Zomercheck: het zekere voor het onzekere Njssandealer Sturm onderscheidt zich Volkswagen Polo Xperience Auto Poppe \j/vLK^ Ynori^nrp* Ai itn F woensdag 15 juni 2011 - pagina 21 Nissan-dealer Auto Sturm is aangesteld als dealer van de elektrisch aangedreven Nissan LEAF. In Nederland zijn vier dealers die de innovatieve, elektrische gezinsauto van Nis san leveren. De verkoop is op 1 juni gestart. Goes, Middelburg 'De Nissan LEAF is de eerste elektrisch aan gedreven gezinsauto die in Nederland leverbaar is. Vijf zitplaatsen, een flinke bagageruimte, communicatie met smartphone of pc: hij heeft alles in huis, plus natuurlijk volledig elektrische aandrijving', vertelt Johnny Sturm, directeur van Auto Sturm. Vanwege de vernieuwende techniek is de Nissan LEAF gekozen tot Auto van het jaar 2011. Ook heeft de volledig elektrisch aangedre- ven*Nissan LEAF tijdens de Euro NCAP-crash- tests de maximale score van vijf sterren gekregen voor botsveiligheid. Het is voor het eerst dat een elektrische auto de maximale score haalt tijdens de botsproeven van de onderzoeksorganisatie. Johnny Sturm vervolgt: 'Wie voor de Nissan LEAF kiest, maakt een statement. Niet eerder presenteerde de auto-industrie zo'n radicale vernieuwing. Het gebruik vraagt ook een be stuurder die daar slim mee omgaat, die anders durft te denken over autorijden. Een deel van de vernieuwing zit dan ook in de berijder zelf. Ons denken en doen rond mobiliteit en werken ver andert en de Nissan LEAF past in die ontwik kelingen.' Om verder te gaan met'Mensen die regelmatig grote stukken moeten rijden, hebben meer aan een efficiënte diesel. Daar kunnen we helder over zijn. Maar we weten ook dat de ge middelde autorit ver onder de twintig kilometer lang is. Die ritten kunnen gemakkelijk elektrisch worden gereden.' Auto Sturm Goes is grondig voorbereid op de komst van de Nissan LEAF. Het personeel heeft een.opleiding gevolgd om te kunnen werken aan de nieuwe autotechniek. En voor de deur bij de Goese vestiging van Auto Sturm staat binnenkort snellader, waar een accu in een half uurtje weer voor tachtig procent op geladen is. Alle drie de vestigingen van Auto Poppe staan 18 juni in het teken van de Volkswagen Polo Xperience: autoliefhebbers kunnen dan terecht in Goes, Vlissingen en Terneuzen. RobStrating Goes Ik sprak met verkoopadviseur Edwin van Oosten van Auto Poppe in Goes: "Iedereen kan twee proefritten te maken met twee verschillende Po lo's: de 1.4 en de BlueMotion. De Polo behoort tot de zuinigste auto's die er op dit moment op de Nederlandse wegen rondrijden. Hij was Auto van het Jaar in 2010. Hij is zuinig, betaalbaar, veilig, sportief en hij heeft een bijzonder hoge inruilwaarde. We nodigen iedereen uit om op 18 juni zelf te ervaren hoe zuinig een Polo wel kan zijn." Op 18 juni kan iedereen op elk heel uur en vanaf elke vestiging een dubbele proefrit starten. Deze voert van Vlissingen naar Goes of van Goes naar Vlissingen. Dan kan ook van Goes naar Terneu zen of van Terneuzen naar Goes. Bij aankomst staat een andere Polo klaar voor de rit terug naar het startpunt. Er is een T-Tag aan boord en een navigatiesysteem. Inschrijven kan via www.au- topoppe.nl Extra's De zuinigste proefrit van die dag wordt beloond met een waardecheque van maar liefst 500 euro. De vanafprijs van de Polo is ter gelegenheid van de actie met 500 euro verlaagd. Daar bovenop biedt Auto Poppe een Polo Xperience Edition aan met 16 inch lichtmetalen wielen, een High- line grille en een jaar extra garantie. Edwin van Oosten vult aan: "Veilig op vakan tie? Auto Poppe checkt de Audi of Volkswagen voor maar 19,95 euro. Het is erg belangrijk dat auto's voor de grote reis nagekeken worden op belangrijke punten als remmen, schokbrekers, koelsysteem, accu's, airco en verlichting. Bij alle vestigingen van Auto Poppe kan hiervoor een afspraak gemaakt worden." De zomer komt eraan en daarmee ook de vakantie. In deze dure tijden heeft u vast bezuinigd. De auto had toch al een beurt gehad in januari, dus waarom nog naar de merkendealer voor een zo mercheck? Leest u even mee? Door Rob Strating Elke keer als we de contactsleutel van de auto omdraaien, vinden we het de normaalste zaak van de wereld dat de motor zonder morren aanslaat. Vervol gens rijden we er mee naar ons werk, naar de supermarkt of naar ons vakan tieadres, al ligt dat niet dertig of zes tig kilometer van ons huis, maar mis schien wel een slordige 1500 kilometer. Bovendien wordt die afstand ook nog eens vol beladen, misschien zelfs wel met een caravan afgelegd; de omstan digheden zijn niet bepaald autovrien- delijk te noemen. De auto die dagelijks trouw het woon- werkvervoer voor zijn rekening neemt, is niet per definitie toegerust om de loodzware vakantierit tot een goed einde te brengen. U kunt zich geen voorstelling maken