Ford Ka is hoofdprijs Jumpin' de Weel jumpin woensdag 13 juli 2011 - pagina 25 moëH Dft "PRETENTIEUS" Op de DS3 volgt de DS4. Spor tlef, brutaal en luxueus daagt de edele afstammeling van de C4 de concurrentie uit. Een gewaagde onderneming. Rob Strating Goes, Vlissingen Nee, de Citroen DS4 is geen sportieve variant van de C4. "De DS modellen zijn een compleet zelfstandige bouw- groep die voor ons een geweldige uit daging betekent", verklaarde Loïc la Roche, directeur van Citroen Zwitser land op de in maart gehouden Salon Van Genève. "Hiermee leven we onze creativiteit uit. De DS-modellen zijn voor individualisten, de C-modellen voor de massa..." A votre coupé Brutaal presenteert hij zich bij zijn eer ste kennismaking. De enige onderdelen die hij met zijn C4 zus deelt zijn de mo torkap en de koplampen. Voor de rest is hij iets korter, breder en hoger. Zijn wulpse vormen komen vooral tot uiting bij de geprononceerde wielkastverbre- dingen met de tot 19 inch verkrijgbare dikke, maar o zo mooie lichtmetalen wielen en natuurlijk de forse heup partij. De coupéachtige uitstraling wordt versterkt door de weggewerkte handgreep van de achterportieren. De ruiten daar zijn niet te openen, dat gaf de designers wat meer vrijheid. Vooral ook van achteren bekeken lijkt hij op een coupé, waarbij de dikke spoiler, de kleine ruit en de diffusers dat idee alleen maat versterken. De mooie led- dagrijverlichting onderscheidt hem op de weg van zijn soortgenoten. Verheven De entree bedriegt niet. Binnenin houdt de DS4 zich aan de afsopraak die hij aan de buitenkant belooft. Hier worden prachtige hoogwaardige mate rialen toegepast, precies behorend bij de beoogde doelgroep. De ver in het dak doorgetrokken voorruit verschaft ten eerste een prachtig zicht en biedt ten tweede veel lichtinval. Dankzij een ingenieus systeem kunnen de zonne- kleppen hinderlijk zonlicht voorkomen. Chroom, leer en pianolak zorgen voor een verheven ambiance, vooral bij de uitvoering met integraal leer, waarbij het stikwerk van de stoelen doet den ken aan een groot uitgevallen horloge bandje, heel mooi en origineel. Het verdient echter aanbeveling om de auto van te voren te bestuderen als het gaat om alle functies en toetswerk. Onder het rijden experimenteren is geen optie, temeer daar zowel de mid denconsole als het stuur rijkelijk met toetsjes is uitgevoerd. De voorstoelen bieden heerlijke steun en zorgen ervoor dat je zelfs na lange ritten ontspannen uitstapt. Pas op bij het openen van het achter portier, want de punt waarin zich de handgreep bevindt, steekt vervaarlijk naar voren.. Achterin is de verwennerij wat minder, want zowel hoofd als be nen komen vlug in aanraking komen met resp. het dak als de voorstoelen. Microhybride e-HDi De e-HDI commonrail dieselmotor met z'n 110 pk/285 Nm is een onge looflijk stille, fijne en zuinige motor. Hij is gekoppeld aan een systeem waarbij energie wordt teruggewonnen. Airco, stuurbekrachtiging en de geau tomatiseerde versnellingsbak zijn ge optimaliseerd. Bovendien bezit hij een start/stopautomaat. Alles bij elkaar le vert dat een brandstofbesparing op die tijdens de uitgebreide testrit zichtbaar schommelt tussen de 1 op 20 en de 1 op 25! Ik ben niet zo onder de indruk van de geautomatiseerde (elektrische) 6 bak. Hij schakelt voelbaar en traag, waardoor ik, zeker in geaccidenteerd landschap, manueel schakel met de peddels links en rechts van het stuur. De motor zelf een zonnetje: hij trekt in 11 seconden naar