75 T0P0CCASI0NS MET GÜBIi
SS 60VA6 OFFICIEEL LANDWIND DEALER Klein Frankrijk 23, GOES, Telefoon 0113-228751
ui
Nieuw on de Europeese markt
Nieuw bii Auto van der Vliet in de showroom: LANDWIND CV9
Italiaans ontwerp
Veelzijdig: stationwagon/gezinsauto/vrijetijdsauto/zakenauto
(Benzine)motoren: 1.6/97 pk of 2.0/141 pk
LPG-G4 onderbouw v.a. fabriek (meerprijs 500,-)
3 jaar of 100.000 km fabrieksgarantie v.a. 14.495,-
Een combinatie van wereldtechnologie
Chinese efficiency
woensdag 24 augustus 2011
- pagina 23
"The first
Landwind is inderdaad de eerste
Chinese auto in Nederland. Na een
wat moeizame start oogt deze
CV9 een stuk Europeser dan zijn
voorganger die vanwege crashtes-
ten werd afgeserveerd. Ik testte de
Comfort-uitvoering met de 1.6 liter.
RobStrating
Goes
De Chinese top 5 autofabrikant
Jiangling Motors Holding deed sinds
1993 ervaring op met Ford en Isuzu.
In 2005 .bracht de fabriek haar eerste
auto uit onder de naam Landwind, een
op de vroegere Opel Frontera lijkende
fourwheeldrive. Hij strandde op de
Europese veiligheidseisen. Naast de
voornamelijk vierwielaangedreven
modellen, komt het merk Landwind
nu als eerste Chinese, autofabrikant
naar Europa.
Vooroordelen
Tonny van der Vliet heeft het als enige
autobedrijf in Zeeland aangedurfd om
dealer te worden het merk. Autobedrijf
De Jonge deed ruim veertig jaar gele
den hetzelfde met het Japanse Toyota
en Auto Vermeulen ging ooit in zee
met het Koreaanse merk Kia. De voor
oordelen deden het toentertijd op ver
jaardagen maar al te goed. Het zou al
lemaal zo'n vaart niet lopen, beweerde
men. Inmiddels is Toyota de nummer
1 van de wereld en Kia is booming.
Ik tel op dit moment zo'n 20 Chinese
from
de tweede zitrij is er genoeg plaats en
komen knieën en hoofd absoluut geen
ruimte tekort. De twee stoelen op de
derde rij zijn eigenlijk alleen voor kin
deren bedoeld. Heb je die stoelen niet
nodig, klap je ze in de bodem weg. De
bediening daarvan is niet altijd even
gemakkelijk.De kofferruimte bevat
200 liter, te vergroten tot 1400 liter. De
testauto was voorzien van een 1.6 liter
benzinemotor die ontwikkeld is bij het
Duitse bedrijf FEV (Fahrzeugtechnik
Entwicklung Verbrennungsmotoren)
in Aken. Hij bezit 97 pk en zijn koppel
van 140 Nm ligt bij 3800 toeren. Hij
heeft een ouderwets lange slag (75 x
90 Nm) en dat gegeven zorgt voor een
flinke souplesse. Daar moet hij het ook
van hebben, want rondom zijn koppel
toerental wil de motor fors dreunen.
De vijfbak schakelt goed, maar ik mis
op de autoweg toch een zesde versnel
ling. Het comfort staat op een relatief
hoog peil, mede door zijn lange wielba
sis. Fors bochtenwerk beantwoordt hij
met nogal wat carrosseriebewegingen
en kijk uit, want hij heeft geen ESP. Op
een natte en bochtige weg resulteert dat
al vlug in een onderstuurkarakter, dat
wil zeggen, hij wil graag rechtuit.
Concurrerende prijs
De CV9 is ook leverbaar met een 2.0
1 benzinemotor met 141 pk én hij kan
met FlexFuel besteld worden: af fa
briek met een LPG tank. Vanaf 14.495
euro staat deze Landwind in de boeken
en dat is voorwaar een zeer concurre
rende prijs!
China"
autofabrikanten die voorlopig uitslui
tend in China te koop zijn. Landwind
slaat zijn vleugels uit en heeft inmiddels
dealers in de Benelux en Duitsland. In
Italië zag ik een Great Wall en op de
Salon van Geneve had het Chinese
merk Byd een opvallende stand. Hoe
lang de doorbraak op zich laat wach
ten, weet ik niet, maar dat hij er komt
is absoluut zeker!
Midi MPV
Hij oogt fris en modern, het design
stamt van I.D.E. A. uit Turijn en dat is
goed te zien. Het slanke neusje met de
vloeiende lijn naar achteren is heel Eu
ropees, evenals de donkere raamstijlen.
Van de achterkant bekeken zie ik enige
overeenkomst met de Renault Scénic,
maar het ziet er allemaal modern uit.
De 4.41 m lange, 1.77 m brede en 1.64
m hoge CV-9 heeft een flinke wielba
sis, namelijk 2.71 m en dat is erg plezie
rig voor de ruimte achterin. Hij weegt
1420 kg, ik kon het laadvermogen ech
ter niet terugvinden. Voorts noteer ik
standaard lichtmetalen wielen, mist
lampen en parkeersensoren achter.
