Zomers ritje in
de Golf Cabrio
Honda Civic op de
beurs in Frankfurt
Toyota De Jonge
sponsort Beebikes
vn^AUTO
woensdag 7 september 2011 - pagina 29
Marina Meijers
Vlissingen/Goes
Frankfurt
In Frankfurt wordt komende maand de auto-
beurs IAA gehouden. Eén van de primeurs die
daar getoond worden is de nieuwe Honda Civic,
die qua design en weggedrag specifiek op de Eu
ropese markt is afgestemd. De auto staat begin
volgend jaar in de Zeeuwse showroom. Dankzij
de i-DTEC-motor biedt de Civic een uitzon
derlijke combinatie van prima prestaties en een
lage C02-uitstoot. De 2,2-litermotor levert 150
pk. Mede dankzij de verbeterde aërodynamica
van de nieuwe Civic bedraagt de C02-uitstoot
volgens de fabrikant 110 g/km. De nieuwe Civic
komt begin 2012 als vijfdeurs hatchback op de
markt en gaat dan de strijd aan in het C-seg-
ment.
Optimale efficiency
Een grondige analyse van de prestaties van de
motor leidde tot een aantal belangrijke verbete
ringen. Zo kost de oliecirculatie door het blok nu
minder kracht. De toegepaste materialen zijn van
een zeer hoge kwaliteit, met als resultaat minder
inwendige wrijving. Bovendien profiteren alle
versies met een handgeschakelde versnellings
bak van de start-stop technologie. Hierdoor is
de C02-uitstoot 5 g/km lager. Ook op het gebied
van aërodynamica heeft Honda winst geboekt.
Door ieder aspect van het ontwerp uitgebreid in
windtunnels te testen, is de luchtweerstand ver
minderd en de stabiliteit vergroot.
Plezier
'Voor een zo laag mogelijke C02-uitstoot moet
je een auto over de gehele linie verbeteren', zegt
Katsushi Watanabe, ontwikkelingsleider van de
motor. 'Het verminderen van de uitstoot was
ons hoofddoel. We zijn er trots op dat we dat
bereikt hebben zonder het sportieve karakter van
de motor geweld aan te doen. Het gaat erom dat
onze klanten plezier hebben als ze met deze auto
rijden.' Honda publiceert in de aanloop naar de
onthulling van de Civic een aantal korte films
met details over de ontwikkeling van het nieuwe
model. Meer info op de website van de Civic:
www.denieuwehondacivic.nl
heid is dat de Golf Cabrio nagenoeg
geruisloos rijdt. Zowel mijn bijrijder als
ik horen de motor amper lopen. Fijn is
dat deze cabrio wat ruimer is dan zijn
soortgenoten, dit komt door de stoffen
kap die dus niet veel ruimte in beslag
neemt. Daardoor is ook de kofferruim
te heel behoorlijk, namelijk 250 liter.
Interieur
In het interieur bieden de in hoogte
verstelbare cohifortstoelen met stof
fen bekleding 'scout' in titaanzwart
comfortabele ondersteuning terwijl
ze prachtig harmoniëren bij de deco-
rinleg 'chroom mat' in dashboard en
portieren.
De derde generatie Golf Cabriolet heeft
in elk geval één belangrijk verschil met
zijn voorgangers. De grote rolbeugel
heeft plaatsgemaakt voor twee achter
de achterstoelen verzonken veiligheids
beugels die er alleen uitkomen als dat
nodig dreigt te zijn.
De Golf Cabrio is, zeker vergeleken
met andere cabrio's, zeker niet onaar
dig geprijsd. De auto is verkrijgbaar
vanaf 27.290 euro en dan heb je toch
echt veel auto voor je geld. Deze prijs
geldt overigens voor de 1.2 TSI die het
energielabel A verdient en die ook nog
een afwijkende bijtelling kent van 20
procent. Dit 'instapmodel' is behoor
lijk uitgerust en beschikt standaard
over centrale deurvergrendeling, vijf
airbags en elektrisch bedienbare ra
men rondom. Het volledig elektrisch-
hydraulisch bedienen van de stoffen
kap is standaard op alle modellen. Voor
31.390 euro komt de 1.4 TSI in beeld.
