OPEL ASTRA SPORTS TOURER 12 COTi e^H£X NIEUW GECOMBINEERD LL_ woensdag 15 juni 2011 - pagina 21 De Opel Astra Sports Tourer verrast met zijn lengte van een middenklas ser. Hij heeft zelfs meer bergruimte dan zijn grote broer, de Insignia. Ik testte de zuinige 1.3 liter die sel met start/stopsysteem. Rob Starting Goes, Vlissingen Opel blikt weer optimistisch naar de toekomst. De verkopen gaan weer als een speer en daar is onder andere de nieuwe Astra Sports Tourer debet aan. Zelfs in Duitsland en Zwitserland heeft men na 58 jaar de toevoeging Caravan voor de combi-uitvoering laten vallen ten gunste van de naam Sports Tourer. In het begin schreefje CarAvan ook zó, een combinatie van Car and Van. Rond 50 tot 60 procent van de kopers beslist voor de grote combi. Voornaam ste reden is toch de 500 tot 1550 liter bergruimte die deze uitvoering biedt. Design Zowel bij de Insignia als bij de Astra heeft men het design laten prevaleren. Dat is goed te zien aan de gestrekte vorm van het koetswerk en de licht af lopende daklijn, waarmee elk vergelijk met een lastezel mank gaat. De mooie chroompartijen, de hightech koplampen en de dagrijverlichting in de vorm van een boemerang zijn de eerste kennismakingstrekken die we de Astra Sports Tourer kunnen toe schrijven. Ook aan de zijkant zien we het Australische werpwapen terug gestileerd. Wie goed kijkt, herkent al van verre de op dezelfde manier ge tekende achterlichten. Met zijn totale lengte van 4.70 meter overtreft hij alle directe concurrenten, wel tot 20 cen timeter. Vooral in de gefotografeerde Cosmo-uitvoering bij AutoTeam Vlis singen komen zijn buitenmaten goed tot zijn recht, niet in de laatste plaats door het decente chroomwerk van de dakrail en langs de donkere zijruiten. De grote lichtmetalen wielen vervol maken het totaalplaatje. Tastbare kwaliteit Opel heeft er alles aan gedaan om de kwaliteit van de gebruikte materia Verkoopadviseur Alex Reuter die sinds dit voorjaar de gelederen bij AutoTeam Vlissingen is komen versterken. len op een hoog niveau te brengen. Het dashboard oogt allemaal erg chique en voelt ook zo aan. Er is een prachtige synthese gecreëerd tussen leer, aluminiumaccenten, chroom en hoogwaardige kunststoffen. Ook het design overtuigt. Dan blijft helaas de ergonomie wat achter, omdat bijvoor beeld de middenconsole volgestopt zit met kleine knopjes die onder het rijden niet één, twee drie te herkennen zijn. De bediening daarvan gaat niet intuï tief. De grote klokken zijn daarentegen prima af te lezen en de broodnodige informatie wordt keurig weergegeven. De voorstoelen zijn afkomstig uit de Isignia en bieden absoluut de steun die ze beloven: een tien met een griffel. De Astra'is zelfs te leveren met een ver warmd leren stuurwiel en dat is goed nieuws voor koukleumen die hun auto 's winters buiten laten slapen. Achterin valt me de beenruimte een beetje tegen. Dat is jammer, want de Opeltechneuten hebben de relatief grote lengte van het exterieur niet op timaal ingezet voor de binnenruimte. De 2.68 m lange wielbasis komt daar achterin toch niet zo tot zijn recht. Zo als al gezegd is de laadruimte enorm. Al bij het openen van de elegant ge vormde vijfde deur overheerst het kwa- liteitsgevoel dat ik bij het dashboard schetste: de kofferruimte-afdekking glijdt zachtjes langs de D-stijl naar bo ven. De laadvloer is aangenaam laag en veroorzaakt daardoor een minimum aan rugpijn bij het beladen. Praktische ringen om de lading vast te zetten en opbergruimtes aan de zijkant en onder de vloer completeren de standaard 500 liter bagageruimte. De rugleuningen klappen solide om na een knop in te drukken. Een vlakke laadruimte FOTO ROB STRATING met een zaal van 1550 liter bergruimte wordt mijn deel. Alles ziet er ook hier netjes afgewerkt uit, veel premium- merken hebben op dit gebied het na kijken. Zuinigheid met vlijt De 1.3 CDTi ecoFlex heeft een aan tal zaken mee, waardoor hij bijzonder zuinig met het dieselgoedje omgaat. Ten eerste bezit de 1248 cc viercilin- der een lange slag (69,9 x 82 mm) Dat garandeert in de basis al een enorme souplesse. Hij levert 95 pk met een koppel van 190 Nm dat zich over een groot toerengebied uitspreidt: tussen de 1750 en de 3250 omwentelingen van de krukas. De versnellingsbakver houdingen van de 5-bak werden ge optimaliseerd, de motor kreeg voorts een brandstofbesparende tuning en hij kreeg een start/stopsysteem mee dat vooral in stads-en fileverkeer veel diesel bespaart. Dat leverde tijdens de uitgebreide test rit waarden op die er niet om liegen. Binnen de bebouwde kom kwam ik al dicht in de buurt van de 1 op 20, pp tweebaans buitenwegen met, bij wijze van spreken, een spons op het gaspedaal en soms op de cruise 1 op 27. De af en toe duidelijk hoorbare zelf- ontbrander nodigt niet uit tot allerlei stoplichtsprintererijen, maar stimuleert eigenlijk altijd tot zuinig rijden. Dat werpt zijn vruchten af. Tel daarbij op dat de grote combi leeg 1320 kilogram weegt en we tijdens de testrit uitslui tend met vier volwassenen onderweg waren. Ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat er de 6-bak uit de 2.0 CDTi gemonteerd wordt om het verbruik op de autoweg nog verder te optimalise ren. Comfortabel en veilig zijn tot slot nog twee items die genoemd mogen worden ten aanzien van dit zuinig heidswondertje. De instapprijs voor deze 1.3 CDTI is 23.795 euro. Uiteraard is hij door de vier uitvoeringen op allerlei punten op te waarderen

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 31