O0mB tm S DÉU&WfOHBW Ford trekt veilig elke aanhanger Toyota Yaris is klaar voor derde start Seat DJ's in de dop gaan los in finale L) Laag bijtellen bij Citroën C4 op LPG Jeep groeit in Europa Volwassen optreden woensdag 27 juli 2011 - pagina 25 Met de nieuwe Aveo laat Chevrolet voorgoed de Daewoo erfenis achter zich. Hij maakt een geweldige door start en heeft een belangrijk doel voor ogen: zoveel mogelijk verkopen. RobStrating Goes Middelburg De nieuwe Aveo heeft de jacht geopend op bijvoorbeeld de Opel Corsa en de Volkswagen Polo. Hij oogt dynami scher en agressiever dan zijn voorgan ger en hij gaat het met vanafprijzen onder de 12.000 euro de concurrentie moeilijk maken. Chevrolet is trouwens toch hard bezig zijn imago op te poetsen. Het merk bestaat dit jaar 100 jaar en ik herinner me donders goed de tijd dat de betere standen in onze provincie Chevrolet reden, toen een toonaangevend en ge respecteerd automerk. Verkoopadviseur Emmanuel Solé van AutoTeam Goes had mijn testauto keu rig geregeld: hij was zaterdag op kente ken gegaan en mij viel de eer te beurt om de maagdelijke Aveo in te rijden. Groot gegroeid Ineens is de Aveo een volwassen auto geworden. Met zijn lengte van 4.04 meter en zijn in verhouding forse breedte van 1.74 meter maakt hij in druk. Dat heeft ook direct te maken met het design: de typisch grimmige Chevyblik met de vier separate kop lampen siert het front. Middenin prijkt Marjolijn met haar dochters Eline en Sophie poseren bij het veer over de IJssel bij Olst. FOTO ROB STRATING het logo, een variant van het Zwitserse kruis, want Louis Chevrolet werd in 1878 in La Chaud-de Fonds geboren. De dik uitgeklopte spatschermen geven hem een behoorlijke dosis sportiviteit mee. Dat de ontwerpers iets met mo torfietsen hebben, zien we inderdaad terug aan die bijzondere koplampen, maar ook aan de aparte achterlich ten. De verborgen handgrepen van de achterportieren erft de Aveo van zijn kleine broertje, de Spark. Gedegen Zelfs het zeer compacte combi-instru ment lijkt zó van een motorfiets afkom stig te zijn. De mix van een analoge toerenteller en een digitale snelheids meter weerspiegelt dat van een motor. De bediening van de diverse hendels en knopjes laat niets te wensen over en de ergonomie krijgt van mij een dikke negen. Er is veel hard plastic gebruikt, maar ik vind het bij deze auto niet sto rend. Overal zijn opbergruimtes ge maakt en daar hebben we met z'n vie ren dankbaar gebruik van gemaakt. Verrassend zijn de voorstoelen die onverwacht veel steun bieden, vooral dankzij de lange zittingen. Zelfs ach terin reizen de twee volwassenen com fortabel, omdat er genoeg been- en hoofdruimte is gecreëerd. Kofferruimte plenty: van 290 tot 980 liter! De vierdeurs limousine die er aankomt overtreft met zijn koffer ruimte zelfs grote broer Gruze. Goedmoedige gezel De testauto was gezegend met de 1.4 liter met 100 pk uit de Opel Corsa die in Oostenrijk wordt geproduceerd. Na tuurlijk heb ik niet het uiterste van zijn kunnen uitgeprobeerd, maar na 700 km kwam hij duidelijk wat meer los. De motor is gekoppeld aan een vijfbak en ik hoop van ganser harte dat, na de introductie van de diesel in de herfst, er ook een zesbak verkrijgbaar is. Hij zal dan met 130 km/h wat minder toe ren maken. Als hij ingereden is heeft hij maar 13 seconden nodig om aan de honderd te komen. Geen verrassingen zijn er bij de weglig- ging; goedmoedig en met een relatief groot comfort trakteert hij zijn inzit tenden met het mooie onderstel. Bij sneller bochtenwerk prijst de Aveo zijn ESP. Puntje van kritiek bij deze oefe ningen is de wat gevoelloze besturing, maar in de praktijk zullen weinig men sen dat merken. Tot slot kan ik na de uitgebreide testrit naar Zwolle met vier volwassenen een gemiddeld verbruik van 1 op 16 note ren, een uitstekende waarde voor een spiksplinternieuwe auto. Prijzen vanaf 11.695 euro. Onder de vlag van Fiat gaat het weer beter met Jeep in Europa. Er wordt een toename in de verkopen gemeld van 27,4 procent in het eerste half jaar en dat komt neer op een aantal van meer dan 11.000 stuks. In Italië werden in het afgelopen half jaar meer Jeeps verkocht dan in geheel 2010. Dat is natuurlijk aardig nieuws in het jaar dat het merk haar zeventigste verjaardag viert. Op 15 juli 1941 liep de eerste Willys-Overland 'JeeP' van