"BELLA ITAUA" Op de Autosalon van Geneve begin maart dit jaar aanschouwde de nieuwe Ypsilon het levens licht en dat gebeurde op de bekende manier van Lancia met misschien wel de aller mooiste babes van de salon. Door Rob Strating O Turijn /Goes Lancia pretendeert een premium- merk te zijn en dat is aan de ene kant gezien het roemrijke verleden van het merk terecht, aan de andere kant pro beert men al heel lang luxe auto's op de markt te brengen die een bijzonder charisma bezitten. Lancia noemt haar Ypsilon graag het miniatuur vlaggenschip dat sinds 2003 in dit segment actief is. Om de Ypsilon nog steviger op de markt te zetten, was alleen de luxe en het ex travagante uiterlijk niet voldoende. Het werd een compleet nieuw model dat werd gepresenteerd in het nieuwe 'Museo dell'Automobile', het Nati onaal Automuseum van Italië. Dat bevindt zich weer net als het hotel waar we verbleven in en bij de oude gebouwen van de voormalige Fiat- fabriek Lingotto in Turijn, een meer dan historische omgeving. De persconferentie werd zelfs bijge woond door de grote baas van Fiat, Sergio Macchione en dat zegt heel veel, want onder zijn bezielende lei ding schrijft het Fiatconcern weer zwarte cijfers. Ik vond het wel heel bijzonder oog in oog te staan met deze bijzondere en beroemde CEO! Jan Hop Goes Jan Hop Goes (Lancia/Jeep/Ssan- gYong/Subaru) is dynamisch on derweg en heeft in de loop der jaren alle stormen weerstaan. Chrysler en Daimler-Benz gingen samen, maar ook weer uiteen. Chrysler/Jeep wer den overgenomen door moeder Fiat en gaf het eerste merk aan het gere nommeerde merk Lancia. SsangYong verdween van het autofirmament, maar kwam ook weer terug. Ves tigingsmanager Bob van der Laan switchte mee en droeg de laatste jaren actief bij tot het succes van Jan Hop Goes. Lancia, het meest chique merk van Italië krijgt de taak het Amerikaan se merk Chrysler onder haar naam nieuw leven in te blazen en dat gaat zeker lukken! Bevallige vormen Ik nam één van de testauto's mee naar een stil plekje aan de rivier de Po in Turijn. Het was eigenlijk verboden terrein, maar ik waagde de stap sa men met Maartje, een redactrice van het damesblad Elle. Een prachtige fotolocatie met heel veel trimmende en wandelende Italianen en dan is de reactie: "Ma, la nuova Lancia Yp silon con quattro porti..! Che bella machina..!" In Italië personifieert men een auto vrouwelijk, dus wil ik de Ypsilon graag als zodanig beschrijven. Ze heeft inderdaad bevallige vor men en lijkt misschien nog het meest op een te warm gewassen Delta, de grotere zus van de luxe Ypsilon, met vooral de in pianolak gespoten vijfde deur die haar onmiskenbaar onder scheidt van andere soortgenoten. Op de persconferentie zag de PR-man vergelijkingen met de naoorlogse Lan cia Ardea wat betreft de grille en vele overeenkomsten met latere types. Een beetje retro en een heleboel gewaagde vernieuwingen zorgen voor een ver rassend design. woensdag 21 september 2011 - pagina 23 Lancia is altijd eigengereid geweest en ook nu weer munt het ontwerp uit door een mix van extravagante, bru tale en elegante vormen die de dame uitdagend en aantrekkelijk maken. Welk automerk presenteert zijn mo dellen in twotone: in tweekleuren-de- sign? Mede daardoor lijkt de boven kant een beetje te zweven, zeker in combinatie met de donkere ruiten. Daar is haar uitdijende heuppartij met de mooi aangebrachte led-ver lichting, de ingenieus en haast on zichtbaar aangebrachte opening van de nieuwe achterportieren. Eigenlijk is deze dame heel chique geconcipi eerd en ik zie autoliefhebbers gepas sioneerd het hoofd omdraaien tijdens het passeren. Ambiente designo Het sleuteltje dat ik krijg uitgereikt is een optie, maar wel heel bijzon der: de leren houder is afgezet met Swarovskisteentjes. In het interieur heerst een sfeer waarin het Italiaanse design overheerst. Leren bekleding, chroom, alu-accenten en pianolak wisselen elkaar harmonisch af. Het complete instrumentarium bevindt zich in de midden'console, inclusief de grote en goed afleesbare klokken. Na enige gewenning liggen ze keurig in het blikveld. De toerenteller be vindt zich uiterst rechts, tijdens het rijden zou ik hem willen verwisselen met de snelheidsmeter die een stuk dichterbij zit. Het leren stuur is slechts in de hoogte verstelbaar, maar de zitpositie wordt daardoor niet negatief beïnvloed. De versnellingspook zit precies waar ik hem hebben wil: hoog gepositio neerd en lekker bij de hand. Ben je niet te lang, is het achterin De foto's voor deze test maakte ik samen met mijn vrouw Maya bij de Lanciadealer in Locarno. FOTO'S ROB STRATING eigenlijk goed vertoeven, zeker de benen hebben genoeg plaats. De kof ferruimte is met 245 liter ten opzichte van het vorig model flink vergroot. Voor 15.000 euro staat de instapver- sie, de Ypsilon Gold Twinair al heel compleet in de showroom bij Jan Hop ij Goes. Geniet ervan! Due cilindri Onder de motorkap bevindt zich het slagroomgebakje dat Fiat ontwikke lingschef .Paolo Martinelli voor de Cinquecento, de nieuwe Panda en de Ypsilon heeft gebakken: een twee cilinder turbomotor in V-vorm met slechts 875 cc inhoud en 85 pk/145 Nm. Het motortje kent twee gezichten: als je zuinig wilt rijden, volg je de aan wijzingen op het display en schakel je rond de 2000 toeren. Een misschien wat vreemdsoortig getokkel wordt je deel. Bij elk stoplicht wordt de start/ stopautomaat geactiveerd en je wordt getrakteerd 'op een verbruikje van 1 op 22. Geef je de Ypsilon echter de sporen, snatert zij het uit tot zeker 5500 toe ren. Elasticiteit en sportiviteit gaan hier hand in hand, want met een ac celeratie van 0-100 km/h in 11,9 se conden en een top van 176 km/h komt ze heel goed mee! Het comfort en de wegligging vormen een prachtige syn these: de chique dame helt nauwelijks over in snelle bochten en trakteert haar inzittenden op een aangepast comfort. Dames, bestel de optie 'Easy Parking' en uw Ypsilon parkeert auto matisch en feilloos tussen twee auto's in. Ziet u die verbaasde gezichten van toekijkende mannen al voor u?

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 23