O0mB tm S DÉU&WfOHBW
Ford trekt veilig elke aanhanger
Toyota Yaris is klaar voor derde start
Seat DJ's in de dop
gaan los in finale
L)
Laag bijtellen bij
Citroën C4 op LPG
Jeep groeit
in Europa
Volwassen optreden
woensdag 27 juli 2011 - pagina 25
Met de nieuwe Aveo laat Chevrolet
voorgoed de Daewoo erfenis achter
zich. Hij maakt een geweldige door
start en heeft een belangrijk doel
voor ogen: zoveel mogelijk verkopen.
RobStrating
Goes Middelburg
De nieuwe Aveo heeft de jacht geopend
op bijvoorbeeld de Opel Corsa en de
Volkswagen Polo. Hij oogt dynami
scher en agressiever dan zijn voorgan
ger en hij gaat het met vanafprijzen
onder de 12.000 euro de concurrentie
moeilijk maken.
Chevrolet is trouwens toch hard bezig
zijn imago op te poetsen. Het merk
bestaat dit jaar 100 jaar en ik herinner
me donders goed de tijd dat de betere
standen in onze provincie Chevrolet
reden, toen een toonaangevend en ge
respecteerd automerk.
Verkoopadviseur Emmanuel Solé van
AutoTeam Goes had mijn testauto keu
rig geregeld: hij was zaterdag op kente
ken gegaan en mij viel de eer te beurt
om de maagdelijke Aveo in te rijden.
Groot gegroeid
Ineens is de Aveo een volwassen auto
geworden. Met zijn lengte van 4.04
meter en zijn in verhouding forse
breedte van 1.74 meter maakt hij in
druk. Dat heeft ook direct te maken
met het design: de typisch grimmige
Chevyblik met de vier separate kop
lampen siert het front. Middenin prijkt
Marjolijn met haar dochters Eline en Sophie poseren bij het veer over de IJssel bij Olst.
FOTO ROB STRATING
het logo, een variant van het Zwitserse
kruis, want Louis Chevrolet werd in
1878 in La Chaud-de Fonds geboren.
De dik uitgeklopte spatschermen geven
hem een behoorlijke dosis sportiviteit
mee. Dat de ontwerpers iets met mo
torfietsen hebben, zien we inderdaad
terug aan die bijzondere koplampen,
maar ook aan de aparte achterlich
ten. De verborgen handgrepen van de
achterportieren erft de Aveo van zijn
kleine broertje, de Spark.
Gedegen
Zelfs het zeer compacte combi-instru
ment lijkt zó van een motorfiets afkom
stig te zijn. De mix van een analoge
toerenteller en een digitale snelheids
meter weerspiegelt dat van een motor.
De bediening van de diverse hendels
en knopjes laat niets te wensen over en
de ergonomie krijgt van mij een dikke
negen. Er is veel hard plastic gebruikt,
maar ik vind het bij deze auto niet sto
rend. Overal zijn opbergruimtes ge
maakt en daar hebben we met z'n vie
ren dankbaar gebruik van gemaakt.
Verrassend zijn de voorstoelen die
onverwacht veel steun bieden, vooral
dankzij de lange zittingen. Zelfs ach
terin reizen de twee volwassenen com
fortabel, omdat er genoeg been- en
hoofdruimte is gecreëerd.
Kofferruimte plenty: van 290 tot 980
liter! De vierdeurs limousine die er
aankomt overtreft met zijn koffer
ruimte zelfs grote broer Gruze.
Goedmoedige gezel
De testauto was gezegend met de 1.4
liter met 100 pk uit de Opel Corsa die
in Oostenrijk wordt geproduceerd. Na
tuurlijk heb ik niet het uiterste van zijn
kunnen uitgeprobeerd, maar na 700
km kwam hij duidelijk wat meer los.
De motor is gekoppeld aan een vijfbak
en ik hoop van ganser harte dat, na de
introductie van de diesel in de herfst,
er ook een zesbak verkrijgbaar is. Hij
zal dan met 130 km/h wat minder toe
ren maken. Als hij ingereden is heeft
hij maar 13 seconden nodig om aan de
honderd te komen.
Geen verrassingen zijn er bij de weglig-
ging; goedmoedig en met een relatief
groot comfort trakteert hij zijn inzit
tenden met het mooie onderstel. Bij
sneller bochtenwerk prijst de Aveo zijn
ESP. Puntje van kritiek bij deze oefe
ningen is de wat gevoelloze besturing,
maar in de praktijk zullen weinig men
sen dat merken.
Tot slot kan ik na de uitgebreide testrit
naar Zwolle met vier volwassenen een
gemiddeld verbruik van 1 op 16 note
ren, een uitstekende waarde voor een
spiksplinternieuwe auto. Prijzen vanaf
11.695 euro.
Onder de vlag van Fiat gaat het
weer beter met Jeep in Europa.
Er wordt een toename in de
verkopen gemeld van 27,4
procent in het eerste half jaar
en dat komt neer op een aantal
van meer dan 11.000 stuks. In
Italië werden in het afgelopen
half jaar meer Jeeps verkocht
dan in geheel 2010.
Dat is natuurlijk aardig nieuws
in het jaar dat het merk haar
zeventigste verjaardag viert.
