lfe/o)ÏE* 'Coupé Surprise' woensdag 7 september 2011 - pagina 25 Hyundai heeft weer een gaatje in de markt gevonden en een onge wone coupé uitgebracht. Hij is eigenlijk heel bijzonder.Hyundai is nog lang niet klaar. De Koreaanse fabrikant staat samen met zus Kia op nummer 4 van de wereldrang lijst en is hard op weg in de top 5 van Europa te komen. "Daartoe moeten we nieuwe klanten zien te werven en we willen in nieuwe segmenten gaan opereren," aldus Stefan Henrich van Hyundai Europa. RobStrating Goes/Middéïburg Hyundai is booming en dat is goed te zien aan het aanbod van nieuwe au to's. Sinds de Autosalon van Genève in maart dit jaar staan er drie nieuwe modellen in de showrooms van Auto Sturm in Goes en Middelburg: de Ve loster, de Genesis en de 140. Ik haalde de Veloster in Goes op voor een test rit naar het Schloss Dyck bij Neuss in Duitsland, waar begin augustus een oldtimerfestival werd georganiseerd. Het leek wel of ik met de enige Velos ter op de weg zat, want ik had over de belangstelling niet te klagen! Drie portieren Het meest bijzondere aan de 2+2 Ve loster is wel dat hij over drie portieren beschikt: één aan de linkerkant en twee rechts. Het Duitse designteam in Rüs- selsheim onder leiding van Thomas Bürkle heeft een spannende coupé getekend die moet gaan concurreren met bijvoorbeeld de Renault Mégane Coupé en de Honda CRZ. Voor het design vonden de ontwerpers inspiratie in de snelle motorfietsen uit de Supersport-raceklasse en de berij ders daarvan. Door de zwartgekleurde A-stijlen vertoont de glaspartij van de Hyundai Veloster gelijkenis met het enigszins sinistere donkere vizier van een racehelm. Het agressieve front wordt gekenmerkt door de typische zeshoekige Hyundai grille met de hightech koplampen en de schuin weglopende mistlampen. En profil is de coupélijn goed herken baar. Het rechter achterportier wordt Sportief én elegant geopend door een fraai weggewerkte handgreep vlak voor de C-stijl. Het valt eigenlijk nauwelijks op dat zich daar een portier bevindt. De vloeiende lijnen gaan al in het dak over in een gedeelde achterruit die samen de grote achterklep vormen. De aparte achterkant wordt deels ge kenmerkt door lichten die in oogkassen lijken te liggen, maar ook door de cen traal gemonteerde dubbele uitlaat. De mooie vijfspaaks lichtmetalen 18 inch wielen dragen het kleuraccent van het koetswerk. Of dat nu bij de in Cinecity in Vlissingen opgestelde gele uitvoe ring is, of de rode versie op de salon in Genève, het geeft een dynamisch en spannend effect. Die wielen draaien overigens in fors uitgeklopte spatschermen en helpen de 4.22 m lange, 1.79 m brede en 1.40 m hoge coupé aan zijn sportieve uiter lijk. Sportief en elegant Ook in het interieur komt de overeen komst met motorfietsen tot uitdruk king. Het instrumentenpaneel heeft de vorm van een brandstoftank van een motorfiets en de beide grote klokken van de snelheidsmeter en de toerentel- ler bevinden zich in een ronde behui zing die geïnspireerd is op de dubbele uitlaat van, jawel, een motorfiets. De ergonomie staat op een hoog peil en ik kon met name de vorm van de deur grepen bijzonder waarderen. Voor de bedieningsknoppen voor het multime diasysteem en de cruisecontrol op het stuur had ik geen handleiding nodig. De beide voorstoelen zitten als gego ten en bieden overal fantastische steun, waardoor we nauwelijks vermoeid op onze bestemming aankwamen. Dankzij het derde portier is achterin instappen geen probleem. Bijzonder handig ook om de peuter/kleuter in zijn stoeltje te zetten. Beenruimte is er ver rassend veel, maar het hoofd komt door de aflopende daklijn al vlug in aanra king met het glasdak. Het laadvolume van 320 liter is ruim voldoende, maar als de auto nat is, moet je uitkijken met het openen van de achterklep: het water loopt gemakkelijk het interieur binnen. Good looking, maar... Terwijl Hyundai er alles aan heeft ge daan om een flitsende sportwagen op de weg te zetten, valt de aandrijving een beetje tegen. Onder zijn bevallige motorkap huist namelijk een wat ge wone 1591 cc grote viercilinder zonder turbo. Weliswaar is de krachtbron van aluminium gemaakt en heeft hij directe inspuiting, waardoor hij zuinig met de brandstof omgaat, maar zo spannend als het koetswerk is de motor niet. Hij doet er bijna 10 seconden over om de honderd te halen en hij haalt op de Autobahn nét niet de 200 km/h. Ook de plezierig schakelende zesbak ver dient gewoon meer. Doch er gloort hoop, want in Amerika rijdt al een Veloster rallyauto rond met vierwielaandrijving en wel 500 pk! Men gaat daarmee binnenkort de strijd aan op één van de heftigste bergpassen ter wereld: Pikes Peak! Al op de Geneefse salon beloofde een perschef dat er nog eind dit jaar een turbomotor met 200 pk wordt gele verd, gekoppeld aan een Dual Clutch Transmission, een bak met een dub bele koppeling en daarmee ben ik zeker gerustgesteld, want dat betekent een hele hoop rijplezier! Het prachtige onderstel kan dat geweld gemakkelijk aan: hij stuurt strak, is vrijwel neutraal in grenssituaties en hij laat zich zalig sturen over vooral boch tige weggetjes. Vanaf 23.595 euro staat hij in de boe ken en daarbij levert Hyundai 5 jaar productgarantie, 5 jaar mobiliteitsga rantie en 5 jaar gratis voertuiginspec tie!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 25