar tussen 1.700 en 5.500 tpm. Daarmee is de nieuwe Audi A8 goed voor een '0-100' in maar 4,2 seconden. De nieuwe V8 Biturbo maakt gebruik van efficiencyverhogende tech nologieën. Daardoor is het gemiddelde verbruik van de Audi S8 10,2 1/100 km en dat was in de 5,2 liter V10 13,2 1/100 km. Een Mini, tenminste de 'gewone' hatchback, is op zich al een sportief karretje. Nu komt het merk met een twee- zitter Coupé en dat nieuwe familielid wordt onder andere voorzien van de sterkste motor uit het gamma. Tijdens een exclusieve kennismaking re den we zowel de John Cooper Works (211 pk) als de SD Coupé, een diesel met een 122 pk sterke krachtbron. Die laat ste rijdt uitstekend, braaf zelfs en doet dus de uitstraling van de Mini Coupé geen eer aan. Over de John Cooper Works (JCW) en de Cooper S Coupé (184 pk benzinemotor) geen klagen. Tevens levert Mini een turboloze uitvoering van Het helmdak van de Mini Coupé is een bijzonder designelement laatstgenoemde 1.6 motor (122 pk)Met name de JCW is een rakker van het reinste soort. Kijken naar het gaspedaal lijkt al voldoende om prestaties te pedaal wel toucheren maar dan laat de Mini Coupé niet alleen voelen wat hij onder de leden heeft maar ook horen. Voor de liefhebbers van hard rijden genereren. Oké, we moeten het en scherp sturen is de JCW de I ideale auto. De Mini Coupé vraagt immers elk moment om actie. Dat straalt hij ook uit met zijn helmachtige dak, stoere voorkant en achter bumper en een spoiler die rond de 80 km/u zijn gezicht laat zien en daarna (afrem men) bij 60 km/u weer gaat rusten. Opmerkelijk is de bagageruimte. Een koffer bak die vergelijkbaar is met die van de Mini Clubman en ook achter de twee stoelen kun je nog spullen kwijt. Op 1 oktober staat de Mini Coupé bij de dealer met een vanafprijs van 24.350 euro (122 pk), de diesel is er vanaf 32.950 euro en de topper, de JCW is er vanaf 39.500 euro. Lancia komt met een nieuwe Thema. Die is gebaseerd op de Chrysler 300C en moet het exclusieve boegbeeld worden van het Italiaanse merk. Het formaat is Amerikaans en het comfort heeft een Italiaanse signatuur. Vanaf oktober is de Thema leverbaar in drie uitvoeringsniveaus. Lancia levert de Thema met een keuze uit een benzine- (286 pk) en twee dieselmotoren (190 en 239 pk).

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 34