OPEL ASTRA SPORTS TOURER 12 COTi e^H£X
NIEUW GECOMBINEERD
LL_
woensdag 15 juni 2011 - pagina 21
De Opel Astra Sports Tourer verrast
met zijn lengte van een middenklas
ser. Hij heeft zelfs meer bergruimte
dan zijn grote broer, de Insignia.
Ik testte de zuinige 1.3 liter die
sel met start/stopsysteem.
Rob Starting
Goes, Vlissingen
Opel blikt weer optimistisch naar de
toekomst. De verkopen gaan weer als
een speer en daar is onder andere de
nieuwe Astra Sports Tourer debet aan.
Zelfs in Duitsland en Zwitserland heeft
men na 58 jaar de toevoeging Caravan
voor de combi-uitvoering laten vallen
ten gunste van de naam Sports Tourer.
In het begin schreefje CarAvan ook zó,
een combinatie van Car and Van.
Rond 50 tot 60 procent van de kopers
beslist voor de grote combi. Voornaam
ste reden is toch de 500 tot 1550 liter
bergruimte die deze uitvoering biedt.
Design
Zowel bij de Insignia als bij de Astra
heeft men het design laten prevaleren.
Dat is goed te zien aan de gestrekte
vorm van het koetswerk en de licht af
lopende daklijn, waarmee elk vergelijk
met een lastezel mank gaat.
De mooie chroompartijen, de hightech
koplampen en de dagrijverlichting in
de vorm van een boemerang zijn de
eerste kennismakingstrekken die we
de Astra Sports Tourer kunnen toe
schrijven. Ook aan de zijkant zien we
het Australische werpwapen terug
gestileerd. Wie goed kijkt, herkent al
van verre de op dezelfde manier ge
tekende achterlichten. Met zijn totale
lengte van 4.70 meter overtreft hij alle
directe concurrenten, wel tot 20 cen
timeter. Vooral in de gefotografeerde
Cosmo-uitvoering bij AutoTeam Vlis
singen komen zijn buitenmaten goed
tot zijn recht, niet in de laatste plaats
door het decente chroomwerk van de
dakrail en langs de donkere zijruiten.
De grote lichtmetalen wielen vervol
maken het totaalplaatje.
Tastbare kwaliteit
Opel heeft er alles aan gedaan om de
kwaliteit van de gebruikte materia
Verkoopadviseur Alex Reuter die sinds dit voorjaar de gelederen bij AutoTeam Vlissingen is komen versterken.
len op een hoog niveau te brengen.
Het dashboard oogt allemaal erg
chique en voelt ook zo aan. Er is een
prachtige synthese gecreëerd tussen
leer, aluminiumaccenten, chroom en
hoogwaardige kunststoffen. Ook het
design overtuigt. Dan blijft helaas de
ergonomie wat achter, omdat bijvoor
beeld de middenconsole volgestopt zit
met kleine knopjes die onder het rijden
niet één, twee drie te herkennen zijn.
De bediening daarvan gaat niet intuï
tief. De grote klokken zijn daarentegen
prima af te lezen en de broodnodige
informatie wordt keurig weergegeven.
De voorstoelen zijn afkomstig uit de
Isignia en bieden absoluut de steun die
ze beloven: een tien met een griffel. De
Astra'is zelfs te leveren met een ver
warmd leren stuurwiel en dat is goed
nieuws voor koukleumen die hun auto
's winters buiten laten slapen.
Achterin valt me de beenruimte een
beetje tegen. Dat is jammer, want de
Opeltechneuten hebben de relatief
grote lengte van het exterieur niet op
timaal ingezet voor de binnenruimte.
De 2.68 m lange wielbasis komt daar
achterin toch niet zo tot zijn recht. Zo
als al gezegd is de laadruimte enorm.
Al bij het openen van de elegant ge
vormde vijfde deur overheerst het kwa-
liteitsgevoel dat ik bij het dashboard
schetste: de kofferruimte-afdekking
glijdt zachtjes langs de D-stijl naar bo
ven. De laadvloer is aangenaam laag en
veroorzaakt daardoor een minimum
aan rugpijn bij het beladen. Praktische
ringen om de lading vast te zetten en
opbergruimtes aan de zijkant en onder
de vloer completeren de standaard 500
liter bagageruimte. De rugleuningen
klappen solide om na een knop in te
drukken. Een vlakke laadruimte
FOTO ROB STRATING
met een zaal van 1550 liter bergruimte
wordt mijn deel. Alles ziet er ook hier
netjes afgewerkt uit, veel premium-
merken hebben op dit gebied het na
kijken.
Zuinigheid met vlijt
De 1.3 CDTi ecoFlex heeft een aan
tal zaken mee, waardoor hij bijzonder
zuinig met het dieselgoedje omgaat.
Ten eerste bezit de 1248 cc viercilin-
der een lange slag (69,9 x 82 mm) Dat
garandeert in de basis al een enorme
souplesse. Hij levert 95 pk met een
koppel van 190 Nm dat zich over een
groot toerengebied uitspreidt: tussen
de 1750 en de 3250 omwentelingen
van de krukas. De versnellingsbakver
houdingen van de 5-bak werden ge
optimaliseerd, de motor kreeg voorts
een brandstofbesparende tuning en
hij kreeg een start/stopsysteem mee
dat vooral in stads-en fileverkeer veel
diesel bespaart.
Dat leverde tijdens de uitgebreide test
rit waarden op die er niet om liegen.
Binnen de bebouwde kom kwam ik
al dicht in de buurt van de 1 op 20,
pp tweebaans buitenwegen met, bij
wijze van spreken, een spons op het
gaspedaal en soms op de cruise 1 op
27. De af en toe duidelijk hoorbare zelf-
ontbrander nodigt niet uit tot allerlei
stoplichtsprintererijen, maar stimuleert
eigenlijk altijd tot zuinig rijden. Dat
werpt zijn vruchten af. Tel daarbij op
dat de grote combi leeg 1320 kilogram
weegt en we tijdens de testrit uitslui
tend met vier volwassenen onderweg
waren. Ik zou me zelfs voor kunnen
stellen dat er de 6-bak uit de 2.0 CDTi
gemonteerd wordt om het verbruik op
de autoweg nog verder te optimalise
ren. Comfortabel en veilig zijn tot slot
nog twee items die genoemd mogen
worden ten aanzien van dit zuinig
heidswondertje.
De instapprijs voor deze 1.3 CDTI is
23.795 euro. Uiteraard is hij door de
vier uitvoeringen op allerlei punten op
te waarderen