Skoda missie
J- Team Citroen Van
Beek versterkt
Volgende evolutie in
SEAT'S design-DNA
Verkoopontwikkeling positief
Tweecilinder voor Fiat
Punto en Alfa Mito
Nieuwe Audi A2 weer
hoog technologisch
TSI schakelt uit
S-Tronic Audi
Al TDI
Supersnelle
SUV
woensdag 21 september 2011 - pagina 31
Citroën Van Beek heeft dit voorjaar in
Vlissingen een volledig nieuw gebouwd
pand betrokken. Ook het verkoop
team werd uitgebreid. Het Autojour
naal stelt u Josmar van Belzen voor.
Vlissingen
Josmar van Belzen is, zoals de naam al laat ver
moeden, een rasechte Zeeuw: „Ik ben geboren
en getogen in Goes. Daar woon ik nu alweer
bijna 19 jaar."
Dagelijks pendelt Josmar op- en neer naar de
toonzaal van Citroën Van Beek, langs de A58 bij
Vlissingen. Dagelijks, behalve op maandag, want
dan werkt Josmar nog aan zijn vakopleiding.
Vakopleiding
„Eerst heb ik in Goes het VMBO afgerond. Nu
ben ik bezig met de laatste fase van mijn deel
tijdopleiding als verkoopspecialist. Daarvoor ga
ik nog één dag per week naar school, op maan
dag. De andere dagen ben ik hier te vinden, in
de showroom van Citroën Van Beek. „Misschien
dat ik hierna nog verder ga studeren. Ik merk dat
ik in de praktijk erg veel leer, met name van mijn
collega's die hier al langer werken."
Toekomstvisie
Josmar is precies terecht gekomen op de plaats
waar hij thuishoort. „Ik héb iets met auto's, au
to's zijn natuurlijk ook echt een jongensding. En
dan is het natuurlijk prachtig om een door- en
door betrouwbaar en innovatief merk als Citroën
te mogen verkopen. Het is dan niet moelijk om
mijn enthousiasme hiervoor op onze klanten
over te brengen."
Josmar is jong en heeft zijn hele carrière nog voor
zich. Hij weet al heel goed wat hij wil met deze
toekomst. Enthousiast schets hij zijn visie „Bij
voorkeur blijf ik werken in de autobranche, daar
ligt mijn hart. Ik hoop zoveel te leren, dat ik in
deze sector kan doorgroeien. De toekomst zal
het leren."
Cross-over
De Bevelandse Seat-dealer Taco Blankestijn is
ook vol lof over de jongste telg; „De Seat IBL
is een cross-over in de beste zin van het woord.
Hij combineert de elegantie, ruimte en gebruiks
mogelijkheden van een conventionele sedan met
de atletische uitstraling van een krachtige sport-
coupé. Hiermee laat Seat bovendien zien dat het
merk zijn elegante dynamiek en jonge karakter
ook in een auto in de hogere klasse terug kan
laten komen, waarmee hij uniek en direct her
kenbaar is."
Met een lengte van 4,67 meter en een breedte
van 1,85 meter valt de Seat IBL in de klasse van
de full-size sedans. Zijn lange wielbasis van 2,71
meter geeft hem korte overhangen voor en achter
en zorgt voor krachtige proporties - de essentiële
basis voor elk goed ontwerp.
7^----
Seat brengt met het nieuwe IBL studiemo
del een dynamische sportsedan in beeld.
Vlissingen Goes
Saco Melse van Seat Melse uit Vlissingen: „De
IBL laat zien dat sportsedans in de toekomst
een belangrijke rol gaan spelen binnen het port
folio van Seat. Dit studiemodel is echter geen
voorbode van een specifiek model, maar geeft
een indruk van de designfilosofie die ons merk
gebruikt om de onmiskenbare Seat-identiteit
ook in een sedan terug te laten komen." De IBL
voltooit Seat's serie studiemodellen die gezamen
lijk een genetische poel vormen voor de continue
ontwikkeling van de designtaai van het Spaanse
merk.
Sportsedan
In deze groep is de IBL de vertolking van een
sportsedan. Zijn krachtige proporties zijn het ge
volg van een genereuze wielbasis van 2,71 meter,
een lengte van 4,67 en de vloeiende, dynamische
daklijn. Met die kenmerken hoort hij bijna thuis
in de klasse van de vierdeurs coupés.
Als er wordt gekeken naar de
verkoopaantallen van nieuwe
auto's op de Nederlandse
markt, dan stevenen we dit
jaar op flinke groeicijfers af.
Niet helemaal vreemd gezien
de bescheiden resultaten van
vorig jaar. Maar waar de toe
names in de eerste maanden
van het jaar fors waren, vlakt
die trend sinds de zomer een
stuk af.