de band. Op dit moment wordt het merle in 120 landen verkocht. Voor diverse modellen heeft Ford het zogenaam de Trailer Sway Control systeem ontwikkeld dat reeds debuteerde op de Kuga, maar nu ook kan worden geleverd op de Focus, C-Max en later dit jaar op de Ranger. De vinding moet er voor zorgen dat gevaarlijke situ aties tijdens het rijden met caravan of aanhangwagen worden voorkomen. In deze maanden zijn immers miljoenen Europeanen naar en van hun vakan tiebestemming onderweg en vinden vele ernstige ongeval len plaats. Veel bestuurders hebben weinig ervaring met het rijden met aanhanger. Belangrijk is de snelheid en het rijgedrag aan te passen. Daarnaast kunnen weeromstandigheden of het gedrag van medeweg gebruikers de bestuurder met aanhanger danig in gevaar brengen. Als de caravan eenmaal aan het slingeren raakt, wordt de auto onbe stuurbaar. Het nieuwe Trailer Sway Control (TSC) is een onderdeel van ESP, bij Ford ESC genaamd. Er wordt van dezelfde sensoren gebruik gemaakt. Deze detecteren zijwaartse bewegingen, maar ook acceleratie en stuurhoek. Klopt die zijwaartse beweging niet meer met de stuurhoek, dan grijpt het systeem in om de stabiliteit te corrige ren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de rem en de motor. Bij licht slingeren wordt op de vooras afwisse lend links en rechts geremd. Bij zwaar slingeren wordt de motor gesmoord en remmen alle vier de wielen. Dit najaar lanceert Toyota de derde gene ratie Yaris. De drie- en vijfdeurs hatchback zijn groter, lichter, ruimer, veiliger en dynamischer geworden. De productie zal als voorheen plaats vinden in het Franse Valenciennes. Ook de in- stapprijs van de compacte Toyota blijft met 10.990 euro gelijk, voordeel is wel dat deze basisversie voldoet aan de normen voor vrijstelling van BPM en wegenbelasting (14 procent bijtelling). De Yaris kan in de varian ten Comfort, Aspiration, Dynamic en Executive met directe ingang wor den besteld. In oktober staat de auto in de showroom, de hybride volgt komend voorjaar. In het interieur valt op dat De nieuwe Toyota Yaris staat vanaf oktober bij de dealer. er meer zachte materialen worden toegepast. Uiteraard is net als de buitenkant ook het volledige interieur nieuw van de tekentafel gekomen. De wielbasis nam met 5 centi meter toe en dat vertaalt zich direct in meer binnenruimte. Ook het bagagevolume valt groter uit. En toch blijft de totale lengte van de Yaris bescheiden met 3,89 meter. Toyota heeft veel aandacht geschonken aan het terugbrengen van het voertuiggewicht. De winst bedraagt hier twintig kilogram. Drie motoren treden er in de nieuwe Yaris aan. De driecilinder 1 liter komt aan 69 pk en heeft een C02-uitstoot van 110 g/km. De tweede is de eveneens bekende 1.3 liter vierpitter goed voor 99 pk, terwijl Toyota in Nederland alleen als vijfdeurs de 1.4 diesel van 90 pk gaat aanbieden. De 1.3 heeft zonder uitzon dering een start/stop systeem ook als wordt gekozen voor de CVT. De Yaris 1.3 Comfort start bij 13.260 euro. y TÊÊÈËÉmÊ&^M DJ's Renvo en DiVasco strijden in de Seat Next DJ finale. De twee finalisten van Seat's Next DJ 2011 hebben hun single en bijbehorende videoclip uitgebracht en gaan nu voor The Final Battle op 28 juli. DJ's Renvo en DiVasco wil len in de voetsporen treden van Armin van Buuren, die al zes jaar partner is van Seat. De clips zijn op Youtube te zien, terwijl de singles ook te downloaden zijn via itunes. Armin van Buuren heeft beide singles al ten gehore gebracht in zijn show, terwijl ook Radio 538 de nummers laat horen. www.seatnextdj.nl Bent u op zoek naar een zakelijke middenklasser met een benzinemotor die in aamerking komt voor 20 procent bijtelling? In dat geval had Citroën tot nu toe alleen de 1.4 VTi in de aanbieding, maar daar komt per direct de 1.6 VTi bij die af-fabriek wordt geleverd met een LPG-in- stallatie. De C02-uitstoot daalt daarmee van 143 naar 135 g/km en dat is onder de gestelde norm van 140 g/km. Op de plaats van het reser vewiel monteert Citroën een LPG-tank van 58 liter, terwijl de vulnippel keurig naast de benzinedop achter het normale tankklepje schuil gaat. Er zijn twee uitrustingsvarianten: Ligne Business voor 22.900 euro (inclusief navigatie en parkeersensoren) en de Ten dance voor 23.450 euro.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 25