"BELLA ITAUA"
Op de Autosalon van Geneve
begin maart dit jaar aanschouwde
de nieuwe Ypsilon het levens
licht en dat gebeurde op de
bekende manier van Lancia
met misschien wel de aller
mooiste babes van de salon.
Door Rob Strating
O Turijn /Goes
Lancia pretendeert een premium-
merk te zijn en dat is aan de ene kant
gezien het roemrijke verleden van het
merk terecht, aan de andere kant pro
beert men al heel lang luxe auto's op
de markt te brengen die een bijzonder
charisma bezitten.
Lancia noemt haar Ypsilon graag
het miniatuur vlaggenschip dat sinds
2003 in dit segment actief is. Om de
Ypsilon nog steviger op de markt te
zetten, was alleen de luxe en het ex
travagante uiterlijk niet voldoende.
Het werd een compleet nieuw model
dat werd gepresenteerd in het nieuwe
'Museo dell'Automobile', het Nati
onaal Automuseum van Italië. Dat
bevindt zich weer net als het hotel
waar we verbleven in en bij de oude
gebouwen van de voormalige Fiat-
fabriek Lingotto in Turijn, een meer
dan historische omgeving.
De persconferentie werd zelfs bijge
woond door de grote baas van Fiat,
Sergio Macchione en dat zegt heel
veel, want onder zijn bezielende lei
ding schrijft het Fiatconcern weer
zwarte cijfers. Ik vond het wel heel
bijzonder oog in oog te staan met deze
bijzondere en beroemde CEO!
Jan Hop Goes
Jan Hop Goes (Lancia/Jeep/Ssan-
gYong/Subaru) is dynamisch on
derweg en heeft in de loop der jaren
alle stormen weerstaan. Chrysler en
Daimler-Benz gingen samen, maar
ook weer uiteen. Chrysler/Jeep wer
den overgenomen door moeder Fiat
en gaf het eerste merk aan het gere
nommeerde merk Lancia. SsangYong
verdween van het autofirmament,
maar kwam ook weer terug. Ves
tigingsmanager Bob van der Laan
switchte mee en droeg de laatste jaren
actief bij tot het succes van Jan Hop
Goes.
Lancia, het meest chique merk van
Italië krijgt de taak het Amerikaan
se merk Chrysler onder haar naam
nieuw leven in te blazen en dat gaat
zeker lukken!
Bevallige vormen
Ik nam één van de testauto's mee naar
een stil plekje aan de rivier de Po in
Turijn. Het was eigenlijk verboden
terrein, maar ik waagde de stap sa
men met Maartje, een redactrice van
het damesblad Elle. Een prachtige
fotolocatie met heel veel trimmende
en wandelende Italianen en dan is de
reactie: "Ma, la nuova Lancia Yp
silon con quattro porti..! Che bella
machina..!"
In Italië personifieert men een auto
vrouwelijk, dus wil ik de Ypsilon graag
als zodanig beschrijven.
Ze heeft inderdaad bevallige vor
men en lijkt misschien nog het meest
op een te warm gewassen Delta, de
grotere zus van de luxe Ypsilon, met
vooral de in pianolak gespoten vijfde
deur die haar onmiskenbaar onder
scheidt van andere soortgenoten.
Op de persconferentie zag de PR-man
vergelijkingen met de naoorlogse Lan
cia Ardea wat betreft de grille en vele
overeenkomsten met latere types. Een
beetje retro en een heleboel gewaagde
vernieuwingen zorgen voor een ver
rassend design.
woensdag 21 september 2011 - pagina 23
Lancia is altijd eigengereid geweest
en ook nu weer munt het ontwerp uit
door een mix van extravagante, bru
tale en elegante vormen die de dame
uitdagend en aantrekkelijk maken.
Welk automerk presenteert zijn mo
dellen in twotone: in tweekleuren-de-
sign? Mede daardoor lijkt de boven
kant een beetje te zweven, zeker in
combinatie met de donkere ruiten.
Daar is haar uitdijende heuppartij
met de mooi aangebrachte led-ver
lichting, de ingenieus en haast on
zichtbaar aangebrachte opening van
de nieuwe achterportieren. Eigenlijk
is deze dame heel chique geconcipi
eerd en ik zie autoliefhebbers gepas
sioneerd het hoofd omdraaien tijdens
het passeren.
Ambiente designo
Het sleuteltje dat ik krijg uitgereikt
is een optie, maar wel heel bijzon
der: de leren houder is afgezet met
Swarovskisteentjes. In het interieur
heerst een sfeer waarin het Italiaanse
design overheerst. Leren bekleding,
chroom, alu-accenten en pianolak
wisselen elkaar harmonisch af. Het
complete instrumentarium bevindt
zich in de midden'console, inclusief
de grote en goed afleesbare klokken.
Na enige gewenning liggen ze keurig
in het blikveld. De toerenteller be
vindt zich uiterst rechts, tijdens het
rijden zou ik hem willen verwisselen
met de snelheidsmeter die een stuk
dichterbij zit.
Het leren stuur is slechts in de hoogte
verstelbaar, maar de zitpositie wordt
daardoor niet negatief beïnvloed.
De versnellingspook zit precies waar
ik hem hebben wil: hoog gepositio
neerd en lekker bij de hand.
Ben je niet te lang, is het achterin
De foto's voor deze test maakte ik samen met mijn vrouw Maya bij de
Lanciadealer in Locarno. FOTO'S ROB STRATING
eigenlijk goed vertoeven, zeker de
benen hebben genoeg plaats. De kof
ferruimte is met 245 liter ten opzichte
van het vorig model flink vergroot.
Voor 15.000 euro staat de instapver-
sie, de Ypsilon Gold Twinair al heel
compleet in de showroom bij Jan Hop
ij Goes.
Geniet ervan!
Due cilindri
Onder de motorkap bevindt zich het
slagroomgebakje dat Fiat ontwikke
lingschef .Paolo Martinelli voor de
Cinquecento, de nieuwe Panda en
de Ypsilon heeft gebakken: een twee
cilinder turbomotor in V-vorm met
slechts 875 cc inhoud en 85 pk/145
Nm.
Het motortje kent twee gezichten: als
je zuinig wilt rijden, volg je de aan
wijzingen op het display en schakel je
rond de 2000 toeren. Een misschien
wat vreemdsoortig getokkel wordt je
deel. Bij elk stoplicht wordt de start/
stopautomaat geactiveerd en je wordt
getrakteerd 'op een verbruikje van 1
op 22.
Geef je de Ypsilon echter de sporen,
snatert zij het uit tot zeker 5500 toe
ren. Elasticiteit en sportiviteit gaan
hier hand in hand, want met een ac
celeratie van 0-100 km/h in 11,9 se
conden en een top van 176 km/h komt
ze heel goed mee! Het comfort en de
wegligging vormen een prachtige syn
these: de chique dame helt nauwelijks
over in snelle bochten en trakteert
haar inzittenden op een aangepast
comfort. Dames, bestel de optie 'Easy
Parking' en uw Ypsilon parkeert auto
matisch en feilloos tussen twee auto's
in. Ziet u die verbaasde gezichten van
toekijkende mannen al voor u?