Zomers ritje in de Golf Cabrio Honda Civic op de beurs in Frankfurt Toyota De Jonge sponsort Beebikes vn^AUTO woensdag 7 september 2011 - pagina 29 Marina Meijers Vlissingen/Goes Frankfurt In Frankfurt wordt komende maand de auto- beurs IAA gehouden. Eén van de primeurs die daar getoond worden is de nieuwe Honda Civic, die qua design en weggedrag specifiek op de Eu ropese markt is afgestemd. De auto staat begin volgend jaar in de Zeeuwse showroom. Dankzij de i-DTEC-motor biedt de Civic een uitzon derlijke combinatie van prima prestaties en een lage C02-uitstoot. De 2,2-litermotor levert 150 pk. Mede dankzij de verbeterde aërodynamica van de nieuwe Civic bedraagt de C02-uitstoot volgens de fabrikant 110 g/km. De nieuwe Civic komt begin 2012 als vijfdeurs hatchback op de markt en gaat dan de strijd aan in het C-seg- ment. Optimale efficiency Een grondige analyse van de prestaties van de motor leidde tot een aantal belangrijke verbete ringen. Zo kost de oliecirculatie door het blok nu minder kracht. De toegepaste materialen zijn van een zeer hoge kwaliteit, met als resultaat minder inwendige wrijving. Bovendien profiteren alle versies met een handgeschakelde versnellings bak van de start-stop technologie. Hierdoor is de C02-uitstoot 5 g/km lager. Ook op het gebied van aërodynamica heeft Honda winst geboekt. Door ieder aspect van het ontwerp uitgebreid in windtunnels te testen, is de luchtweerstand ver minderd en de stabiliteit vergroot. Plezier 'Voor een zo laag mogelijke C02-uitstoot moet je een auto over de gehele linie verbeteren', zegt Katsushi Watanabe, ontwikkelingsleider van de motor. 'Het verminderen van de uitstoot was ons hoofddoel. We zijn er trots op dat we dat bereikt hebben zonder het sportieve karakter van de motor geweld aan te doen. Het gaat erom dat onze klanten plezier hebben als ze met deze auto rijden.' Honda publiceert in de aanloop naar de onthulling van de Civic een aantal korte films met details over de ontwikkeling van het nieuwe model. Meer info op de website van de Civic: www.denieuwehondacivic.nl heid is dat de Golf Cabrio nagenoeg geruisloos rijdt. Zowel mijn bijrijder als ik horen de motor amper lopen. Fijn is dat deze cabrio wat ruimer is dan zijn soortgenoten, dit komt door de stoffen kap die dus niet veel ruimte in beslag neemt. Daardoor is ook de kofferruim te heel behoorlijk, namelijk 250 liter. Interieur In het interieur bieden de in hoogte verstelbare cohifortstoelen met stof fen bekleding 'scout' in titaanzwart comfortabele ondersteuning terwijl ze prachtig harmoniëren bij de deco- rinleg 'chroom mat' in dashboard en portieren. De derde generatie Golf Cabriolet heeft in elk geval één belangrijk verschil met zijn voorgangers. De grote rolbeugel heeft plaatsgemaakt voor twee achter de achterstoelen verzonken veiligheids beugels die er alleen uitkomen als dat nodig dreigt te zijn. De Golf Cabrio is, zeker vergeleken met andere cabrio's, zeker niet onaar dig geprijsd. De auto is verkrijgbaar vanaf 27.290 euro en dan heb je toch echt veel auto voor je geld. Deze prijs geldt overigens voor de 1.2 TSI die het energielabel A verdient en die ook nog een afwijkende bijtelling kent van 20 procent. Dit 'instapmodel' is behoor lijk uitgerust en beschikt standaard over centrale deurvergrendeling, vijf airbags en elektrisch bedienbare ra men rondom. Het volledig elektrisch- hydraulisch bedienen van de stoffen kap is standaard op alle modellen. Voor 31.390 euro komt de 1.4 TSI in beeld. Wanneer je de voorkeur geeft aan een 7-traps automaat (DSG), moet er 33.690 euro betaald worden. De Golf Cabrio is er ook in die§eluitvoering, deze kost dan 32.390 euro. Naast de uitgebreide standaarduitrus ting zijn er echter diverse extra opties verkrijgbaar waaronder bijvoorbeeld een 'design&style'pakket. Dit houdt onderijieer in sportstoelen vóór, op- bergtassen in de rugleuning en alumi nium voetpedalen. Daarnaast is er ook 'techniekpakket' en een 'comfortpak- ket'. Keuze genoeg dus om deze cabrio aan te kleden. Meer info bij Auto Poppe in Vlissingen en in Goes. Het is al weer negen jaar geleden dat de bouw van de Volkswagen Golf Cabrio werd gestaakt en nu is hij terug. Geluk kig maar! Verkoopadviseur Simon Vliegenthart legt eerst een en ander uit over deze spiksplinternieuwe Golf. Zo is daar de volautomatische, elektrisch-hy- draulisch gestuurde stoffen kap .die in minder dan tien seconden geopend kan worden. En niet alleen dat, je kunt hem ook open en dicht doen tijdens het rijden, mits je niet sneller rijdt dan 30 kilometer per uur. En een open kap willen we, ook al is de zomer niet hele maal wat we ervan verwacht hadden. Maar zodra ik onderweg ben met de Golf Cabrio is van een slechte zomer helemaal niets meer te merken! Het windschot beschermt de inzittenden tegen luchtwervelingen en vermindert storend windgeluid. Hoewel ik aanvan kelijk de ramen nog niet naar beneden heb gedaan, besluit ik het dat het echt Goes/Vlissingen Ploegleider Willem Dubbelman van het Bee bikes Team nam in juli officieel de sleutels in ontvangst van de hagelnieuwe ploegleiderauto. Dubbelman ontving de sleutels van Peter de Jonge, directeur van Toyota De Jonge in Goes en in Vlissingen. De Toyota Aygo is een type auto dat belastingvrij is. Bovendien is de auto zuinig in gebruik en heeft hij hierdoor het A- label. Op de oranje-zwarte Aygo staan naast het logo van Toyota De Jonge en Beebikes, onder meer reclames van stichting Jayden en de overige sponsors Zeeland Assurantiën, Spar Klaasse en Haarstudio Zoë. De Aygo wordt voor drie sei zoenen ingezet en zal aanwezig zijn op Regionale Wielerwedstrijden in Zeeland. Op de foto staan van links naar rechts Erik Boer, Dennis Raadtgever, Antoine Goense, Franklin Klaasse, Peter de Jonge (directeur Toyota de Jon ge), Willem Dubbelman (ploegleider wegploeg Beebikes), John van de Vreede, Jonathan Duin- kerke, Roelof Tolman en Dimitri Mulder. Toen ik de afspraak voor de testrit maakte met Auto Poppe in Vlis singen, hoopte ik maar dat de weergoden mij gunstig gezind zouden zijn. En wat bleek, 's mid dags hebben we heerlijk kunnen toeren in het zonnetje. Zo hoort het natuurlijk in de nieuwe Golf Cabrio! warm genoeg is om volledig 'cabrio' te rijden, dus ook de ramen gaan alle vier naar beneden. Prettige bijkomstig- 0Fi»T 8041

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 29