Ford Ka is hoofdprijs Jumpin' de Weel
jumpin
woensdag 13 juli 2011 - pagina 25
moëH Dft
"PRETENTIEUS"
Op de DS3 volgt de DS4. Spor
tlef, brutaal en luxueus daagt
de edele afstammeling van de
C4 de concurrentie uit. Een
gewaagde onderneming.
Rob Strating
Goes, Vlissingen
Nee, de Citroen DS4 is geen sportieve
variant van de C4. "De DS modellen
zijn een compleet zelfstandige bouw-
groep die voor ons een geweldige uit
daging betekent", verklaarde Loïc la
Roche, directeur van Citroen Zwitser
land op de in maart gehouden Salon
Van Genève. "Hiermee leven we onze
creativiteit uit. De DS-modellen zijn
voor individualisten, de C-modellen
voor de massa..."
A votre coupé
Brutaal presenteert hij zich bij zijn eer
ste kennismaking. De enige onderdelen
die hij met zijn C4 zus deelt zijn de mo
torkap en de koplampen. Voor de rest
is hij iets korter, breder en hoger. Zijn
wulpse vormen komen vooral tot uiting
bij de geprononceerde wielkastverbre-
dingen met de tot 19 inch verkrijgbare
dikke, maar o zo mooie lichtmetalen
wielen en natuurlijk de forse heup
partij. De coupéachtige uitstraling
wordt versterkt door de weggewerkte
handgreep van de achterportieren. De
ruiten daar zijn niet te openen, dat gaf
de designers wat meer vrijheid. Vooral
ook van achteren bekeken lijkt hij op
een coupé, waarbij de dikke spoiler,
de kleine ruit en de diffusers dat idee
alleen maat versterken. De mooie led-
dagrijverlichting onderscheidt hem op
de weg van zijn soortgenoten.
Verheven
De entree bedriegt niet. Binnenin
houdt de DS4 zich aan de afsopraak
die hij aan de buitenkant belooft. Hier
worden prachtige hoogwaardige mate
rialen toegepast, precies behorend bij
de beoogde doelgroep. De ver in het
dak doorgetrokken voorruit verschaft
ten eerste een prachtig zicht en biedt
ten tweede veel lichtinval. Dankzij een
ingenieus systeem kunnen de zonne-
kleppen hinderlijk zonlicht voorkomen.
Chroom, leer en pianolak zorgen voor
een verheven ambiance, vooral bij de
uitvoering met integraal leer, waarbij
het stikwerk van de stoelen doet den
ken aan een groot uitgevallen horloge
bandje, heel mooi en origineel.
Het verdient echter aanbeveling om
de auto van te voren te bestuderen als
het gaat om alle functies en toetswerk.
Onder het rijden experimenteren is
geen optie, temeer daar zowel de mid
denconsole als het stuur rijkelijk met
toetsjes is uitgevoerd.
De voorstoelen bieden heerlijke steun
en zorgen ervoor dat je zelfs na lange
ritten ontspannen uitstapt.
Pas op bij het openen van het achter
portier, want de punt waarin zich de
handgreep bevindt, steekt vervaarlijk
naar voren.. Achterin is de verwennerij
wat minder, want zowel hoofd als be
nen komen vlug in aanraking komen
met resp. het dak als de voorstoelen.
Microhybride e-HDi
De e-HDI commonrail dieselmotor
met z'n 110 pk/285 Nm is een onge
looflijk stille, fijne en zuinige motor.
Hij is gekoppeld aan een systeem
waarbij energie wordt teruggewonnen.
Airco, stuurbekrachtiging en de geau
tomatiseerde versnellingsbak zijn ge
optimaliseerd. Bovendien bezit hij een
start/stopautomaat. Alles bij elkaar le
vert dat een brandstofbesparing op die
tijdens de uitgebreide testrit zichtbaar
schommelt tussen de 1 op 20 en de 1
op 25! Ik ben niet zo onder de indruk
van de geautomatiseerde (elektrische)
6 bak. Hij schakelt voelbaar en traag,
waardoor ik, zeker in geaccidenteerd
landschap, manueel schakel met de
peddels links en rechts van het stuur.