Op 15 juli 1941 liep de eerste
Willys-Overland 'JeeP' van
de band. Op dit moment
wordt het merle in 120 landen
verkocht.
Voor diverse modellen
heeft Ford het zogenaam
de Trailer Sway Control
systeem ontwikkeld dat
reeds debuteerde op de
Kuga, maar nu ook kan
worden geleverd op de
Focus, C-Max en later dit
jaar op de Ranger.
De vinding moet er voor
zorgen dat gevaarlijke situ
aties tijdens het rijden met
caravan of aanhangwagen
worden voorkomen. In
deze maanden zijn immers
miljoenen Europeanen
naar en van hun vakan
tiebestemming onderweg en
vinden vele ernstige ongeval
len plaats.
Veel bestuurders hebben
weinig ervaring met het rijden
met aanhanger. Belangrijk is
de snelheid en het rijgedrag
aan te passen. Daarnaast
kunnen weeromstandigheden
of het gedrag van medeweg
gebruikers de bestuurder met
aanhanger danig in gevaar
brengen. Als de caravan
eenmaal aan het slingeren
raakt, wordt de auto onbe
stuurbaar. Het nieuwe Trailer
Sway Control (TSC) is een
onderdeel van ESP, bij Ford
ESC genaamd. Er wordt van
dezelfde sensoren gebruik
gemaakt. Deze detecteren
zijwaartse bewegingen, maar
ook acceleratie en stuurhoek.
Klopt die zijwaartse beweging
niet meer met de stuurhoek,
dan grijpt het systeem in
om de stabiliteit te corrige
ren. Hierbij wordt gebruik
gemaakt van de rem en de
motor. Bij licht slingeren
wordt op de vooras afwisse
lend links en rechts geremd.
Bij zwaar slingeren wordt de
motor gesmoord en remmen
alle vier de wielen.
Dit najaar lanceert
Toyota de derde gene
ratie Yaris. De drie- en
vijfdeurs hatchback zijn
groter, lichter, ruimer,
veiliger en dynamischer
geworden. De productie
zal als voorheen plaats
vinden in het Franse
Valenciennes. Ook de in-
stapprijs van de compacte
Toyota blijft met 10.990
euro gelijk, voordeel is
wel dat deze basisversie
voldoet aan de normen
voor vrijstelling van BPM
en wegenbelasting (14
procent bijtelling).
De Yaris kan in de varian
ten Comfort, Aspiration,
Dynamic en Executive
met directe ingang wor
den besteld. In oktober
staat de auto in de showroom,
de hybride volgt komend
voorjaar.
In het interieur valt op dat
De nieuwe Toyota Yaris staat vanaf oktober bij de dealer.
er meer zachte materialen
worden toegepast. Uiteraard is
net als de buitenkant ook het
volledige interieur nieuw van
de tekentafel gekomen. De
wielbasis nam met 5 centi
meter toe en dat vertaalt zich
direct in meer binnenruimte.
Ook het bagagevolume valt
groter uit. En toch blijft
de totale lengte van de
Yaris bescheiden met 3,89
meter. Toyota heeft veel
aandacht geschonken aan
het terugbrengen van het
voertuiggewicht. De winst
bedraagt hier twintig
kilogram.
Drie motoren treden er
in de nieuwe Yaris aan.
De driecilinder 1 liter
komt aan 69 pk en heeft
een C02-uitstoot van
110 g/km. De tweede is
de eveneens bekende 1.3
liter vierpitter goed voor
99 pk, terwijl Toyota
in Nederland alleen als
vijfdeurs de 1.4 diesel van
90 pk gaat aanbieden. De
1.3 heeft zonder uitzon
dering een start/stop systeem
ook als wordt gekozen voor de
CVT. De Yaris 1.3 Comfort
start bij 13.260 euro.
y
TÊÊÈËÉmÊ&^M
DJ's Renvo en DiVasco strijden in de Seat Next DJ finale.
De twee finalisten van
Seat's Next DJ 2011 hebben
hun single en bijbehorende
videoclip uitgebracht en
gaan nu voor The Final
Battle op 28 juli.
DJ's Renvo en DiVasco wil
len in de voetsporen treden
van Armin van Buuren, die
al zes jaar partner is van
Seat. De clips zijn op Youtube
te zien, terwijl de singles ook te
downloaden zijn via itunes.
Armin van Buuren heeft beide
singles al ten gehore gebracht
in zijn show, terwijl ook Radio
538 de nummers laat horen.
www.seatnextdj.nl
Bent u op zoek naar een
zakelijke middenklasser
met een benzinemotor die
in aamerking komt voor
20 procent bijtelling? In
dat geval had Citroën tot
nu toe alleen de 1.4 VTi in
de aanbieding, maar daar
komt per direct de 1.6 VTi
bij die af-fabriek wordt
geleverd met een LPG-in-
stallatie. De C02-uitstoot
daalt daarmee van 143 naar
135 g/km en dat is onder de
gestelde norm van 140 g/km.
Op de plaats van het reser
vewiel monteert Citroën een
LPG-tank van 58 liter, terwijl
de vulnippel keurig naast de
benzinedop achter het normale
tankklepje schuil gaat. Er zijn
twee uitrustingsvarianten:
Ligne Business voor 22.900
euro (inclusief navigatie en
parkeersensoren) en de Ten
dance voor 23.450 euro.