BURGERJAARVERSLAG '10 BRIEVEN EN E-MAILS AAN DE GEMEENTE DIENSTVERLENING KLACHTEN WOENSDAG 10 AUGUSTUS 2011 Redactie: Concernstaf Kabinet postbus 3000, 4380 GV Vlissingen telefoon: (0118)487000 communicatie@vlissingen.nl www.vlissingen.nl Foto's: Ruben Oreel ken c.q. dorpen van de gemeente ingezet als mobiel spreekuur. Op deze manier kan direct op locatie- gereageerd worden op vragen, opmerkingen of klachten. Regelmatig zijn ook de wijkagenten aanwezig in de servicebus. De vragen betreffen voor het overgrote deel de openbare ruimte en handhaving, maar ook vragen over toerisme, bouwplannen van de gemeente wor den gesteld. Serviceteam De gemeente heeft een speciaal Serviceteam voor onderhoud aan de openbare ruimte. Dit team han delt snel klachten aan wegen, stra ten en plantsoenen af. Naast de telefonische meldingen krijgt de gemeente jaarlijks enkele honderden schriftelijke en geregis treerde meldingen, klachten, vra gen en/of opmerkingen over de openbare ruimte. Het directe tele foonnummer voor meldingen is tel.: 0118 - 487500. Ook kunnen meldingen via het algemene num mer van de gemeente doorgegeven worden. Meldingen worden meteen aan het 'Serviceteam doorgegeven. In 2010 zijn totaal ongeveer 3613 meldin gen over het onderhoud van de openbare ruimte afgehandeld. Afvalinzameling De gemeente Vlissingen haalt zelf het huisvuil en het groente-, fruit en tuinafval (GFT) op bij de bewo ners. Daarnaast wordt grof huisvuil, plastic, oud papier, glas, textiel, XCA, metalen en wit- en bruingoed gescheiden ingezameld. Hiervoor maakt de gemeente steeds meer gebruik gemaakt van ondergrondse containers. In Vlissingen is het ook mogelijk om zelf afval naar de mili eustraat te brengen. Vergeleken met andere gemeenten wordt er in de gemeente Vlissingen erg goed gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. De gemeente ontvangt jaarlijks duizenden brieven en e-mails. Deze worden geregistreerd en zoveel mogelijk tijdig afgehandeld. Maar, eerlijk is eerlijk, dat kan altijd sneller en beter... In 2010 zijn 7626 ingekomen brie ven geregistreerd. Dit zijn overi gens niet alle brieven die de gemeente ontvangen heeft; dat zijn er namelijk veel meer. Veel vragen, informatieverzoeken en meldingen kunnen direct afgehan deld worden en worden dan niet extra geregistreerd. Van deze 7626 brieven is in juni 2011 berekend welke daarvan afgehandeld en welke nog in behandeling waren. Uit het onderstaande overzicht blijkt dat brieven steeds vaker tij dig worden afgehandeld. Hieron der in de tabel de gegevens van de afgelopen 3 jaar. Burgerbrieven De gemeente registreert burgerbrie ven apart. Dit zijn brieven van bur gers, bedrijven en instellingen die een spoedige afhandeling vereisen, omdat hiervoor geen wettelijke procedures en termijnen gelden (vergunningaanvragen, bezwaar schriften e.d. zijn bijv. geen burger brieven, omdat hier vaste procedu res voor zijn). Van de burgerbrieven is een apart overzicht gemaakt. Van de 7626 brieven in 2010 waren er 613 burgerbrieven, ofwel 8%. Deze krijgen bijzondere aandacht bij de behandeling. Dit blijkt ook wel uit de cijfers: 5% was in juni 2011 nog niet afgedaan, maar 95% wel. Een positief verschil van 17% dus t.o.v. "gewone" brieven (22% nog niet en 78% wel afgehandeld). Ook voor burgerbrieven geldt dat deze steeds meer tijdig worden afgehandeld. Dit blijkt uit de gege vens van de afgelopen 3 jaar in onderstaand tabel. E-mails Het aantal geregistreerde e-mail- berichten dat is binnengekomen bij gemeente@vlissingen.nl be droeg 935. Dit is 12% van het totaal aantal geregistreerde ingeko men poststukken. Van deze e-mails waren er 390 burgerbrieven, ofwel 42%. Hieruit blijkt dat steeds meer mensen hun klachten en verzoe ken per e-mail indienen. Wat gaat er verbeteren? Tijdige afhandeling van brieven en e-mails is heel belangrijk, waarbij met name de burgerbrieven speci fieke aandacht dienen te krijgen. Daarnaast is niet elke brief binnen 6 weken af te handelen, maar in die gevalleo informeren we de bur ger daar tijdig over. We houden hem/haar op de hoogte van de ontwikkelingen en de acties die we overwegen. De komende jaren krijgt dienstverlening nog meer aandacht. Met de introductie van zaakgericht werken bij de gemeente Vlissingen is de ver wachting dat tijdige afhandeling van brieven dan nog beter wordt. We behandelen brieven dan volle dig digitaal, we hebben een beter inzicht en verwachten deze effici ënter en sneller af te kunnen han delen. Ingekomen brieven afgedaan 2008 (totaal 7.333) 2009 (totaal 8.276) 2010 (totaal 7.626) Binnen 6 weken 37% 2.738 41% 3.352 45% 3.398 Na 6 weken 26% 1.859 