Skoda missie J- Team Citroen Van Beek versterkt Volgende evolutie in SEAT'S design-DNA Verkoopontwikkeling positief Tweecilinder voor Fiat Punto en Alfa Mito Nieuwe Audi A2 weer hoog technologisch TSI schakelt uit S-Tronic Audi Al TDI Supersnelle SUV woensdag 21 september 2011 - pagina 31 Citroën Van Beek heeft dit voorjaar in Vlissingen een volledig nieuw gebouwd pand betrokken. Ook het verkoop team werd uitgebreid. Het Autojour naal stelt u Josmar van Belzen voor. Vlissingen Josmar van Belzen is, zoals de naam al laat ver moeden, een rasechte Zeeuw: „Ik ben geboren en getogen in Goes. Daar woon ik nu alweer bijna 19 jaar." Dagelijks pendelt Josmar op- en neer naar de toonzaal van Citroën Van Beek, langs de A58 bij Vlissingen. Dagelijks, behalve op maandag, want dan werkt Josmar nog aan zijn vakopleiding. Vakopleiding „Eerst heb ik in Goes het VMBO afgerond. Nu ben ik bezig met de laatste fase van mijn deel tijdopleiding als verkoopspecialist. Daarvoor ga ik nog één dag per week naar school, op maan dag. De andere dagen ben ik hier te vinden, in de showroom van Citroën Van Beek. „Misschien dat ik hierna nog verder ga studeren. Ik merk dat ik in de praktijk erg veel leer, met name van mijn collega's die hier al langer werken." Toekomstvisie Josmar is precies terecht gekomen op de plaats waar hij thuishoort. „Ik héb iets met auto's, au to's zijn natuurlijk ook echt een jongensding. En dan is het natuurlijk prachtig om een door- en door betrouwbaar en innovatief merk als Citroën te mogen verkopen. Het is dan niet moelijk om mijn enthousiasme hiervoor op onze klanten over te brengen." Josmar is jong en heeft zijn hele carrière nog voor zich. Hij weet al heel goed wat hij wil met deze toekomst. Enthousiast schets hij zijn visie „Bij voorkeur blijf ik werken in de autobranche, daar ligt mijn hart. Ik hoop zoveel te leren, dat ik in deze sector kan doorgroeien. De toekomst zal het leren." Cross-over De Bevelandse Seat-dealer Taco Blankestijn is ook vol lof over de jongste telg; „De Seat IBL is een cross-over in de beste zin van het woord. Hij combineert de elegantie, ruimte en gebruiks mogelijkheden van een conventionele sedan met de atletische uitstraling van een krachtige sport- coupé. Hiermee laat Seat bovendien zien dat het merk zijn elegante dynamiek en jonge karakter ook in een auto in de hogere klasse terug kan laten komen, waarmee hij uniek en direct her kenbaar is." Met een lengte van 4,67 meter en een breedte van 1,85 meter valt de Seat IBL in de klasse van de full-size sedans. Zijn lange wielbasis van 2,71 meter geeft hem korte overhangen voor en achter en zorgt voor krachtige proporties - de essentiële basis voor elk goed ontwerp. 7^---- Seat brengt met het nieuwe IBL studiemo del een dynamische sportsedan in beeld. Vlissingen Goes Saco Melse van Seat Melse uit Vlissingen: „De IBL laat zien dat sportsedans in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen binnen het port folio van Seat. Dit studiemodel is echter geen voorbode van een specifiek model, maar geeft een indruk van de designfilosofie die ons merk gebruikt om de onmiskenbare Seat-identiteit ook in een sedan terug te laten komen." De IBL voltooit Seat's serie studiemodellen die gezamen lijk een genetische poel vormen voor de continue ontwikkeling van de designtaai van het Spaanse merk. Sportsedan In deze groep is de IBL de vertolking van een sportsedan. Zijn krachtige proporties zijn het ge volg van een genereuze wielbasis van 2,71 meter, een lengte van 4,67 en de vloeiende, dynamische daklijn. Met die kenmerken hoort hij bijna thuis in de klasse van de vierdeurs coupés. Als er wordt gekeken naar de verkoopaantallen van nieuwe auto's op de Nederlandse markt, dan stevenen we dit jaar op flinke groeicijfers af. Niet helemaal vreemd gezien de bescheiden resultaten van vorig jaar. Maar waar de toe names in de eerste maanden van het