hoe zwaar de eisen zijn die aan de techniek worden gesteld. Daarom is de zomer- of vakantiebeurt eigenlijk een ontzettend goed idee, zeker gezien de lange intervallen tussen de normale beurten. Zwaar De auto die diep in de veren in een zo kort mogelijke tijd honderden kilome ters moet afleggen, heeft het zwaar. La ten we daarom eens gaan kijken hoe we onze automobiel hierop het beste door de vakman bij uw merkendealer kun nen laten voorbereiden. Het contact met de weg wordt onder houden door de banden. Kunnen deze nog een paar duizend kilometer mee? Zijn er geen beschadigingen en verkeert ook de reserveband in een puike conditie? Aan de slijtage kan de vakman trouwens nog veel meer zien. Is de uitlijning en de balans nog wel in orde? Een niet optimale uitlijning en balancering kan leiden tot trillingen in het stuur en zelfs tot beschadiging van de stuurinrichting. Vaak ontstaan deze beschadigingen door contact met stoepranden of onzachte aanrakin gen met verkeersremmers. Die laatste obstakels veroorzaken trouwens ook veel schade aan draagarmen en veren. Soms merkt u niet eens dat u met een gebroken veer rond rijdt. De bandenspanning dient vervolgens te worden aangepast bij zwaardere be lasting. Een tweede zorg waaraan de werk plaats van uw dealer aandacht zal schenken bij een vakantiebeurt, is het koelsysteem van uw auto. We kennen de beelden allemaal wel: een rokende motor, de motorkap open en een verhit gezicht achter de vangrails, in afwach ting van hulp. Met een goed werkende ventilator, voldoende olie in de motor en de (automatische) versnellingsbak en koelvloeistof in de radiator (en een lekvrij koelsysteem) is dit soort vakan tie-ellende goeddeels te voorkomen. Zitten alle slangen nog vast, zijn ze niet uitgedroogd? Hangt de demper nog in al zijn rubbers? Het werkplaatsperso- neel van uw merkendealer ziet het al lemaal in één oogopslag. Bergen Als u de bergen ingaat, kijk dan alvast thuis eens even naar de technische ge gevens van uw auto en zoek het kop peltoerental op. Rijdt u een bergpas, vergeét dan al die goedbedoelde ad viezen voor milieuvriendelijk laagtoerig rijden even. Om het maximale rende ment uit uw auto te halen moet u rond dat koppeltoerental blijven. Voor mijn part plakt u een klein rood stickertje bij dat koppeltoerental. Gemiddeld bij een benzinemotor zal dat ongeveer 4000, bij een moderne diesel of een gedown- sizede benzinemotor (met een turbo) om en nabij de 2000 toeren liggen. Schrikt u niet voor het lawaai dat de motor maakt, maar het is voor de koe ling van de motor en de automaat veel beter dat er toeren gemaakt worden. Wat die automaat betreft: in de bergen zélf (sequentieel) schakelen! Kortom, daar is de toerenteller het belangrijkste instrument in de auto! Ook de accu krijgt het in de zomer goed voor zijn kiezen. De problemen van een slecht werkende accu lijken voorbehouden aan de winter, maar de schade die hiervan de oorzaak is, ontstaat veelal in de zomer. Onder de motorkap loopt de temperatuur op tot ongekende hoogte! Meer lastig dan echt een probleem is het als onderweg naar het warme zuiden de airconditioning er mee op houdt. Probeer dan maar eens het hoofd koel te houden! In plaats van een ontspannen autorit met elke twee uur een warme tussenstop, wordt nu de hele rit er één van puffen en steunen in de file, terwijl je daar niet op bent voorbereid. "Was dan toch nog even langs de garage gegaan, om de airco te laten controleren", word je van alle kanten verweten. Hoewel we hopen op goed weer, moeten we voorbereid zijn op een fikse regenbui. Leveren de rui tenwissers nog steeds een streeploze en heldere voorruit op? Vanzelfsprekend vult uw dealer ook het ruitensproeier- reservoir bij, als u de ruitenwissers laat vervangen. Trekhaak De auto die met een caravan of vouw wagen naar het vakantieadres rijdt, zal bij de zomercheck ook worden ge controleerd op de bevestiging van de trekhaak en de aansluitingen van de bijbehorende stroomvoorziening. Bij een tussentijdse vervanging van de ca ravan en/of auto, kan het best zijn dat één of beide voertuigen niet meer is voorzien van de vertrouwde zevenpo- lige aansluiting; maar van een nieuwe, b.v. dertienpolige uitvoering. Als je daar op de dag van vertrek achterkomt, is dat redelijk aan de late kant. Uw merkendealer loopt tijdens de va kantiebeurt ook nog even de verlich ting na. Bij auto's zonder hoogtevertel ling van de koplampen kan een zware belading leiden tot het verblinden van tegenliggers. Alles in orde? Dan kunnen we veilig en vertrouwd op weg. Maar stop voor alle zekerheid de lijst met dealeradressen in Europa of het algemeen alarmnummer van uw merk in het dashboardkastje. Goede reis en een plezierige vakantie toegewenst namens alle merkendea- lers!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 27