de honderd en doet zijn werk stil en feilloos. De DS4 stond op 225/45 R18 wielen en is wat straffer geveerd dan zijn C4 zus. Hij heeft een dijk van een wegligging, maar door de lage banden boet hij iets aan comfort in. Drie benzinemotoren (tot 200 pk) en twee diesels drijven de spannende Cit- roën aan. Vanaf23.940 euro staat hij in de boeken en de testauto heeft slechts 20% bijtelling! Jumpin' de Weel is veruit het groot ste Zeeuwse paardensportevene ment. Dit jaar, tijdens de tiende editie ervan, is de hoofdprijs in de juiste verhouding tot het belang van dit festijn. De Midden-Zeeuwse Ford-dealers Ford Joosse uit Vlissin gen en Auto Adria uit Goes stellen als hoofdprijs maar liefst een splin ternieuwe een Ford Ka beschikbaar. Goes, Nieuw- en Sint Joosland, Vlissingen, Zierikzee Jumpin' de Weel beleeft dit jaar z'n tiende aflevering. In die tien jaar is het hippisch evenement uitgegroeid van een klein, lokaal paardensportfeestje tot het grootste Zeeuwse evenement op het gebied van paardensport met nationale allure. Als de groei zo door zet, kan het in goed Nederlands uitge sproken Jumpin' de Weel nog wel eens verworden tot een Engels uitgesproken Jumpin' the Weel. Wie weet... Twee weekends Het prachtige terrein aan de Ambachts- herendijk in Nisse staat twee weekends achtereen in het teken van de paarden sport. Het eerste weekend, van vrijdag 22 tot en met zondag 24 juli, heeft een mooi uitgebalanceerd programma. De vrijdag staat in het teken van dres suur: paarden en pony's uit de klasse B tot en met M2 komen dan aan bod. Zaterdag gaat een stapje hoger in deze discipline, dan staat de subtopdres- suur op het programma, met daarbij een Kür op muziek en een clinic. Het weekend wordt zondag afgesloten met menwedstrijden: er komen enkelspan nen, dubbelspannen en zelfs vierspan nen aan bod. Sensatie volop! Zomerfair Het tweede weekend beslaat zelfs vier dagen: van donderdag 28 juli tot en met zondag 31 juli wordt er gespron gen in alle disciplines. Tussen al het paardengeweld door is er echter nog veel meer te beleven, met op vrijdagavond bijvoorbeeld het ruiterbal en zaterdag overdag de zomerfair en de kindermiddag. Deze marktdag biedt van alles en nog wat voor een breed publiek: van streek producten tot moderne kunst en van oude ambachten tot een clown voor de jongsten. Jubileumprijs Ford Ka Jumpin' de Weel is groot gegroeid. En met dank aan de Midden-Zeeuwse Ford dealers is de prijzenpot dit jaar ook absoluut volwassen te noemen. De winnaar van de jubileumrubriek mag naar huis rijden met een splinter nieuwe Ford Ka. En volgens kenners is het niet helemaal uit te sluiten dat dit maar een kort ritje wordt, want er zijn voldoende Zeeuwse kanshebbers op de titel. Zeeuwse kansen In de wandelgangen van Jumpin' de Weel worden de kansen al gewogen. Hier en daar worden ook al namen ge noemd, zoals bijvoorbeeld die van de amazones Wilma Stouten, de zusjes Huige, Annelore Willeboer, Carol- ein van de Plasse en Michelle Everse. Maar ook de Zeeuwse ruiter Dennis Everse wordt genoemd als kanshebber in een sterk nationaal deelnemersveld. Bij de overdracht van de Ford Ka aan Jumpin' de Weel poseerden van links naar rechts Piet Joosse directeur van Ford Joosse, Pedro de Kok, adjunct di recteur van Auto Adria en Kees Wille boer, voorzitter van Jumpin' de Weel. Misschien krijgt Martine hem voor haar verjaardag..! FOTO ROB STRATING )0edrijf j0 ,ubileun, ■>0i JuWötü»

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 27