Wanneer je de voorkeur geeft aan een
7-traps automaat (DSG), moet er
33.690 euro betaald worden. De Golf
Cabrio is er ook in die§eluitvoering,
deze kost dan 32.390 euro.
Naast de uitgebreide standaarduitrus
ting zijn er echter diverse extra opties
verkrijgbaar waaronder bijvoorbeeld
een 'design&style'pakket. Dit houdt
onderijieer in sportstoelen vóór, op-
bergtassen in de rugleuning en alumi
nium voetpedalen. Daarnaast is er ook
'techniekpakket' en een 'comfortpak-
ket'.
Keuze genoeg dus om deze cabrio aan
te kleden. Meer info bij Auto Poppe in
Vlissingen en in Goes.
Het is al weer negen jaar geleden dat de
bouw van de Volkswagen Golf Cabrio
werd gestaakt en nu is hij terug. Geluk
kig maar!
Verkoopadviseur Simon Vliegenthart
legt eerst een en ander uit over deze
spiksplinternieuwe Golf. Zo is daar
de volautomatische, elektrisch-hy-
draulisch gestuurde stoffen kap .die
in minder dan tien seconden geopend
kan worden. En niet alleen dat, je kunt
hem ook open en dicht doen tijdens het
rijden, mits je niet sneller rijdt dan 30
kilometer per uur. En een open kap
willen we, ook al is de zomer niet hele
maal wat we ervan verwacht hadden.
Maar zodra ik onderweg ben met de
Golf Cabrio is van een slechte zomer
helemaal niets meer te merken! Het
windschot beschermt de inzittenden
tegen luchtwervelingen en vermindert
storend windgeluid. Hoewel ik aanvan
kelijk de ramen nog niet naar beneden
heb gedaan, besluit ik het dat het echt
Goes/Vlissingen
Ploegleider Willem Dubbelman van het Bee
bikes Team nam in juli officieel de sleutels in
ontvangst van de hagelnieuwe ploegleiderauto.
Dubbelman ontving de sleutels van Peter de
Jonge, directeur van Toyota De Jonge in Goes
en in Vlissingen. De Toyota Aygo is een type
auto dat belastingvrij is. Bovendien is de auto
zuinig in gebruik en heeft hij hierdoor het A-
label. Op de oranje-zwarte Aygo staan naast het
logo van Toyota De Jonge en Beebikes, onder
meer reclames van stichting Jayden en de overige
sponsors Zeeland Assurantiën, Spar Klaasse en
Haarstudio Zoë. De Aygo wordt voor drie sei
zoenen ingezet en zal aanwezig zijn op Regionale
Wielerwedstrijden in Zeeland.
Op de foto staan van links naar rechts Erik Boer,
Dennis Raadtgever, Antoine Goense, Franklin
Klaasse, Peter de Jonge (directeur Toyota de Jon
ge), Willem Dubbelman (ploegleider wegploeg
Beebikes), John van de Vreede, Jonathan Duin-
kerke, Roelof Tolman en Dimitri Mulder.
Toen ik de afspraak voor de testrit
maakte met Auto Poppe in Vlis
singen, hoopte ik maar dat de
weergoden mij gunstig gezind
zouden zijn. En wat bleek, 's mid
dags hebben we heerlijk kunnen
toeren in het zonnetje. Zo hoort het
natuurlijk in de nieuwe Golf Cabrio!
warm genoeg is om volledig 'cabrio'
te rijden, dus ook de ramen gaan alle
vier naar beneden. Prettige bijkomstig-
0Fi»T 8041