jaar fors waren, vlakt die trend sinds de zomer een stuk af. Dat heeft beslist ook te maken met de wisselende berichten over de economie en het feit dat in de tweede helft van vo rig jaar met allerhande acties geprobeerd werd de autover kopen weer vlot te trekken. Afgelopen maand augustus gingen er in ons land 39.368 nieuwe auto's op kenteken tegen 36.525 eenheden vorig jaar. Dat komt overeen met een toename van 7,8 procent. Het zal niemand verbazen dat Volkswagen met 5.046 stuks weer het best verkopende merk is met afstand gevolgd door Peugeot (3.452 eenheden). Daarna kwam in augustus Ford met 3.199 stuks. Kijken we naar de verkoopresultaten van januari tot en met augus tus, dan is de top twee gelijk, maar blijkt Renault de num mer drie te zijn. Een aantal merken heeft een flinke winst weten te boeken. De grootste groeier is Lexus en dat vooral door de komst van de CT200h. Naast Volks wagen doen binnen hetzelfde concern ook Seat en Skoda goede zaken. Alle drie hebben ze modellen die vrijgesteld zijn van belasting en dat helpt. Om diezelfde reden heeft Fiat een gezonde groei laten zien en volgt ook Renault die lijn. Volkswagen komt met een nieuwe versie van de 1.4 TSI motoren waarvan twee cilinders kunnen worden uitgeschakeld. Dat scheelt in de totale cyclus 0,4 liter/100km, ge combineerd met start/stop zelfs 0,6 liter/100 km. Door deze ingreep voldoet de motor aan de Euro6 emis sienorm. De uitschakeling gebeurt tussen de 1.400 en 4.000 tr/ min als tussen de 25 en 75 Nm aan trekkracht wordt gevraagd. Kopers van een nieuwe Audi Al met 1.6 TDI motor kunnen voortaan ook een S-tronic versnel lingsbak bij de opties aankruisen. Het is de 90 pk versie die aan de 7-traps variant kan worden gekop peld. De C02-uitstoot blijft beperkt tot 110 g/km (20% bijtelling). De vanafprijs bedraagt 23.380 euro. Red Buil coureur Sebastian Vettel heeft een eigen versie van de Infiniti FX ontwor pen en laten bouwen, die als concept op de IAA staat. De gigant haalt een topsnel heid van 300 km/u en dat komt Vettel op de Duitse autobaan weer goed van pas. Onderstel en koetswerk zijn aangepast. Bij de lancering van de nieuwe 2 cilinder TwinAir motor in de Fiat 500, werd al aangekondigd dat veel meer modellen van deze uiterst compacte en zuinige krachtbron gebruik zouden gaan maken. Daarom staat er in Frankfurt een Fiat Punto met de 85 pk sterke TwinAir krachtbron die dankzij een C02-uitstoot van 98 g/km ook na de zomer van 2012 belastingvrij blijft. Ook bij Alfa Romeo doet de krachtbron z'n intrede en wel in de Mito. Die heeft hetzelfde vermogen en een identieke uitstoot als de Punto. Bij de al langer leverbare 1.3 diesel in beide auto's daalt door een aantal technische ingrepen eveneens de C02- uitstoot met als resultaat een belastingvrijstelling ook na volgend jaar zomer. Een vertrouwde naam voor een nieuw concept: Audi A2. Audi komt terug met de A2, in eerste instantie nog als concept en voorzien van volledig elektrische aandrij ving. Ondanks een beschei den lengte van 3,80 meter passen er vier volwassenen aan boord. Bijzonder is ook de verlichting. De koplam pen maken gebruik van de matrix beam techniek, het samengaan van LED's en microreflectoren die ondanks een hoge lichtopbrengst niet de tegenliggers verblinden. Helemaal rondom loopt een markeringslicht. Verder krijgt het stuurwiel een nog belang rijkere functie in de bediening van diverse functies. Dat moet intuïtief gaan worden met zogenaamde touchzones. Skoda heeft net zoals de meeste andere merken onder de Volkswagen paraplu een concept klaar voor de IAA. De vierdeurs sedan heet MissionL en mag, zonder dat er vooraf veel over het model is vrijgegeven, worden gezien als de volgende generatie Octavia. De auto is bedoeld voor Europa, Rusland en China en zal zon der twijfel van de nieuwste milieutechnieken gaan profiteren.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 31