De motor zelf een zonnetje: hij trekt in
11 seconden naar de honderd en doet
zijn werk stil en feilloos. De DS4 stond
op 225/45 R18 wielen en is wat straffer
geveerd dan zijn C4 zus. Hij heeft een
dijk van een wegligging, maar door de
lage banden boet hij iets aan comfort
in.
Drie benzinemotoren (tot 200 pk) en
twee diesels drijven de spannende Cit-
roën aan. Vanaf23.940 euro staat hij in
de boeken en de testauto heeft slechts
20% bijtelling!
Jumpin' de Weel is veruit het groot
ste Zeeuwse paardensportevene
ment. Dit jaar, tijdens de tiende
editie ervan, is de hoofdprijs in de
juiste verhouding tot het belang
van dit festijn. De Midden-Zeeuwse
Ford-dealers Ford Joosse uit Vlissin
gen en Auto Adria uit Goes stellen
als hoofdprijs maar liefst een splin
ternieuwe een Ford Ka beschikbaar.
Goes, Nieuw- en Sint Joosland,
Vlissingen, Zierikzee
Jumpin' de Weel beleeft dit jaar z'n
tiende aflevering. In die tien jaar is het
hippisch evenement uitgegroeid van
een klein, lokaal paardensportfeestje
tot het grootste Zeeuwse evenement
op het gebied van paardensport met
nationale allure. Als de groei zo door
zet, kan het in goed Nederlands uitge
sproken Jumpin' de Weel nog wel eens
verworden tot een Engels uitgesproken
Jumpin' the Weel. Wie weet...
Twee weekends
Het prachtige terrein aan de Ambachts-
herendijk in Nisse staat twee weekends
achtereen in het teken van de paarden
sport. Het eerste weekend, van vrijdag
22 tot en met zondag 24 juli, heeft een
mooi uitgebalanceerd programma.
De vrijdag staat in het teken van dres
suur: paarden en pony's uit de klasse
B tot en met M2 komen dan aan bod.
Zaterdag gaat een stapje hoger in deze
discipline, dan staat de subtopdres-
suur op het programma, met daarbij
een Kür op muziek en een clinic. Het
weekend wordt zondag afgesloten met
menwedstrijden: er komen enkelspan
nen, dubbelspannen en zelfs vierspan
nen aan bod. Sensatie volop!
Zomerfair
Het tweede weekend beslaat zelfs vier
dagen: van donderdag 28 juli tot en
met zondag 31 juli wordt er gespron
gen in alle disciplines.
Tussen al het paardengeweld door is
er echter nog veel meer te beleven,
met op vrijdagavond bijvoorbeeld
het ruiterbal en zaterdag overdag de
zomerfair en de kindermiddag. Deze
marktdag biedt van alles en nog wat
voor een breed publiek: van streek
producten tot moderne kunst en van
oude ambachten tot een clown voor
de jongsten.
Jubileumprijs Ford Ka
Jumpin' de Weel is groot gegroeid. En
met dank aan de Midden-Zeeuwse
Ford dealers is de prijzenpot dit jaar
ook absoluut volwassen te noemen.
De winnaar van de jubileumrubriek
mag naar huis rijden met een splinter
nieuwe Ford Ka. En volgens kenners
is het niet helemaal uit te sluiten dat
dit maar een kort ritje wordt, want er
zijn voldoende Zeeuwse kanshebbers
op de titel.
Zeeuwse kansen
In de wandelgangen van Jumpin' de
Weel worden de kansen al gewogen.
Hier en daar worden ook al namen ge
noemd, zoals bijvoorbeeld die van de
amazones Wilma Stouten, de zusjes
Huige, Annelore Willeboer, Carol-
ein van de Plasse en Michelle Everse.
Maar ook de Zeeuwse ruiter Dennis
Everse wordt genoemd als kanshebber
in een sterk nationaal deelnemersveld.
Bij de overdracht van de Ford Ka aan
Jumpin' de Weel poseerden van links
naar rechts Piet Joosse directeur van
Ford Joosse, Pedro de Kok, adjunct di
recteur van Auto Adria en Kees Wille
boer, voorzitter van Jumpin' de Weel.
Misschien krijgt Martine hem voor haar verjaardag..!
FOTO ROB STRATING
)0edrijf j0
,ubileun,
■>0i JuWötü»