Dat heeft beslist ook te maken
met de wisselende berichten
over de economie en het feit
dat in de tweede helft van vo
rig jaar met allerhande acties
geprobeerd werd de autover
kopen weer vlot te trekken.
Afgelopen maand augustus
gingen er in ons land 39.368
nieuwe auto's op kenteken
tegen 36.525 eenheden vorig
jaar. Dat komt overeen met
een toename van 7,8 procent.
Het zal niemand verbazen dat
Volkswagen met 5.046 stuks
weer het best verkopende merk
is met afstand gevolgd door
Peugeot (3.452 eenheden).
Daarna kwam in augustus
Ford met 3.199 stuks. Kijken
we naar de verkoopresultaten
van januari tot en met augus
tus, dan is de top twee gelijk,
maar blijkt Renault de num
mer drie te zijn. Een aantal
merken heeft een flinke winst
weten te boeken.
De grootste groeier is Lexus
en dat vooral door de komst
van de CT200h. Naast Volks
wagen doen binnen hetzelfde
concern ook Seat en Skoda
goede zaken. Alle drie hebben
ze modellen die vrijgesteld zijn
van belasting en dat helpt. Om
diezelfde reden heeft Fiat een
gezonde groei laten zien en
volgt ook Renault die lijn.
Volkswagen komt met een
nieuwe versie van de 1.4
TSI motoren waarvan twee
cilinders kunnen worden
uitgeschakeld.
Dat scheelt in de totale
cyclus 0,4 liter/100km, ge
combineerd met start/stop
zelfs 0,6 liter/100 km. Door
deze ingreep voldoet de
motor aan de Euro6 emis
sienorm.
De uitschakeling gebeurt
tussen de 1.400 en 4.000 tr/
min als tussen de 25 en 75
Nm aan trekkracht wordt
gevraagd.
Kopers van een nieuwe
Audi Al met 1.6 TDI
motor kunnen voortaan
ook een S-tronic versnel
lingsbak bij de opties
aankruisen. Het is de 90
pk versie die aan de 7-traps
variant kan worden gekop
peld. De C02-uitstoot blijft
beperkt tot 110 g/km (20%
bijtelling). De vanafprijs
bedraagt 23.380 euro.
Red Buil coureur Sebastian
Vettel heeft een eigen versie
van de Infiniti FX ontwor
pen en laten bouwen, die
als concept op de IAA staat.
De gigant haalt een topsnel
heid van 300 km/u en dat
komt Vettel op de Duitse
autobaan weer goed van
pas. Onderstel en koetswerk
zijn aangepast.
Bij de lancering van de
nieuwe 2 cilinder TwinAir
motor in de Fiat 500, werd
al aangekondigd dat veel
meer modellen van deze
uiterst compacte en zuinige
krachtbron gebruik zouden
gaan maken. Daarom staat
er in Frankfurt een Fiat
Punto met de 85 pk sterke
TwinAir krachtbron die
dankzij een C02-uitstoot
van 98 g/km ook na de
zomer van 2012 belastingvrij
blijft. Ook bij Alfa Romeo
doet de krachtbron z'n intrede
en wel in de Mito. Die heeft
hetzelfde vermogen en een
identieke uitstoot als de Punto.
Bij de al langer leverbare 1.3
diesel in beide auto's daalt
door een aantal technische
ingrepen eveneens de C02-
uitstoot met als resultaat een
belastingvrijstelling ook na
volgend jaar zomer.
Een vertrouwde naam voor een nieuw concept: Audi A2.
Audi komt terug met de
A2, in eerste instantie nog
als concept en voorzien van
volledig elektrische aandrij
ving. Ondanks een beschei
den lengte van 3,80 meter
passen er vier volwassenen
aan boord. Bijzonder is ook
de verlichting. De koplam
pen maken gebruik van
de matrix beam techniek,
het samengaan van LED's en
microreflectoren die ondanks
een hoge lichtopbrengst niet
de tegenliggers verblinden.
Helemaal rondom loopt een
markeringslicht. Verder krijgt
het stuurwiel een nog belang
rijkere functie in de bediening
van diverse functies. Dat moet
intuïtief gaan worden met
zogenaamde touchzones.
Skoda heeft net zoals de meeste andere merken onder de Volkswagen paraplu
een concept klaar voor de IAA. De vierdeurs sedan heet MissionL en mag, zonder
dat er vooraf veel over het model is vrijgegeven, worden gezien als de volgende
generatie Octavia. De auto is bedoeld voor Europa, Rusland en China en zal zon
der twijfel van de nieuwste milieutechnieken gaan profiteren.