Nieuwe Thema
Forvision: Smart kijkt naar de toekomst
Citroën DS5 ook als hybride
Mini Coupé JCW vraagt om actie
Seat IBL: vleugje
merkdesign
Subaru laat toekomst
modellijn zien op IAA
Honda verbetert
aërodynamica Insight
Audi S8 V8 Biturbo:
zuinig met brandstof
Roadsense
krijgt vervolg
HNR/EV
Centrum
ADAC GT
Masters
woensdag 21 september 2011 - pagina 34
RoadSense is een interna
tionaal verkeerseducatie-
programma dat jongeren
meer bewust maakt van
risico's in het verkeer. Het
is opgezet door Mercedes-
Benz met ondersteuning van
Veilig Verkeer Nederland.
Sinds maart hebben zo'n
zevenhonderd scholieren in
de leeftijdsklasse van 14-16
jaar er aan deelgenomen.
Groepsdiscussies en praktij
koefeningen maken deel uit
van programma.
Onlangs werd het HNR|EV
Centrum (Het Nieuwe
Rijden/Elektrisch Vervoer
Centrum), gelegen naast het
nieuwe Centraal Station in
Rotterdam, geopend. Het is
daar waar eenieder de auto,
motor en scooter van morgen
kan ervaren. Diverse merken
met elektrische en schone
voertuigen staan klaar voor
een proefrit.
De Duitse ADAC GT Mas-
ters-serie is van 16 tot en met
18 september te gast op het
TT-Circuit in Assen. In dit
spectaculaire GT3-kampi
oenschap komen ondermeer
de Nederlandse coureurs
Christiaan Frankenhout,
Michael Bleekemolen en Ro
nald van de Laar aan de start
met een Mercedes-Benz SLS
AMG GT3.
De informatieweergave omvat drie programma's.
Seat licht met.de IBL een
vleugje op van het toekomstige
merkdesign. De sportsedan
is geen voorbode van een
specifiek model. De propor
ties zijn krachtig en dat is het
gevolg van een wielbasis van
2,71 meter, een lengte van 4,67
en de vloeiende, dynamische
daklijn. Met die kenmerken
hoort hij bijna thuis in de
klasse van de vierdeurs cou
pés. Scherpe lijnen, twintig
inch wielen en zowel voor
als achter LED-verlichting.
Seat heeft de IBL voorzien
van een plug-in hybride
aandrijving.
Met de Forvision presenteert
Smart, in samenwerking met
BASF, op de IAA in Frankfurt
een studie waarin toekomstige
technologieën zijn verwerkt. In
het dak van de Smart Forvision
zijn zeskantige zonnecellen
geïntegreerd. Ze laten licht door
en wekken tegelijkertijd energie
op. Zelfs bij matig licht genere
ren ze voldoende energie om het
multimediasysteem en de airco
te laten functioneren. De smart
forvision heeft wielen van kunst
stof. Een wiel is zo'n drie kilo
lichter dan een conventioneel
exemplaar. Het interieur onder
scheidt zich door de toepassing
van lichtgewicht materialen. Dat
voorziet in warmtegeleiding.
Dankzij de toepassing van een
inffarood-reflecterende folie in
de voorruit en de zijruiten wordt
de opwarming van het interieur
sterk verminderd.
De hightech wielen van BASF zijn nagenoeg productie klaar.
Subaru etaleert op de IAA in
Frankfurt de primeurs XV,
een crossover, en de BRZ
Proloque, een samen met
Toyota ontwikkelde sportauto.
De XV is een forse auto, heeft
een lengte van 4,45 meter en is
1,78 meter breed. De wielbasis
bedraagt 2,635 meter. Vier-
wielaandrijving en een boxer
motor gaan op in de XV. BRZ
Proloque staat voor Boxer-
engine, Rear Wheel drive en
Zenith, wat hoogtepunt
betekent. Die is uitgerust
met een nieuwe boxermotor
met een inhoud van twee
liter en voorzien van directe
inspuiting. De concept die
in Frankfurt staat zit qua
uitvoering dicht bij het
definitieve model, meldt het
merk. De afmetingen zijn
4,2 meter lang, 1,77 breed,
1,27 hoog en de wielbasis
bedraagt 2,57 meter.
Aan de successtory van de DS-
lijn lijkt vooralsnog geen einde
te komen. Nu presenteert
Citroën op de IAA in Frank
furt een DS5. Het design
spreekt aan en de proporties
zijn opmerkelijk maar doen de
sportieve uitstraling van het
model geen geweld aan. On
derhuids heeft de DS5 volop
hoogwaardige techniek in huis.