38% 3.161 33% 2.535 Nog in behandeling 37% 2.736 21% 1.763 22% 1.693 Burgerbrieven 2008 2009 2010 afgedaan (totaal (totaal (totaal 480) 501) 613) Binnen 6 weken 38% 180 55% 279 58% 355 Na 6 weken 38% 183 37% 183 37% 226 Nog in behandeling 24% 117 8% 39 5% 32 2010 succesvol aangesloten op een centrale basisadministratie voor persoonsgegevens. Voor de burger betekent het dat persoonlijke gege vens slechts één keer verstrekt moe ten worden. Omgevingsvergunning Per 1 oktober werd op een succes volle manier de 'omgevingsvergun ning' (ook wel afgekort tot Wabo) ingevoerd. Iemand die tot dan een woning of bedrijfspand wilde bou wen of verbouwen, had te maken met een groot aantal vergunningen met elk hun eigen procedure. Dit was voor burgers en bedrijven ondoorzichtig en tijdrovend. Met de invoering van de Wabo worden deze vergunning voortaan integraal in één omgevingsvergunning ver leend. Daarmee worden de admi nistratieve lasten voor de aan vragers fors beperkt. Nieuw is bo vendien dat een inwoner of bedrijf ook vanuit huis of kantoor een omgevingsvergunning kan aanvra gen: via www.omgevingsloket.nl. Ruimtelijke plannen digitaal Vanaf 1 januari 2010 zijn alle nieuwe Vlissingse 'ruimtelijke plan nen' digitaal beschikbaar via de website www.ruimtelijkeplannen.nl. Op de website staan naast nieuwe bestemmingsplannen ook struc tuurvisies en projectbesluiten. Waar burgers vroeger genoodzaakt werden om in de stadhuishal plan nen te komen inzien, raadplegen nu vrijwel alle klanten - ook inspre kers - de site www.vlissingen.nl/ bestemmingsplannen. De komende jaren zal het groeien tot een volle dige databank met alle plannen. Verordeningen online Sinds begin van het jaar staan ook alle verordeningen van Vlissingen 'on line'. Na de bekendmaking via het weekblad De Faam zijn ze in volledige tekst terug te vinden op de rijkswebsite overheid.nl en de eigen gemeentelijke site. Klanten kunnen nu 24 uur per dag de actu ele geldende verordeningen raad plegen. Wijzigingen worden bij gehouden en zijn direct zichtbaar! Dat geeft groot gebruiksgemak. In bijvoorbeeld de subsidieverorde ning, kun je overal en altijd lezen welke criteria gelden, hoe je subsi die moet aanvragen of hoe je bezwaar kunt maken tegen een afwijzing. Een mooie stap vooruit in openbaarheid! In 2010 zijn er 52 Mach ten ingediend, Op al deze klachten is met succes medi ation toegepast waardoor geen van déze klachten aan het college of de Zeeuwse Ombudsman voorgelegd hoefden te worden, U vindt het jaarverslag 2010 van de klachtencoördinator op www.vlissingen.nl/klachten. Vrijdag: vrije inloop: 8.30 - 12.00 uur Wmo In 2010 is verdere invulling gege ven aan de uitvoering van de Wmo - individuele voorzieningen. In toenemende mate zien we dat de inwoners van de gemeente de weg naar het Wmo-loket weten te vinden. Op basis van de toene mende aantallen aanvragen is in december besloten om het personeelsbestand van dit organisatie-onderdeel structureel uit te breiden. Effectuering daarvan zal in 2011 plaatsvinden. Andere Overheid In 2010 is er verder uit voering gegeven aan het dienstverlenings concept. Stap voor stap wordt vanuit het programma Andere Overheid gewerkt om de Vlissingse organisatie richting 2015 klantvriendelij ker, efficiënter en effectiever te maken. Eén van de verbeterpunten daarbij is het op orde brengen van gegevens van burgers zoals naam- gebruik en adressen, die in de diverse administraties worden gebruikt. Vlissingen is per 1 januari Openingstijden publiekszaken De openingstijden van het stad huis zijn: Maandag, dinsdag, woensdag vrije inloop: 8.30 - 12.00 uur op afspraak: 12.00 - 17.00 uur Donderdag vrije inloop: 8.30 - 12.00 uur op afspraak: 12.00 -16.00 uur vrije inloop: 16.00 - 19.00 uur Om bezoekers sneller te woord te kunnen staan en efficiënt te kun nen helpen, is de centrale hal van het stadhuis ingericht als Stadswin- kel. Een inwoner die binnenkomt, meldt zich bij de informatiebalie en wordt hier geholpen met zijn of haar vraag en ontvangt eventueel een verwijzing voor de juiste balie. Voor de eenvoudige producten wordt de burger gelijk bij de infor matiebalie geholpen zodat wacht tijden tot het verleden horen. In de hal is een leeshoek ingericht met kranten en tijdschriften. 2010 ten opzichte van 2009 onge veer gelijk gebleven. Een gemid delde van 1400 bezoekers per dag gemeten over de hele week. Vlissingen.nl In totaal zijn in 2010 422 produc ten aangevraagd via Vlissingen.nl. In vergelijking met 2009 is dit een stijging met 67 aanvragen. Het aan tal bezoekers van Vlissingen.nl is in

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 13