lfe/o)ÏE*
'Coupé Surprise'
woensdag 7 september 2011 - pagina 25
Hyundai heeft weer een gaatje in
de markt gevonden en een onge
wone coupé uitgebracht. Hij is
eigenlijk heel bijzonder.Hyundai is
nog lang niet klaar. De Koreaanse
fabrikant staat samen met zus Kia
op nummer 4 van de wereldrang
lijst en is hard op weg in de top 5
van Europa te komen. "Daartoe
moeten we nieuwe klanten zien
te werven en we willen in nieuwe
segmenten gaan opereren," aldus
Stefan Henrich van Hyundai Europa.
RobStrating
Goes/Middéïburg
Hyundai is booming en dat is goed te
zien aan het aanbod van nieuwe au
to's. Sinds de Autosalon van Genève
in maart dit jaar staan er drie nieuwe
modellen in de showrooms van Auto
Sturm in Goes en Middelburg: de Ve
loster, de Genesis en de 140. Ik haalde
de Veloster in Goes op voor een test
rit naar het Schloss Dyck bij Neuss in
Duitsland, waar begin augustus een
oldtimerfestival werd georganiseerd.
Het leek wel of ik met de enige Velos
ter op de weg zat, want ik had over de
belangstelling niet te klagen!
Drie portieren
Het meest bijzondere aan de 2+2 Ve
loster is wel dat hij over drie portieren
beschikt: één aan de linkerkant en twee
rechts. Het Duitse designteam in Rüs-
selsheim onder leiding van Thomas
Bürkle heeft een spannende coupé
getekend die moet gaan concurreren
met bijvoorbeeld de Renault Mégane
Coupé en de Honda CRZ.
Voor het design vonden de ontwerpers
inspiratie in de snelle motorfietsen uit
de Supersport-raceklasse en de berij
ders daarvan. Door de zwartgekleurde
A-stijlen vertoont de glaspartij van de
Hyundai Veloster gelijkenis met het
enigszins sinistere donkere vizier van
een racehelm.
Het agressieve front wordt gekenmerkt
door de typische zeshoekige Hyundai
grille met de hightech koplampen en
de schuin weglopende mistlampen.
En profil is de coupélijn goed herken
baar. Het rechter achterportier wordt
Sportief én elegant
geopend door een fraai weggewerkte
handgreep vlak voor de C-stijl. Het
valt eigenlijk nauwelijks op dat zich
daar een portier bevindt. De vloeiende
lijnen gaan al in het dak over in een
gedeelde achterruit die samen de grote
achterklep vormen.
De aparte achterkant wordt deels ge
kenmerkt door lichten die in oogkassen
lijken te liggen, maar ook door de cen
traal gemonteerde dubbele uitlaat. De
mooie vijfspaaks lichtmetalen 18 inch
wielen dragen het kleuraccent van het
koetswerk. Of dat nu bij de in Cinecity
in Vlissingen opgestelde gele uitvoe
ring is, of de rode versie op de salon
in Genève, het geeft een dynamisch en
spannend effect.
Die wielen draaien overigens in fors
uitgeklopte spatschermen en helpen
de 4.22 m lange, 1.79 m brede en 1.40
m hoge coupé aan zijn sportieve uiter
lijk.
Sportief en elegant
Ook in het interieur komt de overeen
komst met motorfietsen tot uitdruk
king. Het instrumentenpaneel heeft de
vorm van een brandstoftank van een
motorfiets en de beide grote klokken
van de snelheidsmeter en de toerentel-
ler bevinden zich in een ronde behui
zing die geïnspireerd is op de dubbele
uitlaat van, jawel, een motorfiets.
De ergonomie staat op een hoog peil en
ik kon met name de vorm van de deur
grepen bijzonder waarderen. Voor de
bedieningsknoppen voor het multime
diasysteem en de cruisecontrol op het
stuur had ik geen handleiding nodig.
De beide voorstoelen zitten als gego
ten en bieden overal fantastische steun,
waardoor we nauwelijks vermoeid op
onze bestemming aankwamen.
Dankzij het derde portier is achterin
instappen geen probleem. Bijzonder
handig ook om de peuter/kleuter in zijn
stoeltje te zetten. Beenruimte is er ver
rassend veel, maar het hoofd komt door
de aflopende daklijn al vlug in aanra
king met het glasdak. Het laadvolume
van 320 liter is ruim voldoende, maar
als de auto nat is, moet je uitkijken
met het openen van de achterklep: het
water loopt gemakkelijk het interieur
binnen.
Good looking, maar...
Terwijl Hyundai er alles aan heeft ge
daan om een flitsende sportwagen op
de weg te zetten, valt de aandrijving
een beetje tegen. Onder zijn bevallige
motorkap huist namelijk een wat ge
wone 1591 cc grote viercilinder zonder
turbo. Weliswaar is de krachtbron van
aluminium gemaakt en heeft hij directe
inspuiting, waardoor hij zuinig met de
brandstof omgaat, maar zo spannend
als het koetswerk is de motor niet.
Hij doet er bijna 10 seconden over om
de honderd te halen en hij haalt op de
Autobahn nét niet de 200 km/h. Ook
de plezierig schakelende zesbak ver
dient gewoon meer.
Doch er gloort hoop, want in Amerika
rijdt al een Veloster rallyauto rond met
vierwielaandrijving en wel 500 pk!
Men gaat daarmee binnenkort de strijd
aan op één van de heftigste bergpassen
ter wereld: Pikes Peak!
Al op de Geneefse salon beloofde een
perschef dat er nog eind dit jaar een
turbomotor met 200 pk wordt gele
verd, gekoppeld aan een Dual Clutch
Transmission, een bak met een dub
bele koppeling en daarmee ben ik zeker
gerustgesteld, want dat betekent een
hele hoop rijplezier!
Het prachtige onderstel kan dat geweld
gemakkelijk aan: hij stuurt strak, is
vrijwel neutraal in grenssituaties en hij
laat zich zalig sturen over vooral boch
tige weggetjes.
Vanaf 23.595 euro staat hij in de boe
ken en daarbij levert Hyundai 5 jaar
productgarantie, 5 jaar mobiliteitsga
rantie en 5 jaar gratis voertuiginspec
tie!