Zo zal het de eerste Citroën
zijn die is voorzien van volledig
hybride dieseltechnologie, Hy-
brid4, wat garant staat voor de
combinatie van prestaties (200
pk, vier aangedreven wielen,
elektrisch rijden in stadsver
keer, boostfunctie tijdens
acceleratie) en een uitstoot
van 99 g/km C02. Met een
lengte van 4,52 meter, breedte
van 1,85 meter en hoogte van
1,51 meter oogt de DS5 chic
en compact. De compacte bui
tenmaten gaan niet ten koste
van ruimte in het interieur. De
inhoud van de kofferruimte
bedraagt 465 liter, iets meer
nog dan die van de Citroën
C5. De Citroën DS5 telt vijf
volwaardige zitplaatsen en is
ruim en toegankelijk. Bij intro
ductie krijgt dit derde model
uit de DS-lijn de beschikking
over twee zuinige dieselmoto
ren: de e-HDi 110 Airdream
EGS met de nieuwste genera
tie micro-hybride Stop Start
technologie en de HDi 160
motor welke behalve zuinig
heid ook indrukwekkende
prestaties levert. Tevens kan de
Citroën DS5 worden uitgerust
met twee benzinemotoren met
turbo en directe inspuiting die
beide in samenwerking met
BMW zijn ontwikkeld.
Een grotere achterruit zorgt voor beter zicht.
Honda heeft de Insight
vernieuwd. De auto heeft
een betere aërodynamica, er
zijn technische verbeteringen
doorgevoerd en het interieur is
aangepakt. De aanpassingen
zoals het reduceren van de
inwendige wrijving van de mo
tor en de optimalisatie van de
continu variabele transmissie
zorgen voor een C02-uit-
stoot van 96 g/km. Verder
verbeterden de technici de
airco en voorzagen die van
een nieuw koude-opslagsy-
steem. Het opgefriste de
sign is te herkennen aan de
nieuwe grille, een slankere
achterspoiler en aanpassin
gen aan de achterklep.
De Audi S8 heeft standaard een achttraps Tiptronic.
Audi levert de S8 met de
nieuwe*4.0 TFSIV8 Biturbo-
motor (520 pk). Het maxi
male koppel van 650 Nm is
continu beschikbaar tussen
1.700 en 5.500 tpm. Daarmee
is de nieuwe Audi A8 goed
voor een '0-100' in maar 4,2
seconden. De nieuwe V8
Biturbo maakt gebruik van
efficiencyverhogende tech
nologieën. Daardoor is het
gemiddelde verbruik van de
Audi S8 10,2 1/100 km en
dat was in de 5,2 liter V10
13,2 1/100 km.
Een Mini, tenminste de
'gewone' hatchback, is op zich
al een sportief karretje. Nu
komt het merk met een twee-
zitter Coupé en dat nieuwe
familielid wordt onder andere
voorzien van de sterkste motor
uit het gamma. Tijdens een
exclusieve kennismaking re
den we zowel de John Cooper
Works (211 pk) als de SD
Coupé, een diesel met een 122
pk sterke krachtbron. Die laat
ste rijdt uitstekend, braaf zelfs
en doet dus de uitstraling van
de Mini Coupé geen eer aan.
Over de John Cooper Works
(JCW) en de Cooper S Coupé
(184 pk benzinemotor) geen
klagen. Tevens levert Mini
een turboloze uitvoering van
Het helmdak van de Mini Coupé is een bijzonder designelement
laatstgenoemde 1.6 motor (122
pk)Met name de JCW is een
rakker van het reinste soort.
Kijken naar het gaspedaal lijkt
al voldoende om prestaties te
pedaal wel toucheren maar dan
laat de Mini Coupé niet alleen
voelen wat hij onder de leden
heeft maar ook horen. Voor
de liefhebbers van hard rijden
genereren. Oké, we moeten het en scherp sturen is de JCW de
I ideale auto. De Mini Coupé
vraagt immers elk moment
om actie. Dat straalt hij ook
uit met zijn helmachtige dak,
stoere voorkant en achter
bumper en een spoiler die
rond de 80 km/u zijn gezicht
laat zien en daarna (afrem
men) bij 60 km/u weer gaat
rusten. Opmerkelijk is de
bagageruimte. Een koffer
bak die vergelijkbaar is met
die van de Mini Clubman
en ook achter de twee
stoelen kun je nog spullen
kwijt. Op 1 oktober staat de
Mini Coupé bij de dealer met
een vanafprijs van 24.350 euro
(122 pk), de diesel is er vanaf
32.950 euro en de topper, de
JCW is er vanaf 39.500 euro.
Lancia komt met een nieuwe Thema. Die is gebaseerd op de Chrysler 300C en
moet het exclusieve boegbeeld worden van het Italiaanse merk. Het formaat is
Amerikaans en het comfort heeft een Italiaanse signatuur. Vanaf oktober is de
Thema leverbaar in drie uitvoeringsniveaus. Lancia levert de Thema met een
keuze uit een benzine- (286 pk) en twee dieselmotoren (190 en 239 pk).