Zomercheck: het zekere voor het onzekere
Njssandealer Sturm
onderscheidt zich
Volkswagen Polo
Xperience Auto Poppe
\j/vLK^ Ynori^nrp* Ai itn F
woensdag 15 juni 2011 - pagina 21
Nissan-dealer Auto Sturm is aangesteld als
dealer van de elektrisch aangedreven Nissan
LEAF. In Nederland zijn vier dealers die de
innovatieve, elektrische gezinsauto van Nis
san leveren. De verkoop is op 1 juni gestart.
Goes, Middelburg
'De Nissan LEAF is de eerste elektrisch aan
gedreven gezinsauto die in Nederland leverbaar
is. Vijf zitplaatsen, een flinke bagageruimte,
communicatie met smartphone of pc: hij heeft
alles in huis, plus natuurlijk volledig elektrische
aandrijving', vertelt Johnny Sturm, directeur van
Auto Sturm. Vanwege de vernieuwende techniek
is de Nissan LEAF gekozen tot Auto van het jaar
2011. Ook heeft de volledig elektrisch aangedre-
ven*Nissan LEAF tijdens de Euro NCAP-crash-
tests de maximale score van vijf sterren gekregen
voor botsveiligheid. Het is voor het eerst dat een
elektrische auto de maximale score haalt tijdens
de botsproeven van de onderzoeksorganisatie.
Johnny Sturm vervolgt: 'Wie voor de Nissan
LEAF kiest, maakt een statement. Niet eerder
presenteerde de auto-industrie zo'n radicale
vernieuwing. Het gebruik vraagt ook een be
stuurder die daar slim mee omgaat, die anders
durft te denken over autorijden. Een deel van de
vernieuwing zit dan ook in de berijder zelf. Ons
denken en doen rond mobiliteit en werken ver
andert en de Nissan LEAF past in die ontwik
kelingen.' Om verder te gaan met'Mensen die
regelmatig grote stukken moeten rijden, hebben
meer aan een efficiënte diesel. Daar kunnen we
helder over zijn. Maar we weten ook dat de ge
middelde autorit ver onder de twintig kilometer
lang is. Die ritten kunnen gemakkelijk elektrisch
worden gereden.' Auto Sturm Goes is grondig
voorbereid op de komst van de Nissan LEAF.
Het personeel heeft een.opleiding gevolgd om te
kunnen werken aan de nieuwe autotechniek. En
voor de deur bij de Goese vestiging van Auto
Sturm staat binnenkort snellader, waar een accu
in een half uurtje weer voor tachtig procent op
geladen is.
Alle drie de vestigingen van Auto Poppe
staan 18 juni in het teken van de Volkswagen
Polo Xperience: autoliefhebbers kunnen dan
terecht in Goes, Vlissingen en Terneuzen.
RobStrating
Goes
Ik sprak met verkoopadviseur Edwin van Oosten
van Auto Poppe in Goes: "Iedereen kan twee
proefritten te maken met twee verschillende Po
lo's: de 1.4 en de BlueMotion. De Polo behoort
tot de zuinigste auto's die er op dit moment op
de Nederlandse wegen rondrijden. Hij was Auto
van het Jaar in 2010. Hij is zuinig, betaalbaar,
veilig, sportief en hij heeft een bijzonder hoge
inruilwaarde. We nodigen iedereen uit om op
18 juni zelf te ervaren hoe zuinig een Polo wel
kan zijn."
Op 18 juni kan iedereen op elk heel uur en vanaf
elke vestiging een dubbele proefrit starten. Deze
voert van Vlissingen naar Goes of van Goes naar
Vlissingen. Dan kan ook van Goes naar Terneu
zen of van Terneuzen naar Goes. Bij aankomst
staat een andere Polo klaar voor de rit terug naar
het startpunt. Er is een T-Tag aan boord en een
navigatiesysteem. Inschrijven kan via www.au-
topoppe.nl
Extra's
De zuinigste proefrit van die dag wordt beloond
met een waardecheque van maar liefst 500 euro.
De vanafprijs van de Polo is ter gelegenheid van
de actie met 500 euro verlaagd. Daar bovenop
biedt Auto Poppe een Polo Xperience Edition
aan met 16 inch lichtmetalen wielen, een High-
line grille en een jaar extra garantie.
Edwin van Oosten vult aan: "Veilig op vakan
tie? Auto Poppe checkt de Audi of Volkswagen
voor maar 19,95 euro. Het is erg belangrijk dat
auto's voor de grote reis nagekeken worden op
belangrijke punten als remmen, schokbrekers,
koelsysteem, accu's, airco en verlichting. Bij alle
vestigingen van Auto Poppe kan hiervoor een
afspraak gemaakt worden."
De zomer komt eraan en daarmee
ook de vakantie. In deze dure
tijden heeft u vast bezuinigd. De
auto had toch al een beurt gehad
in januari, dus waarom nog naar
de merkendealer voor een zo
mercheck? Leest u even mee?
Door Rob Strating
Elke keer als we de contactsleutel van
de auto omdraaien, vinden we het de
normaalste zaak van de wereld dat de
motor zonder morren aanslaat. Vervol
gens rijden we er mee naar ons werk,
naar de supermarkt of naar ons vakan
tieadres, al ligt dat niet dertig of zes
tig kilometer van ons huis, maar mis
schien wel een slordige 1500 kilometer.
Bovendien wordt die afstand ook nog
eens vol beladen, misschien zelfs wel
met een caravan afgelegd; de omstan
digheden zijn niet bepaald autovrien-
delijk te noemen.