Nadat ik heel gemakkelijk ben inge
stapt - het is tenslotte een MPV- zie
ik herkenbare overeenkomsten met
Japanners en Koreanen van een aan
tal jaren geleden, zoals het stofje van
de bekleding en het gebruik van harde
kunststofsoorten op het dashboard en
de portierbekleding. Eenvoud en doel
matigheid zijn de steekwoorden die bij
de ergonomie van de Landwind pas
sen. Het enige chique in het interieur
is het leren stuurwiel dat in de hoogte
en een klein beetje axiaal verstelbaar is.
Ik zie twee airbags voorin, maar daar
blijft het ook bij. Er zijn geen side- of
windowbags verkrijgbaar. De afwer
king is netjes, maar hier en daar valt
er 1 wat te verbeteren. De bestuurders
stoel is zesvoudig verstelbaar, heeft
armleuningen en een lendensteun. Op
Tonny van der Vliet met de nieuwe Landwind
VOORDELIGE OCCASIONS
Audi 80 4-drs.
'88
500,-
Hyundai Accent 1.3 3-drs. HB
'00
2.900,-
Mazda Demio 1.3 hoge zit
'99
2.450,-
Mitsubishi Space Runner 1.8 GLi MPV'95
1.500,-
Nissan Micra 1.0 3-drs.
'94
750,-
HYUNDAI-OCCASIONS
Hyundai Accent 1.5 LS 3-drs.
'03
3.900,-
Atos 1.1 i Dynamic automaat
'07
6.900,-
Getz 1,3i GLS 5-drs. Automaat 11/'03
5.950,-
Getz 1,4i Active Cool Special
'06
6.950,-
i 10 110Oi Active Cool airco
'08
6.200,-
i10 1100i Active - als nieuw 12'
-'10
8.500,-
i20 1.25i Dynamic airco 5-drs.
'10
10.400,-
i30 1.6 Dynamic 5-drs. airco
'08
10.950,-
Santa Fé 2.2 CRRi Aut. style luxe
'07
21.500,-
BEDRIJFSAUTO'S EX. BTW
Nissan X-trail 2.2 CDi Van 4WD Luxe
'03
6.950,-
Peugeot Partner 170 C 1.9 D bestel
'06
4.950,-
Peugeot Partner 170 C 1.9 D bestel
'06
5.950,-
CABRIO'S
Alfa Romeo Spider 2.0 hardtop
'93
9.500,-
BMW Z4 2.5 6-cilinder luxe
'04
23.500,-
Mazda MX5 1.6i 65.0000 km
'03
11.500,-
MGF 1.8i Luxe zwart leder int.
'00
9.950,-
OVERIGE MERKEN
Audi TT 1.8 Turbo zwart, als nieuw
'04
15.950,-
Audi A3 Sportback 2.0 110 kW
'06
15.500,-
Audi A4 Avant 2.0 96 kW Station
'04
13.500,-
Audi A4 Avant 2.0 96 kW Station
'06
18.950,-
BMW 116i Luxe, 5-drs., 71.000 km '04 12.900,-
Nationale Auto Pas
BMW 316 Ti Compact sportief
'02
7.900,-
Chevrolet Nubria 1.6 SW station
'05
6.950,-
Fiat 500 1.2 Lounge Luxe airco
'08
10.950,-
Fiat Grande Punto 1.2 3-drs.
'08
7.950,"
Ford Ka 1.3 Cool &'Sound
'07
6.450,"
Ford Focus 1.6i Station, airco
'06
10.500,-
Ford Focus 1.6 Trend 5-drs. nw type
'08
12.900,-
Honda Civic 1.6 Sport, 3-drs.
'04
11.500,
Mercedes E 220 CDi 16.000 km nieuw staat
nw. type Fabrieksgarantie '09/10
49.950,-
Mercedes Benz ML 270 CDi 4x4 Luxe
'00
9.750,-
Mini 1.4 One Salt nw. type.
'07
13.500,-
Mitsubishi Colt 1.5 Instyle, 5-drs.
'05
6.900,-
Nissan Micra 1.2 Visia 3-drs.
'06
7.450,-
Nissan Almera Tino 2.2 Diesel
'02
6.400,-
Peugeot 107 XS, 5-drs., airco
'08
7.900,-
Peugeot 206 1.4 SW Station XS
'04
6.500,-
Peugeot 207 1.4 VTi X-line
'07
8.500,-
Peugeot 407 2.0 16V XR Station
'05
10.500,-
Renault Mégane 1.6, nw. Type, 3-drs.
'05
8.900,-
Renault Laguna 2.0 16V Turbo 5-drs.
'05
15.500,-
Seat Ibiza 1.4 16V 3-drs. Special
'03
5.500,-
Seat Ibiza 1.2 3-drs. zéér zuinig
'06
7.250,-
Seat Ibiza 1.4 3-drs. Trendstyle
'07
8.500,-
Seat Ibiza 1.4 Sport-Up 5-drs.
'09
12.750,-
Seat Ibiza 1.2 Reference 5-drs.
'09
11.750,-
Suzuki Swift 1.3 3-drs. Special
'09
11.500,-
Suzuki Swift 1.3 5-drs. Limited
'10
12.900,-
Toyota Prius 1.5 Hybrid wegenbel.vrij
'06
11.950,-
VW Polo 1.41 55 kW nw. type
'06
8.500,-
VWTouran 1.6 FSi 85 kW, hoge zit MPV '06
13.950,-
Volvo C30 1.8 luxe uitv.
'08
14.950,-
Volvo V50 1.8i Station nw. model
'05
12.950,-