De auto die dagelijks trouw het woon-
werkvervoer voor zijn rekening neemt,
is niet per definitie toegerust om de
loodzware vakantierit tot een goed
einde te brengen.
U kunt zich geen voorstelling maken
hoe zwaar de eisen zijn die aan de
techniek worden gesteld. Daarom is
de zomer- of vakantiebeurt eigenlijk
een ontzettend goed idee, zeker gezien
de lange intervallen tussen de normale
beurten.
Zwaar
De auto die diep in de veren in een zo
kort mogelijke tijd honderden kilome
ters moet afleggen, heeft het zwaar. La
ten we daarom eens gaan kijken hoe we
onze automobiel hierop het beste door
de vakman bij uw merkendealer kun
nen laten voorbereiden.
Het contact met de weg wordt onder
houden door de banden. Kunnen
deze nog een paar duizend kilometer
mee? Zijn er geen beschadigingen en
verkeert ook de reserveband in een
puike conditie? Aan de slijtage kan de
vakman trouwens nog veel meer zien.
Is de uitlijning en de balans nog wel in
orde? Een niet optimale uitlijning en
balancering kan leiden tot trillingen
in het stuur en zelfs tot beschadiging
van de stuurinrichting. Vaak ontstaan
deze beschadigingen door contact met
stoepranden of onzachte aanrakin
gen met verkeersremmers. Die laatste
obstakels veroorzaken trouwens ook
veel schade aan draagarmen en veren.
Soms merkt u niet eens dat u met een
gebroken veer rond rijdt.
De bandenspanning dient vervolgens
te worden aangepast bij zwaardere be
lasting.
Een tweede zorg waaraan de werk
plaats van uw dealer aandacht zal
schenken bij een vakantiebeurt, is het
koelsysteem van uw auto. We kennen
de beelden allemaal wel: een rokende
motor, de motorkap open en een verhit
gezicht achter de vangrails, in afwach
ting van hulp. Met een goed werkende
ventilator, voldoende olie in de motor
en de (automatische) versnellingsbak
en koelvloeistof in de radiator (en een
lekvrij koelsysteem) is dit soort vakan
tie-ellende goeddeels te voorkomen.
Zitten alle slangen nog vast, zijn ze niet
uitgedroogd? Hangt de demper nog in
al zijn rubbers? Het werkplaatsperso-
neel van uw merkendealer ziet het al
lemaal in één oogopslag.
Bergen
Als u de bergen ingaat, kijk dan alvast
thuis eens even naar de technische ge
gevens van uw auto en zoek het kop
peltoerental op. Rijdt u een bergpas,
vergeét dan al die goedbedoelde ad
viezen voor milieuvriendelijk laagtoerig
rijden even. Om het maximale rende
ment uit uw auto te halen moet u rond
dat koppeltoerental blijven. Voor mijn
part plakt u een klein rood stickertje bij
dat koppeltoerental. Gemiddeld bij een
benzinemotor zal dat ongeveer 4000,
bij een moderne diesel of een gedown-
sizede benzinemotor (met een turbo)
om en nabij de 2000 toeren liggen.
Schrikt u niet voor het lawaai dat de
motor maakt, maar het is voor de koe
ling van de motor en de automaat veel
beter dat er toeren gemaakt worden.
Wat die automaat betreft: in de bergen
zélf (sequentieel) schakelen! Kortom,
daar is de toerenteller het belangrijkste
instrument in de auto!
Ook de accu krijgt het in de zomer
goed voor zijn kiezen. De problemen
van een slecht werkende accu lijken
voorbehouden aan de winter, maar
de schade die hiervan de oorzaak is,
ontstaat veelal in de zomer. Onder de
motorkap loopt de temperatuur op tot
ongekende hoogte!
Meer lastig dan echt een probleem
is het als onderweg naar het warme
zuiden de airconditioning er mee op
houdt. Probeer dan maar eens het
hoofd koel te houden! In plaats van
een ontspannen autorit met elke twee
uur een warme tussenstop, wordt nu
de hele rit er één van puffen en steunen
in de file, terwijl je daar niet op bent
voorbereid. "Was dan toch nog even
langs de garage gegaan, om de airco
te laten controleren", word je van alle
kanten verweten. Hoewel we hopen op
goed weer, moeten we voorbereid zijn
op een fikse regenbui. Leveren de rui
tenwissers nog steeds een streeploze en
heldere voorruit op? Vanzelfsprekend
vult uw dealer ook het ruitensproeier-
reservoir bij, als u de ruitenwissers laat
vervangen.
Trekhaak
De auto die met een caravan of vouw
wagen naar het vakantieadres rijdt,
zal bij de zomercheck ook worden ge
controleerd op de bevestiging van de
trekhaak en de aansluitingen van de
bijbehorende stroomvoorziening. Bij
een tussentijdse vervanging van de ca
ravan en/of auto, kan het best zijn dat
één of beide voertuigen niet meer is
voorzien van de vertrouwde zevenpo-
lige aansluiting; maar van een nieuwe,
b.v. dertienpolige uitvoering. Als je
daar op de dag van vertrek achterkomt,
is dat redelijk aan de late kant.
Uw merkendealer loopt tijdens de va
kantiebeurt ook nog even de verlich
ting na. Bij auto's zonder hoogtevertel
ling van de koplampen kan een zware
belading leiden tot het verblinden van
tegenliggers.
Alles in orde? Dan kunnen we veilig en
vertrouwd op weg. Maar stop voor alle
zekerheid de lijst met dealeradressen in
Europa of het algemeen alarmnummer
van uw merk in het dashboardkastje.
Goede reis en een plezierige vakantie
toegewenst namens alle merkendea-
lers!